متا دیسکریپشن که به توضیحات متا نیز شناخته می شود ، در واقع بخشی از کد های html هستند که در سورس های تمام برگه و صفحه ها از وبسایت وجود دارد که داده هایی را به گوگل ارسال خواهد کرد. توضیحات متا در اصل در ساختار داخلی وبسایت حضوری ندارد مگر اینکه کد های آن درون قالب سایت نوشته شده باشد. اما این توضیحات درواقع در نتایج گوگل یا همان serp ها دیده می شود. از سال 2019 تا به الان توضیحات متا بخش ثابتی در گوگل بوده و هر بار تفسیر های مختلفی از این توضیحات ارائه شده است. اما با گذشت زمان همه چیز فرق کرده که باعث شده نقش توضیحات متا بر سئو سایت ها در هاله ای از ابهام قرار گیرد. امروز در سایت برتر بیشتر با توضیحات متا آشنا شده و درباره ویژگی های آن صحبت خواهیم کرد ، در ادامه با ما همراه باشید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

متا دیسکریپشن به چه منظور استفاده می شود؟

همانطور که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم متا دیسکریپشن در هر سال کاربرد های متفاوت و خاص خودش را دارد. مثلاً در سال های 2009 تا 2011 توضیحات متا تأثیر مستقیمی بر روی رنکینگ سایت تأثیر خواهد داشت.

در آن دوران سئو کارها حتما باید از کلمه کلیدی ها در متای سایت خود استفاده می کردند اما به یکباره بعد از آن ساختار جدیدی را گوگل شروع کرد که در این ساختار برای گوگل اول کاربران اولویت داشتند.

یعنی دیگر دوران اینکه شما از کلمه کلیدی های پرتکرار و متن های طولانی در ساختار متای خود استفاده کنید تمام شده و هیچ گونه تآثیری بر روی رتبه بندی سایت شما نخواهند داشت.

امروزه محتوای مناسب جایگاه ویژه ای نزد گوگل دارد و شما باید سعی کنید سؤالات کاربران خود را پاسخ داده تا وبسایت شما رتبه بندی خوبی بگیرد. توضیحات متا بخشی از اسنیپت سایت شما می باشد و این را هم میدانید که آخرین آپدیت گوگل بیشتر مربوط به rich snippetها بوده است.

هدف گوگل از این کار این است که شما حداکثر اطلاعات ممکن را در همان صفحه ی serp در اختیار کاربران بگذارید تا کاربران بدانند محتوای داخل وبسایت شما چه چیزی می باشد.

در حقیقت چیزی که ما به اسم schema markup می شناسیم حالا روز به روز قوی تر شده است و باید بدانید که اسنیپت ها کاملاً و مستقیم در رتبه بندی نتایج گوگل تأثیر مستقیمی دارد.

با اینکه گوگل اعلام کرده که تأثیر آن ها کاملاً غیر مستقیم است اما با بررسی هایی متوجه شدیم که سایت هایی که از اسنیپت های حرفه ای کمک می گیرند رتبه به مراتب بهتری دارند. در واقع توضیحات متا هم بخشی از اسنیپت ها است اما هیچگونه تأثیری بر روی رتبه بندی سایت شما ندارد و برعکس بر روی کاربر تأثیر دارد.

مقاله پیشنهادی : ریچ اسنیپت چیست؟

تأثیر متا دیسکریپشن بر روی ctr

تأثیر متا دیسکریپشن بر روی ctr

شاید قبلا با ctr آشنا شده باشید و مفهوم جدیدی نیست و به معنای همان نرخ کلیک می باشد. شما می توانید به قسمت سرچ کنسول گوگل خود به بخش performance رفته و در اینجا مقدار impression ها و کلیک های خود را ببینید.

ctr دقیقاً همان نسبت کلیک ها بر impression است که به این معنی است که چه تعداد از افراد سایت شما رادر رتبه بندی نتایج گوگل دیده و بر روی آن کلیک کرده اند. عامل های مؤثر برای جذب کاربران و کلیک بر روی سایت شما عبارت اند از:

1- عنوان محتوا : عنوان مهم ترین و بیشترین تاثیر را بر روی کلیک کاربران دارد. اگر شما از از عنوانی جذاب استفاده کنید کاربران بلافاصله با دیدن آن وارد وبسایت شما خواهند شد و اگر هم رتبه های اول را در اختیار نداشته باشید کاربران را ترغیب به کلیک کردن میکنند.

