امروزه تعداد کاربران فعال شبکه های اجتماعی رشد قابل ملاحظه‌ ای داشته است و هر روز به تعداد آن ها افزوده می شود. به طوری که کمتر کسی را می بینید که حداقل از یک شبکه‌ اجتماعی استفاده نکند. همچنین افراد معمولا ساعات زیادی از روز را در این شبکه ها سپری می کنند. این موضوع باعث شده تا از شبکه ‌های اجتماعی به عنوان یک پلتفرم تبلیغاتی استفاده شود که در اصطلاح به آن بازاریابی شبکه های اجتماعی می گویند. بازاریابی شبکه های اجتماعی مانند سایر روش های بازاریابی ، هدف افزایش فروش و جذب مشتری را دنبال می کند اما از بسیاری از جهات با آن ها متفاوت است. البته این نوع بازاریابی مبحث بسیار گسترده ای است و استفاده از آن نیاز به دانش دارد. ما در این مطلب قصد داریم تا بازاریابی در شبکه های اجتماعی را بیشتر بررسی کنیم ، لطفاً تا انتها همراه ما باشید.

بیشتر بدانید : پرکاربردترین شبکه های اجتماعی کدامند؟

بازاریابی در شبکه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا همان Social Media Marketing که به اختصار با (SMM) نمایش داده می شود ، به معنی استفاده و تولید محتوا در شبکه های اجتماعی در جهت اهداف بازاریابی و فروش است.  در واقع ساز و کار بازاریابی در شبکه های اجتماعی به این شیوه است که از شبکه های اجتماعی متفاوت برای برقراری ارتباط با مخاطبان ، افزایش ترافیک وب سایت ، برند سازی و در نتیجه افزایش فروش استفاده می شود.

از مهم ترین شبکه های اجتماعی که امروزه کاربرد دارند می توان به اینستاگرام ، فیسبوک ، توییتر ، لینکدین ، پینترست و یوتیوب اشاره کرد. در واقع شما باید در بازاریابی شبکه های اجتماعی بهترین محتوا را تولید کنید و از طریق آن با کاربران و فالوورها تعامل داشته باشید.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی چیست؟

همچنین باید کمپین های تبلیغاتی اجرا کنید. سعی کنید عملکرد خود و بازخورد آن را تحلیل و بررسی کنید تا از آن در جهت اصلاح فعالیت های خود کمک بگیرید. در کل باید در نظر داشته باشید چیزی که در بازاریابی شبکه های اجتماعی باعث می شود تا محتوای شما و اقداماتی که به منظور بازاریابی در این محیط انجام می دهید تأثیر گذار باشد ، تعامل و ارتباط دو طرفه بین شما و کاربر است.

در حقیقت حضور مشاغل در شبکه های اجتماعی و استفاده از این نوع بازاریابی در گسترش آنها و افزایش فروش بسیار موثر واقع می شود و نمی توان از تأثیر آن چشم پوشی کرد. در حالت کلی می‌ توان گفت که بازاریابی شبکه های اجتماعی به چهار دسته تقسیم بندی می شود که شامل شبکه سازی اجتماعی (فیسبوک و لینکدین) ، میکروبلاگینگ (توییتر و تامبلر) ، انتشار محتوای تصویری (اینستاگرام ، اسنپ چت ، پینترست) ، انتشار محتوای ویدیو (یوتیوب ، فیسبوک ، پریسکوپ و ویمئو) می شود ، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید : لینکدین

مزایای بازاریابی در شبکه های اجتماعی

قطعاً استفاده از شبکه های اجتماعی برای ارائه بهتر محصولات و خدمات ، نسبت به سایر روش های بازاریابی از مزایایی برخوردار می باشد. در واقع شما از طریق شبکه‌ های اجتماعی می‌توانید روابط عمیق ، بلند مدت و دو سویه با مخاطبان برقرار کنید.

همچنین از طریق صفحات مشابه صفحه ی خود در شبکه‌های اجتماعی و تحلیل آن ها می توانید از عملکرد این صفحات الگوبرداری نمایید. همچنین با توجه به تعداد زیاد کاربران در شبکه‌ های اجتماعی شما می توانید برند خود را به افراد بیشتری معرفی کنید.

از طرفی هم بازاریابی در شبکه های اجتماعی روی افزایش ترافیک و ورودی سایت تأثیر گذار خواهد بود. شبکه های اجتماعی این امکان را برای شما فراهم می دارد تا شما محصولات و خدمات خود را پشتیبانی کنید و سوالات و ابهامات مشتریان را بهتر برطرف سازید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی با اینکه هزینه چندانی برای شما ایجاد نمی کند اما از اثربخشی بالایی برخوردار می باشد. همچنین تعامل خوب با کاربران در شبکه های اجتماعی منجر می شود تا مشتریان به عنوان سفیران شما عمل کنند و در جذب مشتریان تأثیر گذار باشند.

