دقیقاً در زمانی که همه ی ما فکر می کردیم که جستجو در اینترنت به حد کمال خود رسیده است و دیگر بهتر از این نمی شود، گوگل دست به ساخت و انتشار باهوش ترین و بزرگ ترین الگوریتم خود در 5 سال گذشته زد. نام این الگوریتم شگفت انگیز bert می باشد ، الگوریتم برت بر پایه هوش مصنوعی ساخته شده که به ربات های گوگل کمک می کند تا ساختار معنایی کلمات موجود در یک سرچ را به شکل دقیق تری بررسی و درک کند. کلمه bert مخفف عبارت bidirectional encoder representations from transformes می باشد. اصلاً نگران نام ترسناک و بیش از حد فنی این الگوریتم نباشید. ما در این مقاله به معرفی این الگوریتم و بررسی مشخصه های آن می پردازیم ، در ادامه این مطلب همراه سایت برتر باشید.

مقاله پیشنهادی : الگوریتم موش کور

الگوریتم برت چیست؟

معنی عبارت مخفف برت به معنای اعمال کدگذاری دو طرفه برای مبدل ها می باشد. الگوریتم برت در واقع شباهت زیادی به یک شبکه عصبی دارد که بر پایه تکنیک های زبان تکلمی است که انسان ها برای محاوره با یکدیگر از آن استفاده می کنند قرار گرفته است.

هنگامی که از انگلیسی غیر رسمی برای جستجو استفاده می شود الگوریتم bert می تواند به گوگل کمک کند تا مفهوم جستجو های ما را بهتر درک کند و در نتیجه نتایج مرتبط تر و مفیدتری را برای کاربر نمایش داده شود.

برای مثال برخی از جملات در لحظه سرچ ممکن است دو معنی داشته باشد،  ممکن است تشخیص آن ها برای انسان آسان باشد ولی تشخیص اینجور کلمات برای ربات های گوگل دشوار می باشد و در نهایت جستجویی ممکن است نتایجی که نشان می دهد شما نتایج اشتباهی باشند.

در واقع الگوریتم bert برای تمایز بین این معنی و مفهوم ها طراحی و ساخته شده است که می تواند با درک بهتر درخواست کاربران نتایج مرتبط تر و نزدیک تری را مطابق با جستجوی کاربر به آن نشان دهد.

کمپانی گوگل اعلام کرده که الگوریتم bert بیش از 10 درصد جستجو های موجود در سطح اینترنت را تحت تأثیر قرار خواهد داد که در نتیجه این موضوع می تواند نتایجی که به سایت شما منتهی می شود را بیشتر کند در نتیجه ترافیک سایت شما بالا رفته و بر روی آن تأثیر می گذارد ، اما این تأثیر ها ممکن است به گونه ای رخ دهد که شما اصلا متوجه این موضوع نشوید و اغلب این تأثیرات مثبت تلقی خواهند شد.

مقاله پیشنهادی : الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم برت چگونه عمل می کند؟

الگوریتم برت چگونه عمل می کند؟

الگوریتم برت یک نوآوری جدید از کمپانی گوگل است که در واقع روشی است که جستجو هایی که توسط کاربران انجام می شود را با هر ترتیبی در کلمات و جمله بندی نا درستی که باشد را تشخیص داده و به گوگل کمک کند تا منظور کاربر را بیشتر از قبل متوجه شود.

این در حالی است که در گذشته موتور های جستجو فقط قادر به درک مفهوم جملاتی بودند که از قواعد صحیح برای نوشتن آن ها استفاده می شد. الگوریتم bert با هوش مصنوعی که در اختیار دارد باعث شده تا گوگل بتواند نتایج را بر اساس کلمه هایی که قبل و بعد از آن هستند ارزیابی کند و نتایجی نزدیک به مفهوم کاربر را برای او نمایش دهد.

برای مثال کلمه شیر در زبان فارسی دارای معانی مختلف می باشد که جستجوی آن در گوگل می تواند این موتور جستجوگر را با ابهاماتی روبرو کند هنگامی که منظور کاربر شیر آب باشد ولی فقط کلمه شیر را جستجو کند ممکن است که گوگل نتایج شیر خوراکی و یا حیوان شیر را برای او به نمایش بگذارد.

اما هنگامی که از کلماتی در قبل و بعد کلمه شیر استفاده شود مانند قدرت شیر به احتمال بسیار زیاد گوگل نتایجی را به شما نشان می دهد که مربوط به حیوان شیر است و صدرصد از نمایش محتوا راجب شیر خوراکی و… خودداری می کند.

