از بزرگترین دغدغه های طراحان وب سایت و کدنویسان ایجاد یک وب سایت با ظاهر زیبا و مناسب است. در واقع در یک سایت ایجاد ساختار و زیربنای مناسب و رعایت اصول کد نویسی بسیار مهم می باشد اما از طرف دیگر مشاهده درست خروجی کار و ایجاد یک فضای کاربر پسند نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بوت استرپ به گونه ای خلع بین کد نویسی و طراحی را از میان بر می دارد و طراحان را تشویق به استفاده از طراحی های پیش فرض و استاندارد می کند. در این مقاله از سایت برتر در رابطه با ویژگی های Bootstarp و کارایی آن در طراحی وب به طور جامع صحبت خواهیم کرد تا انتها همراه ما باشید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

تعریف بوت استرپ و تاریخچه آن

از آنجا که آمار استفاده از گوشی های تلفن همراه و تبلت بسیار بالا می باشد و اکثر افراد فعالیت های خود را مثل چک کردن سایت از طریق این ابزار ها انجام می دهند از این رو بسیار مهم است که وب سایت شما در صفحات مختلف به طور صحیح نمایش داده شود. به گونه ای وب سایت تان باید واکنش گرا یا ریسپانسیو باشد ، به سبب همین امر بهترین تکنیک و ابزار برای طراحی وب سایت ریسپانسیو فریم ورک بوت استرپ است.

این امکان وجود دارد اشخاصی که مبتدی در راه اندازی سایت هستند استفاده از این فریم ورک برای شان کمی گیج کننده باشد. جالب است بدانید که Bootstarp راحت ترین فریم ورک در دنیا به حساب می آید و در آن انواع کتابخانه های مربوط به html ، css و جاوا اسکریپت موجود است و شما به آسانی و تنها با فراخوانی نام هر کلاس و هر تگ می توانید از آن استفاده کنید.

وب سایت اصلی Bootstarp بهترین منبع جهت استفاده از تمامی کتابخانه‌ ها است. با مراجعه به این سایت می توانید تمامی دستورالعمل ها را به همراه آموزش ابتدایی ، نحوه کد نویسی با این فریم ورک بیاموزید. در واقع شما به تنها چیزی که جهت استفاده از این فریم ورک احتیاج دارید پیش زمینه و دانشی ابتدایی در رابطه با html و css است البته دانستن جاوا اسکریپت نیز ضروری است و می تواند به شما در برخی از فرمان ها و قسمت ها کمک کند.

Bootstarp در ابتدا توسط فردی به نام مارکو اتو و جاکوب تورنتون جهت ساخت یک چهارچوبه ظاهری یکسان در ابزارهای توییتر طراحی و نوشته شد. پیش از طراحی این پروژه نمونه های بسیاری با همین رویکرد ایجاد شد که با استقبال خوبی از طرف طراحان وب دنیا مواجه نشد به همین علت سازنده اصلی توییتر یا مارک اتو تصمیم به ایجاد یک سیستم داخلی و قدرتمند برای خود با نام Bootstarp گرفت.

پیشنهاد می کنیم مقاله فریم ورک در طراحی سایت را حتماً بخوانید

کاربرد های بوت استرپ در طراحی وب سایت

تعریف بوت استرپ و تاریخچه آن

شما از طریق این فریم ورک می توانید به ایجاد و نمایش فرم ها ، دکمه ها ، تب ها ، ستون ها و سایر المان های مورد نیاز در طراحی وب بپردازید. از مهم‌ ترین امکانات و ویژگی هایی که در اختیار طراحان وب سایت قرار می دهد طراحی و راه اندازی سریع یک وبسایت زیبا و کاربر پسند می باشد. دستورات مناسب این فریم ورک باعث شده نه تنها زمان طراحی و ایجاد وب سایت کاهش یابد بلکه نتایج نهایی مطابق با استانداردهای جهانی می شود.

همین امر اهمیت Bootstarp در زمینه طراحی و تولید سایت بالا برده است. کار کردن با این فریم ورک تنها به مهارت و دانش اولیه جهت کار با طرح بندی و لایه بندی احتیاج است. سایت های طراحی شده با Bootstarp با مرورگر های مختلف و تمامی دستگاه ها سازگاری داشته و به راحتی نمایش داده می شود‌. وجود قالب های آماده از طریق سیستم های مدیریت محتوا راه اندازی می شود با این فریم ورک توسعه داده شده است و همین از سطح کیفی Bootstarp را ثابت می‌ کند.

از دیگر امکانات و قابلیت های کاربردی این فریم ورک در طراحی سایت شامل :

جلوگیری از تکرار بین پروژه ها ، با به کارگیری طراحی ریسپانسیو این امکان را به کاربر می دهد تا وب سایت خود را به صفحات مختلف سازگار نمایند ، موجب ایجاد ثبات در طراحی می شود ، نمونه سازی اولیه طرح با آنها سریع تر انجام می شود ، علاوه بر این بوت استرپ متشکل از گرید هایی ( یک نوع لایه بندی در صفحات ) است که سبب ساختار بندی صفحات در طراحی سایت واکنش گرا نیز می شود.

علاوه بر موارد بالا معایبی نیز وجود دارد که برای توسعه دهندگان وب مشکلاتی را ایجاد می‌ کند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

مقاله پیشنهادی : تایپوگرافی در طراحی سایت

مشکلات و معایب بوت استرپ

از آنجا که این فریم ورک در تلاش است تا با زمان هماهنگ شود به طور دائم در حال آپدیت شدن می باشد ، به همین علت امکان دارد که وب سایت های موجود در آن در موتورهای جستجوی قدیمی تر به طور صحیح نشان داده نشود.

مشکل دیگری که این فریم ورک دارد این است که سایت های توسعه یافته با آن شبیه هم هستند به همین علت دکمه ها ، ساختار و قسمت‌های مختلف شباهت زیادی با یکدیگر دارند. به همین علت باید با تمامی ابزارهای ارائه شده توسط این فریم ورک به طور کامل آشنایی داشته باشید تا از حداکثر آنها در توسعه وب سایت تان استفاده کنید. اما اینکه تمامی سایت های طراحی شده با بوت استرپ مشابه یکدیگر هستند موجب می شود تا به کارگیری آن جهت اجرای بعضی پروژه ها مناسب نباشد.

اگر بخواهیم به طور واضح تر از مشکلات این فریم ورک بگوییم این است که تمامی سایت ها که حین طراحی از این ابزار استفاده می کنند شباهت زیادی با یکدیگر دارند و از طرف دیگر از لحاظ شکل ظاهری سایت ها کم رنگ می شود. هدر وب سایت باید مشکی پررنگ باشد در حالیکه با استفاده از این فریم ورک بوردر یک پیکسل خاکستری و دکمه های آبی و قرمز نشان داده می ‌شوند که این برای بازدید کنندگان چندان جالب نخواهد بود.

به عنوان کلام آخر می توانید از طریق این ابزار وب سایت های فروشگاهی ، شرکتی ، خبری ، قالب های سیستم مدیریت های محتوا وردپرس ، جوملا ، پنل های مدیریت برای وب سایت های فروش هاست و … را از این طریق طراحی کنید. تمامی امکانات و ویژگی هایی که در رابطه با این فریم ورک گفتیم نمی‌توان بهترین چارچوب برای طراحی وب دانست اما می توان از مزیت های بسیار آن در توسعه سایت بهره مند شوید.