با وجود تحریم هایی که علیه کشور ایران تا کنون وضع شده است ، در آمد بسیاری از کسب و کارها و مشاغل مختلف تحت شعاع قرار گرفته و وضعیت اقتصادی کشور در شرایط نابسامان و بحرانی می باشد. این اوضاع با وجود همه گیری ویروس کرونا رو به افزایش بوده و باعث می ‌شود تا خیلی از کسب و کارها حتی به روش های مختلف در اینترنت رشد اقتصادی بسیار کمی داشته باشند و از رونق بیفتد. در این میان برخی از صاحبان کسب و کار و تجارت های اینترنتی به دنبال شیوه های دیگر برای بازاریابی در اینگونه شرایط می باشند. در این مقاله از سایت برتر قصد داریم به طریقه حفظ استراتژی بازاریابی در مواقع بحران بپردازیم و با ارائه راه حل های کارآمد شما را تا رسیدن به این شرایط یاری نماییم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

واکنش شرکت ها در حفظ استراتژی بازاریابی در مواقع بحرانی

اگر شرکت یا کسب و کار شما تحت تأثیر این شرایط قرار گرفته است بر اساس نوع شرایطی که در آن قرار گرفته اید می توانید با ارائه یک راهکار مفید از این بحران سربلند بیرون بیایید و به نوعی به حفظ استراتژی بازاریابی در مواقع بحران بپردازید.

برای نمونه در شرایطی که ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها را تحت تأثیر قرار داده شرایط دور کاری شرکت ها و وجود یک سوم کارکنان اداری در سازمان ها به میان آمد. این شرایط برای کسب و کار خاص یا یک شرکت ویژه فرق دارد و ممکن است تا این روش به هیچ عنوان جواب ندهد و باعث ورشکستگی و از بین رفتن کسب و کارشان شود‌.

واکنش برخی از سازمان ها و شرکت ها در این مواقع این است که به طور طبیعی به کار خود ادامه می دهند اما در هزینه های شرکت صرفه جویی نموده و با یک استراتژی مناسب سعی در گذراندن این بحران اقتصادی می نمایند.

کاهش هزینه های شرکت مثل هزینه‌ های ترفیع ، فروش و کاهش هزینه ‌های مربوط به تحقیقات بازار می باشد. علاوه بر این در بحران اقتصادی شرکت ها بدون در نظر گرفتن شرایط آینده تمایل دارند قسمت هایی را که در کوتاه مدت به راحتی قابل حذف کردن هستند نامحدود و با اینکار نقدینگی خود را بالا ببرند.

در این میان برخی شرکت ‌ها نیز هستند که در مقابل بحران به گونه ای عمل می کند که گویا نمی ‌خواهند جلوی این چالش ‌های بازار را بگیرند و هیچ کاری در برابر آن انجام نمی دهند. این رویکرد به عنوان یک رویکرد انفعالی در برابر فشارهای بحران اقتصادی ریسک بزرگی است و نشان دهنده بی علاقگی به بازار های بی ثبات متشکل از مشتریانی است که به احتمال زیاد به سمت رقبای با پیشنهاد بهتر کشیده می شوند.

بیشتر بخوانید : بازاریابی جاذبه ای یا درونگرا چیست؟

حفظ استراتژی بازاریابی در مواقع بحران به صورت راهبردی

حفظ استراتژی بازاریابی در مواقع بحران به صورت راهبردی

بسیاری از افراد موفق در کسب و کارهای مختلف به خصوص کسانی که تجربه زیاد در رویارویی با اوضاع و شرایط بحرانی داشته‌ اند این است که می ‌توان در بدترین وضعیت ها و کسادی بازار فرصتی برای رشد و توسعه ایجاد نمود. این بدان معناست که شما می توانید تیمی ایجاد کنید که موقعیت های بالقوه در هر شکل و فرمی را پیدا کرده و تشخیص دهند دیگر راه کارها شامل :

هم سو شدن با جامعه و نیازهای آن

توجه داشته باشید که برای حفظ استراتژی بازاریابی در مواقع بحران شرکت شما باید با نیاز جامعه هم جهت شود و برای کمک به بهبود شرایط اقدامی انجام دهد .این کار به عنوان یک از قدم مثبت و مفید به حساب می آید و همزمان می ‌تواند به بهبود جایگاه ، شهرت و اعتبار شرکت و کسب و کار شما در این شرایط کمک زیادی کند.

