تا همین چند سال پیش بازاریابی فقط به عنوان بازاریابی سنتی شناخته می شد اما نوع دیگری از بازاریابی نیز وجود دارد که به آن بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ می گویند. با اینکه بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال هر دو هدف افزایش فروش و جذب مشتری دائمی را دنبال می‌کنند اما از بسیاری از جهات با هم متفاوتند ، به طوری اصلا با هم قابل قیاس نیستند. به طور کلی دیجیتال مارکتینگ شامل فعالیت هایی می شود که با استفاده از دستگاه الکترونیکی و دیجیتال در جهت ارائه بهتر محصولات و خدمات انجام می گردد. در واقع دیجیتال مارکتینگ نقش بزرگی را در گسترش هر چه بیشتر مشاغل ایفا می کند. ما در این مطلب قصد داریم تا به بررسی بیشتر دیجیتال مارکتینگ در ایران و تاریخچه ی آن بپردازیم. لطفا تا انتها همراه ما باشید.

 بیشتر بخوانید : واژه نامه و اصطلاحات موبایل مارکتینگ

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ در ایران و جهان

کلمه بازاریابی دیجیتالی برای اولین بار در دهه ۹۰ میلادی استفاده شد. بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ میلادی از دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک روش تاثیر گذار برای برقراری ارتباط با مصرف کنندگان یاد می ‌شد و به مرور زمان لزوم استفاده از آن نمایان می گردید. همین سال ها بود که انسان‌ها به گستردگی و پیچیدگی مبحث دیجیتال مارکتینگ بیشتر پی می بردند.

هرچند که تا قبل از این که بازاریابی دیجیتال مطرح شود از روش های تبلیغاتی دیگری استفاده می ‌شد اما دیجیتال مارکتینگ پنجره جدیدی را به روی دنیای بازاریابی گشود و بشریت را با نوع جدیدی از بازاریابی آشنا ساخت. همچنین پیشرفت سریع رسانه های دیجیتال منجر شد تا بازاریابی دیجیتال به مرور زمان رشد کند و در سال 2013 تغییرات بزرگی در روش های تبلیغاتی ظهور کند و بازاریابی دیجیتال به رشد بالایی نسبت به چند سال اخیر برسد.

البته باید گفت که اولین بازاریابی دیجیتال به بیش از ۱۰۰ سال پیش برمی گردد. سال ۱۹۸۶ رادیو اختراع شد و چند سال بعد تقریبا اکثر مردم از رادیو استفاده می‌ کردند. از همان روزها به بعد بود که به فکر تبلیغات و اهمیت آن افتادند. اولین تبلیغات مربوط به یک اجرای اپرا بود که بعد از پخش آن ، بلیط های اجرا بلافاصله به فروش رسید.

با اینکه اصطلاح بازاریابی دیجیتال در ایران واژه ای تازه وارد و جدید است ولی عمر اقداماتی که به منظور بازاریابی به شیوه ی دیجیتال انجام می شود ، در ایران تقریباً به ۵۰ سال می رسد. در ادامه این مطلب قصد داریم تا تاریخچه دیجیتال مارکتینگ در ایران را بیشتر بررسی کنیم. لطفا در ادامه ی مطلب همراه ما باشید.

بیشتر بدانید : وایرال مارکتینگ یا بازاریابی ویروسی چیست؟

تاریخچه بازاریابی دیجیتال قبل از ظهور دیجیتال مارکتینگ در ایران

واژه بازاریابی دیجیتال در سال ۱۹۹۰ میلادی برای اولین بار استفاده شد. در همین دوره بود که با ورود اینترنت ، کاربران می توانستند به اطلاعات دسترسی پیدا کنند اما توانایی اشتراک آنها را نداشتند. بازاریاب ها نیز هنوز به قابلیت های فضای دیجیتال اطمینان نداشتند.

در سال ۱۹۹۳ میلادی اولین بنر قابل کلیک به کار گرفته شد و تقریباً سال 1994 یاهو راه اندازی شد و فناوری های جدید به فضای دیجیتال راه پیدا کردند. یاهو در سال اول کاربران زیادی را جذب کرد و نزدیک به یک میلیون بازدید دریافت کرد. در همین سال ها بود که شرکت ها کم کم به فکر بهینه سازی سایت و افزایش رتبه در موتور جستجو اقدام می کردند.

