دامنه ، domain یا دامین از نشانه هایی است که آدرس وب سایت های مختلف را تشکیل می دهد و در رابطه با آن تعریف مفصلی در مقالات قبلی سایت برتر ارائه نموده ایم. علاوه بر این در مورد شناسه های دامین و نقش دامین در سئو به طور جامع اطلاعاتی را در اختیار کاربران وب سایت قرار دادیم. حال در این مقاله می خواهیم به معرفی یک از پارامترهای مهم در بررسی وضعیت سئو بپردازیم که با موارد ذکر شده در ارتباط می باشد. این پارامترها پیج آتوریتی و دامین آتوریتی می باشد که روز به روز بر اهمیت آنها در طراحی سایت افزوده شده و در بررسی وضعیت سئو سایت مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در واقع کاربران اینترنتی قبل از غیر فعال شدن امکان مشاهده پیج رنک گوگل جهت سنجش میزان اعتبار و قدرت وب سایت ها به دنبال معیارهای دیگری هستند تا سایت شناخته شده و اعتبار کسب کنند.

کمپانی فعال MOZ در زمینه سئو وب سایت به معرفی این دو پارامتر مهم به کاربران پرداخته است که ما می‌خواهیم نقش و تعریف کاملی از آنها در ادامه داشته باشیم تا انتها با ما همراه باشید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

تعریف پیج آتوریتی و دامین آتوریتی

اگر بخواهیم به صورت جداگانه هر یک از پا رامترها را به شما خوانندگان گرامی بشناسانیم ابتدا تعریفی از پیج آتوریتی ارائه می دهیم.

این پارامتر مهم که به طور مختصر PA گفته می شود به معنی قدرت صفحه بوده و عددی میان ۱ تا ۱۰۰ را شامل می شود. در واقع هر چه پارامترهای صفحه وب سایت به عدد صد نزدیک تر باشند نشانه قدرت بالای صفحه بوده و از طرفی الگوریتم های وبسایت MOZ قدرت هر صفحه وب سایت را با پارامترهای تعریف شده مورد ارزیابی قرار داده و عددی میان ۱ تا ۱۰۰ را برای هر صفحه سایت اختصاص می دهد.

به طور طبیعی Page Authority هر صفحه سایت با دیگر صفحات فرق داشته و معمولاً صفحه اصلی هر وب سایت بالاترین آتوریتی پیج را خواهد داشت. البته این برای تمامی وب سایت ها صدق نمی کند و امکان دارد وب سایت یکی از سایر صفحات ها به جز صفحه اصلی بالاترین Page Authority را از آن خود نموده باشد.

علاوه بر این از مهم‌ترین پارامترها دامین آتوریتی که به صورت مختصر DA نامیده می شود نشان دهنده قدرت دامنه هر سایت و نظیر پارامتر عدد میان یک تا صد را نشان می دهد. به طوری که عدد هر وب سایتی به صد نزدیک باشه نشان دهنده قدرت بالاتر دامنه سایت و مجموعه وب سایت است. واضح است که این پارامتر برای کلیه صفحات یک سایت یکسان است.

پس تا اینجا دریافتید که Page Authority نشان دهنده قدرت صفحه و Domain Authority نشان‌دهنده قدرت دامنه سایت می باشد.

مقاله پیشنهادی : اعتبار دامنه یا Domain Authority چیست؟

نحوه مشاهده دامین و پیج آتوریتی وبسایت

وضعیت پارامترهای دامین و پیج آتوریتی در بازه خاص

حال که با این دو پارامتر مهم در طراحی سایت آشنا شده اید می ‌خواهیم در رابطه با نحوه دیدن پیج آتوریتی و دامین آتوریتی وبسایت صحبت نماییم. از آنجا که دو پارامتر معرفی شده توسط کمپانی MOZ است به همین علت محاسبه این پارامتر برای هر وبسایت باید انجام گیرد که این عمل با سایت ماز قابل انجام است. در کنار این وب سایت وب سایت های دیگری نیز با استفاده از از این وبسایت اقدام به محاسبه پارامترهای آتوریتی می‌کنند که نتیجه هر دو شبیه به هم است.

علاوه بر این دو وبسایت ، برای راحت تر شدن کارتان از طریق موتور جستجوی گوگل با جستجوی عبارتی نظیر Authority Checker می توان لیستی از وب سایت های محاسبه آتوریتی را ببینید. دو لینک مهم و قابل استفاده برای مشاهده آتوریتی ها لینک های زیر می باشد که با ورود به هر یک از آنها می ‌توانید در رابطه با قدرت صفحه وب سایت و قدرت دامنه سایت اطلاعات کامل کسب کنید.

