برای راه اندازی یک وب سایت فروشگاهی ، شرکتی ، خبری و … ابتدا باید تمامی مواردی که در اصول طراحی سایت لازم است را برای پیاده سازی در نظر بگیرید. طراحان سایت و افراد با تجربه در این زمینه می دانند که برای بازدید بیشتر از وبسایت خود نیمی از کاربران یا بهتر است بگوییم اکثر بازدیدکنندگان از طریق گوشی‌ های هوشمند و دستگاه‌ های الکترونیکی همچون لپ تاپ و تبلت وارد وب سایت می شوند. پس باید ساختار را به گونه ای چیده و طراحی کنید که سازگار با تمامی دستگاه ها باشد بدان معنا که صفحه سایت با هر نوع صفحه از گوشی موبایل و تبلت قابل مشاهده و به نوعی کاربر پسند باشد. طراحی سایت نسخه موبایل از جمله مهم ترین مواردی است که در راه اندازی وب سایت در زمینه‌ های مختلف باید در اولویت قرار گیرد. در این مقاله از سایت برتر می خواهیم در رابطه با اصول طراحی وب سایت مطابق با نسخه موبایلی آن صحبت نماییم در ادامه ما را همراهی کنید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

اصول طراحی وب سایت نسخه موبایل

پیش از بیان اصول طراحی سایت نسخه موبایل برای اهمیت این مقوله باید بدانید که مهم بودن این موضوع به قدری است که حتی امتیازدهی موتورهای جستجوی همچون گوگل به وب سایت هایی که نسخه موبایل آنها در دسترس است ، بیشتر می باشد. در واقع صفحاتی که نسخه موبایل در آنها پیاده ‌سازی نشده است امکان دارد با عدم پردازش الگوریتم های جدید گوگل مواجه شوند و از این طریق هیچگونه امتیازی دریافت نکنند که این امر بیانگر اهمیت طراحی نسخه موبایل وبسایت می باشد. از جمله اصولی که در طراحی نسخه موبایل پیش رو دارید شامل :

نمایش داینامیک که بر حسب دستگاه و مرورگر کاربر نسخه html متفاوتی به مرورگر ارسال می گردد.

طراحی وب سایت واکنش گرا یا ریسپانسیو به گونه ‌ای که صفحه وب سایت تان زمانی که توسط مخاطب در هر ابزاری مثل تبلت ، اسمارت فون یا فون های کوچک مشاهده شود آن صفحه خود را با هر اجزایی که دارد منعطف می کند بدن معنی که با صفحه نمایشگر مخاطب سازگار می گردد. گوگل این روش را بهترین روش به عنوان امتیاز دهی می داند و معتقد است که آدرس ها یکسان است و تنها شرایط نمایش با یکدیگر فرق دارند.

روش نسخه موبایلی مجزا وب سایت که کاربر بر حسب مرورگر و دستگاه خود به یک آدرس متفاوتی ارجاع داده می شود که ممکن است طرح متفاوتی داشته باشد.

مقاله پیشنهادی : تأثیر ساخت اپلیکیشن موبایل بر تجارت الکترونیک

نکات مهم در طراحی سایت نسخه موبایل

بسیاری از افراد فکر می‌ کنند که نسخه موبایل نسخه کوچک شده وب سایت است که این فکر کاملاً اشتباه می باشد و می‌بایست یک سری نکات مهم را در طراحی سایت نسخه موبایل رعایت نمایید.

نکته اول کاهش حجم طراحی سایت ، از آنجا که سرعت اینترنت گوشی موبایل به علت پوشش شبکه بسیاری اپراتورهای داخلی در برخی نقاط کشور بسیار بد می باشد می بایست که حجم سایت شما باید به گونه‌ ای باشد تا تمامی تصاویر را بتوان به خوبی مشاهده نمود.

