در دنیای پیشرفته وب برنامه ها و زبان های برنامه نویسی زیادی وجود دارد که توسعه دهندگان با انتخاب آنها می ‌توانند برنامه های پیشرفته و کاربردی را ایجاد نمایند. net. یک فناوری نرم افزاریست که بر روی اکثر نسخه های سیستم عامل مایکروسافت و ویندوز قابل اجرا می باشد و به عنوان یک چهارچوب جهت توسعه برنامه های کاربردی بر مبنای وب و مبتنی بر سیستم عامل ویندوز و در محیط مایکروسافت به حساب می آید. در واقع هر چهار چوبی دارای مشخصه ها و مزیت هایی است که با یکدیگر فرق دارند. در این مقاله از سایت برتر قصد داریم به بررسی زبان asp.net و کاربردهای آن بپردازیم در ادامه ما را همراهی نمایید.

بیشتر بدانید : زبان css چیست و چه کاربردی دارد؟

تعریف جامع زبان asp.net

در سال ۱۹۹۶ میلادی کمپانی مایکروسافت با ارائه ASP سعی نمود محیط و زبان جهت طراحی صفحات تعامل گرای وب به بازارعرضه نماید. ASP با بهره گیری از تکنولوژی های مایکروسافت وزبان اسکریبپت نویسی درون IIS اجرا می شود.

این زبان برای توسعه صفحاتی عرضه می‌شود که در طول زمان احتیاج به تغییر دارد. با ایجاد این زبان تحول عظیمی در برنامه نویسی وب پدید آمد و به برگ برنده مایکروسافت تبدیل شد. سرعت بالای پیشرفت در این صنعت و همچنین محدودیت‌ هایی که برای مایکروسافت دست به کار شد و به فکر ارائه ورژن جدیدی برای این محصول محبوب افتاد. اولین نسخه از asp.net در سال ۲۰۰۲ میلادی به بازار معرفی شد و تا به امروز مایکروسافت با ارائه به ‌روزرسانی‌ هایی در این برنامه آن را با نیازهای روز منطبق نماید.

زبان asp.net به توسعه دهندگان این اجازه را می دهد تا برنامه ها ، سرویس های وب و وب سایت های پویا محور ایجاد کند و برای ساخت این چارچوب از پروتکل استاندارد HTTP کمک بگیرد. این پروتکل در تمامی برنامه های وب استفاده می شود و به عنوان جانشین فناوری  ASP (Active Server Pages) از لحاظ انعطاف پذیری و قدرت یک پیشرفت قابل توجهی بود. همچنین یک برنامه افزودنی از پلتفرم .NET با ابزار و کتابخانه‌های اضافی به حساب می آید که برای ایجاد برنامه های وب و وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

asp.net به عنوان یکی از زبان های برنامه نویسی حرفه ای برای طراحی سایت به حساب می‌ آید که با ASP کلاسیک هیچگونه سازگاری ندارد. در واقع asp.net شامل ASP کلاسیک می باشد که صفحات تعریف شده آن موجب سریعتر شدن آن از ASP کلاسیک شده است. این فناوری با پشتیبانی بهتر یک مجموعه عظیم از کنترل های کاربر قطعات مبتنی بر xml و تأیید یکپارچه هویت کاربر است.

بیشتر بخوانید : زبان php چیست؟

معرفی مدل ها و ورژن های زبان asp.net

زبان asp.net چیست و چه کاربردی دارد؟

با وجود نسخه اول ذکر شده زبان asp.net از طرف مایکروسافت نسخه دوم آن در سال ۲۰۰۵ میلادی همراه با SQL Server 2005 ارائه شد و امکاناتی همچون تکنیک های جهت دسترسی به داده به این نسخه اضافه گردید و در کنترل ها و صفحات و کامپایلر ها تغییراتی به وجود آمد.

ورژن سوم این زبان در سال ۲۰۰۶ میلادی معرفی شد که همزمان نیز AJAX و WPF ارائه گردید.

ورژن چهارم آن نیز در سال ۲۰۱۰ میلادی با قابلیت های جدیدی معرفی و ارائه شد.

ورژن 4.5.1 که در سال ۲۰۱۳ همراه با EF 6  ، MVC 5 ، SignalR  معرفی شد و آخرین نسخه آن در سال ۲۰۰۶ میلادی با نام ASP.NET  core ارائه گردید که بازنویسی مجدد asp.net می باشد و مایکروسافت در حال توسعه و ارائه نسخه های جدید آن تا به امروز می باشد.

