امروزه طراحان وب سایت برای راه اندازی سایت از سیستم مدیریت محتوا محبوب و کاربردی همچون وردپرس ، جوملا و پرستاشاپ استفاده می کنند. شاید تا به حال کلمه دات نت نیوک به گوشتان نخورده یا اطلاعاتی کمی از آن دارید. در واقع با وجود این CMS ها و یا سیستم های مدیریت محتوای بزرگ هنوز کاربران از سیستم های دیگری استفاده می کنند. ‌Dotnetnuke برنامه مدیریت محتوای تحت وب است و به عنوان یک پلتفرم متن باز طبق استاندارد و فناوری های مبتنی بر وب جهت ایجاد و طراحی وب مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله از سایت برتر می خواهیم تعریف جامعی از این سیستم و مزایای آن ارائه دهیم در ادامه با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید : زبان asp.net چیست و چه کاربردی دارد؟

تعریف جامع دات نت نیوک

دات نت نیوک به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا به حساب می آید که قابلیت های فوق العاده ای را برای صاحبان وب سایت فراهم می کند. در صورتی که در انتخاب dnn یا Dotnetnuke  کمی شک و تردید دارید این انتخاب به هدف شما بستگی دارد و اینکه بخواهید چه قابلیت هایی را در وب سایت تان پیاده سازی نمایید.

شکی نیست که کیفیت وبسایت ، قرارگیری اسلایدر و قالب های مناسب در فروش تجارت های مبتنی بر وب تأثیر به ‌سزایی دارد. این امر به خصوص برای تجارت هایی که تازه وارد وب و کار های آنلاین شده‌اند قابل ملاحظه خواهد بود.

Dotnetnuke توسط کمپانی مایکروسافت در سال ۲۰۰۲ میلادی به بازار معرفی شد و با انتشار نسخه دوم آن با استقبال گسترده توسعه‌ دهندگان زبان .net مواجه شد و اکثر برنامه نویسان این برنامه را دانلود و از آن استفاده نمودند. ساختار این نوع CMS به گونه ای است که مجموعه ‌ای از برنامه ها با هدف کمک به برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب طراحی و ارائه شده است.

پیش از شناخته شدن این سیستم مدیریت محتوا به عنوان DNN شناخته می شد که امروزه صدها هزار کسب و کار کوچک و بزرگ از آن جهت راه اندازی وب سایت خود استفاده نموده اند.

قابلیت هایی که این پلتفرم ارائه می دهد به این گونه است که تمامی ابزارها و ویژگی های مورد نیاز جهت پیاده سازی پرتال و نگهداری آن نظیر کنترل جامع مدیریت محتوا ، چیدمان صفحات وب سایت ، مدیریت اعضای پرتال ، تنظیمات مربوط به امنیت ساخت و دیگر قابلیت های متعدد وجود دارد.

در نتیجه قدرت کار توسعه دهندگان در برنامه نویسی برای Dotnetnuke افزایش داشته است. کاربران با وجود این قابلیت ها می توانند با اطمینان خاطر و به آسانی از نظر امنیتی صفحاتی را که می‌خواهند ایجاد و بارگذاری نمایند و از ماژول هایی که در قالب DNN به صورت پیش فرض قرار گرفته استفاده بهینه نمایند.

بیشتر بدانید : زبان جاوا اسکریپت چیست و چه کاربردی دارد؟

مهم ترین ویژگی های دات نت نیوک

مهم ترین ویژگی های دات نت نیوک

اولین ویژگی که این پلتفرم دارد این است که کاملاً متن باز یا اپن سورس است و این امکان را به کاربر می دهد تا هر نوع تغییری در وبسایت به صورت آزادانه در هسته این پلتفرم انجام دهد و در کسب و کار خود از آن استفاده بهینه نمایند.

ویژگی بعدی این پلتفرم توسعه پذیری و انعطاف بالای آن است است که این امر باعث شده تا بتوان هرگونه اصلاحات و تغییراتی را با مدیریت آسان بر روی این پلت فرم انجام دهد. به عنوان اصلی ترین قسمت آن می ‌توان به انعطاف بالا جهت توسعه پذیری با ایجاد ماژولار اشاره نمود.

