برند سازی در واقع از بنیادی ترین بخش های یک کسب و کار محسوب می شود اما همانطور که می دانید بسیاری از کسب و کار ها برای صرفه جویی در هزینه و کمک به پیشرفت سایر بخش ها از این بخش مهم غافل می شوند. در حالی که برند سازی و آگاهی از برند به نوعی یک پایه و اساس برای کسب و کار آن ها محسوب می شود. برای اینکه بهتر با این قضیه آشنا شوید به یاد بیاورید زمانی افراد به جای استفاده از واژه ی پودر لباس شویی از کلمه برند شوما استفاده می کردند به طوری که هر کس برای خرید پودر لباسشویی به مغازه میرفت از فروشنده در خواست شوما می کرد گویی که نام دیگر این پودر، شوما هست.

این مورد در واقع به نوعی برند سازی و آگاهی جمعی مشتریان از برند محسوب می شود تا آنجایی که هرگاه نام محصولی را بشنوند یاد برند تولید کننده آن محصول بیافتند.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

آگاهی از برند چیست؟

همانطور که خواندید، در مقدمه به صورت مفهومی به توضیحی از برند و آگاهی سازی از برند پرداختیم اما اگر بخواهیم به صورت خلاصه آن را بیان کنیم و درغالب یک جمله آن را شرح دهیم می توانیم بگوییم آگاهی از برند در واقع شاخصی از کسب و کار است که نشان می دهد  چند نفر از جامعه هدف با یک برند آشنایی دارند.

بنابراین مشخص می شود این برند چقدر در میان عموم شناخته شده و تاثیر گذار است.

اما سؤال این است چه زمانی می توانیم بگوییم مردم از برند آگاهی دارند؟

برای جواب این سؤال به دور و اطراف خودتان توجه کنید؛ مثلاً یک فروشگاه یا رستوران خاص در شهرتان که مردم حاضرند برای صرف غذا در آنجا حتی در صف هم بمانند. اینجا در واقع همان مکانی است که افراد از برند آن آگاهی جمعی دارند و به نوعی این برند بخشی از زندگی آن ها شده است تا آنجایی که برای داشتن محصولات آن در زندگی خود حاضر به ماندن در صف های طولانی باشند.

این مورد می تواند یک مزیت برای کسب و کار های نوپا محسوب شود تا با استفاده از آن خیلی راحت نام شان بر سر زبان ها بیافتند و مشتریان بیشتری به سمتشان جذب شوند.

علاوه بر آن در واقع یک ابزار برای به رسمیت شناخته شدن آن برند محسوب می شود و خیال مشتری را بابت آن محصول مورد نظر راحت می کند. دراصل میتوان گفت برند سازی به نوعی اطمینان خاطر برای مشتریان ایجاد می کند تا با خیالی آسوده تر خرید کنند. البته که این مورد فقط به نفع خریداران نیست بلکه موجب افزایش فروش برای کسب و کار ها هم می شود.

در رابطه با انواع آگاهی برندینگ هم ما در اصل دو نوع آگاهی برند داریم که شامل Brand Recall وBrand Recognition ‌ است که در ادامه به صورت کامل به هر دو مورد خواهیم پرداخت.

مقاله پیشنهادی : پرسونال برندینگ چیست؟

انواع آگاهی از برند

اهمیت آگاهی از برند

همان طور که گفته شد ما دو نوع آگاهی از برند داریم که شامل یادآوری برند و شناخت برند می باشد؛ در ادامه به هر کدام به صورت جداگانه خواهیم پرداخت:

یادآوری برند یا Brand Recall

این مورد برای زمانیست که شما برای خرید در یک حوزه خاص مراجعه کرده اید ،اولین برندی که در این حوزه به ذهن شما در برسد همان برندی است که آگاهی افراد را با خود همراه کرده است.

مثلاً اگر بخواهید اسم چند تا برند در حوزه تولید کیک و بیسکوییت نام ببرید احتمالاً چند برند خاص را خیلی سریع نام خواهید برد. در اصل ۳ تا برند اولی که به ذهنتان رسیده و توسط ذهن شما فراخوانی شده همان برند هایی است که از مزیت یادآوری برند برخوردارند و مورد توجه افراد هستند.

شناخت برند یا Brand Recognition

شناخت برند برای زمانی است که شما با یک محصول خاص از آن برند برخورد کنید و بتوانید خیلی راحت آن محصول خاص را شناسایی کرده و عنوان کنید از چه برندی است این موضوع درواقع همان آگاهی و شناخت مشتری از برند می باشد.

اما در اصل چه چیزی توجه مخاطب را به محصول جلب کرده و باعث شناخت راحت تر آن شده است ؟

مثلاً همان شعار همیشگی آن محصول که به چشم مخاطب می خورد یا مثلاً لوگو و شکل خاص آن محصول و رنگ برند و .. از مواردی هستند که به شناخت بهتر آن محصول کمک میکنند.

یک مورد جالب را برایتان مثال میزنم، مثلاً اپراتور های تلفن همراه مثل ایرانسل ، همراه اول ، رایتل که هر کدام با یک رنگ خاص به مخاطب عرضه شده اند و زمانی که آن رنگ و لوگو به نمایش در بیاید مخاطب از برند اپراتور آگاهی می یابد و به نوعی امضای آن اپراتور محسوب می شود.

اهمیت آگاهی از برند

آگاهی از برند موجب می شود مشتریان خیلی زودتر به محصول اعتماد کنند و آن را خریداری کنند. همچنین باعث می شود زمان کمتری را هم صرف جست و جو به دنبال محصول مورد نظر خود کنند و در زمانشان صرفه جویی کنند.

اما این ها همه از مزایایی بود که مشتریان با برند سازی از آن برخوردار می شدند سوال اینجاست که  خود کسب و کار چه سودی از برند می برد؟

۱-افزایش ارزش کسب و کارشان در میان رقبا  و کسب اطمینان بیشتردر میان مشتریان

۲-افزایش سهم بازار

۳-فروش بیشتر به علت شناخته تر شدن

۴-اولین بودن در میان رقبا

جمع بندی

آگاهی ازبرند برای کسب و کارها بسیار ارزشمند است چرا که موجب محبوبیت و دیده شدن بیشتر برند مورد نظر می شود و امکان فروش بیشتری را برای برند فراهم می کند.

در این مقاله از سایت برتر سعی کردیم به صورت کامل و مفهومی آگاهی سازی برای برند ها را شرح دهیم و انواع آن را هم بیان کنیم، امید است این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

در صورتی که علاقمند هستید مطالب بیشتری را مطالعه کنید پیشنهاد میکنم به سایر بخش های سایت سری بزنید و مطالب جذاب روز را مشاهده کنید.