اطلاعات و داده هایی که ما در سیستم کامپیوتر خود به صورت فایل ذخیره و نگه داری می کنیم کم اهمیت تر از اطلاعات موجود در سازمان ها و ادارات بزرگ می باشد. در واقع در صورت حذف و نبود آن در داخل سیستم تمامی برنامه ها و عملکرد های سازمان زیر سؤال می رود. هر چند اطلاعات در کامپیوتر شخصی مان نیز مهم و گاهی محرمانه تلقی می شود. هک کردن به معنای نفوذ کردن و در عمل یعنی نفوذ به یک شبکه یا رایانه به حساب می آید ، هکر ها افراد یا گروهی از افراد هستند که عملیات نفوذ را اجرا می نمایند. آن ها با سطح بالایی از دانش و مهارت فنی در زمینه کامپیوتر به نفوذ به سامانه های مختلف می پردازند.

انواع مختلفی از هکرها وجود دارند که در این مقاله از سایت برتر می‌خواهیم در رابطه با هکر کلاه آبی صحبت نماییم ، در ادامه با ما همراه باشید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

نحوه عملکرد و نفوذ هکر کلاه آبی

هکر ها با هدف های مختلفی اطلاعات را از سیستم ها و سامانه های مختلف به سرقت می برند. برخی هکرها به علل مختلف همچون کسب درآمد ، انتقام جویی ، پیدا کردن شغل مناسب و یا تفریح و سرگرمی به سراغ نفوذ به سامانه ها می روند.

هکر کلاه آبی که از ابداعات کمپانی مایکروسافت به حساب می آید اشخاصی هستند که در مرحله بتا و آلفا طراحی یک محصول نرم افزاری با شناسایی آسیب پذیری ها و باگر ها پیش از عرصه رسمی محصول اطلاعات پیدا شده را به شرکتی که آنان را استخدام کرده تحویل می دهند.

این نوع هکرها به دلیل عملکردی که دارند کمتر در زمره هکرهای مخرب قرار می گیرند. در واقع برای هر یک از هکرها در این وب سایت جداگانه و به طور مفصل صحبت نموده ایم که گروه های مشخصی به نام های تیم قرمز ، تیم آبی ، تیم سبز تعریف شده اند و عملکردشان شبیه به فعالیت‌ های هکرها هستند.

در واقع عملکرد بعضی از آنها را در فیلم ها به تصویر کشیده شده است که اگر در حین تماشای فیلم به معنای رنگ های به کار برده شده در فیلم توجه نکرده اید اما بعد از خواندن این مقاله تماشای مجدد این فیلم‌ ها با این موضوع و محتوا خالی از لطف نخواهد بود.

عملکرد هکرها از گذشته تا به امروز دستخوش تغییراتی بوده است به گونه ‌ای که انواع آنها از جنبه های گوناگونی تقسیم بندی می شوند. در میان هکر های قدیمی و هکر های امروزی و مدرن مقایسه های انجام شده است و از طریق آمارها و ارقام و همچنین موارد ثبت شده در رابطه با نفوذ های امنیتی برخی از مشخصه های فردی مثل مشخصه های سنی ، مهارتی و جنسیتی در این افراد در طول زمان عوض شده است که همین امر عملکرد هر یک از آنها را مورد سنجش قرار می دهد.

بیشتر بخوانید : سئو کلاه سفید چیست؟

چگونه هکر کلاه آبی شویم؟

چگونه هکر کلاه آبی شویم؟

در مقاله ای از سایت برتر در رابطه با آموزش هکر شدن به طور مفصل صحبت نموده ایم که می توانید با ورود این مطلب درک بهتری از هکر شدن داشته باشیم.

در صورتی که شما علم کافی در رابطه با حل مشکلات امنیتی یا سازمان و یا مشکلات کلی را دارید و تکنیک های بررسی و تست با گرهای یک سازمان را دارید می توانید یک هکر کلاه آبی شوید. انجام اموری نظیر تست نفوذ ، افزایش ضریب امنیت سازمان ،  شناسایی آسیب پذیرها و رفع آن ‌ها و همچنین کاهش ریسک های امنیتی یک سازمان کارهای است که برای تبدیل شدن به یک هکر الزامی است.