2- متا دیسکریپشن: توضیحات متا تاثیر دوم را در این بخش دارد درواقع توضیحات متا برای ترغیب بیشتر کاربر مورد استفاده قرار میگیرد همچنین می تواند کاربر را کنجکاوتر کند.

3- اسنیپت ها: اسنیپت ها نیز تأثیر بسیاری دارند، تعداد دانلودها، امتیارات محصول، تعداد فروش و… نیز نمونه ای از اسنیپت های حرفه ای می باشند که باعث مقایسه شما با رقبایتان شده و کاربران زیادی را می توانید جذب کنید.

بعد از این توضیحات به این نتیجه خواهید رسید که توضیحات متا عملا بر روی سئو سایت تاثیر ندارند بخصوص وقتی شما در یک کلمه کلیدی پر رقابت هستید. باید بدانید که رتبه اول نتایج چیزی حدود نیمی از ترافیک موجود را دریافت خواهد کرد اما رتبه دوم فقط 15 الی 20 درصد از ترافیک را برای خود میکند که اگر در این مرحله باشید میتوانید با اضافه کردن توضیحات متای جذاب این درصد را تا 40 نیز ارتقا دهید.

مقاله پیشنهادی : سرچ کنسول گوگل چیست؟

آیا جدا از متا دیسکریپشن ، ctr نیز فاکتور رتبه بندی است؟

موتور های جستجوگر دیگری مانند بینگ، اسک، داک داک گو و… ctr را یک فاکتور تأثیرگذار در رتبه بندی سایت ها می دانند. اما گوگل راهش را از این موتور های جستجو جدا کرده است.

باید این را هم در نظر داشت که گوگل به طور واضح و علنی اعلام نکرده که نرخ کلیک تأثیری بر روی رتبه بندی دارد یا خیر. اما یکی از کارمند های قدیمی گوگل یعنی paul haahr که سال ها در گوگل مشغول کار بوده می گوید گوگل همواره در حال انجام آزمایش داده هایی با جزئیات دقیق و بزرگ است.

همچنین آن ها کاملاً می دانند که وقتی سایت شما به صورت کاملاً ناگهانی کلیک ریت بالایی را تجربه می کند دقیقاً به چه دلیل بوده و چه اتفاقی افتاده است اما هنوز هم معلوم نیست آیا پاداشی برای این سایت ها در نظر میگیرد یا خیر.

البته موضوع و مفهوم دیگری که وجود دارد این است که برای گوگل کیفیت محتوا در اولویت اول قرار دارد ، یعنی گوگل همواره سعی دارد تا کاربران خود در سریع ترین زمان ممکن به جواب سؤالات خود برسند.

Ctr نمی تواند کیفیت محتوا را نشان دهد بلکه تنها نشان دهنده کیفیت محتوا،  عنوان آن و همینطور متا دیسکریپشن است. البته برخی از سایت ها نیز از طعمه های کلیکی در توضیحات متا استفاده می کنند و احتمال می رود که گوگل به همین دلیل ctr را به طور مستقیم در رنکینگ تأثیر نمی دهد تا بتواند جلوی این سایت ها را بگیرد.

مقاله پیشنهادی : نرخ پرش یا bounce rate چیست؟

نتیجه گیری

در این مقاله دریافتیم که متا دیسکریپشن عملاً هیچ تأثیر مستقیمی بر روی رتبه بندی سایت ها نداشته و این تأثیرات بیشتر در جاهای دیگری مانند نرخ کلیک خودشان را نشان خواهند داد. نکته بسیار مهمی که وجود دارد و شما نیز باید به آن توجه کنید این است که سعی کنید در توضیحات متا بیش از اندازه از کلمه کلیدی خود استفاده نکنید، در واقع این کلمات کلیدی در توضیحات متا برای گوگل مهم نبوده و اهمیتی ندارد و تنها چیزی که مهم است بالا رفتن ترافیک و همچنین نرخ کلیک با استفاده از متای جذاب و عنوان های ترغیب کننده است.

ممنون که تا انتهای این مقاله همراه سایت برتر بودید امیدواریم توانسته باشیم به تمامی سوالات شما در قالب این مقاله پاسخ دهیم.