لینک های قابل استفاده برای مشاهده آتوریتی:

https://moz.com/researchtools/ose

http://www.checkmoz.com

تولبار ماز

از وب سایت ماز برای راحتر شدن کار کاربران ارائه شده است که نصب آن بسیار آسان بوده به گونه ای که بعد از ورود به هر وب سایتی می توانید همان لحظه پارامترهای پیج و دامین آتوریتی را با تعداد لینک های خروجی ، تعداد بک لینک ها و سایر اطلاعات وب سایت ببینید. آدرس https://moz.com/products/pro/seo-toolbar تولبار با ارزش در این زمینه و برای محاسبه پارامتر ها می باشد.

مقاله پیشنهادی : TDL یا دامنه سطح بالا چیست؟

وضعیت پارامترهای دامین و پیج آتوریتی در بازه خاص

سؤالی که برای بسیاری از خوانندگان این مقاله پیش می‌ آید آن است ، منظور از اعداد نشان دهنده میان یک تا ۱۰۰ در وب سایت ها چیست و چه وضعیتی از صفحه و دامنه سایت را نشان می دهد. پیش از آنکه اعداد در یک بازه خاص را بازگو نماییم بهتر است رابطه آتوریتی با اقتدار دامنه و صفحه را بدانید. گوگل آتوریتی را به معنای اقتدار دامنه و صفحه می ‌داند ، علاوه بر این میزان اقتدار دامنه و اقتدار صفحه به معنی میزان توجه کاربران به صفحه و دامنه است. اقتدار یک دامنه و صفحه سایت شیوه ای است که برای سئو سایت خود از آن استفاده کرده اید.

اعداد میان ۱ تا ۱۰ نشان دهنده وب سایت هایی است که تازه طراحی شده و از لحاظ سئو هیچ گونه فعالیتی انجام نداده اند.

اعداد میان ۲۰ تا ۳۰ شامل وب سایت های معمولی است که در کنار فعالیت‌های روتین خود تا حدی نیز بر روی وضعیت سئو سایت فعالیت می کنند.

اعداد میان ۳۰ تا ۴۰ نشان دهنده وبسایت هایی است که از حد معمولی فاصله گرفته و در حال رسیدن به وب‌سایت‌ های خاص هستند و از یک جایگاه نسبتاً خوبی برخوردار می باشند.

اعداد میان ۴۰ تا ۵ وب سایت هایی در این بازه قرار دارند که بازدیدکنندگانی زیادی داشته ، نظیر وب سایت های فروشگاهی با رشد بالا.

اعداد میان ۵۰ تا ۷۰ یکی از محبوب ‌ترین باز ه‌ها برای مدیران وبسایت است ، آنان که وضعیت سئو سایت خود یک تیم متخصص سئو استخدام نموده اند که به طور مداوم بر روی سایت در حال فعالیت هستند.

اعداد در بازده ۷۰ تا ۹۰ مختص وبسایت های شناخته شده هستند که درصد کثیری از کاربران از آن استفاده می کنند.

در نهایت اعداد میان بازه ۹۰ تا ۱۰۰ سایت های بزرگ و مطرح مثل گوگل ، یاهو ، اپل و ویکی‌پدیا را شامل می شود که رسیدن به این اعداد و رقابت با این وب سایت ها کار دشوار و دست نیافتنی است.

نتیجه گیری

اما در این میان نکاتی وجود دارد که حتماً بهتر است بدانید ؛ دامین آتوریتی یک سایت همواره از پیج آتوریتی آن بیشتر است. آتوریتی صفحات یا دامنه هایی که ریداکت می شوند از اشتباهاتی برخوردارند که اعتبار دامنه های قبلی به صفحه یا دامنه جدید هدایت نخواهد شد. در ضمن آتوریتی پیج پایین یک صفحه بر روی دامین آن تأثیر گذاشته و آن را پایین می برد و بر عکس آن نیز امکان پذیر است. روش های مختلف سئو نظیر سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه که در روش سئو کلاه سفید مدت زمان کسب نمره بالاتر زمانبر و دیرتر اما در عوض به جایگاهی که از این روش کسب می کنید پایدارتر خواهد بود.