در مطلب امروز ما به معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار یا همان Hummingbird و تأثیر آن را بر روی سئو سایت می پردازیم. همچنین به بررسی نتایج جستجوی کاربران قبل از پیدایش مرغ مگس خوار و بعد از آن خواهیم پرداخت که وظیفه اصلی این الگوریتم هم همین بوده تا با استفاده از گراف دانش گوگل نتایج مرتبط با مفهوم جستجو کاربر را در اختیار او قرار دهد. هدف کلی این مرغ مگس خوار ایجاد راحتی و حس خوب جستجو برای کاربر می باشد. در ادامه با سایت برتر همراه باشید تا بیشتر با این الگوریتم بسیار مفید برای کاربر آشنا شوید.

مقاله پیشنهادی : الگوریتم ونیز گوگل چیست؟

گوگل قبل از پیدایش الگوریتم مرغ مگس خوار

شاید در سال های دور تجربه این را داشته باشید که مطلبی را در گوگل سرچ کرده و با دیدن نتایج جستجو با حالتی ناراحت تمام نتایج را بسته باشید و چیزی عملاً به دانش شما افزوده نمی شد.

مثلاً در گوگل عبارت آموزش فوتبال را جستجو می کردید و در صفحات اول به سایت های اسپمی بر می خوردید که بالاتر از سایت هایی با محتوای بهتر در رتبه های یک جا خوش کرده بودند. این صفحات اسپم هیچگونه محتوای به درد بخوری نداشتند اما پر بودند از تبلیغات مختلف که اگر یک کلیک اشتباه در این صفحات می کردید مرورگر شما پر از پنجره های تبلیغاتی می شد.

شاید در نگاه اول از خود می پرسیدید که چرا گوگل این صفحات اسپم را در نتایج اول جستجو نشان می دهد. داستان از این قرار بود که این سایت ها با آوردن بیش از حد کلمات کلیدی و همچنین ساختن لینک های اسپم در سایت خود گوگل را فریب می دادند و به جایگاه های اول می رسیدند.

اما با گذشت زمان گوگل هم دست به کار شد و با ارائه آپدیت ها و الگوریتم های جدید این سایت ها را جریمه کرد و به مرور زمان آنها را از نتایج جستجو کاملا پاک کرد.

پاندای گوگل اولین الگوریتمی بود که توسط گوگل ارائه شد و کار آن بررسی محتوای صفحات و سنجش کیفیت آنها بود. حتی در زمان حال هم اگر سایتی از مطالب کپی شده استفاده کند با جریمه الگوریتم پاندا مواجه خواهد شد.

بعد از الگوریتم پاندا نوبت به متولد شدن الگوریتمی جدید به نام پنگوئن شد این الگوریتم به مبارزه با سایت هایی که از بک لینک سازی اسپم استفاده می کنند پرداخت تا این سایت ها هم از صفحات گوگل کنار بروند. بعد از پاندا و پنگوئن نوبت به الگوریتم مرغ مگس خوار رسید که در ادامه با آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

مقاله پیشنهادی : آپدیت الگوریتم گورخر گوگل

آشنایی با الگوریتم مرغ مگس خوار

فرض کنید چند سال پیش می خواستید مقاله ای در مورد گل و گیاه بنویسید ، معمولاً شما برای دیده شدن در نتایج گوگل راهی جز اینکه کلمه کلیدی خود که گل و گیاه بود را چندین و چند بار در متن تکرار کنید نداشتید اما این کار باعث می شد که کاربر ارتباط خوب و مناسبی با متن شما برقرار نکند که همین خود باعث کاهش کیفیت محتوای سایت شما می شد.

تکرار مکرر و بیش از اندازه عبارت کلیدی در محتوای سایت ها باعث شد که گوگل برای نشان داد نتایج مورد نیاز ما به جای تمرکز بر کلمات کلید به معنا و مفهموم عبارات بیشتر توجه کند و آن ها را معیار خود در نظر بگیرد.

الگوریتم مرغ مگس خوار راه حلی بود که گوگل در آگوست سال 2013 از آن رو نمایی کرد که با استفاده از آن موفق شد به درک منظور مخاطبان خود در جستجو ها برسد.

می توان گفت یکی از بهترین الگوریتم های گوگل برای بیشتر شدن ارزش تکنیک های سئو سفید هم الگوریتم بوده است. به عنوان مثال شما دیگر نیازی نیست سؤالات خود را به طور کامل از گوگل بپرسید کافیست منظور خود را تایپ کنید مثلا برای بدست آوردن سن یک شخص خاص لازم نیست سوال کامل را بپرسید کافیست فقط در نوار جستجو عبارت (سن لیونل مسی) جستجو کنید، میبینید در همان نتیجه اول گوگل به سرعت منظور شما را فهمیده و عبارت (34 years) را برای ما نمایش می دهد.

