برای بسیاری از ما پیش آمده که تبلیغات آنلاین در پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی باعث سردرگمی ما در حین کار شده باشد. بازاریابی اجاره ای (Permission marketing) نوعی بازاریابی دیجیتال مؤثر است که تبلیغات را با کسب اجازه از کاربر و جلب رضایت وی آغاز می کند. کلمه اجازه ای در واقع اصطلاحی است که برای اشاره به مشتریانی استفاده می شود که قصد دریافت پیشنهادات بازاریابی و ارتباطات از یک برند را دارند. این ایده توسط یک متخصص بازاریابی به نام ست گودین ابداع شد و دارای دو بخش است: بازاریابی ازنوع اجازه ای صریح و بازاریابی ضمنی اجازه ای.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

تعریف بازاریابی اجازه ای

بازاریابی اجازه ای روشی است که برای شروع ارتباط به رضایت صریح کاربر نیاز دارد. این نام برای اولین بار در کتابی به همین نام منتشر شده توسط گودین در سال 1999 منتشر شد. امروزه که کاربران با میلیون ها تبلیغ آزاردهنده در اینترنت مواجه می شوند، این نوع بازریابی هنوز کار می کند.

به عنوان مثال، هنگامی که درخواست برقراری ارتباط با کاربران را دارید، باید چیزی شبیه به این باشد: «سلام، شنیدم مشکلی وجود دارد. می خواهی کمکت کنم درستش کنی؟»

این نوع بازاریابی جایگزینی برای بازاریابی وقفه ای است که یک مدل قدیمی است و بر اساس تکنیک های قدیمی کار می کند. در این بازاریابی نیاز به مجوز از کاربران در بازاریابی ایمیلی، بازاریابی پیامکی و بازاریابی پیام رسان فیس بوک دارد. بنابراین رعایت اصول این بازاریابی آسیبی به اعتبار کسب و کار شما وارد نمی کند.

تعریف بازاریابی ایمیل مبتنی بر اجازه

تعریف بازاریابی ایمیل مبتنی بر اجازه

همانطور که مشخص است، در این نوع بازاریابی، شما فقط برای شخصی که رضایت خود را برای دریافت اطلاعات و ارتباط با شما اعلام کرده، ایمیل می فرستید. آنها در واقع می دانند که قرار است یک ایمیل از شما دریافت کنند. ممکن است از خود بپرسید چرا کسی حاضر است توسط ما به بازار عرضه شود؟ دلیلش این است که در ازای این کار به آنها مقادیر و امتیازهایی می دهید که می تواند موارد زیر باشد:

-گزارش رایگان
-یک محصول آزمایشی رایگان
-تخفیف ویژه
-دسترسی به ویدئو
-ثبت نام در سمینار
-پیشنهادات ثابت و محتوای مفید

با این حساب، شخصی که ثبت نام می کند، مبادله ارزش انجام می دهد. آنها از ایمیل شما ارزش دریافت می کنند و شما اجازه ارسال دارید. همراه با تبادل ارزش، کاربران به آنچه می خواستند رسیدند.

مزیت های بازاریابی اجازه ای

اولین ارتباط را با مخاطبان درگیر ایجاد می کند.
آن دسته از کاربرانی که به شما اجازه بازاریابی داده اند، سرنخ های گرمی دارند و می توانید به راحتی با آنها ارتباط برقرار کنید. به این ترتیب می توانید مخاطبان خود را فیلتر کنید.

هزینه ها را کاهش می دهد.
اگر می‌خواهید کسب و کار خود را در معرض دید همه قرار دهید، زمان، هزینه و تلاش بیشتری می‌طلبد تا مخاطبان خود را از بین افراد بی‌علاقه دور کنید. به همین دلیل است که بازاریابی مجوز شما را به هدف خود نزدیک می کند.

دقت تلاش های بازاریابی شما را افزایش می دهد.
ترویج تغذیه ورزشی برای افرادی که به باشگاه می روند هوشمندانه تر است. اگر چنین محصولاتی را به هنرمندان، مکانیک ها، صاحبان خودرو و معلمان نشان دهید، احتمالاً در حال حاضر نیازی به تغذیه ورزشی ندارند. اصول بازاریابی مجوز شما را با دقت و هوشمندی بیشتری نسبت به مخاطب راهنمایی می کند.

به ایجاد وفاداری و محبوبیت کمک می کند.
درخواست اجازه در بازاریابی اجازه ای نشانه احترام به کاربران است. بنابراین احتمال بیشتری دارد که به برند شما اعتماد کنند و در هر مرحله از سفر مشتری با شما بمانند.

