یکی از اتفاقاتی که معمولاً برای یک سایت در طراحی آن رخ می دهد عدم اتصال به مروگر می باشد که با نمایش پیغام your conection is not secure در مرورگر همراه است که باعث می شود کاربران با دیدن این پیغام احساس نا امنی و نبود امنیت کرده و به سرعت سایت را رها می کنند. این پیغام زمانی به کاربر نشان داده می شود که سایت گواهی ssl نداشته باشد. ما در این مقاله به بررسی ssl پرداخته و با مزایا و معایب آن آشنا خواهیم شد و تأثیر آن را بر امنیت وبسایت بررسی می کنیم. در ادامه با سایت برتر همراه باشید تا بیشتر راجب این گواهی اطلاعات کسب کنید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

گواهی Ssl چیست؟

در واقع ssl مخفف secure sockets layer می باشد که ترجمه آن به فارسی لایه سوکت امن می شود. این لایه دقیقاً بین سرور و مرورگر کاربر قرار گرفته و از لو رفتن اطلاعات کاربر جلوگیری خواهد کرد.

اما سؤالی که ممکن است برایتان پیش آید این است که ssl چگونه عمل می کند؟با یک مثال به چگونگی عملکرد این گواهی نامه می پردازیم: فرض کنید شما به یک رستوران رفته اید و به wifi آن محل وصل می شوید. اگر در این اتصال از پروتکل http استفاده شود عملاً هیچ لایه محافظتی وجود ندارد و هکر ها می توانند با کمی زحمت اطلاعات شما را به سرقت ببرند.

این مورد در سایت ها نیز صدق می کند زیرا سایت هایی که از پروتکل http استفاده می کنند و خبری از گواهی ssl در آنها نیست. در واقع هیچ لایه امنیتی ندارند و هکرها می توانند خیلی راحت به اطلاعات کاربرهای سایت دسترسی داشته باشند.

هکرها با ساخت یک برنامه کوچک شنود آن را در مسیر سرور سایت مورد نظر قرار می دهند، این برنامه همواره اطلاعات ورودی و خروجی به سرور را شنود کرده و منتظر می ماند تا کاربران اطلاعاتی را در وب سایت وارد کنند در همین زمان کار هکرها شروع شده و خط به خط اطلاعات را شناسایی و ضبط می کنند.

اما اگر سایت از پروتکل https و به ssl متصل است استفاده کند حتی اگر هکرها اطلاعات را بدزدند نمی توانند از آن سر دربیاورند زیرا این اطلاعات به لطف گواهی نامه ssl در یک فایل رمزگذاری شده قرار دارد و رمزگشایی آن بسیار سخت است.

مقاله پیشنهادی : وب سرور آپاچی چیست؟

گواهی ssl و تأثیر آن بر امنیت طراحی سایت

گواهی ssl و تأثیر آن بر امنیت طراحی سایت

در حقیقت گواهی ssl همان لایه امن پروتکل در طراحی سایت است که به زبانی ساده تر همان پروتکل امنیتی می باشد که به وبسایت آنلاین شما این اجازه را می دهد که داده ها و دیتاهای خودش را بین سرور و مرورگر در یک فضای محافظت شده مبادله کند.

طرزکار این پروتکل امنیتی بعد از استفاده در طراحی سایت این گونه است که مرورگر اطلاعات وبسایت را با استفاده از یک کد رمزگذاری کرده و آن را به سرور اصلی سایت طراحی شده ارسال می کند ، در مرحله بعد سرور اصلی با استفاده از رمز مخصوصی که دارد این اطلاعات رمزگذاری شده را بازگشایی و استفاده می کند ، این کار باعث می شود تا عوامل نفوذی ماننده هکرها بدون دسترسی به رمز مخصوص نتوانند این اطلاعات را رمزگشایی کنند و به پروتکل داده ها اطلاعات دسترسی نداشته باشند.

باید توجه داشته باشید که این گواهی را می توانید به صورت پولی و یا رایگان تهیه کنید که بیشتر هاستینگ ها به صورت کاملاً رایگان در اختیار وبسایت شما قرار می دهند. اما نسخه پولی آن برتری و تفاوت های بیشتری نسبت به نسخه رایگان ssl دارد.