نکته جالب این است که علاوه بر اطلاعات درخواستی ما اطلاعات مفیدی که در رابطه با موضوع سرچ شده وجود دارد مثل بیوگرافی مسی، افتخارات و… را که فکر می کند برای ما می تواند مفید باشد را در اختیار ما قرار می دهد.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

هدف الگوریتم مرغ مگس خوار

گوگل همواره به فکر تلاش برای جلب رضایت کاربران خودش است که یکی از روش های این شرکت ساخت الگوریتم های مختلف مانند پاندا، پنگوئن و… است که باعث درک رفتار و کسب رضایت کاربر می شوند.

الگوریتم مرغ مگس خوار سعی می کند با شناخت مفهوم کاربر و درک منظور همان نتایجی را نشان دهد که کاربر به دنبال اوست. اما داستان همینجا تمام نمی شود چون گوگل حتی اطلاعاتی که کاربر به دنبال آن نیست را هم به نحوی جذاب به جهت بر انگیختن حس کنجکاوی کاربر به او نمایش می دهد.

به عنوان مثال اگر ما عبارت (کیفیت شیر) را در گوگل سرچ کنیم، گوگل اطلاعات مفیدی که می داند برای شما مهم است را به نمایش می گذارد، مرغ مگس خوار با استفاده از داده های خود دیگر نتایج اسپم و نا مرتبط با عبارت جستجوی شمارا نمایش نخواهد داد.

در زبان فارسی شیر معانی مختلفی دارد اما گوگل با استفاده از کلمات کنار کلمه شیر می تواند تشخیص دهد که مفهموم شما چیست و نتایج مرتبط را به شما نشان دهد.

حالا اگر عبارت (سرعت شیر) را در گوگل سرچ کنیم، متوجه خواهید شد که نتایج به طور چشمگیری متفاومت می باشد. در اصل گوگل با کمک مرغ مگس خوار متوجه منظور شما شده و نتایجی که به عبارت سرچ شده شما مربوط است را نمایش می دهد.

گوگل با استفاده از جستجوی معنایی و همچنین گراف دانش می تواند منظور و مفهوم عبارت سرچ شده ی شما را بفهمد و درک کند تا نتایج بهتر را به شما نشان دهد.

بیشتر بخوانید : الگوریتم سندباکس گوگل چیست؟

دلیل نام الگوریتم مرغ مگس خوار و کمک به سئوی سایت

آشنایی با الگوریتم مرغ مگس خوار

همانطور که می دانید گوگل همیشه نام های جذابی را برای محصولات خود انتخاب می کند که می شود به نام هایی مانند پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار هم اشاره کرد.

گوگل در انتخاب نام این الگوریتم سلیقه زیادی به خرج داده زیرا مرغ مگس خوار پرنده ای است که سرعت و دقت فوق العاده ای دارد و این الگوریتم هم بر پایه سرعت و دقت برنامه ریزی شده است.

این الگوریتم در دنیای وب و صفحات سایت ها با دقت و سرعت بالایی متن های شما را بررسی و با شناخت کلمات هم خانواده و مترادف نزدیک ترین نتایج را به کاربر نشان می دهد.

در بالا گفتیم که یکی از اهداف این الگوریتم بهبود رضایت کاربران می باشد اما برای رسیدن به این هدف گوگل باید از رفتار کاربران خود اطلاعاتی داشته باشد و در سیستم خود ثبت کند.

خبر خوب برای سئو کاران این است که با رعایت قوانین مرغ مگس خوار می توانید سئو سایت خود را بهبود دهید این قوانین شامل استفاده از کلمات کلیدی متنوع و عبارات توصیفی، استفاده از نشانه گذاری استاندارد و کاهش نرخ پرش و افزایش زمان حضور کاربر در سایت می باشد که با رعایت هر سه این قوانین مورد خشم و جریمه مرغ مگس خوار قرار نمی گیرید.

نتیجه گیری

با پیشرفته تر شدن تکنولوژی، گوگل هم روز به روز با هوش تر شده و با اعمال بروزرسانی های بیشتر برای الگوریتم های خود نوید انقلابی بزرگ در جستجوی آنلاین را به ما می دهد. تمام کاری که گوگل در حال انجام آن است جلب رضایت کاربران می باشد که با استفاده از الگوریتم های مختلف حتی می تواند گفت سئو دیگر مخفف Search Engine Optimization نمی باشد بلکه بیشتر شبیه به Search Experience Optimization به معنی بهینه سازی تجربه جستجو برای کاربر است. ممنون که در این مطلب همراه سایت برتر بودید امیدواریم توانسته باشیم تا مقاله ای مفید در رابطه با  این الگوریتم گوگل اطلاعات جامعی را در اختیار شما بگذاریم.