امروزه بسیاری از معاملات مربوط به خرید و فروش کالا یا خدمات در فضای اینترنت انجام می گیرد. اینترنتی بودن معاملات در زمینه های مختلف باعث شد تا بسیاری از کسب و کارها که در یک حوزه فعالیت می نمایند سبک فروش و ارائه خدمات خود را تغییر دهند و به سمت اینترنتی کردن تجارت خود و خرید و فروش آنلاین سوق داده شوند. تجارت الکترونیک یا ایکامرس را می توان همان خرید و فروش کالای خدمات در اینترنت دانست که این کار طیف گسترده ای از داده ها ، سیستم ها و ابزارها برای خریداران و فروشندگان آنلاین همچون خرید تلفن همراه و رمزگذاری پرداخت آنلاین است. این نوع تجارت مزایا و معایبی دارد که با بررسی ویژگی های آن در رابطه با این دو مشخصه به طور مفصل صحبت خواهیم در ادامه با ما همراه باشید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

تعریف جامع تجارت الکترونیک یا ایکامرس

Ecommerce مخفف کلمه Electronic Commerce می ‌باشد و در لغت به معنای تجارت الکترونیک به حساب می آید. تجارت الکترونیک به انجام هر فعالیت تجاری از طریق اینترنت اطلاق می شود که این نوع فعالیت تجاری می‌ تواند در زمینه خرید ، فروش و مبادله کالا ، خدمات و اطلاعات باشد. این تجارت اغلب به فروش محصولات فیزیکی به طور آنلاین اشاره دارد اما می توان برای توصیف هر نوع معامله تجاری که از طریق اینترنت انجام می شود به کار برد.

با استفاده از ایکامرس می ‌توانید محصولات را راحت تر از طریق خرده فروشان و بازارهای آنلاین تهیه یا فروخت. فریلنسر ‌های مستقل ، کسب و کارهای بزرگ و کوچک تماماً از این تجارت بهره برده اند تا بتوانند کالا و خدمات خود را با استفاده از خرده فروشی که به صورت سنتی و آفلاین امکان پذیر نبود ، بفروشند.

پیش از آنکه این نوع تجارت به میان بیاید افراد مجبور بودند تا جهت تهیه محصولات و خدمات مورد نیازشان ، حاضر شوند و به بازار بروند و کیف پول خود را به همراه داشته باشد و با صرف زمان طولانی محصول مورد نیاز خود را تهیه نمایند. با وجود این تجارت اوضاع خیلی راحت تر شده به گونه ای که می توانید در خانه بمانید و در طول سال حتی یک روز بیرون نروید و تمام نیازهای خودتان را تنها با تلفن همراه رفع کنید. این نیازها شامل غذا ، سرگرمی ، لباس ، وسیله الکترونیکی و هر آنچه که فکرش را می‌ کنید در برمی گیرد و این نشان دهنده وابستگی ما به تجارت الکترونیکی می باشد.

تاریخ شروع این تجارت با اولین فروش اینترنتی بود به گونه ‌ای که در سال ۱۹۹۴ میلادی فردی سی دی گروه sting را که یک پلتفرم خرده فروشی بود از راه وب سایت خود به نام Netmarket به دوستش فروخت. این عمل اولین نمونه خرید مصرف کننده از یک واحد تجاری از طریق اینترنت به حساب می ‌آید که امروزه ما آن را تحت عنوان تجارت الکترونیک یا ایکامرس را می شناسیم.

شیوه های بسیاری جهت دسته بندی وب سایت های تجارت الکترونیک موجود است که می توان آنها را بر حسب نوع کالا و خدماتی که ارائه می دهند پلتفرم هایی که بر روی آن اجرا می شوند یا اشخاصی که با آنها معامله می‌ کنند ، دسته بندی نمود. در ادامه این مقاله در رابطه با مدل های مختلف کسب و کار تجارت الکترونیک صحبت خواهیم نمود همراه ما باشید.

