با کمی خلاقیت و بهره گیری از ایده های نوین می توانید محتوا و یا ویدیویی را داخل شبکه های اجتماعی منتشر کرده تا از این طریق توسط دیگران وایرال شود. در واقع وایرال کردن به این معناست که شما پس از مواجهه با یک محتوای خلاقانه و یا استفاده از یک کالا آن را به اطرافیانتان منتقل نموده و از تجربه منفی و مثبت خود آنان را آگاه کنید و به بیان ساده تر آنها را به خریدن یا نخریدن یک محصول سوق دهید. وایرال مارکتینگ از این رفتار نشأت می گیرد که با نام دیگر بازاریابی ویروسی ، یکی از استراتژی های بازاریابی به حساب می آید که افراد کالا و خدمات شان را از طریق مشتریان یا به واسطه شبکه‌ های اجتماعی تبلیغ می کنند. درست شبیه به یک ویروسی که از شخصی به شخص دیگر منتقل می شود در این نوع بازاریابی این مخاطبان و مشتریان هستند که تصمیم می گیرند چه چیزی را به دیگران انتقال دهند و به اصطلاح وایرال کنند.

بیشتر بخوانید : ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست؟

نحوه عملکرد بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ

مبنای اصلی وایرال مارکتینگ گردش محتوا توسط خود کاربران است که با انتقال محتوا با سرعت بالا به افراد دیگر در تلاشند تا یک محصول یا برندی را تبلیغ نمایند. از آنجا که بسیاری از افراد امروزه اوقات بیکاری خود را در شبکه‌ های اجتماعی می گذراند با اشتراک گذاری هر محتوایی به راحتی میان افراد دیده می شوند.

به عنوان یک بازاریابی نوین با روشی آسان می توانید تبلیغات تان را در آن انجام دهید ، برای نمونه با ویدیو های وایرال شده در یوتیوب و انتشار آن داخل دیگر شبکه‌ های اجتماعی مثل اینستاگرام ، تلگرام و توییتر سرعت دیده شدن محتوا و وایرال شدن توسط دیگر کاربران در شبکه های اجتماعی به سهولت انجام می شود. محتواهای وایرال شده در شبکه های اجتماعی تنها متن نیست بلکه می تواند یک چالش باشد و یا نمونه ‌هایی که در شبکه های اجتماعی بسیار دیده اید.

این روش برای تبلیغ و بازاریابی راحت است اما در عین حال می تواند ریسک بالایی داشته باشد ، از آنجا که اشتراک گذاری محتوا و ارسال پیام از کاربر انجام می ‌شود این امکان وجود دارد که برداشت اشتباهی از معنای آن بکنند و از طرف دیگر معلوم نیست که یک کمپین وایرال موفق می تواند اوضاع برند و کسب و کار شما را زیر و رو کند یا نه.

در کمپین وایرال کاربر برای مخاطبان هدف ویدیو یا متنی جذاب تهیه می کند و آن را در بستر اینترنت داخل شبکه های اجتماعی منتشر می نماید و منتظر نتیجه می ماند. در مرحله بعد باید منتظر بود تا محتوا به مرحله وایرال شدن برسد. برای وایرال شدن محتوا در این کمپین به جای تکرار مرتب یک پیام یا کپی کردن آن از دیگر محتواهای منتشر شده باید متنی را ارائه دهید تا درصد وایرال شدن آن بالا باشد.

بیش تر بدانید : افیلیت مارکتینگ چیست؟

مزیت های وایرال مارکتینگ

پیش از آنکه در رابطه با مزایای بازاریابی ویروسی اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم ابتدا مثالی را برای فهم بهتر بیان می کنیم برای نمونه تبلیغ کمپانی اپل برای گوشی موبایل آیفون ایکس ، در تبلیغ این گوشی ، اپل کمپینی راه اندازی کرد که در آن از مخاطبان هدف خواست تا با این آیفون از خود سلفی بگیرند و به اشتراک بگذارند.

مبنای راه اندازی این کمپین در این روش علاقه زیاد مردم به گرفتن سلفی بود که شرکت اپل در این راه هوشمندانه عمل نمود. به گونه ای که با عکس‌های مخاطبان ، اپل به خوبی توانست تا کیفیت دوربین سلفی آیفون را به همگان نشان دهد و از این طریق ویژگی های موجود در سلفی دوربین ، افکت ها و … را معرفی نماید.

با ذکر این مثال نتیجه می گیریم که نمی توان با انتشار هر محتوایی موجب وایرال شدن یک ویدیو یا مطلب شد بلکه تنها می‌توان با کمی خلاقیت و ذهنی خلاق شانس وایرال شدن آن را بالا ببرد.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

از مزیت های وایرال مارکتینگ پتانسیل بالای آن جهت دستیابی به مخاطبان زیاد ، در واقع با وایرال شدن یک محتوا در اینترنت این امکان وجود دارد که به دست عده زیادی از کاربران در دنیا برسد.

بازاریابی ویروسی مقرون به صرفه است به گونه ‌ای که در کمپین های وایرال بیشتر کار را خود کاربران انجام می دهند که همین موضوع به طرز چشمگیری هزینه تبلیغات را کم کرده و دیگر احتیاج نیست که برای انتشار تبلیغات خود در پلتفرم ها و رسانه های مختلف پول پرداخت نمود.

در صورتی که محتواهای مفید و خلاقانه تولید نمایید با اشتراک گذاری آن توسط کاربران می توانید یک رابطه قوی میان خودتان و مخاطبان ایجاد کنید و از این طریق برندسازی نموده و اعتبار برندتان را افزایش دهید ، از قدرتمندترین ابزارها در زمینه برندسازی و افزایش آگاهی تبلیغات می باشد.

