سوئیچ شبکه در واقع دستگاهی است که کامپیوتر های موجود را در یک شبکه محلی یا به اصطلاح local به یکدیگر متصل می نماید. در این حالت به آن LAN مخفف عبارت Local Area Network می گویند. این دستگاه وسیله ای است که دستگاه ها را در یک شبکه محلی LAN به یکدیگر مرتبط می سازد. به این صورت که دیتاهای بسته بندی شده را از ورودی دریافت نموده و آن ها را به مقصد منتقل می کند. با این اتصال کامپیوتر های موجود در شبکه امکان ارتباط و تبادل با یکدیگر در شبکه را خواهند داشت. البته سوئیچ ها صرفأ کامپیوتر ها را به یکدیگر متصل نمی کنند بلکه تمامی دستگاه هایی که از پروتکل های شبکه پشتیباتی می کنند نیز می توانند برای کاربرد های خاص به سوئیچ ها متصل شوند. ما در این مقاله به معرفی سوئیچ ها و کاربرد و انواع آن ها می پردازیم.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

سوئیچ شبکه چگونه کار می کند و برخی از قابلیت های آن

سوئیچ شبکه به انتقال داده ها میان دستگاه های موجود در داخل شبکه می پردازد. اطلاعات دریافتی از هر دستگاه موجود با یک شناسه اینترنتی مشخص IP، در قالب بیت ها فشرده سازی می شود.

سپس داده ها با آدرس دقیق منبع و مقصد ارسال را درون یک شبکه محلی قرار می گیرند و توسط سوئیچ های شبکه خوانده و رمز گشایی می شوند. شما می توانید به کمک نشانی های موجود در داخل دیتا ها، سوئیچ اطلاعات را از طریق پورت ها به مقصد و دستگاه مورد نظر برسانید.

پشتیبانی شبکه از تعداد بسیار زیادی از دستگاه های متصل به مجموعه، توسط سوئیچ ها انجام می شود. برای مثال می توان کامپیوتر ها، چاپگر ها و یا سرور ها را به سوئیچ های شبکه متصل کرده و مسیر انتقال داده را در میان آن ها مشخص نمود.

برتری سوئیچ های شبکه در انتقال داده ها به دستگاه های تعیین شده برای دریافت آن ها می باشد. این ویژگی سوئیچ های شبکه، کارایی و توان بالقوه شبکه را بهبود می بخشد. در این قسمت به برخی از قابلیت های سوئیچ های شبکه می پردازیم:

سوئیچ شبکه مدل Poe

  • سوئیچ ها به شما این امکان را می دهند تا ده ها دستگاه را به هم متصل کنید.
  • سوئیچ ها سبب می شوند تا ترافیک بین دو دستگاه از مسیر سایر دستگاه های شبکه عبور کنند.
  • سبب افزایش سرعت انتقال اطلاعات در شبکه های محلی می شوند.
  • سوئیچ میزان استفاده از شبکه را کنترل می کند.

در واقع می توان گفت که سوئیچ نقش مدیریت اطلاعات در شبکه را بر عهده دارد.

سوئیچ های شبکه در لایه دوم شبکه کار می کنند. اطلاعات و دیتا های بسته بندی شده را دریافت و از طریق پورت یا همان جایگاهی که دارد، بسته های دریافت شده را به سمت پورت یا قسمت خروجی ارسال و هدایت می کند. این کار سبب مدیریت شبکه و اتصال تمامی نود ها به هم می شود. این موضوع را به خاطر بسپارید که تجهیزات شبکه بسیار هوشمند بوده و به خوبی درکی از ارسال دیتاها به شبکه دارند.

مقاله پیشنهادی : بازاریابی در شبکه های اجتماعی

انواع سوئیچ شبکه

یک نکته مهم در انواع سوئیچ شبکه این است که، سایز آن ها بر اساس میزان نود ها اندازه گیری می شود. هر چقدر که شما سیستم های بیشتری برای اتصال داشته باشید باید از دستگاه هایی با تعداد پورت بیشتر استفاده کنید.

برای مثال برای یک شبکه با 5 کاربر یک سوئیچ 8 پورتی کافی است. یعنی 8 جایگاه برای اتصال دارد. البته این تعداد پورت ها بستگی به میزان تعداد دستگاه ها برای اتصال دارد.