بازاریابی اجازه ای چه میزان ارزش دارد؟

احتمالاً تاکنون متوجه شده اید که بازاریابی مجوز یکی از مقرون به صرفه ترین گزینه های بازاریابی است، اما این تنها مزیت آن نیست. مزایای دیگر شامل حفظ روابط قوی با مشتری، ایجاد محبوبیت و افزایش نتایج است.

با صرفه جویی در زمان در مورد آنچه مشتریان می خواهند ببینند، آنها به احتمال زیاد به برند شما وفادار خواهند شد. کسب و کارها همچنین با ارائه ایمیل مارکتینگ با کیفیت بالا به مخاطبان خود شهرت و محبوبیت مثبتی به دست می آورند. علاوه بر این، بازاریابی مبتنی بر مجوز منجر به سرنخ های بیشتر می شود. هنگامی که شخصی در محتوای شما مشترک می شود، در واقع درباره خدمات ارائه شده توسط کسب و کار شما اطلاعات بیشتری کسب می کند.

اما بازاریابی اجازه ای نیز نقاط ضعف خود را دارد. به عنوان مثال، از آنجایی که ایمیل‌ های بازاریابی انتخابی معمولاً به صورت خودکار ارسال می‌ شوند، کسب‌ و کارها باید مراقب باشند که آنها را بیش از حد ارسال نکنند.

شرکتی که به مشتریان خود در مورد هر معامله، فروش یا راه اندازی جدید ایمیل می زند، می تواند صندوق ورودی مشتری را بیش از حد بارگذاری کند و علاقه مشتری را کاهش دهد.

همین امر می تواند برای تعداد بسیار کمی از ایمیل ها صادق باشد. مخاطب می تواند به همان سرعتی که شما را بشناسد، کسب و کار شما را فراموش کند. در نتیجه تعادل در حجم و محتوا بسیار مهم است.

در بازایابی اجازه ای با چه چالش هایی مواجه هستیم؟

کسب رضایت
یکی از چالش های فروش در بازاریابی اجازه ای این است که مشتریان «بله» بگویند. اما چه چیزی باعث کارکرد آن می شود؟ برای این کار باید بتوانید ارزش پیشنهاد خود را بدون اینکه به مشتریان فشار بیاورید، منتقل کنید. برای فروش ویژه برنامه ریزی کنید. به آنها بگویید چگونه محصول یا خدمات شما زندگی آنها را تغییر می دهد. یک پیشنهاد ارزش موثر به شما امکان می دهد به سرعت توجه مخاطبان خود را جلب کنید.

محدود بودن Lead ها
ممکن است تعداد سرنخ هایی که از حقوق فروش دریافت می کنید کمتر از روش های سنتی باشد. چون باید کارمند انتخاب کنید. از سوی دیگر، می‌توانید انتظار داشته باشید که نرخ ارز شما بهبود یابد و زیان‌های احتمالی را جبران کند.

زمان بندی
دوره فروش اجازه ای ممکن است بیشتر از حد معمول طول بکشد. به عبارت دیگر، شما فقط به آنچه قبلا فکر می کردید فکر می کنید. باز هم، نرخ تبدیل در اینجا مهمتر از زمان است.

بهترین روش های بازاریابی اجازه ای

به کارمندان بگویید چگونه ارتباط را شروع و متوقف کنند
بهتر است فرآیند رضایت را توضیح دهید تا اگر سایر کاربران اطلاعاتی را که به اشتراک می گذارید دوست نداشتند، بتوانند به راحتی آن را متوقف کنند.

انتظارات را تعیین کنید
به کارمندان بگویید که چند وقت یکبار با آنها تماس می گیرید و درباره چه موضوعاتی صحبت خواهید کرد تا بتوانند بفهمند که آیا خدمات شما به آنها مربوط است یا خیر.

این اجازه را بدهید تنظیمات برگزیده خود را مدیریت کنند
اگر کاربر از فرکانس پیام آگاه نیست، به او این امکان را بدهید که تنظیمات برگزیده خود را تغییر دهد. رفتار محترمانه با کاربران راهی برای ایجاد اعتماد و دور نگه داشتن آنها از تجربیات بدی است که می تواند منجر به سرگردانی شود. 4. یک طرح به آن اضافه کنید. از کاربران بخواهید که داده های خود را در هر نقطه از چرخه خود به اشتراک بگذارند. این به شما کمک می کند تا تجربه ای روان ایجاد کنید و مشتریان خود را حفظ کنید.