اولین و مهم ترین قدم در طراحی و ایجاد یک وبسایت انتخاب نام دامنه برای آن می باشد و نوشتن مطالب و انتخاب موضوع در مرحله بعدی می باشد. انتخاب یک دامنه مناسب می تواند به خوبی به شناخته شدن و افزایش رتبه سایت کمک کند. زیرا تا زمانی که وبسایت شما پا برجاست نمی توان به سادگی آن را تغییر داد و تمام مشتری ها و یا کاربران سایت شما را با همان دامنه می شناسند. به همین منظور شما باید دامنه ای انتخاب کنید که در یاد کاربران باقی بماند ، همینطور انتخاب یک دامنه مناسب می تواند تأثیرات مثبتی را در بحث سئو سایت شما داشته و رتبه سایت شما را در لیست نتایج بالاتر بیاورد. ما در این مقاله از سایت برتر به بررسی کلی دامنه میپردازیم و نقش دامین در سئو را با یکدیگر بررسی می کنیم.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

دامین و قسمت های تشکیل دهنده آن

در هنگام سرچ کردن یک کلمه یا وبسایت در موتور های جستجوگر ، نام دامنه اولین نقطه برای شروع هر موتور جستجو برای لیست کردن نتایج می باشد. به دلیل سخت بودن تغییر نام دامنه بهتر است دامنه وبسایت درون خود کلمه کلیدی مرتبط با اهداف سایت را داشته باشد. در واقع انتخاب نام دامنه مناسب یکی از مهم ترین عامل های پیاده سازی سئو سایت می باشد.

برای شروع اگر در دامنه شما کلمه کلیدی خود سایت وجود داشته باشد شما به راحتی می توانید این کلمات را در داخل محتوای متنی وبسایت خود استفاده کنید. با انجام این کار سایت های معتبر و مرتبط با کسب و کار شما تمایل بیشتری خواهند داشت تا به کلمه دامین شما لینک بزنند و همین عامل کمک می کند تا رتبه بندی و موقعیت وبسایت شما در لیست نتایج گوگل بهبود یابد.

دامنه نام منحصر به فرد یک وبسایت می باشد و از سه قسمت تشکیل شده است: قسمت top-level domain که همان پسونده دامنه است ، قسمت نام دامنه یا همان domain name و در آخر قسمت subdomain که پیشوند دامنه است و انتخاب آن بر عهده شماست.

Root domain به ترکیب قسمت نام دامنه و پسوند گفته می شود. باید توجه داشته باشید که بخش //:httpsجزئی از آدرس صفحه می باشد اما ارتباطی با دامنه ندارد. در ادامه به معرفی هر کدام از این بخش ها می پردازیم.

پیشنهادی می شود مقاله دامنه چیست ؟ را بخوانید

معرفی بخش های مختلف دامین

  • Root domain: در ابتدا این نام در زمینه dns ها ایجاد شد، اما به طور کل به ترکیب دو قسمت پسوند و نام دامنه گفته می شود. قسمت root domain وبسایت شما معمولاً همان صفحه اصلی سایت می باشد که در واقع زیر مجموعه های آن به شکل subdomain پدیدار می شوند. باید توجه کنید که تمام subdomain ها دارای root domain می باشند.
  • Subdomain: این بخش سومین سطح از سلسله مراتب یک دامنه می باشد. برای مثال “pcbartar.com” و “English.pcbartar.com” نمونه های از subdomain دامنه اصلی یعنی “pcbartar.cpm” می باشند. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که ایجاد subdomain ها در هر دامنه ای رایگان است و در قسمت وبمستر هر هاستی می توانید آن را ایجاد و کنترل کنید.
  • Name domain: منظورمان از نام دقیقا همان اسمی است که شما برای وبسایت خود انتخاب کردید. انتخاب نام یک امر اختیاری است ولی توصیه می شود که بر اساس محتوای وبسایت خود اقدام به انتخاب بهترین نام کنید.
  • Top-level domain: انتخاب پسوند دامین باید بر اساس قوانین بین المللی باشد. به طور کل دو نوع پسوند وجود دارد: پسوند عمومی و پسوند اقلیمی/ کشوری. تفاوت این دو در این است که پسوند عمومی را می توانید در هر مکانی که هستید استفاده کنید مانند .com اما پسوندهای کشوری مختص به یک کشور می باشد بعنوان مثال پسوند کشور ایران .ir می باشد.