وفاداری به مشتریان

با این شرایط فشار و استرسی که شما دارید مشتریان تان نیز تجربه خواهند کرد. در این وضعیت می توانید به مشتریان وفادار خود کمک کنید و خود را از دیگر شرکت ها متمایز نمایید. با این روش پیوند شما با مشتریان تان محکم تر شده و ارتباط نزدیکی میان شما شکل خواهد گرفت که مدت ها حتی بعد از این بحران نیز پا برجا می ماند.

کنترل و مدیریت نقدینگی

شما باید استراتژی به کار بگیرید و در آن حفظ نقدینگی در اولویت باشد ، در این واقع باید منابع نقدی خود را با تعویق انداختن پروژه های پر خرج و کاهش هزینه های عملیاتی حفظ کنید. این مشخصه ها تنها چند مورد از کنترل مدیریت نقدینگی می باشد که با کمی تفکر در این رابطه می توانید مطابق با استراتژی بازاریابی شرکت خود راهکارهای مفیدتری را ارائه دهید.

بیشتر بدانید : بازاریابی چریکی یا پارتیزانی چیست؟

راهکارهای ساده و مفید با حفظ استراتژی بازاریابی در مواقع بحران

به عنوان اولین راهکار ساده و مفید ، مانند یک بیماری که تمامی روش ها را برای خود درمانی خود انجام داده است و حال نیاز به یک پزشک برای مشورت و یا به درمان جدی احتیاج دارد ، در این مواقع می توانید با کارشناسان مختلف بازاریابی مشورت کنید و پیشنهادات مفیدی با توجه به نوع کسب و کارتان دریافت نمایید.

واضح است که یک راهکار نمی تواند برای تمامی مشکلات مناسب باشد و بحران ها در بازه زمانی مختلف برای شرکت ‌های تجاری با یکدیگر فرق دارد. در این میان بعضی از اصول و مفاهیم وجود دارد که مشاغل می توانند برای حفظ استراتژی بازاریابی در مواقع بحران از آن استفاده کنند.

این راهکارهای ساده و مفید که باعث می شود شما ما از آن منطقه امن خود خارج شده و به سرعت دست به کار شوید شامل موارد زیر می باشد :

یک برگه یادداشت بردارید و یا در قسمت نوت موبایل خود فهرستی از راهکارهای کوتاه مدت ، متوسط و بلند مدت را تنظیم کنید. در این کار به خود سخت نگیرید و به موضوعاتی بپردازید که به راحتی قابل انجام بوده و در کمترین زمان ممکن بیشترین بازخورد را دارد.

تبلیغات در شبکه های مجازی ، تبلیغات موتور جستجوی ، تبلیغات ویدیویی و دیگر تبلیغاتی دیجیتالی در این شرایط به راحتی قابل نظارت و کنترل است. مطمئن شوید که در برنامه ‌ریزی‌ های خود تبلیغات متناسب در مناسبت‌ های درست و بجا را به کار ببرید.

همچنین به علت اینکه پیش بینی آینده و اتفاقات بسیار سخت و ناممکن است توصیه می شود حدالامکان از ایجاد تغییرات بزرگ و چشمگیری برای آینده بپرهیزید تا متحمل آسیب های جبران ناپذیر نشوید.

برای مطالعه مقاله بازاریابی محتوایی چیست؟

افزایش فعالیت های آنلاین و اینترنتی

در این شرایط که دنیا برای بسیاری از افراد به خانه محدود شده توجه همگان به محتوای آنلاین به صورت تصاعدی بالا رفته است.  پس شما می ‌توانید با افزایش فعالیت ‌های آنلاین خود در این بستر کسب در آمد کنید. در این شرایط بسیاری از مردم به دنبال محتوا و اخبار آنلاین هستند و بیشتر اوقات خود را در منزل می گذرانند. از آنجا که در این برهه فعالیت بیشتر کسب و کار ها کم شده است در مقابل منابع و بسترهای رسانه ‌ای برای بالابردن میزان آگاهی از برند و نشان دادن خود می ‌توان استفاده بهینه نمود. در واقع می ‌توانید بودجه ای که برای تبلیغات کنار گذاشته اید را در کمپین های دیجیتالی با ارزش به کار ببری.د مردم همواره در حال آپدیت کردن صفحات اجتماعی خود هستند و این فرصت مناسبی برای برقراری ارتباط با آنها می باشد پس این فرصت با ارزش در این بستر با وجود بیشترین تعداد مخاطبین و کمترین تعداد رقبا است را از دست ندهید و حتماً به عنوان یکی از نکات مهم در استراتژی بازاریابی در وضعیت بحران در نظر بگیرید.