از آنجا که ویرایشگر پیش فرض سایت وردپرس  به طور جامع از معادلات و فرمو لهای ریاضی پشتیبانی نمی کند برای برخی از افراد فرمول نویسی در این محیط را امری مشکل و پیچیده می‌ دانند. هم چنین به جای بکارگیری فرمول های ریاضی عکس آن را تهیه و تنظیم کرده و داخل سایت قرار می دهند که موجب می شود در صورت اشتباه یا ویرایش فرمول ها مجدداً آنها را باید بازنویسی کنید و سپس عکس ها را تنظیم و دوباره داخل سایت بگذارند. در این مقاله آموزشی به شما نحوه نوشتن فرمول ریاضی و فرمول نویسی در وردپرس را به طور جامع یاد خواهیم داد تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

نحوه فرمول نویسی در وردپرس

همانگونه که در مقاله وردپرس چیست بیان نمودیم کلیه اطلاعات موجود در این سیستم با استفاده از زبان برنامه نویسی html و با کد نوشته شده است. در این زبان برنامه نویسی از کاراکتر های خاصی که در معاملات ریاضی استفاده می شود پشتیبانی نمی گردد به همین علت نوشتن آن کمی دشوار و پیچیده است و به افزونه های نوشته شده برای این کار احتیاج است. با استفاده از پلاگین های مربوط به فرمول نویسی در وردپرس می توانید به راحتی اقدام به نوشتن فرمول ریاضی در وردپرس کنید و آموزش های خود را به شکلی زیبا و کامل منتشر نمایید.

علاوه بر این افزونه برای فرمول نویسی شیوه های دیگری همچون اضافه کردن کاراکتر های ریاضی با یونیکد در سیستم عامل ویندوز و مک می توان اشاره نمود. همچنین از طریق دو برنامه LaTeX  و MathML می ‌توانید فرمول ریاضی در ورد پرس را تنظیم کنید. این دو برنامه که به عنوان دو افزونه پیشرفته با قابلیت های زیاد ارائه می شود مناسب مبتدیان است و برای نوشتن فرمول های ریاضی و فرمول نویسی دست شان را باز می گذارد در ادامه در رابطه با شیوه های ذکر شده برای فرمول نویسی آسانتر در وردپرس صحبت خواهیم نمود همچنان با ما همراه باشید.

برای آشنایی بیشتر با زبان برنامه نویسی html می توانید مقاله زبان برنامه نویسی html چیست؟ را مورد مطالعه قرار دهید تا فهم مقالات مرتبط برای تان آسان تر شود.

بیشتر بخوانید : کوتاه کننده لینک در وردپرس

فرمول نویسی در وردپرس با یونیکد

یونیکد به عنوان یک استاندارد رمزگذاری با هدف ارائه می شود که از رمزگذاری کاراکتر ها برای تمامی زبان ها پشتیبانی می کند. این قابلیت سایت از طریق تمامی سیستم عامل ها و دستگاه های گوشی موبایل پشتیبانی می شود و به عنوان روشی ساده و آسان برای استفاده از کاراکترهای خاص یا کاراکتر هایی یونیکد می باشد و به طور مستقیم در ویرایشگر وردپرس قابل استفاده است. نحوه فرمول نویسی در وردپرس از طریق کاراکترهای یونیکد به صورت زیر می باشد:

برای اضافه کردن کاراکتر های ریاضی یونیکد در سیستم عامل مک این امکان وجود دارد تا معادلات و فرمول های ریاضی را از طریق نوار ابزار موجود در بالا صفحه بیافزایید. همچنین با کلیک کردن بر روی ویرایش و انتخاب گزینه Emoji & Symbols یا کلید های ترکیبی Command+Control+Space را از روی صفحه کلید فشار دهید.