مقاله پیشنهادی : ساب دامین چیست؟

نقش دامین در سئو سایت

نقش دامین در سئو سایت - آموزش سئو

در بررسی نقش دامین در سئو سایت شما باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

1_ عمر دامنه: همچنان تاثیر عمر دامنه بر روی پارامترهای رتبه بندی و سئو به عنوان یک معما باقی مانده است. اما اکثر افراد فکر میکنند که عمر دامنه بر روی کسب رتبه بالاتر و سئو تاثیر گذاری زیادی دارد اما کارشناس ارشد گوگل آقای مت کاتس در بیانیه ای اعلام کرد که با توجه به اطلاعات او، هیچ کدام از موتورهای جستجوگر از عمر دامنه در پارامتر های خود استفاده نمی کنند. بر اساس این گفته ها، عمر کم دامنه ها نمی تواند دلیلی برای مالکان سایت ها باشد تا دامنه را تعویض کنند و از طرفی تاریخ انقضای دامنه نیز هیچ تاثیری در رتبه بندی سایت نخواهد داشت. در واقع انقضای طولانی تر دامنه فقط نشان از اهمیت مالکان برای نگهداری دامنه می باشد. چیزی که برای گوگل مهم می باشد تاریخ شروع اولین پایش سایت و بک لینک های سایت می باشد و تفاوتی بین دامنه 6 ماهه و 1 ساله وجود ندارد.

2_ طول کاراکترهای مناسب: هرچه از کاراکترهای بیشتری برای دامنه خود استفاده کنید تاثیر کمتری را در بهینه سازی و سئو سایت دریافت می کنید. همچنین علاوه بر ساده بودن بودن باید محتوای سایت شما را نیز بیان کند، مثلا شما سایتی را در مورد ساختمان های هوشمند طراحی و راه اندازی می کنید، در قدم اول شما باید حتما از کلماتی در نام دامنه استفاده کنید که مرتبط با موضوع سایت شما باشد مثلا می توانید از کلماتی همچون ساختمان، تکنولوژی و… استفاده کنید.

3_ جدا کننده مناسب: بهترین جداکننده کلمات یک دامنه دش(-) می باشد.

مقاله پیشنهادی : شناسه های دامین

دیگر نقش های دامنه در بهینه سازی سایت

4_ نگارش راحت: دامنه باید به گونه ای باشد که از یاد کاربر نرود.

5_ کلمه کلیدی: از کلمه کلیدی در دامنه خود استفاده کنید تا گوگل سریعتر سایت شما را پیدا کند.

6_ تاریخچه دامنه: بهتر است از دامنه هایی که قبلا دارای صفحات اینکس شده بسیاری در گوگل بودند و اعتبار خوبی نزد آن ندارند، استفاده نکنید.

7_ مالک دامنه: گوگل دامنه هایی را که مالک آن اسپمر شناخته شده باشد را بیشتر زیر ذره بین قرار میدهد.

8_ اعتبار دامنه: دامنه هایی که از اعتبارشان گذشته باشد و تمدید نشود به عبارتی ساسپند می شوند و بعد از دوباره راه اندازی آنها از اعتبارشان کاسته می شود.

9_ انتقال دامنه: از انتقال دامنه هایی که در گذشته سابقه هک شدن و یا اعتبار پایین دارند بپرهیزید. هنگامی که طراح سایت تصمیم میگرد دامنه را منتقل کند باید به نکات بسیار مهمی مثل ریدایرکت ها دقت کند. ریدایرکت ها باید به شکلی باشند که هر زیر مجموعه به زیر مجموعه مناسب خود ریدایرکت شود. از دید شرکت گوگل ریدایرکت کردن کل صفحات وبسایت به صفحه اصلی راه مناسبی برای ساده تر کردن این کار نیست.

نتیجه گیری

ما در این مقاله از سایت برتر به بررسی Domain و قسمت های آن پرداختیم و با هم نقش آن را بر روی سئو و بهینه سازی سایت بررسی کردیم. در کل شما باید از دامنه ای استفاده کنید که از اعتبار مناسبی نزد گوگل برخوردار باشد و اگر دامنه صفر تهیه می کنید سعی کنید تا اعتبار خوبی به آن ببخشید. ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید، امیدواریم توانسته باشیم بخش کوچکی را به اطلاعات شما عزیزان اضافه کنیم.