اگر شما هم جزء کسانی هستید که به تازگی وارد دنیای برنامه نویسی شده اید قطعاً دریافتید که برای طراحی سایت در پروژه های خود و درست کردن برنامه ای با استفاده از برنامه نویسی به کد نویسی نیاز دارید که فریم ورک به شما کمک می کند تا نیازی به کد نویسی اضافه ای نداشته باشید و تمرکز خود را بر روی قسمت بخصوصی از نرم افزار خود بگذارید تا این گونه از هدر رفتن زمان و انرژی خود جلوگیری کرده و زمان و انرژی بیشتری برای قسمت های مهم برنامه تان بگذارید. در این مقاله از سایت برتر همراه ما باشید تا بیشتر با مفهوم فریم ورک در طراحی سایت آشنا شده و با هم به بررسی مزایا و معایب آن بپردازیم

مقاله پیشنهادی : نماد اعتماد الکترونیکی در طراحی سایت

فریم ورک در طراحی سایت چیست؟

فریم ورک در طراحی سایت به معنای چارچوب نرم افزاری می باشد که بستری برای پیشرفت و توسعه برنامه های کد نویسی شده می باشد. فریم ورک در واقع پایه و چارچوبی را فراهم می کند که توسعه دهنده های نرم افزار بتوانند برای یک پلتفرم ویژه برنامه ای ایجاد کنند.

برای مثال ممکن است یک فریم ورک دارای توابع و کلاس های از قبل تعریف شده ای باشد که بتوان برای مدیریت دستگاه های سخت افزاری و یا پردازش ورودی ها و همچنین تعامل با سیستم از آنها استفاده کرد.

فریم ورک ها درواقع کار برنامه نویسان را بسیار راحت تر کرده اند زیرا برنامه نویس ها هر بار که بخواهند برنامه جدیدی بسازند دیگر نیازی به این نیست که تمام کد ها را از اول وارد کنند و می توانند با کمک فریم ورک ها مرحله های ابتدایی را بدون کد زدن انجام دهند.

این فریم ورک ها ممکن است شامل کامپایرها، کتابخانه های کد و سایر برنامه های مفید و مورد استفاده در روند توسعه نرم افزار باشند. چندین نمونه از چارچوب های مختلف نرم افزار وجود دارد که میتواند برای اندروید، ویندوز، ios، mac os قابل اجرا باشند که معروف ترین آن ها شامل: activex و .net برای ویندوز –  mac osx برای ios و android application framework برای android می باشند.

در بسیاری از موارد یک فریم ورک بطور پیشفرض توسط یک سیستم عامل پشتیبانی می شود. مثلا فریم ورک android application framework بدون نیاز به نصب سایر فایل های اضافی در تلفن های android اجرا می شود. اما در این بین بعضی از برنامه ها هم وجود دارد که برای اجرا به یک فریم ورک خاص احتیاج دارند،

مثلا ممکن است یک برنامه تحت ویندوز به Microsoft .net framework4.0 احتیاج داشته باشد که روی همه ی کامپیوترهای ویندوزی به خصوص آنهایی که از ویندوز های قدیمی استفاده می کنند ، نصب نشده است.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

مزایا استفاده از فریم ورک در طراحی سایت

فریم ورک ها دارای ساختار mvc هستند، همچنین ترکیب کدهای برنامه نویسی نیز mvc است. قسمت model داده هایی که میان view و controller جابجا می شوند را نشان خواهد داد بعد در قسمت view اطلاعات را به کاربر نشان می دهد باید بدانید که controller هم کنترل کننده ارتباط model و view می باشد که ورودی را پردازش می کند، فریم ورک ها به دلیل ساختاری که دارند (mvc) باعث نظم در کد ها می شوند.

دومین مزیت فریم ورک در طراحی سایت این است که کارهایی که به طور معمول ساعت ها زحمت و صد ها خط کد برای برنامه نویس برجای می گذاشت اکنون با عملکرد از پیش تعیین شده و مطابق چارچوب در عرض چنذ ذقیقه قابل انجام است ، این کار باعث می شود تا روند توسعه آسان تر شود و به همین دلیل کارها سریع تر پیش رفته و موثر تر می باشد.

فریم ورک ها توسط کسانی که ساخته شده اند آزمایش شده و یک چارچوب بسیار بزرگی می باشد که دارای کاربرد های امنیتی است، همچنین تمام کسانی که از فریم ورک ها استفاده می کنند به عنوان آزمایشگر هستند و اگر شما هم در فریم ورکی یک حفره امنیتی مشاهده کردید بهتر است به سایت فریم ورک رفته و به تیمش اجازه بررسی آن را بدهید.

چهارمین مزیت فریم ورک ها این است که بسیاری از فریم ورک های محبوب و کاربردی رایگان هستند و با توجه به اینکه به توسعه دهنده کمک کرده تا سریعتر کار را تمام کند برای مشتری نیز هزینه نهایی کمتری اعمال خواهد شد.

آخرین مورد از مزایای فریم ورک ها این است که مانند دیگر ابزارهای توزیع شده، یک فریم ورک نیز دارای یک گروه پشتیبانی و یا انجمن های آنلاین بزرگ است که می توانید در کوتاه ترین زمان به پاسخ سوالات خود برسید.

مقاله پیشنهادی : لایت اسپید چیست؟

انواع فریم ورک ها در طراحی سایت

در واقع فریم ورک ها به دو دسته کلی back-end و front-end تقسیم بندی می شوند که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد. فریم ورک های front-end یک پایه و اساس برای ساخت قسمت های جلویی و ظاهر پروژه های شماست و برای سمت کاربر استفاده می شود که معمولا این روش شامل برای ساختار فایل های شما، سبک داد به اجزای خود، ساخت درخواست های ajax و مرتبط کردن داده ها با عناصر dom می باشد، از فریم ورک های معروفی که سمت کاربر هستند می شود که به react js, angular js, jquery, ember js اشاره کرد.

فریم ورک های back-end مخصوص کد نویسی سمت سرور هستند که به توسعه دهنده کمک می کنند تا کار ها را بدون دردسر و به راحتی انجام دهد، از فریم ورک های مشهور در back-end می توان به django, ruby on rails, laravel, express, flask اشاره داشت.

البته جدا از این دو دسته بندی می توان فریم ورک ها را بر اساس زبان برنامه نویسیشان نیز دسته بندی کرد که در ادامه به آن میپردازیم: به عنوان مثال فریم ورک های زبان برنامه نویسی پایتون: django, turboGears web2py, bottle و… می باشد.

برای زبان برنامه نویسی php: kohana, zend, laravel, cakephp, symphony و… می باشد. برای زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت هم : angular, vueJS, react, ember, backbone می باشند. شما می توانید با یک سرچ ساده در اینترنت برای دیگر زبان های برنامه نویسی نیز فریم ورک های کاربردی پیدا کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله از سایت برتر سعی شد تا بتوانیم شما را بهتر با معنی و مفهوم فریم ورک آشنا کنیم و همانطور که در این مطلب خواندید در دنیای کد نویسی و طراحی سایت باید هم به زبان برنامه نویسی انتخابی شما و هم فریم ورک آن توجه کرد تا متناسب نیاز های شما باشد. و از طرفی که فریم ورک ها به دست برنامه نویسان حرفه نوشته و ساخته شده اند استفاده از آن ها بسیار بهتر از این می باشد که وقتمان را برای کد نویسی های اضافی تلف کنیم ، پس مزایای استفاده از فریم ورک ها بیشتر از معایب آن می باشد. ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید امیدواریم توانسته باشیم تا ذره ای به دانش شما عزیزان اضافه کنیم.