نکته بعدی اینکه هر وب سایتی ریسپانسیو نیست و این را به خاطر داشته باشید سایت های فروشگاهی که نسخه موبایل طراحی نمی کنند بدان علت است که شاید اجزاء زیادی در بالای سایت مثل سبد خرید ، ثبت نام و ورود کاربر وجود دارد که برای قرار گیری این ها در نسخه موبایل می بایست یک هدر بسیار بزرگ طراحی نمود که با وجود این کار تمامی موارد به صورت ردیفی و منظم به نمایش در می آید. بسیاری از سایت‌های خبری و فروشگاهی بزرگ مثل دیجی کالا ، بامیلو یا سایت بزرگ ورزش سه نسخه موبایل ندارند.

کاربردی بودن وب سایت در طراحی نسخه موبایل

به خاطر داشته باشید که منو های سایت خود را به صورت اصولی کد نویسی کنید زیرا حتماً با این مورد مواجه شده اید که وقتی میخواهید زیر منو ها یک سایتی را باز کنید مثلاً روی محصولی بزنید نمی توانید زیر موس ها hover کنید. پس بهتر است زیر منوهای وب سایت را با کد کاری کنید که با کلیک باز شود زیرا این امر خیلی بهتر و اصولی تر است.

به عنوان نکته آخر به این فکر کنید که کاربر موس ندارد و باید روی سایت تاچ کند پس احتمالاً دکمه ها را کمی بزرگتر طراحی کنید که کاربر بتواند راحت تر بر روی آن تاچ یا تب کند و مشکلی برای ورود به لینک در صفحات  دیگر را نداشته باشد.

مقاله پیشنهادی : آشنایی با اپلیکیشن ووکامرس موبایل

کاربردی بودن وب سایت در طراحی نسخه موبایل

زمانی که حرف از طراحی سایت نسخه موبایل به میان می‌ آید باید همه جزئیات مهم را در نظر بگیرید. این جزئیات شامل قابلیت بزرگنمایی ، تماشای تصاویر با اندازه واقعی ، شفاف بودن ، نحوه استفاده از داده های بازدید کنندگان که به نرخ تبدیل کمک نمایند. طبق مطالعات به دست آمده وب سایت هایی که برای موبایل بهینه شده است نسبت به بازدید وب سایت نسخه دسکتاپ برای کاربران موبایلی آسانتر است .

برای اطمینان از اینکه بدانید کاربر صفحه وب سایت شما را ترک نمی کند کلیه صفحات وب همچون فرم ها ، تصاویر و … را حتماً روی موبایل بهینه کنید به این منظور حتماً موارد زیر را رعایت نمایید :

نوار جستجو باید نزدیک به بالای صفحه اصلی قرار بگیرد تا کاربران راحت بتوانند محصولات مدنظرشان را سرچ کند و آن را بیابد. علاوه بر این با در نظر گرفتن فیلتر برای نتایج جستجو کاربران بهتر و سریعتر به هدف خود نزدیک خواهند شد.

با غیر فعال سازی قابلیت بزرگنمایی تصویر حین بهینه کردن سایت موبایلی به تجربه کاربری آسیب نخواهید زد و از این رو دکمه های فراخوان و پیام ها قابل مشاهده خواهد بود. در ابتدا پیشنهاد می شود تا تصاویری را بارگذاری کنید که ابعاد و اندازه صحیحی داشته باشند و بر روی هر وسیله ای نمایش داده شوند.

علاوه بر این به علت ساختار دستگاه های موبایل فرم های طولانی باعث افت انرژی تبدیل می‌ گردد. پس توصیه می کنیم برای پرسشنامه ها و فرم های چند صفحه ای نواری برای نمایش طول پروسه در قسمت بالایی و پایینی در نظر بگیرید تا کاربران را در طول پروسه همراهی کند.

منبع بسیاری موجود است که فرم هایی با قابلیت استفاده از تقویم و دیگر تنظیمات را ارائه دهیم. برای نمونه می توانید از Google forms و FormHub استفاده نمایید.