فرق رم سرور با رم معمولی این است که رم سرور از ECC پشتیبانی می کند، در حالی که اکثر سیستم های تبلت دسکتاپ، رایانه شخصی و لپ تاپ از این گزینه پشتیبانی نمی کنند. در عوض، اکثر رایانه‌ های رومیزی از DIMM‌ های خود استفاده می‌ کنند که معمولاً بدون شارژ و ECC هستند. لپ تاپ ها از SODIMM استفاده می کنند که مخفف Short Outline Dual In-Line Memory Module است. در این مقاله از برتر رایانه قصد داریم در رابطه با فرق رم سرور و رم معمولی صحبت نماییم ، همچنین مزایا و معایب آن صحبت نماییم در ادامه با ما همراه باشید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

معرفی رم معمولی

RAM (حافظه دسترسی تصادفی) یک دستگاه محاسباتی است که در آن سیستم عامل (OS)، برنامه‌های کاربردی و داده‌هایی که در حال حاضر استفاده می‌شوند ذخیره می‌شوند تا سازنده سرور، از جمله سرورهای hp، به سرعت به آنها دسترسی داشته باشند. RAM حافظه اصلی کامپیوتر است. خواندن و نوشتن سریعتر از انواع دیگر ذخیره سازی است، مانند درایوهای دیسک سخت (HDD)، درایوهای حالت جامد (SSD) یا درایوهای نوری.

حافظه دسترسی تصادفی یک RAM فرار است. این بدان معناست که در زمانی که رایانه روشن است، داده ها در حافظه رم نگهداری می شوند، اما با خاموش شدن رایانه از بین می روند. هنگامی که رایانه مجدداً راه اندازی می شود، سیستم عامل و سایر فایل ها از هارد دیسک یا SSD در RAM بارگذاری می شوند.

به دلیل انعطاف پذیری، RAM نمی تواند داده ها را به طور دائم ذخیره کند. رم را می توان با حافظه کوتاه مدت یک فرد و هارد دیسک را با حافظه بلند مدت یک فرد مقایسه کرد. حافظه کوتاه مدت بر کارهای فوری تمرکز می کند، اما تنها می تواند تعدادی از حقایق را در یک زمان ذخیره کند. هنگامی که حافظه کوتاه مدت یک فرد پر است، می توان آن را به حقایق ذخیره شده در حافظه بلند مدت مغز منتقل کرد.

کامپیوترها هم به این شکل کار می کنند. اگر RAM پر باشد، توسعه‌دهنده کامپیوتر باید به طور مکرر به هارد دیسک دسترسی داشته باشد تا داده‌های قدیمی موجود در RAM را با داده‌های جدید بازنویسی کند. این فرآیند عملکرد کامپیوتر را کند می کند.

8 گیگابایت برای رایانه رومیزی متوسط شما استاندارد است. علاوه بر این، اکثر افراد تا 16 گیگابایت و گاهی اوقات کاربران به سراغ 32 گیگابایت می روند. RAM در داخل “Memory Stick” رایانه شما قرار دارد. هنگام خرید رم سرور، متوجه خواهید شد که این استیک ها در ترکیبات مختلفی وجود دارند و به عنوان مثال اگر 16 گیگابایت دارید، می توانید آن را در موارد زیر خریداری کنید:

یک عدد Stick 16 گیگابایتی

دو عدد Stick 8 گیگابایتی

چهار عدد Stick 4 گیگابایتی

مبلغی که به دست می آورید خیلی مهم نیست. فقط باید مطمئن شوید که همه چیز بر روی رایانه شما قرار می گیرد و با رایانه های دیگر سازگار است.

مزایا و معایب رم معمولی

مزایا
1- محدودیت سرعت
رم مزایای زیادی دارد. RAM با سرعت بالاتری نسبت به سایر حافظه های رایانه کار می کند. این بدان معنی است که باز کردن چندین برنامه، اجرای فرآیندهای مختلف یا دسترسی به چندین فایل به طور همزمان می تواند مقدار زیادی از RAM را مصرف کند. برنامه های پیچیده مانند بازی ها یا نرم افزارهای طراحی به بیشترین مقدار RAM نیاز دارند. RAM می تواند عملیات نوشتن و پاک کردن را انجام دهد. افزودن رم بیشتر باعث افزایش سرعت و عملکرد سیستم کامپیوتر شما می شود.

