زبان برنامه نویسی پایتون، یک زبان کد نویسی بسیار ساده است و معمولا برنامه نویسان تازه کار، آن را به عنوان اولین زبان برنامه نویسی انتخاب می کنند. پایتون یک زبان همه منظوره می باشد و محدود به توسعه نوعی از نرم افزار های خاص نیست. معمولا کسی که یک زبان برنامه نویسی را آموزش دیده است، دوست دارد سایر کار های برنامه نویسی را با همان زبان انجام دهد. به همین دلیل یکی از سوالات رایج طرفدارن این زبان این است که آیا می توان به کمک زبان پایتون، برنامه نویسی اندروید انجام داد؟ در جواب باید گفت که عملکرد مناسبی برای ساخت اپلیکیشن های اندرویدی ندارد و بیشتر برای ساخت اپلیکیشن های اندرویدی راهکاری مثل فریم ورک Kivy ارائه داده است. ما در این مطلب قصد داریم تا در مورد برنامه نویسی اندروید با پایتون صحبت کنیم.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

دلایل نامناسب بودن برنامه نویسی اندروید با پایتون

با توجه به این که پایتون یک زبان برنامه نویسی تفسیر شده، شیء گرا است و دارای سطح بالای ساختار داده به همراه معنا شناسی پویا می باشد. از آن برای توسعه سریع برنامه ها و همچنین استفاده به عنوان زبان مناسب برای طراحی سایت استفاده می شود.

زبان برنامه نویسی پایتون از ماژول ها و بسته های متعددی پشتیبانی می کند و به همین دلیل موجب استفاده مجدد از کد می شود. امکان توسعه آسان زبان برنامه نویسی پایتون باعث شده است تا در طراحی سایت های مختلف شرکتی، سازمانی و شخصی استفاده شود. برنامه نویسان این زبان برای توسعه روند کاری خود به فریم ورک های پایتون نیاز دارند.

فریم ورک به معنای چهار چوب نرم افزاری از وظایف دورن این برنامه می باشد و توسعه دهندگان با خودکار سازی این فریم ورک ها می توانند بیشتر روی منطق برنامه مورد نظر تمرکز کنند. به همین دلیل در مورد برنامه نویسی اندروید با پایتون می توان گفت که بیشتر فریم ورک هایی را برای اجرای بهتر نرم افزار های اندرویدی ارائه می دهد و برای برنامه نویسی اندروید بهتر است از جاوا کمک گرفت.

دلایل نامناسب بودن برنامه نویسی اندروید با پایتون

زیرا جاوا زبان رسمی برنامه نویسی اندروید است. در حالت کلی می توان گفت که زبان جاوا برای تولید نرم افزار های اندروید استفاده می شود ولی اگر در زبان برنامه نویسی جاوا نیاز به مشکل خوردید، به دلیل ساده بودن زبان پایتون می توانید از آن کمک بگیرید. دلایلی که برنامه نویسی اندروید را با استفاده از پایتون مشکل می دانند را با هم مرور می کنیم.

  • چارچوب های پایتون ممکن است از همه ی ویژگی های سیستم عامل پشتیبانی نکنند
  • ابزار خود را نمی توان همیشه استفاده کرد
  • اجرای کند کد ها، زیرا ابتدا باید کد بومی را تولید کنند و سپس با کامپایلر های بومی بهینه کنند.
  • عدم پشتیبانی از کارت گرافیک های سطح بالا

مقاله پیشنهادی : نحوه نصب پایتون در ویندوز

جایگزین مناسب برای برنامه نویسی اندروید با پایتون

اما برای برنامه نویسی اندروید باید چه زبانی را غیر از جاوا انتخاب کرد؟ اگر شما تا این جای مطلب را خوانده اید، حتما به این فکر می کنید که آیا زبان دیگری غیر از زبان برنامه نویسی جاوا برای اندروید وجود دارد یا خیر؟ در ادامه چندین زبان برنامه نویسی را به شما معرفی می کنیم که به عنوان جایگزینی برای زبان برنامه نویسی اندروید با پایتون می توانند به کار روند.

  • زبان کاتلین ” Kotlin”: یکی از جدید ترین زبان های خلق شده در حوزه زبان برنامه نویسی در دنیا می باشد که کمتر از ده سال است به دنیای برنامه نویسی وارد شده است. این زبان نو ظهور به عنوان رقیب اصلی جاوا در برنامه نویسی اندروید در حال فعالیت است، به گونه ای که بسیاری از برنامه نویسان از زبان جاوا به زبان نو ظهور کاتلین مهاجرت کرده اند. این زبان آزمایش های خود را قبل از انتشار نسخه 1 پس داده است و هم اکنون یک زبان بالغ محسوب می شود. از مزایای این زبان می توان به آسان بودن آن اشاره کرد. همچنین بسیاری از باگ ها و ایرادات زبان جاوا را ندارد به گونه ای که هم اکنون در سراسر دنیا تمایل به استخدام برنامه نویس کاتلین در شرکت ها دارند. لازم به ذکر است که این زبان در سال 2017 توسط شرکت گوگل، به عنوان زبان رسمی بعد از جاوا اعلام شد.
  • زبان React Native: ری اکت نیتیو یکی از فریم ورک های زبان جاوا اسکریپت است که توسط شرکت فیس بوک توسعه داده شده است. با استفاده از این فریم ورک می توانید برای انواع اندروید، ios و وب برنامه های مختلفی بسازید. اگر برنامه نویس وب هستید، این چارچوب در واقع کار شما را راحت تر خواهد کرد. زیرا از توانایی های برنامه نویسی وب مانند html، css و جاوا اسکریپت بهره گیری می کند.

پیشنهادات جایگزین برای نوشتن برنامه نویسی اندروید با پایتون

  • زبان swift: این زبان مناسب برای برنامه نویسی ios می باشد و توسط شرکت اپل برای توسعه اپلیکیشن های ios ساخته شده است که سرعت و کارایی بسیار بالایی دارد.
  • فلاتر ” Flutter”: این یک ابزار متن باز برای توسعه اپ های موبایل است که توسط گوگل توسعه داده شده است. در این زبان، برنامه نویس می تواند با نوشتن یک کد پایه هم برای اندروید و هم برای ios خروجی مناسب را بگیرد. اخیرا شرکت گوگل یک زبان جدید به وجود آورده است که دارت نام دارد. dart بعد از انتشار نسخه ی 2/1 فلاتر، به یک گزینه مناسب برای استفاده توسط شرکت های مختلف تبدیل شد. کاهش هزینه و زمان، یکی از مزیت های مهم این زبان برای شرکت ها می باشد. به گونه ای که بیشتر شرکت ها از این زبان به عنوان زبان جایگزین برای برنامه نویسی اندروید با پایتون نیز استفاده می کنند. آسان بودن کار در این محیط، یکی دیگر از امکانات این زبان است.