به عنوان یک محصول منحصر به فرد کمپانی مایکروسافت به حساب می آید که درقدیم با نام ASP  وهم اکنون این تکنولوژی برنامه نویسی جای خود را asp.net به داده است.

به طور کلی زبان برنامه نویسی از چندین مدل برای ایجاد برنامه های وب پشتیبانی می کند که شامل موارد زیر می باشد :

ASP.NET Web Forms

ASP.NET Mvc

ASP.NET Web Pages

ASP.NET Web API

SignalR

پیشنهاد می شود مطلب از زبان html چه می دانید؟ را نیز بخوانید

آشنایی با کاربردهای زبان asp.net

علل بسیاری وجود دارد که از زبان asp.net برای ایجاد وب سایت و برنامه های مختلف استفاده کرد. سرعت بالا ، هزینه کم ، پشتیبانی گسترده از زبان از مهمترین مزیت های آن می باشد. Asp.net در واقع در محیط سرور ویندوز آشنا ایجاد شده است و نسبت به دیگر سیستم عامل های توسعه یافته به تنظیمات و پیکربندی کمتری احتیاج دارد که باید جداگانه نصب و پیکربندی شوند. منابع آنلاین این زبان کار توسعه دهندگان حرفه ای را راحت کرده است.

وب سایت ها و برنامه های کاربردی که با این تکنولوژی ایجاد می شوند سریع تر و کارآمد تر از ایجاد وب سایت با php است. برنامه های asp.net کامپایل می شوند به این معنا که کد به کد ترجمه شده است و سپس به اجرا در می آید. با وجود این فرآیند زمان کمتری برای تدوین صرف می شود و پس از آن می توان بارها و بارها از طریق پلت فرم net. اجرا گردد ‌.

از آنجایی که پرداخت هزینه نرم افزار برای توسعه وب بسیار حائز اهمیت است ، توسعه دهندگان می توانند از قابلیت های این زبان استفاده کنند و هزینه خود را صرف نرم ‌افزاری های گرانقیمت نکنند.

امکان ذخیره سازی جلسات حضور کاربران  وجود دارد. در ابتدا برای این کار در ASP احتیاج به کدنویسی بود اما اکنون این امکان را در اختیارتان قرار داده شده است که اطلاعات حضور کاربران را در سایت ذخیره و بازیابی کنیم. از طریق این تکنولوژی امکان آپدیت آنلاین وجود دارد و جهت ایجاد تغییر در سایت دیگر احتیاجی نیست سایت را از کار بیندازید.

در صورتی که قصد کار مرتبط با برنامه ریزی وب را دارید پیشنهاد می کنیم تا asp.net بیاموزید. با تسلط به کار درمحیط asp.net نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا می تواند برایتان فرصت شغلی ایجاد کند. امروزه کسب و کارهای اینترنتی بسیاری احتیاج به جذب توسعه دهنده یا تیم توسعه وب دارد که Asp.net به عنوان یک مهارت لازم برای کسب موقعیت شغلی معرفی می نمایند.

آشنایی با امکانات asp.net core

از آنجا که از Asp.net استفاده گسترده می شود برای کار روی بستر فضای ابری و مسائلی نظیر اینترنت اشیاء مایکروسافت نسخه جدیدترین تکنولوژی به نام asp.net core ارائه نمود. این فریم ورک تا حدودی شبیه asp.net می باشد و تنها در تغییرات جزئی شامل حداقل کردن overhead ، توانایی سازگاری با فضای ابری و اجرا شدن بر روی asp.net را افزایش داد. از امکانات قابل توجه این نسخه می توان به سرعت بالا ، پشتیبانی از پلتفرم های مختلف و هاست های دیگر به غیر از IIS ، اجرای همزمان ورژن های مختلف یک کد ، یکپارچه بودن با فریم ورک های مدرن و طراحی رابط کاربری مثل اشغال فضای کمتر برای اجرا به نسبت NET.

آموختن کار با این پلتفرم در حال تبدیل شدن به یک از الزامات توسعه دهندگان وب به حساب می آیند. در حال حاضر منابع محدودی جهت آموزش وجود asp.net core  دارد اما آموختن آن برگ برنده JD است برای تکنولوژی های نسل بعد که در آینده به میان می آید.