یکی از کارهای مهمی که در هنگام برنامه ریزی بازاریابی برای وب سایت یا کسب و کار خودتان باید از آن آشنایی کامل داشته باشید ، بازاریابی ربایشی می باشد. اما آیا دقیقاً می دانید که این نوع بازاریابی چیست و با چه روش هایی قابل اجرا می باشد؟ اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که نام این نوع از بازاریابی برایتان نا آشنا است و یا اطلاعات دقیقی از آن ندارید پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب همراه سایت برتر باشید تا باعث آشنایی بیشتر شما با این نوع بازاریابی و انواع آن و همچنین تفاوت این نوع با سایر بازاریابی ها شود.

مقاله پیشنهادی : بازاریابی در شبکه های اجتماعی

بازاریابی ربایشی چیست؟

بازاریابی ربایشی با نام های بازاریابی درونگرا و یا جاذبه ای نیز شناخته می شود که به هر نوعی از انواع متفاوت بازاریابی نسبت داده می شود و به جای تلاش برای جلب توجه مخاطب شما ، به طور طبیعی باعث می شود تا مشتری به سمت شما بیاید ، جذب شود و از کسب و کار شما خرید نماید.

به عبارتی دیگر در این نوع بازاریابی به جای اینکه صاحبان مشاغل به سمت مشتری های خود بروند، با استفاده از تکنیک ها و سیاست های مدیریتی خود اقدامات لازم را پیاده سازی می کنند تا نظر مشتری را به سمت کسب و کار خود جلب کرده و باعث شود تا خود مشتری به سراغ خریدار برود (نظر مشتری را به سمت خود جلب کرده یا همان می ربایید).

از جمله متداول ترین نمونه های این نوع بازاریابی را می توان:

1- پست های زیاد وبلاگی.

2- ویدئوهای کاربردی.

3- ساخت پادکست ها.

4- ایمیل ها و خبرنامه های پر محتوا.

دقیقاً در نقطه مقابل این نوع بازاریابی ، بازاریابی برونگرا می باشد که چند نمونه از رایج ترین شیوه های این نوع بازاریابی :

1- پیام های بازرگانی تلویزیون.

2- ایمیل های تبلیغاتی.

3- تماس های سرد و… .

با وجود این مثال ها باید تفاوت بین بازاریابی درونگرا و برونگرا برای شما جا افتاده باشد و بتوانید فرق این دو را بدانید. بازاریابی درونگرا معمولاً باب میل مشتری می باشد و چه بهتر که مشتری به دنبال آن باشد. اما در سایر انواع بازاریابی عمدتا به خواست و اجازه مخاطبان هدف اهمیتی داده نمی شود به همین دلیل نیز از بازاریابی درونگرا به عنوان بازاریابی اجازه ای هم یاد می شود.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

تفاوت بین بازاریابی ربایشی و برونگرا

همانطور که در قسمت قبل به آن اشاره نمودیم ، تفاوت بسیار قابل توجه و زیادی بین بازاریابی برونگرا و ربایشی وجود دارد. اگر بخواهیم به طور کلی این مسئله را بازگو کنیم باید بگوییم که محصول بازاریابی درونگرا کاملاً هم راستا و هم جهت با نیاز های مخاطب می باشد و از نظر مخاطب های هدف ما دقیقاً همان چیزی است که انتظارش را داشتند.

از طرفی دیگر چیزی که در بازاریابی برونگرا مخاطبان با آن برخورد می کنند و به کاربران نشان داده می شود معمولا ناخواسته ، اسپم ، مزاحم و … به نظر می رسد.

امروزه اکثر مردم دیگر مانند گذشته جذب بازاریابی های برونگرا نمی شوند بلکه حتی دنبال راهی هستند که بتوانند این نوع تبلیغات را از خود دور کنند و در برابر هجمه این روش بازاریابی در امان باشند.

به عنوان مثال بسیاری از مردم یا حتی خود شما نیز در هنگام دیدن تلویزیون وقتی تبلیغات آن پخش می شود یا صدا را قطع می کنید و یا شبکه را عوض می کنید.

همچنین بیشتر مردم تمام ایمیل های تبلیغاتی خود را در پوشه اسپم قرار می دهند و یا بدون باز کردن آن اقدام به حذف آن ها می کنند ، همچنین با استفاده از برنامه های add-blocker تبلیغاتی که در مرورگر ها وجود دارد را نیز می توانند مسدود کنند.

