هوش تجاری یا هوش کسب و کار Business Intelligence (BI) دانش جدیدی به حساب نمی آید و الگوی اولیه آن به سال ‌های اولیه اختراع کامپیوتر برمی گردد. هرچند در آن سال‌ ها رایانه ‌ها به هوشمندی امروزی نبودند اما می توانستند در تجزیه و تحلیل داده ها کمک بزرگی نمایند. این نوع هوش برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ توسط هوارد درسنر معرفی گردید و تعریفی که وی برای آن بیان نمود این بود که به عنوان یک فلسفه مدیریتی و ابزاری جهت کمک به سازمان ها است که به کمک آن داده ها پالایش شده و برای اخذ تصمیمات مهم و کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد. حال سؤال اینجاست که این نوع هوش چرا اهمیت دارد و چه تأثیری بر کسب و کارتان خواهد گذاشت. برای کسب اطلاعات جامع در این مورد مقاله ارائه شده زیر را به طور کامل مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید : AMP چیست؟

دلایل اهمیت هوش تجاری در شرکت ها و سازمان های تجاری

دلایل اهمیت هوش تجاری در شرکت ها و سازمان های تجاری

اگرچه این نوع هوش به عنوان هوش تجاری با فرآیند پیچیده شناخته می‌ شود اما در مدت زمان کمی می‌تواند آمار بسیار دقیق از عملکرد شرکت ها ارائه دهد. به همین علت بسیاری از مدیران شرکت های بزرگ برای گرفتن تصمیمات مهم خود از این داده‌ها استفاده می ‌کنند.

اگر یک شرکت بدون استفاده از این هوش بخواهد میزان سود دهی و عملکردش در زمینه های مختلف را به طور دستی بررسی کند به چندین نیروی انسانی و مدت زمان زیادی احتیاج دارد تا چنین کاری را انجام دهد.

با استفاده از این هوش تمامی فرآیند های مختلف نظیر میزان خرید و فروش ، ساعت و تاریخ ، عوامل محیطی و فرهنگی مؤثر بر نقاط ضعف و قوت و ده‌ها مورد دیگر را مورد توجه قرار می‌د هد و در آخر در گزارشی کامل به تفسیر این اطلاعات می پردازد.

برای فهم بیشتر یک مثال بیان می کنیم ، برای نمونه یک شرکت می ‌گوید که در چه روزهایی از سال یا در کدام ساعت ها مشتریان شان به خرید چه چیزهایی بیشتر روی می آورد یا اینکه مردم کدام ناحیه محصول خاص را بیشتر می‌ پسندند.

همچنین کدام محصول در شهرهای خاصی طرفدار دارد. تمامی این داده ها به تیم مدیریت کمک می نماید تا تصمیم بگیرند بر روی کدام کالا در چه زمان هایی از سال و در کدام نواحی سرمایه‌ گذاری کند.

در واقع هوش کسب و کار یک مشاوره به تمام معنا در کسب و کار تان است که با کمک ارقام واقعی ، اطلاع از میزان سود گذشته ، حال و آینده شرکت و پیشنهاد راهکارهای ارزشمند می توانید سود شرکت و سازمان خود را به بیشترین نرخ بازدهی برسانید.

بیشتر بدانید : پرسونال برندینگ چیست؟

مزیت های هوش تجاری یا هوش کسب و کار

مزیت های هوش تجاری یا هوش کسب و کار

هوش کسب و کار از مزایای زیادی برخوردار است که مهم ‌ترین آن ها را به صورت موردی در ادامه بیان خواهیم نمود :

دقیق ترین تصمیم گیری ؛ یکی از مزیت‌ های هوش تجاری قابل اعتماد کردن اطلاعات شما است که این امر موجب تصمیم ‌گیری بهتر مدیران خواهد شد.

کم شدن هزینه ها ؛ نقاط هدر رفت منابع در سازمان این امکان را به شما می دهد که به صورت بهینه تر از منابع خود استفاده کنید.

بهبود رضایت مشتری ؛ با استفاده از هوش کسب و کار شما می توانید شناخت بهتری نسبت به مشتریان خود داشته باشید و رفتار آنها را راحت تر پیش بینی نمایید.

آنالیز بهتر کارکنان داخلی سازمان ؛ از طریق گزارش گیری با هوش کسب و کار می توانید روند پیشرفت کارمندان را مشاهده نموده و برایشان هدف گذاری کنید.

سیستم تکاملی BI ؛ مدیران ارشد و مدیران میانی با استفاده از داشبورد های هوش کسب و کار در مرور زمان دیدگاه های تازه و زوایای بیشتر از کسب و کار را مشاهده خواهند نمود که این موضوع موجب تکامل تجارت آنها می گردد.

کمک به سیستم فروش و بازاریابی ؛ وقتی شما شناخت دقیق و خوبی از فروش داشته باشید و همچنین مشتریان خود را بهتر آنالیز کنید قادر به فروش کالا یا ارائه خدمات تان به نحو مناسب‌تری خواهید بود.

قابلیت شخصی سازی کردن گزارشات ؛ سازمان شما و همچنین مدیران سازمان جهت پیاده سازی هوش کسب و کار این امکان را خواهند داشت که گزارشات سازمان را شخصی سازی کنند و به بهترین نحو ممکن برای هر واحد تصمیم گیری خاصی نمایند.