در سال ۱۹۹۶ موتورهای جستجوی جدیدی مانند alexa , looksmart راه اندازی شد. از سال ۱۹۹۸ به عنوان سال تولد گوگل یاد می شود. به مرور زمان با ارائه موتورهای جستجوی قدرتمند ، موتورهای جستجوی کوچکتر رو به زوال رفتند.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

در سال ۲۰۰۶ میلادی رقابت عجیبی در دنیای بازاریابی دیجیتال شکل گرفته بود. ترافیک موتورهای جستجو تا ۶ میلیارد افزایش یافته بود. گوگل و یاهو رقابت شدیدی داشتند و به مرور زمان گوگل توسعه پیدا کرد. گوگل خدماتی مانند AdWords را که مربوط به تبلیغات سه خطی در نتایج جستجو بود را معرفی کرد. همچنین در همین سال ها بود که AdSense که معروف به تبلیغات کلیکی بود را ارائه داد.

در راستای همین اقدامات هدفمند ، گوگل رشد زیادی پیدا کرد و به جایگاه خوبی دست یافت. از طرفی ایمیل را می توان یکی از تحولات تاثیرگذار در دنیای دیجیتال مارکتینگ دانست که در سال ۱۹۷۱ ابداع شد. به طور کلی می‌ توان گفت که دیجیتال مارکتینگ در ایران با ایمیل مارکتینگ آغاز شد و افراد علاقمندی خود به دریافت خبرنامه ها را از طریق ثبت ایمیل آدرس خود اعلام می ‌کردند.

بیشتر بخوانید : ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست؟

بررسی دیجیتال مارکتینگ در ایران

بررسی دیجیتال مارکتینگ در ایران

در واقع می توان گفت که روند به کارگیری بازاریابی دیجیتال در ایران بیش از پیش رو به رشد است. تاثیر بالای این بازاریابی به شکل محسوسی در مشاغل احساس می شود. طوری که شرکت های بزرگ برای دیجیتال مارکتینگ سرمایه گذاری های بزرگی نموده اند و تاثیر مطلوب آن را نیز دریافت کرده اند. با این حال حرفه ی دیجیتال مارکتینگ در ایران جدید و نو پا بوده ولی با سرعت قابل توجهی در حال رشد و پیشرفت است.

در واقع بازاریابی دیجیتال در دنیا بسیار شناخته شده تر و قدیمی تر از کشور ایران است. به گونه‌ ای که در کشور های خارجی مقداری زیادی از فروش و حتی تجارت از این طریق صورت می گیرد که هر سال این مقدار رو به افزایش است.

در واقع دلایل محبوبیت بازاریابی دیجیتال سهولت در خرید به صورت آنلاین می باشد. به طور کلی می توان گفت که افزایش ضریب اینترنت و شکل گیری هر چه بیشتر کسب و کارهای آنلاین منجر شده تا شیوه بازاریابی از حالت سنتی و آفلاین ، به حالت دیجیتال تغییر داشته باشد.

استفاده از دیجیتال مارکتینگ و تأثیر آن بر مشاغل در ایران به خوبی حس می شود است و در سال های اخیر شاهد رشد چشمگیر مشاغل و فعالیت هایی بودیم که به هر نحوی از دیجیتال مارکتینگ استفاده می کردند. دنیای دیجیتال مارکتینگ بسیار گسترده است و امروزه از آن در سراسر جهان به عنوان یک دانش و تخصص مستقل و کارآمد یاد می شود. لطفا تا انتها همراه ما باشید.

نتیجه گیری

همان طور که می دانید دیجیتال مارکتینگ این روز ها بحث داغی پیدا کرده و تمام مشاغل و افراد سعی می کنند تا از این حوزه برای گسترش هر چه بیشتر مشاغل خود استفاده نمایند. در واقع دیجیتال مارکتینگ از تاریخچه ی بسیار طولانی برخوردار است و اولین فعالیت مربوط به آن ، به اختراع رادیو و آغاز استفاده عمومی از آن برمی گردد و مربوط به یک اجرای اپرا بود که با پخش شدن آن ، تمام بلیط های اجرا به فروش رسید.

با این که دیجیتال مارکتینگ در کشور های خارجی بسیار شناخته شده است اما در ایران جزو حرفه های نو پا به شمار می رود. استفاده از بازاریابی دیجیتال در ایران تقریبا به حدود پنجاه سال پیش بر می گردد. با این حال نمی توان تاثیر آن در مشاغل را در نظر نگرفت.

دیجیتال مارکتینگ در ایران با ایمیل مارکتینگ آغاز شد و به مرور زمان شاهد رشد و گسترش آن بوده ایم. امروزه تقریبا تمام افراد و مشاغل از دیجیتال مارکتینگ برای ارائه ی بهتر محصول و خدمات خود بهره می گیرند تا از آن طریق بتوانند مشاغل خود را گسترش دهند. ما در این مطلب سعی داشتیم تاریخچه ی واضحی از دیجیتال مارکتینگ را ارائه دهیم تا برای شما مفید واقع شود.