از لحاظ امنیت و ایمنی dnn توانسته تا به امروز امنیت خود را در بالاترین سطح ممکن حفظ نمایند. از سابقه امنیتی این پلتفرم می ‌توان به استفاده سازمان های دولتی در سراسر جهان از آن اشاره نمود که یک امتیاز مثبت و مهم به حساب می آید.

از دیگر ویژگی‌ های دات نت نیوک مقیاس پذیری آن است به گونه ‌ای که در پروژه‌ هایی با مقیاس بسیار کوچک یا در مقیاس بسیار بزرگ و کلان با هر اندازه بازدیدکننده باشد ثابت نموده که پلتفرمی است که توانایی پیاده سازی هر نوع وب سایتی را دارد.

نصب آسان و میزبانی این پورتال از دیگر مشخصه هایی است که نمی ‌شود آن را نادیده گرفت. با وجود فناوری روز net. در این پرتال و قابلیت کار با انواع دیتا بیس یا پایگاه داده از مهمترین دلایل نصب آن به حساب می آید. به گونه ای که بسیاری از اداره ارائه دهندگان سرویس میزبانی می توانند این برنامه را به طور رایگان خود بدانند و به محض دریافت هاست آن را نصب و اجرا کنند.

این پلتفرم مدیریت و کاربری آسانی دارد ، به گونه ‌ای که قابلیت پشتیبانی از چند پرتال با یک بار نصب برنامه را با تقسیم نقش های مدیریتی به یک کاربر ، حذف هاست و مدیران پرتال ها دارا می باشد.

پیشنهاد می شود مطلب زبان php چیست؟ را نیز بخوانید

فرق سیستم مدیریت محتوای وردپرس با دات نت نیوک

فرق سیستم مدیریت محتوای وردپرس با دات نت نیوک

محتوای وردپرس برای وبلاگ و سایت های جهت ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط استفاده می شود و بیشتر افراد آن را به عنوان یک پلتفرم وبلاگ می دانند تا یک CMS واقعی. این سیستم دارای هزاران پوسته و قالب است که به صورت رایگان و پرمیوم ارائه می شود که اکثر آنها اکنون ریسپانسیو و بسیار قوی هستند.

آپدیت پلاگین ها , ایجاد منوها در این سیستم بسیار آسان تر است  و برای وب سایت هایی با کسب و کار کوچک مزیت های بسیاری دارد. برای نمونه برای وبسایت هایی که تازه راه اندازی شده است پیش نمایش تم ها بسیار آسان و ارزان می باشد.

کاربران معتقدند سازماندهی مرتب تری وردپرس نسبت به دات نت نیوک دارد ، اما این باور کاملاً غلط است زیرا وردپرس طی سال های اخیر تغییرات زیادی نکرده و همین این امر باعث شده مدام میان داشبورد و سایت در حرکت باشید. محیط دی ان ای با آمدن هر نسخه تغییرات زیادی نمود که این تغییرات شامل تغییرات درون صفحه ای و ویرایش و چیدمان به حساب می آید.

Dotnetnuke مبتنی بر دات نت است اما وردپرس بر مبنای php ارائه شده است. دی ان ان یک پلتفرم درجه یک توسعه دهنده است اما به طور کلی هر دو پلتفرم دارای هزاران پلاگین و ماژول برای دسترسی آسان کاربر است ، ناگفته نماند که توسعه دی ان ان جهت ادغام و سفارش سازی آسان تر می باشد.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

نتیجه گیری

در نهایت می توان گفت که این پلتفرم به عنوان یک سیستم مدیریت محتوای متن باز در اکوسیستم مایکروسافت است و با ایجاد آن برای راه اندازی وب سایت می توانید یک سایت کاملاً حرفه ای و تجاری ایجاد نمایید. سایت های dna از محتوایی پویا در انواع مختلف تشکیل شده است که به آسانی اجرا و آپدیت می شود. از لحاظ پشتیبانی نیز این ماژول منبع باز از یک تیم و توسعه دهندگان حرفه ای تشکیل شده است که پشتیبانی فنی سرتاسر دنیا را فراهم می نماید. از آنجا که این پلتفرم توسط صدها هزار تجارت و کسب و کار مورد استفاده قرار گرفته است نشان دهنده این می باشد که قابلیت اعتماد بالایی دارد و هرکس که بخواهد از این فریم ورک بهره‌ مند شود می‌ تواند با اطمینان کسب و کار خود را بر مبنای آن پیاده سازی و اجرا نماید.