زبان html که به اشتباه به عنوان زبان برنامه نویسی شناخته می شود یک زبان نشانه گذاری ابر متن است که با مشخص کردن ساختار صفحه مکان قرار گیری هر یک از گزینه‌ های موجود در وب سایت را تعیین می کند. این زبان از طریق مرورگر های مختلف اجراء می شود و با ساختاری که به صفحه وب می دهد می توان مشخص نمود که هدر ، فوتر ، لینک های سایت در کدام قسمت قرار گیرد. در واقع این زبان با استفاده از تگ ها تعیین می ‌کند که هر لینکی در چه قسمتی از سایت قرار گرفته و از این طریق می توانید شکل و شمایل وب سایت خود را طراحی نمایید. از آنجا که در برنامه نویسی امکان تعریف کردن تابع ها و متغیرها وجود دارد در html این کار امکان پذیر نیست و به هیچ عنوان خصیصه های زبان برنامه نویسی را در خود ندارد.

بیشتر بخوانید : زبان php چیست؟

تعریف جامع زبان html و کاربردهای آن

تعریف جامع زبان html و کاربردهای آن

html زبان نشانه گذاری بسیار ساده است و به عنوان اسکلت اصلی تمامی سایت هایی است که در سراسر دنیا به وجود می آیند. اگر تازه وارد دنیای وب شده اید زبان html حتماً به گوشتان خورده است. این زبان بسیار آسان است و در کمترین زمان ممکن می توانید آن را آموخته و از این طریق کسب درآمد کنید.

html یکی از معدود ترین زبان هایی است که توسط انواع مرورگرها به طور مستقیم خوانده می شود و به عنوان مهم ‌ترین ویژگی‌های آن به حساب می ‌آید. در واقع html اسکلت و ساختمان صفحات وب سایت به حساب می آید ؛ یک ساختمان را تصور کنید مراحلی مثل گود برداری با میل گرد ، سیمان ، گچ ، آجر ، میل سیمانی و … به عنوان ساختار کلی ساختمان به حساب می ‌آید که با ترکیب تمامی این ها ساختمان ساخته می شود و سپس با استفاده از نقاشی ، آجر تزئینی و کفپوش می توانید به ساختمان ساخته شده جلوه های بصری می دهند. html نیز ساختار صفحه وب را طراحی ، ساخته و اسکلت بندی می کند و از طریق CSS به آن استایل می دهد.

همانگونه که در مقدمه به آن اشاره نمودیم html با استفاده از تگ ها TAG قالب کلی صفحات را می سازد. شما توسط طرح های html می توانید اسکلت صفحات وب خود را ایجاد کنید. در واقع اگر با طراحی آشنایی داشته باشید می دانید که طراحی وب دو مرحله اصلی دارد ؛ اولین مرحله ساختار بندی اصلی صفحات وب با html است و دومین مرحله اضافه کردن جذابیت های ظاهری مثل رنگ و … که با CSS انجام می ‌گیرد.

در زبان‌ های نشانه گذاری همچون html شما در داخل متن یک سری نشانه ها که به عنوان تگ شناخته می ‌شوند استفاده می کنید که در آنها خبری از دستورات پیچیده برنامه نویسی مثل توابع و حلقه ها نیست که در نتیجه با این نشانه گذاری ها می توانید به طراحی المان‌ های دلخواه در صفحات وبسایت بپردازید.

بیشتر بدانید : آموزش وبلاگ نویسی و اصول آن

آشنایی با نسخه های زبان html

اولین نسخه html که با نام HTML 1.0 در سال ۱۹۹۱ میلادی به بازار آمد و تنها محدود به ارائه مطالب و قالب نوشتاری  بود ، همچنین این نسخه فقط ۱۸ برچسب html داشت.

نسخه HTML 2.0 که در سال ۱۹۹۵ وارد بازار شد به عنوان اولین نسخه استاندارد شده توسط بنیاد IETF با پشتیبانی از تمامی ویژگی های نسخه قبل و اضافه شدن چند ویژگی جدید به آن بسیاری از ویژگی های اصلی زبان html را برای اولین بار تعریف کنید.

نسخه HTML 3.2 در ۱۹۹۷ میلادی ماه ژانویه همراه با CSS ارائه شد ، معرفی این دو زبان برنامه نویسی ساده یک انقلاب بزرگی در دنیای html به شمار می رود تا جایی که امروزه تمامی مرورگرها از آن به طور کامل پشتیبانی می نمایند.

نسخه HTML 4.01 در سال ۱۹۹۲ میلادی در بیست و چهارم ماه دسامبر توسط کنسرسیوم جهانی وب ارائه شد. در این نسخه تمامی مشکلاتی که در نسخه های قبل وجود داشت رفع شده بود و یک تغییر و تحول عمده و تکامل زیادی نسبت به دیگر نسخه های قبلی داشت. تغییرات چشم گیری مثل افزودن تنظیمات بیشتر برای مالتی مدیا ، امکاناتی جهت اجرا کردن بهترCSS ، اضافه شدن زبان های اسکریپتی و به کارگیری جداول می توان اشاره نمود.

آشنایی با نسخه پنج html

‏ HTML5 که به عنوان آخرین نسخه از این زبان به دنیای وب در سال ۲۰۱۴ میلادی معرفی شد و در حال حاضر این نسخه در حال توسعه می باشد. ویژگی ها و عناصر به کار در به کار رفته در این نسخه بی نظیر است که یکی از آنها تعیین نمودن نوع محتوا است که می‌تواند تحول بزرگی برای موتورهای جستجو و ایندکس شدن مطالب به حساب بیاید. عناصر جدید به کار رفته در این نسخه همچون عناصر معنایی <footer> ، عناصر گرافیکی <canvas> و عناصر چند رسانه ‌ای <video> است.

پیشنهاد می شود مقاله طراحی سایت با CMS را مطالعه کنید

نقش تگ ها در زبان html

همان گونه که پیشتر به آن اشاره نمودیم html با استفاده از برچسب ها عناصر مختلف را در کنار یکدیگر قرار می دهد و هر کاربر می‌ تواند با توجه به نیاز خود از آن استفاده نماید. تگ ها در واقع عناصری اند که وظایف گوناگونی داشته که با فراخوانی هر ‌کدام کارشان شروع شده و با بستن تگ کارشان تمام می شود. برای نمونه جهت نوشتن پاراگراف ها در زبان html از p استفاده می شود و هنگامی که پاراگراف تمام شده ، تگ هم بسته می شود همچنین برای نشان دادن لینک ها ازتک a در صفحات وب استفاده می شود.

این برچسب ها در واقع همان دستورالعمل ‌های این زبان هستند که به مرورگر می گویند صفحه مورد نظر از چه عناصری تشکیل شده است. هر کدام از این تگ ها معنا و مفهوم خاصی داشته و این امکان را به کاربر می دهد تا در شکل ظاهری متون تغییر ایجاد کند و لیست های مختلفی بسازد و صفحات را با یکدیگر مرتبط نمایند. همچنین از آنها برای کار با صدا ، تصاویر و … استفاده می شود.

از مهمترین تگ های html در میان انواع مختلفی که تگ ها در این زبان دارند تگ <div> می باشد که جهت تقسیم نمودن صفحه به بخش‌های مختلف به کار می ‌رود و به عنوان بخش جدایی نشدنی در طراحی سایت به حساب می آید. برخی تگ ها ها نیز هستند که محبوبیت کمی دارند و به ندرت توسط طراحان وب سایت استفاده می شود مثل تگ <meter> اندازه گیری می باشد. این زبان با یکسری تگ ها تشکیل شده که کمک می کنند تا اجزای صفحه سایت خود را طراحی کنید. به طور کلی تمامی سایت های دنیا در سورس خود تگ html دارند و هیچ سایتی وجود ندارد که در آن html به کار نرفته باشد.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

مزایا و معایب html

همانند دیگر زبان ها html معایب و مزایای دارد ، از ویژگی های خوب و قابل توجه html می توان به آسان در تمامی مرورگرها اجرا کنید ، امکان ادغام یا کانفیگ و با دیگر زبان های سمت سرور نظیر php دارد و یادگیری آسان و لذت بخش اشاره نمود. از معایب آن نیز می ‌توان ‏به ضعف در پشتیبانی از مرورگرهای قدیمی دانست. استاتیک بوده و جهت تعامل بیشتر و بهتر با کاربر احتیاج به زبان های سمت سرور دارد ، علاوه بر این به علت فقدان قواعد برنامه نویسی احتیاج به طراحی جداگانه برای هر صفحه خواهد شد.

هم چنین برای اجرا کردن فایل های html به هیچگونه تکنولوژی خاصی احتیاج ندارید و تنها نیاز به یک مرورگر است که از html پشتیبانی کند که خوشبختانه تمامی مرورگرها این کار را انجام می ‌دهند. فرقی ندارد که از مرورگر کروم یا فایرفاکس استفاده کنید یا مرور گرتان اینترنت اکسپلورر باشد در هر صورت می توانید کدهای html خود را بنویسید و آن را اجرا کنید.