شما می توانید در شبکه های اجتماعی سبک منحصر به فردی از ارائه محصول خود ایجاد کنید تا از این طریق در ذهن کاربران ماندگار شوید. در واقع اگر بازاریابی شبکه های اجتماعی به شیوه درست و با آگاهی انجام شود ، می تواند تأثیر زیادی روی افزایش فروش شما بگذارد. پیشنهاد می دهیم تا از این نوع بازاریابی برای گسترش کسب و کار خود بهره ببرید.

پیشنهاد می شود مقاله طریقه حفظ استراتژی بازاریابی در مواقع بحران را مطالعه کنید

روش های اجرای بازاریابی در شبکه های اجتماعی

روش های اجرای بازاریابی در شبکه های اجتماعی

شبکه اجتماعی اینستاگرام: اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی محبوب و شناخته شده در ایران به شمار می‌رود که کاربران فعال زیادی نیز دارد. همین محبوبیت اینستاگرام موجب شده تا کسب و کارهای کوچک و بزرگ سعی کنند محصول و خدمات خود را در این شبکه اجتماعی ارائه دهند.

توصیه می کنیم تا برای شروع فعالیت بازاریابی خود به نکات زیر توجه داشته باشید: معمولا در ابتدای ورود کاربر به صفحه ی شما ، عکس پروفایل پیج توجه او را جلب می کند. از این رو در انتخاب عکس پروفایل نهایت دقت را به کار ببرید و عکسی را انتخاب کنید که حوزه کاری و فعالیت شما را مشخص کند.

همچنین استفاده از قابلیت استوری و امکانات متنوع این بخش می تواند در تعامل و ارتباط شما با کاربر موثر باشد. استفاده درست و اصولی از هشتگ ها نیز می تواند مخاطبان را به سمت محتوای شما هدایت کند. همچنین برای محتواهایی که تصویر یا  ویدیو به تنهایی مفهوم را منتقل نمی کند ، از کپشن استفاده کنید.

همچنین برگزاری مسابقه و برنامه های چالشی می ‌تواند به تعامل بیشتر مخاطبان کمک شایانی کند. سعی کنید در این قسمت با ایجاد انگیزه برای کاربر او را به شرکت در این مسابقات و چالش ها تشویق کنید. همچنین همکاری با اینفلوئنسرهای بزرگ و کوچک نیز می تواند در جذب مشتریان هدف تاثیر گذار باشد. ما به شما اینستاگرام را برای شروع بازاریابی در شبکه های اجتماعی پیشنهاد می کنیم.

مطالب مرتبط : الگوریتم های اینستاگرام

شبکه اجتماعی لینکدین: با اینکه لینکدین هنوز طرفداران و کاربران فعال زیادی ندارد اما استفاده درست از آن می‌تواند به کسب و کار شما کمک کند. شبکه اجتماعی لینکدین مخصوص متخصصان و کسب و کار هاست و اگر خدمات و محصولات شما به کسب و کارهای دیگر نیز مربوط می‌شود ، می توانید از آن به صورت هدفمند استفاده کنید.

نتیجه گیری

همانطور که می دانید شبکه های اجتماعی محبوب مانند اینستاگرام ، توییتر و … امروزه از کاربران فعال زیادی در سراسر جهان برخوردارند. با توجه به این موضوع می توان گفت که استفاده از آن ها در امر بازاریابی و گسترش کسب و کارها قطعا مؤثر واقع می شود.

از این نوع بازاریابی با عنوان بازاریابی در شبکه های اجتماعی یاد می شود. از جمله شبکه های اجتماعی محبوب می توان به اینستاگرام ، توییتر ، یوتیوب و… اشاره نمود. این شبکه های اجتماعی هر کدام بر یک محور حرکت می کنند. برای مثال اینستاگرام و پینترست از محتوای تصویری برای ارائه ی محصولات استفاده می کند.

پیشنهاد می دهیم تا برای شروع فعالیت خود در این شبکه های اجتماعی ابتدا اطلاعات کافی در مورد استراتژی های آن ها به دست آورید تا بتوانید به درستی محصول و خدمات خود را معرفی نمایید. ما در این مطلب تلاش کردیم تا مطالب مفیدی را در مورد بازاریابی شبکه های اجتماعی ارائه دهیم تا اطلاعات کاملی در این زمینه کسب کنید.