این گواهی به سه نوع اصلی تقسیم میشود که عبارت اند از:

1- اولین گواهی نامه بیشتر برای اعتبار سنجی دامنه در طراحی سایت مورد استفاده قرار می گیرد که بیشتر برای افراد حقیقی که تمایل به حفظ امنیت وبسایت خود دارند استفاده می شود.

2- نوع دوم این گواهی نامه در طراحی سایت برای شرکت ها و سازمان های دولتی و خصوصی گزینه مناسبی است که باید برای دریافت آن مارک معتبری ارائه داد و تا احراز هویت کامل انجام نشود این گواهی نامه را دریافت نخواهید کرد.

3- سومین نوع گواهی نامه کاملاً شخصی بوده و مربوط به شرکت ها، سازمان ها ، بانک ها و مراکز دولتی بوده و با ارائه مدارک موردنیاز به صورت حقوقی برایشان صادر می شود.

مقاله پیشنهادی : تأثیر ساخت اپلیکیشن موبایل بر تجارت الکترونیک

مزایا و معایب استفاده از گواهی ssl

یکی از مزایای استفاده از گواهی ssl افزایش رتبه سایت شما و بهبود سئو آن می باشد که باعث می شود کاربران بیشتری سایت شما را در رتبه بندی نتایج ببینند. همچنین کاربرانی که به سایت ها وارد میشوند اعتماد بیشتری به سایت هایی دارند که از پروتکل https استفاده می کنند.

خریداران آنلاین نیز همواره نگران حریم شخصی خود می باشند و شما می توانید با استفاده از ssl نه تنها امنیت سایتتان را افزایش دهید بلکه قدمی بسیار مفید در راستای بیشتر شدن فروش خود بردارید زیرا احتمال اینکه کاربران از سایت هایی که از پروتکل http استفاده میکنند خرید کنند بسیار پایین خواهد بود.

شما وقتی از گواهی نامه ssl در سایت خود استفاده می کنید همان مقدار که برای امنیت کاربران تلاش کرده اید، حتی بیشتر برای امنیت اطلاعات خودتان قدم برداشته اید مثلاً اگر کاربر کلمه عبور و نام کاربری اش را در کادر مشخص شده وارد کند اتفاقی برایش نمی افتد یا اگر شما برای کاربر خود اطلاعات محرمانه فرستاده باشد هکر نمی تواند به آن دسترسی داشته باشد.

تا اینجا با مزیت های این گواهی نامه آشنا شدیم حال به بررسی معایب آن می پردازیم: همانطور که در بخش های قبل به آن اشاره شد پروتکل https اطلاعات را بین کاربر و سرور رمز گذاری کرده و به همین دلایل احتمال دارد سرعت لود سایت شما بیشتر شود مثلا اگر سایت شما در حالت معمول 5 ثانیه ای لود می شود با ssl حدود یک الی سه ثانیه بیشتر طول می کشد،

یعنی چیزی حدود 6 تا 8 ثانیه می شود. دومین عیب این گواهی نامه بالا بودن قیمت آن است مثلا اگر شما بخواهید از گواهینامه ssl dv بر روی سایت خود استفاده کنید باید برای اینکه اطلاعات را به https منتقل کنید باید از نوع wildcard استفاده کرد که بسیار گران قیمت است.

نتیجه گیری

حال که شما با گواهی ssl آشنا شده اید و مزایا و معایب آن را می دانید بهتر است این را هم بدانید که چگونه بفهمید سایت دارای گواهینامه ssl است. برای فهمیدن این موضوع باید نوار بالای مرورگر را مشاهده و بررسی کنید. در صورتی که قبل از آدرس سایت از http استفاده شده بود یعنی این سایت از گواهی نامه ssl  پیروی نمی کند و اگر قبل آدرس از https استفاده شده بود یعنی سایت مورد نظر امن بوده و از گواهینامه ssl استفاده می کند، همچنین قفلی هم در کنار آن وجود دارد که با کلیک بر روی آن می توانید اطلاعات ssl  را تماشا کنید.

ممنون که تا آخر این مقاله همراه سایت برتر بودید ، امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم.