اسکریپت در۱۹۶۰ ایجاد شده و تا به امروز پیشرفت های زیادی داشته اگرشما هم یکی از افرادی هستید که برنامه نویسی میکنید و به زبان های برنامه نویسی مثل پایتون و php مسلط هستید احتمالا این لغت به گوشتان خورده است ، در واقع اسکریپت در لغت به معنای سند است ،آنچه که ازاین معنا م یتواند دریافت کرد در واقع شامل مجموعه ای کد هاست که در قالب یک سند هستند و به آن اسکریپت گفته میشود ، این مجموعه کد به زبان های برنامه نویسی مختلف میتواند فعالیت های خاصی برای ما انجام دهد و کار مارا آسان کند و در دو صورت تحت وب و لوکال قابل اجرا است . در واقع اسکریپت نویسی نمونه کوچکی از زبان های اصلی می باشد و کاربرد های زیادی دارد، این زبان مفسری است وبه صورت متن باز، بنابراین قابلیت ویرایش برای آن ها موجود است . در ادامه به صورت جامع به این موضوعات می پردازیم.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

تعریف اسکریپت نویسی

همان طور که گفته شد اسکریپت یک دسته کد کوتاه است که کار های مختلفی را برای ما انجام میدهد. مثلا میتواند دستور خاصی را به صورت خودکار مدام تکرار کند یا یک فرایند را انجام دهد .با استفاده از اسکریپت ها میتوان انبوهی از امکانات را ایجاد کرد ، مثلا ، برای مدیریت سایت ها، شبکه های اجتماعی و اسکریپت بانکی و… خیلی از موارد دیگر میتوان از آن استفاده کرد .همان طور که در ابتدا گفته شد این زبان اپن سورس بوده و امکان ویرایش کد ها برای افراد فراهم است اما این مزیت یک عیب هم محسوب میشود چرا که همه افراد امکان ویرایش کد ها و ایجاد تغییر درآن ها را دارند بنابراین به عنوان یک ضعف هم از آن یاد می شود.

مورد دیگر اینکه زبان اسکریپت برخلاف زبان های برنامه نویسی که کامپایلری هستند نیاز به مفسر دارد اما بعضی اوقات ممکن است نیاز به کامپایل هم داشته باشد. اسکریپت نویسی بسیار اسان است و خیلی زود میتوان آن را یاد گرفت ، بنابراین این یک مزیت برای اسکریپت نسبت به سایر زبان ها محسوب می شود .زبان هایی که با آن ها کد نویسی اسکریپت انجام میشود در ادامه آورده شده است .

پایتون : یکی از پر کاربرد ترین و بهترین زبان ها برای  کد نویسی اسکریپت است چرا که سرعت بسیار خوبی دارد و یادگیری آن بسیار آسان می باشد.

جاوا اسکریپت : یک زبان سطح بالا که شباهت زیادی به c++  وc#  دارد و از آن برای کد نویسی در اسکریپت و کاربرد های آن استفاده می شود.

Perl  : پرل زبان شی گرا قدرتمند و سطح بالاست.که امکان پردازش متن خوبی دارد.

پی اچ پی : php ،OpenSource است ، در واقع  یک زبان برنامه نویسی شئ گرا است که قابلیت اتصال به پایگاه های داده را دارد و در طراحی سایت هم از آن استفاده می شود.

علاوه بر زبان های اشاره شده چندین زبان دیگر هم هستند که امکان کد شدن به صورت اسکریپت را دارند.

مقاله پیشنهادی : هکر بچه اسکریپتی

کاربرد اسکریپت نویسی

اتوماتیک کردن فرآیندها در نرم‌افزارهای مختلف از قابلیت های اسکریپت می باشد ، با کد نویسی در خیلی از برنامه ها به صورت اسکریپت ، میتوان فعالیت هایی را که باید تکرار شوند به صورت خودکار و به راحتی انجام داد مثل فتوشاپ یا  corel‌ و… در واقع اسکریپت نوعی محصول در اختیار ما قرار می دهد که امکانات کاربردی را برای ما فراهم میکند از کاربرد های اسکریپت می توان به مدیریت سرور یا صفحه ، بازی سازی ، فرستادن ایمیل ها ، استخراج اطلاعات بوسیله کد از درون حجمی از دیتا ها ، حذف دیتا ، پویا کرن اطلاعات ،در سایت های مختلف و کاربرد های آن در زمینه صفحات وب ، اشاره کرد.

برای اینکه با کاربرد های آن بهتر آشنا شوید بد نیست که بدانید از اسکریپت در دو حالت تحت وب و سمت کاربر استفاده میشود بنابراین بخشی از کاربرد های آن مربوط به تحت وب و بخشی به سمت کاربر مربوط می شود. زبان های تحت وب نیاز به یک سرور برای انجام فعالیت خود دارند درحالی که زبان های سمت کاربر بر روی مرورگر اجرا می شوند.

اسکریپت نویسی در رابط کاربری گرافیکی هم کاربرد دارد، در اینجا با شبیه سازی فعالیت های یک کاربر فعالیت های تکراری او را شبیه سازی می کنند و به صورت خودکار آن را انجام می دهند مثلا برای تب ها و … میتوان از آن استفاده کرد .

همچنین میتوان از اسکریپت برای کنترل فعالیت های سیستم عامل و اتوماتیک کردن کنترل، استفاده کرد.

همانطور که در بالا اشاره شد ، جاوا اسکریپت یکی از زبان های اسکریپت  می باشد که میتوان از کاربرد های آن، به وب سایت ها متحرک ، اپلیکیشن های تلفن همراه ، PWA ، بازی سازی و .. اشاره کرد.

مزایا و معایب اسکریپت نویسی

یکی از مزایای اسکریپت نویسی که در ابتدا هم اشاره شدن متن باز بودن آن است که باعث شده افراد هر تغییر دلخواهی را بتوانند ایجاد کنند.

مزیت دیگر قابلیت اجرای آن در پلتفرم های مختلف است که این امکان را به ما می دهد ، تا بدون نیاز به نصب موارد جدید ، آن را روی وردپرس یا هر پلتفرم دیگری اجرا کنیم.

علاوه براین چون کامپایلری نیستند نیازی به حافظه برای ذخیره ندارند بنابراین حافظه کمتری را استفاده میکنند که این مورد یک مزیت بسیار مهم محسوب میشود .

از معایب اسکریپت ، می توان به آپدیت های زیاد آن اشاره کرد ، چرا که پس از هر تغییری لازم است مجددا آن را به روز کنیم ، و مورد دیگر کند تر بودن آن نسبت به برنامه های کامپایلری است که مورد قابل توجهی می باشد.

جمع بندی

اسکریپت نویسی یکی از کابردی ترین روش های صرفه جویی در وقت و اتوماتیک کردن فعالیت هاست که در مواقع لزوم به کمک ما می آید ، و همچنین کاربرد های بسیارآن در بخش های مختلف کار را برای ما آسان تر می کند ، امیدوارم با مطالعه این مقاله یک ذهنیت کلی از اسکریپت پیدا کرده باشید.