بازاریابی چابک یا مدیریت پروژه چابک روشی مؤثر در شرایط زمانی محدود است که در آن با تقسیم پروژه به قطعات کوچک برای اعضا، هم عملکرد پروژه افزایش می یابد و هم کار در مدت زمان کوتاهی به پایان می رسد.. بازاریابان نیز مانند برنامه نویسان این روش را وارد دیجیتال مارکتینگ کردند و امروزه به عنوان یک استراتژی بازاریابی دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

معرفی بازایابی چابک و عملکرد آن

مدیریت چابک فرآیند تحقیق، ارزیابی و اجرای فرآیند متمرکز فعالیت های مرتبط با بازاریابی برای یک سازمان است. اصطلاح چابک اغلب در دنیای توسعه و طراحی نرم افزار استفاده می شود. تیم توسعه اهداف توسعه خود را بر اساس یک بازه زمانی مشخص (معمولاً یک هفته) تعیین می کند. هر عضو بر روی چند موضوع تمرکز می کند. وقتی زمان تمام شد یا کار انجام شد، ارزیابی برای ارزیابی معیارها انجام می شود.

بازاریابی چابک از فرآیند مشابهی برای تولید محتوا و تبلیغات آنلاین استفاده می کند. برخی از فعالیت های بازاریابی (مانند کمپین های بازاریابی دیجیتال، تحقیقات صفحه فرود و غیره) نیز در طول برنامه ریزی به وظایف تقسیم می شوند. سپس وظایف زیر انجام می شود. در نهایت، تیم کار خود را بر اساس تجربیات به دست آمده در مرحله قبلی (به نام دو اجرا) تطبیق داده و بهبود می بخشد.

بازاریابی اغلب به کمپین های بزرگ و تغییرات بزرگ در همان زمان خلاصه می شود. چیزهایی مانند “من آن را دوست دارم” در مک دونالد، تکنیک های بازاریابی چند میلیون دلاری است که برای ایجاد شعار و تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی استفاده می شود. نمایش‌ هایی مانند مردان دیوانه و فیلم‌ هایی مانند آنچه یک زن می‌ خواهد نشان می‌ دهد که کارآفرینی به معنای داشتن طرز فکر درست است که نتیجه می‌ دهد. این نوع بازاریلبی کمی متفاوت است. این تفاوت ها به ما کمک می کند تا نحوه عملکرد بازاریابی مدل چابک را درک کنیم و آن را به دو دسته کلی تقسیم کنیم.

مزیت های بازاریابی چابک

توجه و تمرکز بالا

به جای اینکه بخش بازاریابی (یا تیم داخلی) از محصول شما حمایت کند، بهتر است یک هدف تعریف کنید. شما می‌خواهید X را محقق کنید، بنابراین بهتر است فهرستی از استراتژی‌های بازاریابی تهیه کنید که می‌توانید در طول زمان آن‌ها را امتحان کنید و ببینید کدام یک برای شما مفید است. تبلیغات و بازاریابی جمعی به ویژه برای مشاغل کوچک و متوسط بی اثر است.

پویایی کمپین ها

رفتار خریدار و درک تصمیم گیری مشتریان برای موفقیت بازاریابی بسیار مهم است. بازاریابی چابک بر محتوای آنها تأثیر می گذارد و آن ها را تجزیه و تحلیل می کند تا تبدیل ها را افزایش دهد و از مخاطبان کوچک بازار بهره مند شود.

توسعه و رشد منسجم

با استفاده از استراتژی بازخورد داده ها، افزایش تلاش ها در زمینه های عملکرد به ایجاد نتایج کمک می کند. درآمد، ترافیک و سایر معیارها را می توان با دقت در برابر خطر یک کمپین بازاریابی بزرگ پیش بینی کرد.

نحوه اجرای طرح بازاریابی چابک

آماده سازی تیم

افراد با استعدادی را گرد هم بیاورید که می توانند همان کار را در حالی که سریع با هم کار می کنند انجام دهند. قبل از اینکه این طرح را در بازاریابی خود پیاده سازی کنید، مطمئن شوید که همه در آن شرکت دارند. مهمتر از همه، اقداماتی را انجام دهید تا اطمینان حاصل شود که هر عضو تیم اهداف و اهداف بازاریابی چابک را درک می کند.

برای اینکه بازاریابی چابک کار کند، تیم باید جهت روشنی از آنچه می‌خواهند با استراتژی چابک خود انجام دهند، مانند بهبود سفر مشتری یا تمرکز بر بازاری که قصد به دست آوردن آن را دارند، داشته باشد. انتظارات خود را تعیین کنید، تیم خود را از نظر روحی و روانی برای کارهای دشواری که در ماه های آینده انجام خواهند داد و برای همکاری با یکدیگر آماده کنید. همچنین مهم است که اطمینان حاصل شود که مدیران به طور موثر از استراتژی تجاری چابک حمایت می کنند. قبل از شروع، تیم شما باید ابزارهای بازاریابی، تجزیه و تحلیل داده ها و منابع فناوری مناسب را داشته باشد. این ابزارها به شما کمک می کنند تا داده ها را دریافت کنید و به تغییرات شرایط واکنش نشان دهید.