2- سرویس سریعتر از ذخیره سازی ثانویه

به لطف RAM، توسعه‌دهنده می‌تواند سریع‌تر کار کند زیرا در حین پردازش داده، RAM این داده‌ها را به صورت داخلی ذخیره می‌کند. با افزایش سرعت پردازنده، کامپیوتر سریعتر کار می کند. همچنین می تواند هر داده ای را بخواند و بنویسد.

3- مصرف برق کمتر از قدرت درایو
RAM برای ذخیره اطلاعاتی که نیاز به استفاده سریع دارند استفاده می شود. علاوه بر این این دستگاه نسبت به سایر دستگاه ها مانند هارد دیسک، سی دی پلیر، کیبورد، ماوس و … انرژی کمتری مصرف می کند.

RAM به پردازنده اجازه می دهد تا به سرعت به داده ها دسترسی پیدا کند تا کامپیوتر بتواند دستورالعمل ها را به سرعت اجرا کند.

4- افزایش عمر باتری سیستم
سرعت و عملکرد سیستم شما ارتباط مستقیمی با میزان رم نصب شده شما دارد. اگر سیستم شما رم کافی نداشته باشد، می تواند کند کار کند، به خصوص زمانی که می خواهید چند کار را انجام دهید یا چندین برنامه یا برنامه را همزمان باز کنید. علاوه بر این، رم با صرفه جویی در مصرف انرژی، عمر باتری را افزایش می دهد. رم ارزان‌تر از SSD است، اما وقتی صحبت از عملکرد به میان می‌آید، RAM همه دستورالعمل‌ها را سریع‌تر از SSD انجام می‌دهد.
معایب

1- عملکرد کند نسبت به اسلات های CPU
RAM یک حافظه بسیار گران است. یعنی گرونه رم کندتر از حافظه نهان CPU است.

2- احتمال خطا و عدم اطلاع
حافظه رم فضای محدودی برای ذخیره داده ها دارد. RAM مخفف حافظه فرار است، داده های ذخیره شده در RAM نمی توانند دائمی باشند. همچنین خطر خطا و از بین رفتن اطلاعات در رم وجود دارد.

3- محدودیت فضا
حافظه رم نسبت به سایر دستگاه های حافظه کوچکتر است. RAM فقط داده هایی را که در حال پردازش هستند در حافظه خود ذخیره می کند و پس از پردازش داده ها را حذف می کند. به همین دلیل به این ذخیره سازی فرار نیز می گویند. به همین دلیل است که داده ها برای همیشه ذخیره نمی شوند. رم نسبت به حافظه آن گرانتر است و بنابراین فضای محدودی دارد.

معرفی رم سرور

رم سرور یا سرور مجازی چیست؟ به طور خلاصه، RAM (حافظه دسترسی تصادفی) حافظه کوتاه مدت سرور است. رم سرور به طور موقت داده ها را برای همه برنامه ها و فرآیندهای در حال اجرا بر روی سرور ذخیره می کند و به توسعه دهنده اجازه می دهد این داده ها را سریعتر از زمانی که مجبور به دسترسی مستقیم به داده ها از روی هارد دیسک باشد، پردازش کند.

هنگام خرید یک سرور مجازی یا سرور، مقدار RAM تعیین می کند که قبل از اینکه سرور دچار افت عملکرد یا در نهایت خرابی سرور شود، چه تعداد فرآیند می تواند روی سرور اجرا شود. هر چه سرور شما حافظه بیشتری داشته باشد، بیشتر می تواند کار کند، که معمولا به معنای عملکرد سریعتر وب سایت است.

با این حال، افزودن رم بیشتر توصیه نمی شود زیرا سیستم قادر به استفاده از ظرفیت کامل خود نخواهد بود. بودجه ای که برای این رم اضافی خرج می شود را می توان بهتر برای سایر برنامه های سرور یا تجاری خرج کرد.

