مفهوم ریچ اسنیپت برای کسانی که فعالیت خود را به تازگی در حوزه بهینه سازی و سئو وب سایت آغاز کرده ‌اند ، ممکن است کمی نا آشنا باشد ؛ با این حال تمام افرادی که به طور حرفه ای در این حوزه فعالیت می کنند با این مفهوم آشنا هستند. در واقع باید گفت به اطلاعات مربوط به هر یک از وب سایت ها که در صفحه جستجوی گوگل نمایش داده می شود یک اسنیپت می گویند. برای مثال وقتی در مورد یکی از مدل های لپ تاپ جستجو می کنید ، نتایج با اسنیپت های معمولی و اسنیپت های غنی شده یا همان به Rich Snippet نمایش داده می شود. اما سؤالی که پیش می آید این است که Rich Snippet چه کاربردی دارد و به چه منظور مورد استفاده قرار می گیرد؟ ما در این مطلب مفهوم Rich Snippet را به طور کامل مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

مفهوم ریچ اسنیپت

ریچ اسنیپت ها یا همان اسنیپت های غنی شده با عنوان نتایج غنی یا Rich Results نیز شناخته می شوند. در واقع نتایج جستجویی که با ظاهر جذاب و اطلاعات تکمیلی مهم و تأثیر گذار از طریق تایتل description و URL ارائه می شوند ، همان Rich Snippet می باشند.

این اطلاعات همان داده های ساختار یافته و ارائه شده موجود در صفحه است. Rich Snippet برای توصیف اطلاعات و داده ‌های نشانه گذاری شده وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد و پشتیبان های سایت می توانند برای استفاده از آن داده ها را به کد html سایت خود بیافزایند.

استفاده از Rich Snippet می تواند بسیار مفید و کاربردی واقع شود ؛ چرا که استفاده از آن به درک بهتر موضوع و محتوای یک وب سایت کمک می کند و از این طریق کاربر می تواند اطلاعات مورد نیاز خود را راحت تر در موتورهای جستجو بیابد.

انواع ریچ اسنیپت

در حالت عادی و بدون استفاده از Rich Snippet ، هنگامی که سایتی در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می شود ، آدرس سایت ، متا دیسکریپشن و عنوان مربوط به صفحه وب نمایش داده می شود ولی در صورتی که از Rich Snippet برای سایت استفاده شود ، گوگل اطلاعات کامل تری را درباره کوئری جستجو به کاربر ارائه می دهد.

این اطلاعات می‌ تواند شامل نقد و بررسی یک محصول ، شخص ، تجارت و… باشد. گوگل با کمک Rich Snippet اطلاعات کامل و دسته بندی شده ای را در اختیار کاربر می گذارد و از این طریق کاربران را به سایت مورد نظر هدایت می کند.

در حقیقت استفاده از Rich Snippet می ‌تواند به راحتی کاربران هدفمند را جذب صفحه وب شما کنند و از این طریق در ترافیک و بازدید سایت شما تأثیر بگذارد. در ادامه مطلب با بررسی بیشتر این مفهوم همراه سایت برتر باشید.

بیشتر بدانید : المنتور چیست؟

اهمیت استفاده از ریچ اسنیپت

با اینکه کسب رتبه بالا در صفحه نتایج گوگل از اهمیت زیادی برخوردار است اما با این حال عاملی که باعث می ‌شود تا کاربر روی لینک صفحه شما کلیک کند و وارد سایت شود ، محتوای اسنیپت می باشد.

در حقیقت محتوای جذاب اسنیپت باعث می شود تا کاربر برای مشاهده محتوا ، سایت شما را باز کند. ریچ اسنیپت کمک می کند تا صفحات وب شما در صفحه نتایج گوگل جذاب‌ تر از سایر وب سایت ها به نظر برسد.

یکی از فاکتور های مهم سئو که باعث بالا رفتن نرخ کلیک یا همان CTR می ‌شود ، کلیک شدن بیشتر بر روی وب سایت شما است. برخلاف تصور بسیاری از افراد استفاده از Rich Snippet به طور مستقیم جزء فاکتور های سئو محسوب نمی ‌شود بلکه Rich Snippet از طریق تأثیرگذاری بر نرخ کلیک سایت شما غیر مستقیماً باعث بهبود سئو سایت می گردد.