به این ترتیب گوگل منظور شما را می فهمد و این به لطف الگوریتم bert  می باشد. یا مثلاً اگر الگوریتم bert  وجود نداشت در تفاوت کلمات (از) و (به) به مشکل میخوردیم به عنوان مثال شما مهاجرت به اروپا را سرچ میکردید اما نتایج مهاجرت از اروپا برای شما نمایش داده میشد که به کل با منظور اصلی شما تفاوت داشت.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

تأثیر الگوریتم برت در سئو سایت

حقیقتی که وجود دارد این است که تمام الگوریتم هایی که توسط گوگل طراحی و منتشر می شوند با هدف بهبود وضعیت نتایج گوگل و همچنین بهبود تجربه کاربران می باشد تا نزدیک ترین نتایج را بعد از جستجوی عبارت یا کلمه ای خاص مشاهده کنند.

بنابراین در خصوص الگوریتم برت نمیتوان به قطعیت گفت که چه کاری را باید انجام داد و چه کاری را نباید کرد. اما یکی از توصیه های مهمی که می توان به مدیران سایت و وبمستران داد  این است که محتوایی تولید و منتشر کنید که کاملاً با نیاز های کاربر هم سو باشد و تمام نتایجی که یک کاربر باهوش می خواهد را در اختیارش قرار دهید.

در نتیجه خواهید فهمید که شما و وبسایت تان هم جهت با اهداف گوگل حرکت کرده و همان هدفی که گوگل به دنبال آن است را اجرا می کنید. بنابراین بهتر است کیفیت محتواهای وب سایت خود را افرایش داده و در زمینه های مختلف اقدام به تولید محتوا کنید.

در آخر گوگل متوجه وب سایت شما خواهد شد و تشخصی خواهد داد که سایت شما از طرف کاربران مورد توجه قرار گرفته و رتبه و جایگاه مناسبی را در اختیار سایت شما قرار می دهد.

اگر بخواهیم خیلی دقیق به شما توضیح دهیم باید بگوییم که گوگل در این سالها به قدری هوشمند شده که می تواند تا حد زیادی از محتوای وبسایت شما را به طور دقیق با استفاده از الگوریتم های مختلف مورد ارزیابی قرار دهد.

بنابراین اگر می خواهید گوگل به وبسایت شما توجه بیشتری داشته باشد باید همسو بودن اهداف وبسایت تان با گوگل را به آن ثابت کنید که یکی از این راهکار های مهم تولید محتوای با کیفیت برای کاربران می باشد.

مقاله پیشنهادی : UPTIME سرور چیست؟

چند نکته مهم در رابطه با الگوریتم برت

طبق اعلام گوگل الگوریتم برت اول برای زبان انگلیسی ساخته شد و بعد به مرور برای دیگر زبان های دنیا فعال شد. برت ارتباطی با الگوریتم رک برین ندارد اما می توان گفت این دو مکمل یکدیگر می باشند و به بهبود نمایش نتایج جستجو به کاربر کمک می کنند.

برت اولین بار در سال 2019 اعمال شد و هم اکنون 70 زبان زنده دنیا را پشتیبانی می کند. بهترین کار برای ساخت محتوا بر اساس این الگوریتم فکر کردن به نیاز مخاطب می باشد به عبارت دیگر باید به زبان کاربر برای او محتوا تولید کنید.

بر همین اساس باید ادبیات و هدف کاربر را بسنجید و در آن راستا محتوای خود را تولید کنید. استفاده از روش های قدیمی بهینه سازی سایت کافی نیست و نباید به سبز بودن چراغ یواست وردپرس تکیه کنید.

باید با شناخت نحوه سرچ و درک زبان کاربر و توجه به کلمات کلیدی طولانی محتوای مورد نیاز کاربر را تولید کنید. شما می توانید با استفاده از بخش پیشنهاد های گوگل در انتهای صفحات سرچ کلمات کلیدی مهم را شناسایی کرده و بر اساس آن محتوا تولید کنید.

سخن نهایی

در این مطلب شما با الگوریتم bert گوگل آشنا شده و از تأثیر آن بر سئو وبسایت آگاهی پیدا کردید در کل این الگوریتم مانند الگوریتم های پاندا، مرغ مگس خوار، پنگوئن و… برای بهبود نتایج جستجو کاربر طراحی شده اند که با هم سو شدن اهداف وبسایت ها با این الگوریتم ها می توان رتبه وبسایت خود را در نتایج گوگل بهبود بخشید. به طور کلی نیازی نیست که سئو سایت شما برای هماهنگی با برت تغییر کند زیرا این الگوریتم بر پایه هوش مصنوعی ایجاد شده و برای درک زبان محاوره ای انسان استفاده می شود. تنها راه هماهنگی با این الگوریتم توجه به ادبیات کاربر، نحوه سرچ آن و شناخت کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربر می باشد تا در همین راستا اقدام به تولید محتوا کنید. ممنون که تا انتها همراه سایت برتر بودید امیدواریم توانسته باشیم ذره ای به دانش شما اضافه کنیم.