برای مطالعه مقاله طراحی سایت ارزان بر روی لینک کلیک کنید

مثالی ساده در مورد هوش تجاری

برای فهم بهتر در رابطه با مزایای هوش تجاری مثالی را بیان می کنیم ؛ فروشگاه بزرگی را تصور کنید و فکر کنید مدیر این فروشگاه زنجیره‌ای هستید که شامل شعب مختلف است و فروش آنلاین دارد.

شما به مشتریان خود یک کارت اعتباری جهت عضویت در باشگاه مشتریان می دهید که از آن جهت خرید در فروشگاه تان استفاده کنند و یا با وارد کردن نام کاربری و رمز از سایت تان خرید نمایند.

این کارت با تمامی خرید های مشتری چه حضوری و چه آنلاین در ارتباط با یک شماره اکانت مشخص در دیتابیس و پایگاه داده شما است. با این کار شما می توانید به کمک هوش BI ، نرم افزارها و روش هایی که وجود دارد. می توانید قدرت آنالیز و بررسی اطلاعات بسیار گسترده مشتریانتان را در لحظه داشته باشید و بفهمید که چقدر مشتریان تان به فروشگاه شما وفادار هستند ، کدام محصول را بیشتر تهیه می ‌کنند و اینکه ترجیح می دهند بیشتر به سمت خرید حضوری بروند یا آنلاین.

در حقیقت از طریق BI نیازها ، سلیقه و عادت های تمامی مشتریان خود را بهتر می شناسید و فرصت های جدیدی را برای فروش پیدا خواهید نمود. با این شیوه سرویس بهتری ارائه خواهید داد و پس از آن می توانید یک کمپین مارکتینگ هدفدار نظیر تحویل فوری ، داشتن کوپن های مرتبط با محصولاتی که مشتریان می خرند ایجاد نمایید که شما به کمک هوش BI متوجه الگوی آنها شده‌ اید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

تأثیر هوش تجاری بر تصمیم گیری و کسب و کار

تأثیر هوش تجاری در تصمیم گیری را می توان به عنوان یکی از مزایای این هوش دانست. از آنجا که در هر سازمانی یکی از مهمترین وظایف مدیران تصمیم گیری صحیح بر سر موضوعات مختلف است هر مدیری که بخواهد این امر را به بهترین شکل ممکن انجام دهد قطعاً به اطلاعات قابل استناد و دقیق دست پیدا خواهد کرد.

تطابق نداشتن داده ها بر صحت اطلاعات موجود در یک مجموعه داده تأثیر زیادی دارد. از آنجا که اطلاعات موجود در مجموعه داده به طور قطعی و دقیق نمی باشد به همین علت مدیران توانایی شناسایی شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را نخواهند داشت.

در نتیجه برای آنان بسیار دشوار است که فرضیات صحیح ارائه دهند و به نتایج صحیح تجاری دست یابند. هوش BI در تصمیم گیری دقیقاً همین مسئله است به گونه ای که داده های قابل استناد در هر واحد را در اختیار مدیران قرار می دهد.

هم چنین هوش کسب و کار تحلیل ها و الگوهایی را در اختیار مدیران قرار خواهد داد که از طریق آنها قدرت تصمیم گیری شان به صورت قابل توجهی بالا خواهد رفت. خاطر نشان کنیم که هوش BI مدت زمان تصمیم ‌گیری آنها را بهینه می کند.

به بیان ساده تر هوش کسب و کار در هر سازمان مناسب ترین اطلاعات را در بهترین زمان به مناسب ترین فرد در هر واحد می رساند و همین امر موجب تصمیم گیری های مناسب تر در هر سازمان خواهد شد.

هوش بیزینسی در کسب و کار در سازمان ها و شرکت هایی که مدیران آن با مشکل گزارش گیری رو به ‌رو هستند می‌توان دید‌. مدیران به گزارش هایی که کارمندان می دهند اعتماد ندارند و این موضوع باعث می شود از بسیاری از اطلاعات ثبتی خود مطلع نشوند و در نهایت قادر به کسب الگوهای پنهان در داده های خود و همچنین تبدیل داده ها به اطلاعات باشد.

جمع بندی

برای درک بیشتر هوش کسب و کار یا BI دو منبع اصل به شما کاربران معرفی می کنیم که شامل دو کتاب به نام Business Intelligence Strategy کتابی ( مخصوص مدیران IT و مدیران بازرگانی که به دنبال سرآمد در ابتکارات هوش تجاری هستند) و کتاب Data Science for Business ( در مورد کسب و کارها کوچک و بزرگ بسیار مفید است و دید کاملاً جدیدی به صاحبان مشاغل می دهد تا بتوانند روند صعودی به کار خود بدهند) می باشد.

پیاده سازی هوش کسب و کار یا تجاری تا ۹۹ درصد خطای انسانی را کم می کند و در عملکرد و کارایی شرکت تأثیر خوبی می گذرد. هوش BI در تصمیم گیری های مدیران نظیر یک دستیار به آنها کمک می‌کند تا سازمان خود را بهتر بشناسند و بر مبنای اطلاعاتی دقیق بتوانند تصمیم ‌های مناسب و درخوری برای سازمان و شرکت اتخاذ کنند.

هم چنین نرم‌افزارهای مورد استفاده در حوزه هوش کسب و کار  شامل Power BI ، Tableau ، QlikView می باشند که شما را به درک بهتری از این سیستم خواهد رساند.