معمولاً ظاهر سایت برای دارندگان وبسایت از اهمیت بالایی برخوردار است. اما چیزی که بیشتر از ظاهر سایت برای کاربر اهمیت دارد سرعت سایت است که اگر سرعت یک سایت پایین باشد هرچند از محتوای خوبی برخوردار باشد، تعداد بازدید کنندگان روز به روز کم تر می شود. زیرا کاربران می دانند که سایت هایی هم هستند که بدون اتلاف وقت وارد آن ها شده و از محتوای آن استفاده می کنند ، پس سرعت سایت را باید طبق میل کاربر بالا برد. اما چگونه متوجه شویم سرعت سایت ما بالا است یا پایین؟ آیا می شود سایتی که ساخته شده و سرعت پایینی دارد را به یک سایت با سرعت بالا تبدیل کرد؟ پاسخ بله است. ابزارهای مختلفی برای بالا بردن سرعت سایت وجود دارد. در این جا می خواهیم در مورد بهترین ابزارهای تست سرعت سایت صحبت کنیم. لطفا تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

اهمیت سرعت سایت در سئو و بهترین ابزارهای تست سرعت سایت

در حالت کلی به دو دلیل ابزارهای تست سرعت سایت مهم است ، یکی سئو و دیگری تجربه کاربران.

همچنین به دو دلیل برای سئو مهم است:

رتبه بندی: تأکید گوگل بیشتر روی ایجاد تجربه کاربری خوب است. سریع بودن سایت هم بخشی از تجربه کاربری خوب حساب می‌شود. پس در کل اگر سایت کندی دارید احتمال رسیدن به رتبه‌های بالا کمتر می‌شود.

ایندکس کردن: زمانی که کاربری به سایت شما وارد می شود، ربات های گوگل برای بررسی و ذخیره کردن محتوا به صفحات وبسایت شما مراجعه می کنند. اگر سرعا کم باشد و کاربر دکمه برگشت از سایت شما را بزند، صفحات وبسایت شما نیز نمیه دانلود رها می شود و ربات های گوگل نمی تواند کارش را ادامه دهد تا دفعات بعدی که آن صفحه دوباره باز شود.

در مورد تجربه کاربران باید بگویم که خیلی وقت ها باز شدن یک وبسایت با کنی مواجه بوده و تب آن را بسته ایم و سایت دیگر را باز کردیم و یا اگر وارد سایتی شدیم که سرعت کندی داشته باعث دلزدگی ما از آن سایت شده و دیگر مایل به وارد شدن به آن سایت نبوده ایم. همچنین طبق تحقیقاتی که گوگل انجام داده است، در سایت هایی که سرعت لود می شوند به نسبت سایت هایی که که سرعت کندی دارند آمار بازدید کنندگان 70 درصد بیشتر و نرخ پرش نیز 35 درصد کمتر است.

مقاله پیشنهادی : انواع پلاگین افزایش سرعت وردپرس

 بهترین ابزارهای تست سرعت سایت و دلایل آن

دلایل مختلفی وجود دارد که سرعت سایت شما باید بالا باشد. از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- بهبود رتبه گوگل : الگوریتم گوگل برای رتبه بندی سایت از فاکتورهایی استفاده می کند که یکی از این فاکتورهای مهم و از ابزارهای تست سرعت سایت است. یعنی اگر سرعت سایت شما کند باشد مطالب کمتری به کاربر نمایش داده می شوند و در نتیجه نحوه ایندکس شدن سایت شما با تاثیر منفی رو به رو می شود.

2- (bounce rate) کاهش نرخ برگشتی: گوگل به طور منظم ترافیک وب سایت ها را پیگیری می کند. اگر کاربری به سایت شما مراجعه کند و بخواهد به صفحات مختلف شما سر بزند ولی صفحه دیر لود شود ممکن است از گشتن صرف نظر کند و با زدن دکمه برگشت بخواهد سایت های رقیب شما را ببیند. اگر طبق اندازه گیری گوگل برای عبور اکثریت ترافیک بیشتر از 5 ثانیه زمان لازم باشد، آن سایت دیگر در رتبه ی اول نخواهد بود.