مقاله پیشنهادی : دیجیتال مارکتینگ یا آنلاین مارکتینگ؟

معرفی مدل های مختلف تجارت الکترونیک یا ایکامرس

معرفی مدل های مختلف تجارت الکترونیک یا ایکامرس

تجارت الکترونیک یا ایکامرس دارای چهار مدل اصلی می باشد که معاملات میان مصرف کنندگان و واحد تجاری را شرح می‌دهد ؛

تجارت کسب و کار و مصرف کننده یا Business to Consumer

این نوع تجارت تحت عنوان بازاریابی B2C شناخته می شود که به عنوان یک واحد تجاری خدمات و کالایی را به فرد مصرف کننده می فروشد. به عنوان یکی از پر کاربرد ترین مدل های فروش در زمینه تجارت الکترونیک به حساب می آید. برای نمونه هنگامی که لباسی را از یک خرده فروش آنلاین لباس می ‌خریم یک معامله واحد تجاری و مصرف کننده انجام گردیده است.

تجارت یک کسب و کار با کسب و کار دیگر یا  Business to Business

این نوع تجارت که به صورت مخفف B2B شناخته می شود حالتی است که در آن یک واحد تجاری کالا و خدمات به واحد تجاری دیگری کالا می فروشد. برای نمونه تأمین کننده ای که محصولات مورد نیاز خرده‌ فروشان یا عمده فروشان را تولید و عرضه می کند.

مدل تجارت مصرف کننده با مصرف کننده یا Consumer to Consumer

این نوع کسب و کار که با نام C2C شناخته می شود از اولین مدل های تجارت الکترونیکی محسوب می شود. در این نوع ایکامرس مشتری به مشتری فروش انجام می دهد و در حقیقت محصولات و خدمات میان مشتریان انجام می گردد. این مدل از رابطه فروش در وبسایت‌های Ebay یا آمازون انجام می گردد و از نمونه بارز پلتفرم ایرانی آن می توان به سایت دیوار و شیپور اشاره نمود.

مدل تجارت کم مصرف کننده با کسب و کار یا Consumer to Business

مدل کسب و کار C2B تجارت الکترونیک سنتی را معکوس می نماید ، بدان معنی که مصرف کنندگان منفرد محصولات یا خدمات خود را در اختیار خریداران تجاری قرار می ‌دهد. به طور واضح ‌تر مدلی است که در آن فرد مصرف کننده به فروش کالا یا خدمات به یک واحد تجاری می پردازد.

مقاله پیشنهادی : آشنایی با استراتژی نیچ مارکتینگ

نحوه ایجاد فروشگاه آنلاین براساس مدل های تجارت الکترونیکی

راه اندازی یک فروشگاه آنلاین از سه روش قابل انجام است :

روش اول طراحی یک وب سایت اختصاصی است که برای این کار می‌توانید با شرکت طراحی سایت برتر که از طراحان مجرب و با تجربه برخوردار است کمک بگیرید تا این کار را برایتان انجام دهد. در صورتی که مسلط به زبان های برنامه نویسی هستید می ‌توانید این فروشگاه را خودتان طراحی کنید. توجه داشته باشید که ایجاد یک فروشگاه آنلاین صد در صد سفارشی سازی شده از طریق تیم طراحی سایت برتر در مدت زمانی کمتری انجام می ‌گیرد و نتایج مطلوبی برای تان به همراه خواهد داشت.

روش دوم به کار بردن پلتفرم های فروشگاه ساز یا سایت ساز ؛ در این روش میزان سفارش سازی وب سایت پایین خواهد بود زیرا شما از مجموعه ای از ابزارها و قالب های ارائه شده توسط پلتفرم سایت استفاده می کنید. قابلیت هایی که این پلتفرم ها دارند این است که از میان نمونه سایت های متعدد یکی را بر می گزینند و اطلاعات خود را در آن قرار می دهند و میتوانید به عنوان یک وب سایت شخصی به همراه دامنه شخصی از آن بهره مند شوید.

روش سوم و مهمترین روش به کار بردن سیستم های مدیریت محتوا یا CMS است که چیزی میان طراحی سایت اختصاصی و سایت ساز می باشد. CMS ها در برگیرنده زیرساخت های طراحی سایت است که می ‌توانید از طریق پلاگین های قابل نصب وبسایت خود را با چند کلیک راه‌ اندازی کنید. مشهورترین و محبوبترین CMS در کشور و کل دنیا وردپرس می باشد.