مثالی که در ابتدای این تیتر در رابطه با تبلیغ موبایل کمپانی اپل بیان نمودیم نمونه‌ ای از تبلیغات ویروسی یا تبلیغات وایرالی می باشد.

پیشنهاد می کنیم بر روی لینک کلیک کنید و مقاله ویدئو مارکتینگ چیست؟ را بخوانبد

وایرال مارکتینگ مناسب چه کسب و کارهایی است؟

با توجه به اطلاعاتی که در رابطه با این نوع بازاریابی در اختیارتان قرار دادیم به طور حتم باید فهمیده باشید که این شیوه مناسب چه کسب و کارهایی است.

در واقع می توان گفت انتشار محتوای ویروسی با حساسیت و دقت بالا به گونه ‌ای که مشتریان را بتوانید به خود جذب کنید چه در کسب و کارهای کوچک و چه در کسب و کارهای بزرگ مفید است و می توان متناسب با نوع تجارت تان از وایرال مارکتینگ برای فروش محصول و خدمات استفاده بهینه کنید.

پس محدودیتی برای استفاده از این شیوه بازاریابی برای کسب و کارهای مختلف وجود ندارد و تنها با فهمیدن استراتژی های این نوع بازاریابی می توانید موفقیت خود را در این زمینه بالا برده و با وایرال شدن محتوای تان به سود قابل توجهی برسید.

برای بسیاری از کسب و کارها این سؤال وجود دارد که چه محتوایی منتشر کنیم که به عنوان یک محتوای وایرالی موفق شود؟

خلاقیت اصلی ترین عنصر در بازاریابی ویروسی است ، علاوه بر این کیفیت محتوا باید بسیار بالا باشد به گونه که برای مخاطبان خوشایند بوده و از آن لذت ببرد. همچنین تبلیغ وایرالی باید ارزش اشتراک ‌گذاری با دایره دوستان و خانواده را داشته باشد. به خاطر داشته باشید که محتوای ویروسی باید به میزان زیادی جذاب و خلاقانه باشد و مخاطب خود را برانگیزد.

مقاله خواندنی : بازاریابی محتوایی چیست؟

چگونگی انتشار محتوای وایرالی در وایرال مارکتینگ

کسب و کار های مختلف برای وایرال کردن محصولات و خدمات یا برند خود و ارائه یک تبلیغ خلاقانه و پربازدید باید سه اصل توجه نمایند ؛ پیام رسان ، پیام و محیط.

“پیام رسان” شامل افراد تأثیر گذار ، متخصصین بازار و فروشندگان می باشد. افراد تأثیر گذار مخاطبینی هستند که با داشتن روابط اجتماعی بسیار قوی قابلیت اثر گذاری بر روی دیگران را دارند.

متخصصین بازار اشخاصی هستند که که از همه چیز اطلاع دارند به گونه ای که اگر خبر جدیدی به آن ها بدهند واکنشی انجام نخواهند داد و از آن خبر مطلع هستند. اینگونه اشخاص کسانی هستند که با انتشار خبر جدید اولین نفر آن را دریافت و در شبکه ‌های اجتماعی منتشر می ‌کند.

در بخشی دیگر فروشندگان هستند که پیام را از خبرهای بازار دریافت و آن را مرتبط و قابل قبول و جذاب کرده و برای توضیح در اختیار افراد تأثیر گذار قرار می دهند.

اصل دوم “پیام “هایی هستند که به یادماندنی بوده و به قدری جالب است که به یک پدیده وایرال مارکتینگ مبدل شود. پیام باید منحصر به فرد و ایده آل باشد و گیرنده را متقاعد کند تا آن را با دیگران به اشتراک بگذارد.

نقش “محیط “به عنوان سومین اصل در کسب موفقیت در بازاریابی ویروسی ، بسیار مهم است. از آنجا که مردم حساسیت زیادی نسبت به محیط دارند و کمی تغییرات منجر به بروز نتایج بزرگی در اجتماع می شود. همواره باید سعی کنید محتوا را متناسب با محیط ، ارزش ها و نگرش های رایج انتخاب کرده ، همچنین از برنامه زمان بندی درستی جهت انتشار پیام استفاده کنید.

مهمترین شیوه هایی که جهت انتشار محتوای وایرالی وجود دارد شامل : شبکه های اجتماعی ( توییتر ، لینکدین ، اینستاگرام و …) سایت های اشتراک گذاری ویدیو مثل یوتیوب ، ایمیل و تبلیغات دهان به دهان و انجمن های موجود در اینترنت می باشد.

بهترین بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ

بهترین مدل بازاریابی ویروسی نوع ویدیویی آن است که در آن افراد با پخش ویدیو های تولیدی آنها را وایرال می کنند علاوه بر این تعداد بازدید کنندگان محتوای ویدیویی نسبت به دیگر محتوای ویروسی بیشتر می باشد. ویدئو های وایرال برای اینستاگرام ، تیک تاک و یوتیوب مناسب هستند و بسیاری از شرکت ها برای تبلیغ یا معرفی برند خود از این سه شبکه اجتماعی استفاده می کنند.

برای موفقیت در انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی حدالامکان محتوای ویدئویی متناسب با هر کانالی را به اشتراک بگذارید ، حتماً از هشتگ در کانال برای انتشار اطلاعات استفاده کنید زیرا هشتگ ها در شبکه ‌های اجتماعی دست به دست می شوند و هر چه قدر کمپین شما بیشتر به اشتراک گذاشته شود هشتگ های مد نظرتان نیز بیشتر می شود. ، در واقع محتوای شما با کمک هشتگ ها در ذهن مخاطب خواهد ماند.