در نتیجه امور ذکر شده که با استفاده از روش های بازاریابی برونگرا کارآمد بودن و بازدهی خوبی که قبلا داشتند را از دست داده و دیگر آن سود دهی را دریافت نخواهد کرد.

بازاریابی ربایشی چگونه کار می کند؟

در طرف مقابل و درست در نقطه عکس بازاریابی برونگرا ، بازاریابی ربایشی می باشد که فرصتی را در اختیار بازاریاب قرار خواهد داد تا حق ورود به زندگی مخاطب هدف خود را داشته باشد.

به عنوان مثال شما می توانید بجای گرفتن تبلیغات تلویزیونی و یا تبلیغات محیطی و بیلبوردی ، یک راهنمای کلی و یا پستی جامع را در وب سایت تهیه و منتشر کنید.

هنگامی که یک مشتری به محتوای تولید شده توسط شما نیاز پیدا کند با یک سرچ ساده می تواند به محتوای شما رسیده و با شرکت شما آشنا می شود. کاملاً واضح است که قدرت اعتماد سازی بین شما و مشتری در این روش در مقایسه با تبلیغات آزار دهنده برونگرا بسیار بیشتر می باشد و چه بهتر که با این روش با صرف هزینه ای بسیار کمتر، بازده بسیار بیشتری عاید شما و کسب و کارتان بشود.

همچنین همانطور که گفته شد در بازاریابی درونگرا در عوض اینکه بازاریاب به سراغ مشتری برود و با آن تماس برقرار کند این خوده مشتری می باشد که با استفاده از یک سرچ ساده به سراغ کسب و کار های شما می آیند و می تواند خیلی بیشتر در مقایسه با بازاریابی برونگرا اعتماد کند. همین تفاوت اصلی بین بازاریابی درونگرا و برونگرا می باشد و می تواند به شما در جهت کسب سود بیشتر کمک کند.

مقاله پیشنهادی : بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی ربایشی چگونه کار می کند؟

بازاریابی ربایشی فقط مخصوص به یک روش بازاریابی خاص نمی باشد که فقط با استفاده از آن بتوان مشتری های خودمان را به وب سایت جذب کرد. در واقع بازاریابی درونگرا را می توان با استفاده از چند روش انجام داد اما باید توجه داشته باشید که تمام روش ها باید درونگرا و ربایشی باشند تا بتواند به سایت شما کمک کند.

طرز کار، استفاده و روش موثر بودن هر کدام از این روش ها تا اندازه ای مشخص با هم متفاوت می باشند. برای مثال برخی از این روش های ربایشی وابستگی خاصی به تولید محتوا در زمان نیاز مشتری هدف تهیه و تولید می شود تا بتواند آن را جذب کند.

در برخی روش های این نوع بازاریابی همواره به دنبال دیده شدن در کانال هایی نظیر اینستاگرام ، توییتر ، فیسبوک و … هستیم. روش دیگری نیز وجود دارد که تمرکز اصلی آن بر روی بهینه سازی و به اصطلاح سئو وب سایت می باشد تا مخاطبان و مشتری های هدف شما بتوانند از بین کسب و کار های دیگر ، محتوا و کسب و کار شما را راحت تر پیدا کند.

از جمله روش هایی که به آن اشاره نشد می توان به وبلاگ نویسی و بازاریابی ایمیلی هم اشاره کرد که جزء دسته های بازاریابی درونگرا می باشد.

نتیجه گیری

در کل این نوع بازاریابی به مجموعه ای از شیوه های گوناگون بازاریابی گفته می شود که استفاده از آن ها این امکان را به شما می دهد تا بجای اینکه شما به دنبال مشتری های خود بروید و هزینه های زیادی را صرف این کار کنید ، مشتری هدف و آماده خرید را به سمت خود جذب کرده تا باعث سود دهی بیشتر کسب و کار شما شود.

همچنین این شیوه های گوناگون درونگرا درست در مقابل بازاریابی برونگرا می باشد و از هزینه های بسیار کمتری نسبت به برونگرا دارد و همچنین اثر بخشی بهتری نسبت به آن دارد. اما اگر برای پیشرفت بیشتر کسب و کار خود هستید می توانید با استفاده از هر دو راه بازاریابی درونگرا و برونگرا استفاده کنید.

ممنون که تا انتهای این مطلب همراه سایت برتر بودید، امیدواریم توانسته باشیم مقداری به دانش شما اضافه کنیم.