فرق رم سرور با رم کامپیوتر

تفاوت اصلی این است که RAM سرور از ECC پشتیبانی می کند، در حالی که اکثر دسکتاپ ها، رایانه های شخصی و رایانه های سیستمی این گزینه را انجام نمی دهند. در عوض، اکثر رایانه‌های رومیزی از DIMM‌های خود استفاده می‌کنند که معمولاً بدون شارژ و ECC هستند. لپ تاپ ها از SODIMM استفاده می کنند که مخفف Short Outline Dual In-Line Memory Module است.

سرورها شامل سیستم های پایگاه داده جدید و برنامه های شبکه برای رایانه های مختلف در مکان های مختلف می شوند. اکنون همه می توانند داده های خود را با خیال راحت و ایمن ذخیره کنند.

سرورها همچنین به دلیل سخت افزار و عملکرد قدرتمند خود به یک نیروگاه اصلی برای بسیاری از رایانه ها تبدیل شده اند. رایانه‌های رومیزی سیستم‌هایی هستند که عملکرد کامل و خدمات ذخیره‌سازی داده‌ها را ارائه می‌کنند، اما تنها توسط یک رایانه کار می‌کنند.

1- فرق منابع آنها
یک رایانه رومیزی یا سیستم عامل می تواند از نیروی خود برای مدیریت منابع کمتری نسبت به یک رایانه استفاده کند. روی پردازنده های 32 بیتی، شاید تک هسته ای، شاید دو هسته ای کار می کند. از طرفی سرور وظیفه پشتیبانی از بسیاری از کامپیوترها را بر عهده دارد که این امر آنها را قدرتمندتر می کند. سرورها یک سیستم ویژه برای اجرای سیستم و پشتیبان گیری از اطلاعات روی هارد دیسک ها و پردازنده های چهار هسته ای با قابلیت های 64 بیتی را در خود جای داده اند. سرور همچنین عملکرد RAID خوبی را ارائه می دهد که از یک سیستم داده ویژه برای رفع خودکار دیسک های خراب در هنگام شناسایی بدون اختلال در عملکرد سرور استفاده می کند. توصیه های کد وب: ILO چیست؟

2- تنوع و پشتیبانی
یک شرکت کامپیوتری یا سیستمی فقط از طریق شرکت مشتری خود می تواند این اتصال را پشتیبانی کند. البته اونایی که کار میکنن ضعیف و سی پی یو هستن. از سوی دیگر، سرورها مکانیزم قوی برای پشتیبانی از بسیاری از کامپیوترها و قدرت سرور تک آنها دارند.

3- فرق در مدیریت حافظه
وب سرورها و سرورها هنگام اجرای ECC به خوبی از حافظه خود مراقبت می کنند، یعنی کد تصحیح خطا که نقص های مدیریت حافظه آنها را بدون آسیب رساندن به CPU و سایر سرویس ها آزمایش و تصحیح می کند. تابع ECC زمانی که حافظه بارگذاری می شود یک جمع کنترل تولید می کند و هنگام بارگیری آن را محاسبه می کند. از سوی دیگر، رایانه های رومیزی دارای مدیریت حافظه غیر ECC هستند که رفع خطاهای حافظه را بدون به خطر انداختن عملکرد دشوار می کند.

4- جداسازی حافظه خط
بین سیستم های ذخیره سازی خطی سرور و دسکتاپ تفاوت زیادی وجود دارد. رایانه های رومیزی از SIMMS استفاده می کنند، یک سیستم حافظه یک طرفه که با داشتن پین ها در یک طرف، ذخیره سازی را ساده می کند.

اگرچه سرور با DIMMS کار می‌کند، یعنی ماژول حافظه داخلی دوگانه که مدیریت کارآمد حافظه را با پین‌ها در دو طرف ماژول ممکن می‌سازد. سرور لینوکس یا ویندوز از حافظه پویا برای مدیریت کارآمد تمام حافظه های متصل استفاده می کند. آنها از یک معماری پویا منحصر به فرد برای ایجاد ضد خطا در کار اتصال خود استفاده می کنند.