طرح ریزی برای داشتن دوی سرعت

چابک از کمپین هایی به نام اسپرینت یا دوی سرعت به جای فروش طولانی مدت استفاده می کند. این اسپرینت ها استراتژی های مدیریت چابک را از استراتژی های سنتی جدا می کنند. نتایج بسته به اهداف و اهداف هر سرعت در دو هفته یا شش هفته تعیین می شود. به طور خلاصه، باید سرعت های خود را با دقت مشخص کنید و برای هر کدام ضرب الاجل تعیین کنید. در طول جلسه برنامه ریزی، تیم باید در مورد وظایف یا اسپرینت های خاصی به توافق برسد و وظایف و مسئولیت ها را به اشتراک بگذارد. اطمینان حاصل کنید که هر یک از اعضا برای تکمیل کار مورد نظر خود آزادی دارند. در کتاب “مبانی بازاریابی چابک” ایول او یک برنامه سرعتی بزرگ را توصیف می کند که شامل موارد زیر است:

تنظیمات را وارد کنید
اندازه و محدوده را تغییر دهید
برنامه ریزی منابع
بحث دوی رعت
وظایف را تعیین کنید
توافق نامه کتبی در مورد هدف و عملکرد کار

دوی سرعت یا اسپرینت

اسپرینت زمانی است که اعضای تیم مستقل از رهبران خود بر روی وظایف خود کار می کنند. اینجاست که آنها می توانند استقلال را تمرین کنند. بنابراین، هر شرکت کننده می تواند تصمیم بگیرد که کدام روش کاری برای آنها سودمند تر است.

هنگامی که دوی سرعت خود را شروع می کنید، می توانید از انجمن kanban برای توصیف جریان کاری خود استفاده کنید. ستون هایی برای کارهای ناتمام، کارهای انجام نشده، کارهای در حال انجام، کارهای رد شده و کارهای تکمیل شده ایجاد کنید. به سرعت تیم خود را با پیشرفت در هر مرحله به روز کنید و یادداشت ها یا نظرات مهم آنها را داشته باشید. برخی از تیم ها دوست دارند از تخته های سفید استفاده کنند، اما ابزارهای بهره وری مانند Asana، Trello و Jira از سیستم های تخته Kanban برای تسهیل همکاری استفاده می کنند. با ابزارهای بهره‌وری آنلاین، اعضای تیم می‌توانند با هم کار کنند تا فایل‌های مهم را بارگذاری کنند و در عین حال اسپرینت‌ها را به دیگر اعضای تیم تحویل دهند.

میزان کمپین بازاریابی

مک دونالد این شانس را داشته است که به بیش از 100 کشور (و بیست زبان) دسترسی پیدا کند که نتیجه مطلوب داد. با این حال، ممکن است چنین اتفاقی نیفتد. نمونه های بی شماری وجود دارد که در آن کمپین های بازاریابی بزرگ شکست خورده اند. یکی از بهترین مزایای بازاریابی چابک، توانایی رویارویی با شکست بدون اتلاف بودجه است. به جای تلاش برای دستیابی به موفقیت در چندین ملیت، کمپین های بازاریابی از نوع چابک استراتژی های کوچکتری دارند که از چند معیار کلیدی بزرگ پیروی می کنند. به عنوان مثال، اگر یک شرکت خرده‌ فروشی کوچک بخواهد حساب‌ های سپرده بیشتری داشته باشد، تمام بازاریابی روی دستیابی به نتیجه مطلوب متمرکز می‌شود. به جای اینکه شعار یا مفهومی از آن سرچشمه بگیرد، هر کاری برای تکمیل یک کار خاص انجام می شود.

می توانید جزئیاتی را که در یک شرکت بزرگ اتفاق می افتد تصور کنید.

روی یک ساندویچ جدید باید “I love it” نوشته شده باشد.

کارگردانان و بازیگران برای تهیه و ویرایش تبلیغات

ستاره ای برای خواندن یک آهنگ پیدا کنید

آماده سازی تیم (درگیر بازاریابی نیست)

فقط در دوره‌های خاصی از سال، افراد تیم به چندین جزئیات قبل و در طول کمپین رسیدگی می‌کنند

بازاریابی چابک دارای جزئیات زیادی است. اگرچه این موارد برای کمک به پیاده سازی و ارزیابی نتایج کمپین های کوچکتر در نظر گرفته شده است. برخی از این موارد عبارتند از:

ایجاد ۲ یا ۳ تغییر در متن تبلیغاتی کمپین تبلیغاتی در گوگل ادوردز
ارزیابی رنگ دکمه صفحه فرود
آزمایش بر روی چندین جمعیت و رفتار خریدار در تبلیغات فیس بوک
مدیریت چابک به جای استخراج محتوای بازاریابی مانند یک گلوله برفی کنترل شده است که روی کوه می غلتد، این توپ بزرگتر می شود و وقتی در مسیر درست قرار می گیرد سرعت آن افزایش می یابد.