طراحی Rich Snippet به گونه ای است که در صفحه نتایج جستجو برجسته تر و مشخص تر از اسنیپت های معمولی نمایش داده می شود. همچنین کاربران از طریق نگاه کردن به اسنیپت ها و مطالعه محتوای آن توانند ، اطلاعات بیشتری در مورد محتوای سایت شما دریافت کنند.

تجربیات نشان می دهد سایت هایی که از Rich Snippet استفاده نموده اند نسبت به سایت های معمولی بازدید بیشتری دارند و مردم هنگام جستجوی مطالب به محتوای Rich Snippet تمایل بیشتری نشان می دهند. استفاده از Rich Snippet به دریافت کلیک بیشتر منجر می شود که این موضوع به بهبود سئو وب سایت کمک می کند.

در حقیقت تأثیر استفاده از Rich Snippet در بلند مدت نمایان می گردد و به مرور زمان هر چه سایت کلیک بیشتری دریافت کند ، هوش مصنوعی گوگل نتیجه می گیرد که کاربران وب سایت شما را نسبت به سایر سایت ها ترجیح می ‌دهند.

بیشتر بخوانید : نرخ پرش یا bounce rate چیست؟

انواع ریچ اسنیپت

در قسمت قبل مفهوم ریچ اسنیپت و اهمیت استفاده از آن را به اختصار شرح دادیم. لازم به ذکر است که Rich Snippet دارای انواع گوناگونی می باشد که هر کدام از آن ها می توانند اطلاعاتی را در مورد وب سایت ارائه دهند. برخی از انواع Rich Snippet شامل موارد زیر می شود:

Breadcrumbs: استفاده از این نوع Rich Snippet باعث می شود تا به جای url صفحه ، محل قرارگیری آن در دسته بندی های سایت به کاربر نشان داده شود. در واقع Breadcrumbs مسیر رسیدن به صفحه مورد نظر را در سایت شما نمایش می دهد.

نقد و بررسی: از این نوع Rich Snippet بیشتر برای نقد و بررسی محصول ، فیلم و… استفاده می شود. با به کارگیری این نوع Rich Snippet یک نقد و بررسی یا مجموعه ای از آن ها در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می شود که از این طریق کاربر می ‌تواند به محصول مورد نظر امتیاز دهی کند.

اشخاص: زمانی که نام اشخاص معروف و شناخته شده را در صفحه گوگل جستجو کنید ، در نتایج جستجو اطلاعات کاملی از آن فرد به همراه تصویر او نشان داده می شود. Rich Snippet این قابلیت را در اختیار شما قرار می دهد تا نام افراد ، نحوه تماس با آن ها ، شغل و مهارت را در صفحه نتایج جستجو قرار دهید.

محصولات: بیشترین کارایی Rich Snippet مربوط به فروش محصولات در فروشگاه های آنلاین می باشد. این نوع اسنیپت کمک می ‌کنند تا اطلاعاتی مانند نام ، تصویر ، برند ، توضیحات و قیمت محصول را ارائه دهید. حتی از طریق استفاده از Rich Snippet می توان محدوده قیمت محصولات را بر اساس نزولی و صعودی مرتب نمود.

سازمان ها: شما می توانید نام تجاری ، آدرس سایت ، شماره تلفن و… سازمان را از این طریق ارائه دهید.

پیشنهاد می شود مطلب طراحی سایت در تهران را نیز مطالعه کنید

نتیجه گیری

همان طور که مستحضر هستید عوامل زیادی وجود دارد که در بهبود سئو و رتبه سایت شما تأثیر گذارند. در واقع سئو سایت شما به المان های گوناگونی مرتبط می باشد که هر کدام از آن ها به طور مستقیم یا غیر مستقیم در سئو تاثیرگذار است. از جمله این موارد می ‌توان به Rich Snippet اشاره کرد. با اینکه Rich Snippet به شکل مستقیم در سئو صفحه وب شما تاثیر ندارد ولی با افزایش بازدید وب سایت شما یا همان کلیک بیشتر روی لینک صفحه وب ، در بهینه سازی سایت موثر واقع می شود. استفاده از Rich Snippet کمک می کند تا وب سایت شما نسبت به سایر نتایج نمایش داده شده برجسته ‌تر باشد و با ارائه اطلاعات کاربردی در مورد محتوای صفحه باعث می شود تا کاربران وارد سایت شما شوند.

 

ما در این مطلب اهمیت استفاده از Rich Snippet و انواع آن را به طور کامل شرح دادیم. از همراهی شما در این مطلب ممنون و سپاسگزاریم.