بسیاری از هکرها  افرادی تحصیلکرده و آکادمیک هستند و به عنوان یک صنعت گران کامپیوتری به حساب می‌ آیند که علاقه چندانی به حفاظت از سیستم و شبکه ندارند. آنها بیشتر به ایجاد نرم افزار های هوشمندانه با ظاهر زیبا می پردازند و به سمت ارتقاء سیستم ها توسط روش های خلاقانه می روند. حتی برخی از این افراد مهندسین کامپیوتر هستند که به صورت جدی با یک سازمان همکاری می‌ کنند و شیوه‌های جدید کامپیوتری را خلق می‌ نمایند.

انگیزه و اهداف افرادی که میخواهند به نوعی هکر شوند کمک به مشاغل و کسب و کارها برای شناسایی شکاف در امنیت شبکه است. این گونه افراد را می توان خط مقدمه جبهه سایبری در نبرد با مجرمانه اینترنتی دانست و به شرکت ها و سازمان ها کمک می نمایند تا دیواری مستحکم در برابر جرایم اینترنتی بسازند و شکاف های احتمالی را نیز مسدود کنند‌.

بیشتر بخوانید : دی ان اس چیست؟

رشته های آموزشی مرتبط با هکر کلاه آبی شدن

هم اکنون رشته های تخصصی امنیت در شکل های مختلف سرتا سر دنیا آماده پذیرش نیروی کاری و شغل برای متخصصین این رشته هستند. در واقع فردی که در یکی از شاخه های امنیت تخصصی یا دیگر شاخه ها نیز اطلاعات و دانش داشته باشد. بسیاری از قسمت های امنیت و مطالب و ابزار مشترک در مفاهیم بنیادی تمامی رشته های امنیتی مشترک هستند و اگر فردی در زمینه تست نفوذ وب تخصص دارد این بدان معنی نیست که علمی در رابطه با دیگر حوزه های امنیتی ندارد.

علاوه بر تخصص داشتن در رشته های امنیتی دانش زبان انگلیسی بسیار مهم است است زیرا تقریباً تمامی کتاب ها و منابع آموزشی به زبان انگلیسی نوشته و منتشر می‌ شوند پس اگر زبان انگلیسی تان خوب نیست حتماً بر روی یادگیری آن تمرکز کنید زیرا به عنوان یکی از پیش ‌نیازهای مهم این رشته به حساب می آید ‌.

علاوه بر این فردی در این حوزه موفق است که کنجکاو و پشتکار داشته باشد زیرا در این زمینه اصطلاحات و کلید واژه هایی وجود دارد که فرد باید به جستجوی هر یک از آنها بپردازد و با دسترسی به منابع مختلف به درک بهتری از آن واژه و اصطلاح یابد. در این زمینه هر کس روش یادگیری خاص خودش را دارد و برخی باید به کلاس بروند و تحت آموزش استاد باشند بعضی نیز با دیدن ویدیو های آموزشی و برخی هم با کتاب بهتر می آموزند.

همچنین یک سری مفهوم و دانش زیربنایی است که پیش از شروع یادگیری تخصص امنیت باید آنها را  مطالعه کنید چون درک صحیح این مفاهیم همیشه و در کلیه رشته ها به شما کمک میکند و اگر این مفاهیم به خوبی درک نشود در درک مسائل پیچیده تر درجا خواهید زد این مفاهیم شامل :

مفاهیم اولیه مقدماتی و رمزنگاری مثل تولید اعداد تصادفی ، الگوریتم های رمزنگاری متقارن و نامتقارن ، تبادل کلید ، تولید اعداد تصادفی ، هش ، آشنایی کلی با ابزار رمز نگاری پرکاربرد نظیر GPG و غیره.

آشنایی با پروتکل های مهم شبکه http ، DNS، کار با پراکسی ها و وی پی ان ها ، چگونگی دیدن ترافیک شبکه ، مفاهیم مقدماتی در ارتباط با مسیریابی و NAT و … . یادگیری ادبیات کلی امنیت آشنایی با مکانیسم کارکرد اینترنت و وب.