هنگامی که شما یک نقشه در دست دارید برنامه و مسیر حرکت تان کاملاً مشخص است ، نقشه سایت نیز به همین صورت می باشد و مسیر حرکت خزنده های گوگل و موتورهای جستجو را تعیین می کند . اگر به حوزه سئو سایت و وبلاگ مستری علاقه دارید و یا در این حوزه فعالیت می ‌کنید حتماً این اصطلاح به گوشتان خورده است. سایت مپ فایلی متنی است که صفحات سایت در آن لیست شده و می توان از طریق آن ساختار سایت ، صفحات ، تصاویر ، ویدئو ها را به موتورهای جستجو گر گوگل معرفی کنید . از آنجا که یکی از مباحث تکنیکالی سئو در زمینه ساخت و ثبت سایت مپ می باشد. در این مطلب قصد داریم شما را با سایت مپ آشنا نماییم و به اهمیت استفاده و تآثیرات آن در سئو سایت بپردازیم.

آشنایی با سایت مپ یا نقشه سایت

سایت مپ در واقع فایلی است که لیستی از مهمترین محتواهای سایت را تشکیل داده است تا کراولر های موتور های جستجو بتوانند از طریق آن به راحتی سایت را ایندکس نمایند . به طور واضح تر نقشه سایت در واقع یک فایلی با فرمت یا پسوند نظیر XML که به موتورهای جستجو می گوید سایت شما چه ساختاری دارد و از چه بخش هایی تشکیل شده است. هرچه سایت مپ شما اصولی تر و استاندارد تر باشد خیالتان راحت است که لینک های سایت به راحتی ایندکس خواهند شد. حال این سوال پیش می آید که چه زمانی استفاده از سایت مپ ضرورت می یابد :

-اگر تعداد صفحات سایت زیاد باشد ؛ با وجود سایت مپ احتمال دیده شدن صفحات جدید و یا آپدیت شده توسط خزنده موتور جستجو بالاتر می رود  .

-در صورتی که سایت دارای آرشیو یا بایگانی مطالب باشد که به خوبی برای آن ها لینک ‌های داخلی وجود نداشته باشد ؛ لیست کردن آدرس مطالب بایگانی شده در سایت مپ این کمک را به موتور جستجو می کند که آن صفحات را ببندد .

-وقتی سایت جدید باشد و لینک های خارجی به صفحات آن وجود نداشته باشد ؛ از آنجا که گوگل صفحات را با به دنبال کردن لینک ها می یابد ممکن است سایت جدید توسط خزنده موتور جستجو دیده و ایندکس نشود ، در این جا با وجود سایت مپ می توانید این صفحات را به موتور جستجو معرفی کنید .

*نکته قابل توجه این است که گوگل به هیچ عنوان تضمین نمی ‌کند که همه آدرس های موجود در سایت مپ را بخواند و ایندکس کند ، ولی در بیشتر اوقات وجود سایت مپ برای سایت ها مفید و موثر واقع می شود و گوگل به هیچ عنوان سایتی را به علت داشتن سایت مپ جریمه نخواهد کرد.

سایت مپ یا نقشه سایت چیست؟ - برتر رایانه

بیشتر بخوانید: ساب دامین چیست؟

تأثیر نقشه سایت یا سایت مپ در سئو

از موارد مهم در سئو یا بهینه سازی سایت انتشار مقاله و پست در زمان بندی منظم می باشد. گوگل سایت هایی که به طور دائم مطالب مفید منتشر می‌کند را دوست دارد و به آنها اعتبار بالایی می دهد . حال تصور کنید که شما به به طور منظم در سایت خود محتوا منتشر کنید پس انتظار دارید اعتبار گفته شده را از گوگل دریافت نمایید . در صورتی که ربات های گوگل مقالات شما را نتوانند به خوبی ایندکس و شناسایی کند تمامی زحماتتان به باد می ‌رود ، حتی ممکن است عدم وجود نقشه سایت موجب شود تا یک یا چند صفحه شما توسط گوگل فهرست بندی نشود. همینطور وجود این فایل متنی موجب شده تا تغییراتی که در بخش های مختلف سایت تان ایجاد می کنید سریعاً به گوگل اطلاع داده شود. استفاده از فایل متنی یا سایت مپ یک فعالیت اختیاری به حساب می آید ، اما اگر از آن دسته اشخاصی باشید که جهت بهبود سئو سایت خود هر فعالیتی را انجام می دهید برتر رایانه به شما ساخت و معرفی سایت مپ را شدیداً پیشنهاد می کند. در رابطه با فایل ایندکس سایت مپ باید بگوییم که هر لینک موجود در این فایل ، آدرس یک سایت مپ به حساب می‌آید. با استفاده از فایل ایندکس می‌توانید سایت مپ های دیگری ایجاد کرده و همگی را در کنار هم قرار داده تا گوگل آدرس های موجود در آنها را ایندکس کند. شما نمی توانید در یک سایت مپ بیش از ۵۰ هزار url وارد کنید ،در صورتی که حجم فایل یا تعداد آدرس های تان از مقدار تعیین شده بیشتر شود سایت مپ از نظر گوگل بی اعتبار شناخته شده پس استفاده از فایل ایندکس سایت مپ ضرورت می یابد. بهترین فرمت برای استفاده در جهت بهبود سئو و ایندکس سایت، فرمت XML است.

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

جمع بندی

در این مقاله شما را با سایت مپ و اهمیت آن و هم چنین تأثیرات آن در سئو سایت آشنا نمودیم و مطالب مفیدی را ارائه دادیم. در واقع سایت مپ نقش بسیار مهمی در بهبود رتبه سایت داشته و به موتور های جستجو کمک می کند تا ضمن خزیدن ، ساختار سایت را نیز بهتر درک کنند. شرکت طراحی سایت برتر رایانه با داشتن چندین نمونه کار موفق در زمینه سئو سایت فروشگاهی و شرکتی آماده ارائه خدمات به مشتریان خود می باشد جهت هرگونه مشاوره در این زمینه با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.