3- بالا بردن نرخ تبدیل: بازدید کننده های سایت شما در واقع مشتریان شما هستند. اگر این کاربران برای دیدن مطالب سایت بیش از حد معطل شوند، در واقع مشتریان خود را از دست می دهید و برعکس همین موضوع نیز هست. اگر سرعت سایت شما بالا باشد، هم بازدید کننده ها خوشحال خواهند شد و هم کسب و کار خودتان رونق بیشتری می گیرد.

4- رضایت کاربران سایت شما: در این مبحث اگر می خواهید بازدید کننده ها از سایت شما راضی باشند و بدون معطلی به سایت شما بیایند، باید برای بهبود سایت خود تلاش کنید.

مقاله پیشنهادی : سئو موبایل چیست و چه کاربردی دارد؟

معرفی بهترین ابزارهای تست سرعت سایت

در ادامه بهترین ابزارهای تست سرعت سایت را به شما معرفی می کنیم که هم رایگان و هم بسیار کاربردی هستند.

PageSpeed Insights : این ابزار رایگان را گوگل ارائه کرده تا علاوه بر تست سرعت سایت، تجربه کاربران را در این زمینه نیز بسنجد. این ابزار برای اندازه گیری سرعت وب سایت و سنجش کاربران ویژگی هایی مبنتی بر استانداردهای گوگل دارد میزان تاثیرگذاری شاخص‌های این ابزار با درصد مشخص می شوند و در نهایت بعد از یک محاسبه با در نظر گرفتن کل شاخص‌‌ها، به عددی بین ۱ تا ۱۰۰ می‌رسیم هرچه این عدد بزرگتر باشد به معنای بالا بودن سرعت سایت شماست و تجربه کاربران از سایت شما بهتر است.

جی تی متریکس (Gtmetrix): ابزار دوم تست سرعت سایت جی تی متریکس است که طبق سه روش اندازه گیری:

PageSpeed Score: نتیجه جستجو به صورت درصد نمایش داده می شود و کمی مشابه روش PSI است که در اینجا یک رتبه بندی بر اساس حروف لاتین از A تا F به این درصد اضافه کرده است که طبق این اسامی به سایت شما امتیاز می دهد.

YSlow Score: طبق 23 شاخصی که شرکت یاهو برای سنجش عملکرد وبسایت ها استفاده می کند، به کار می برد و عددی که به دست می آید مشابه عدد PageSpeed Score است.

Fully Loaded Time: این گزینه بر حسب زمان بارگزاری کامل وبسایت به شما امتیاز می دهد و ممکن است سایتی در ظاهر کامل بارگذاری شده باشد اما همچنان در حال برقرار ارتباط با سرور باشد در این حالت اگر ارتباط قطع شود می گوییم صفحه  Fully Load شده است.

Webpagetest : این ابزار یک گزارش کامل و تخصصی از وضعیت سایت را نیز در اختیار شما قرار می دهد.

سایر روش های تست سرعت سایت

دیگر روش های تست سرعت سایت که ما در این مقاله توصیه می کنیم:

  • dotcom-monitor
  •  Yellow Lab Tools
  • DevTools گوگل کروم
  • Sucuri Load Time Tester
  • Pagelocity
  • YSlow
  • Perftool

همچنین افزونه‌های رایگان گوگل کروم برای تست سرعت وب‌سایت:

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شد در مورد اهمیت سرعت در سئو و همچنین بهترین ابزار تست سرعت سایت صحبت کنیم که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های مخصوص به خودش را دارد. از هرکدام از این ابزارها که استفاده می‌کنید، این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که تست مستمر سرعت و عملکرد وب‌سایت بسیار مهم و ضروری است؛ زیرا بدون اطلاع از این شاخص مهم نمی‌توانید وضعیت وب‌سایت خود را بهبود ببخشید و در نتیجه، علاوه بر مشکلاتی که در رابطه با تجربه کاربری پیش خواهد آمد، باید عواقب سنگینی را نیز در بحث سئو به جان بخرید. به‌علاوه، پس از اطلاع از ایرادات موجود لازم است که قدم‌های بعدی برای رفع آن‌ها را بردارید. اکثریت قریب به اتفاق ابزارهای بالا توصیه‌های لازم برای رفع ایرادات شناسایی شده را نیز در اختیار شما قرار می‌دهند. کافی است که به هشدارها و پیشنهادات ارائه شده توجه کنید تا محبوب کاربران و مشتریان و همچنین موتورهای جستجو بشوید.