میتوان سوئیچ های شبکه را از لحاظ سرعت و از لحاظ قالبلیت مورد بررسی قرار داد.

سوئیچ های شبکه از لحاظ سرعت

از لحاظ سرعت می توان این دستگاه ها را به 3 دسته تقسیم بندی کرد:

  • Fast ethernet 10/100
  • Gigabit ethernet 10/100/1000
  • Gigabit 10/100/1000/10000

هر چقدر که سرعت بیشتری را برای سوئیچ ها انتخاب کنید، سرعت بهتری را از سوئیچ ها دریافت خواهید کرد. انتخاب این سرعت معمولأ توسط مدیر آی تی و بر اساس استراتژی های مدیریتی برآورد می شود.

سوئیچ های شبکه از لحاظ سرعت

انواع سوئیچ  از لحاظ قابلیت:

  • سوئیچ fixed
  • سوئیچ ماژولار
  • سوئیچ Stackable
  • سوئیچ Poe
  • سوئیچ های فیبر نوری
  • سوئیچ های غیر مدیریتی
  • سوئیچ مدیریتی
  • سوئیچ های هوشمند
  • سوئیچ لایه سوم
  • سوئیچ دیتا سنتر

سوئیچ Fixed؟

در این مدل از سوئیچ ها، پیکر بندی ثابت و پورت های مشخصی را دارند و به طور معمول قابل ارتقاء نیستند، که در مجموع آن ها را در بازار های تجاری ارزان تر می کند. این مدل سوئیچ ها پیکربندی ثابت شامل سوئیچ های بدون مدیریت، سوئیچ های هوشمند و یا سوئیچ های مدیریت شده می باشد.

سوئیچ ماژولار؟

سوئیچ مدل ماژولار یک سوئیچ می باشد که می تواند با استفاده از واحد های قابل تعویض اصلاح شود. سوئیچ های این شبکه با تغییر در سخت افزار های خود انعطاف پذیری بیشتری به اپراتور های شبکه می دهند.

سوئیچ Stackable؟

سوئیچ Stackable  این قابلیت را می دهد که ما بتوانیم چند سوئیچ از یک مدل را مستقیمأ با یکدیگر متصل کنیم تا ظرفیت و کاربرد آن افزایش یابد.

انواع دیگر سوئیچ شبکه

سوئیچ Poe چیست؟

در این نوع از سوئیچ ها، شما می توانید توسط کابل شبکه، برق دستگاه ها را تأمین کنید. سوئیچ شبکه مدل Poe برق لازم برای راه اندازی دستگاه های دیگر را از طریق کابل ethernet فراهم می سازد. اگر در شبکه شما سوئیچینگ توزیع شده وجود دارد، این امکان وجود دارد که انرژی آن ها از طریق Poe  تأمین شود. به زبانی ساده خود این دستگاه ها از طریق منبع تغذیه اصلی و به کمک Poe برق رسانی می شوند و در همین حین دستگاه ها می توانند به دستگاه های دیگری که به آن ها متصل شده اند همانند دوربین و یا تلفن، برق رسانی کنند.

سوئیچ فیبر نوری چیست؟

اگر شما به جای کابل شبکه مسی از فیبر نوری استفاده کرده باشید، به جای سوئیچ های معمولی باید از سوئیچ های فیبری استفاده کنید تا یک شبکه فیبری یکپارچه داشته باشید. به طور معمول این سوئیچ ها در پیکربندی های 5، 8، 12، 24، 32، 48 و 54 در بازار موجود هستند.

مهم ترین ویژگی در فیبر های نوری این است که تا 120 کیلومتر می توانند انتقال اطلاعات داشته باشند. در حالی که کابل های مسی تا 100 متر بیشتر نمی توانند انتقال اطلاعات داشته باشند.

نتیجه گیری

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با سوئیچ شبکه و کاربرد و مزایای آن آشنا کنیم و انوع سوئیچ های شبکه را نام بردیم و به اختصار درباره آن ها توضیح دادیم. برای اتصال سیستم های موجود در هر شبکه ای نیاز به یک دستگاه مرکزی است تا بتواند همه دستگاه ها را به یکدیگر متصل کند. این دستگاه سوئیچ نام دارد و شما بر اساس سایز و نوع شبکه تان آن را انتخاب و خریداری می کنید. شما عزیزان می توانید مطالب آموزشی بیشتر را در سایت برتر مشاهده و مطالعه نمایید .