با انجام این کار صفحه ای به نام Character Viewer برای تان نمایش داده خواهد شد که از این قسمت می ‌توانید نمادها و کاراکتر هایی که می ‌خواهید سرچ کنید انتخاب کرده و برای وارد نمودن آن در قسمت ویرایشگر وردپرس کافی است بر روی یک کاراکتر دوبار کلیک نمایید تا در صفحه ثبت شود. از طریق دو گزینه  subscript و superscript در نوار ابزار پاراگراف قالب بندی کاراکتر های موجود در ویرایشگر وجود خواهد داشت.

درادامه به شما نحوه افزودن این فرمول ها را در سیستم عامل ویندوز بیان خواهیم نمود ، همچنان با ما همراه باشید.

 

بیشتر بدانید : بهترین روش ها جهت نمایش پست های اینستاگرام در وردپرس

اضافه کردن فرمول یونیکد در ویندوز جهت فرمول نویسی در وردپرس

برای اضافه کردن کارکترهای یونیکد در ویندوز برای فرمول نویسی در وردپرس از طریق برنامه Character Map که به طور پیش فرض بر روی سیستم عامل ویندوز نصب شده است کاربران ویندوز می توانند معادلات ریاضی و کاراکترهای خاص را در ویرایشگر وردپرس استفاده نمایند. در داخل این برنامه تعداد بسیاری فونت های جذاب وجود دارد که هرکدام کاراکترهای خاص و منحصر به فردی را دارا می باشد.

برای باز کردن و استفاده از این برنامه در سیستم عامل ویندوز نسخه xp وارد منوی استارت گوشه سمت چپ دسکتاپ کامپیوتر شروع شوید و در قسمت All Programs بر روی Accessories کلیک نمایید.

اکنون بر روی System Tools  کلیک کرده و با انتخاب برنامه Character Map آن را به اجرا در آورد.

در نسخه 7 سیستم عامل ویندوز تنها کافیست نام  Character Map در منوی استارت سرچ کنید.  پنجره زیر برای تان باز می شود.

در گام اول با قرار دادن گزینه Group by بر روی حالت Unicode subrange کادر کوچکی ظاهر خواهد شد. در این کارد گزینه Mathematical Operation را انتخاب و در مرحله سوم فونت را بر روی Cambria Math یا فونت مورد نظرتان تنظیم نمایید.

در آخر با کلیک بر روی کاراکتر مورد نظر و با انتخاب گزینه Select و Copy کاراکتر انتخاب شده را را در ویرایشگر وردپرس paste کنید.

پیشنهاد می شود مقاله چگونگی تغییر فونت در وردپرس را با کلیک بر روی لینک بخوانید

فرمول نویسی در وردپرس با افزونه MathaML

MathaML به عنوان یک زبان نشانه گذاری ریاضی به حساب می آید که با بهره ‌گیری از نشانه گذاری XML مشابه برنامه نویسی HTML عمل می کند و به آسانی توانایی انتشار معادلات ریاضی را در صفحات وب دارد. جهت استفاده از این برنامه می توانید نسخه رایگان آن را با بیش از ۲۰۰ نصب فعال از مخزن وردپرس نصب کنید. برای این کار در داخل وردپرس در بخش افزونه ها قسمت افزودن را انتخاب کنید و در فیلد جستجو عبارت   MathaML Blockرا تایپ و برای فعال سازی دکمه هم اکنون نصب کنید را بزنید.

برای فعال سازی در برگه یا پستی که می خواهید معادله ریاضی را بیافزایید باز کنید و در صفحه ویرایش بر روی علامت + به ‌معنای افزودن بلاک جدید کلیک کرده و بلوک Custom HTML به محتوای تان اضافه کنید

حالا مطابق با عکس زیر کد MathML را داخل بلوک مورد نظرتان بیافزایید.

بعد از آن پست یا برگ خود را سیو کرده و خروجی را ببینید.

بلوک MathML با بهره گیری از موتور جاوا اسکریپت نشانه گذاری های شما را را به فرمول های قابل خواندن تبدیل می کند و با پشتیبانی از دستورات  LateXا مکان اضافه کردن کد از طریق بلوک MathML به ویرایشگر در محتوای خود وجود دارد.

در بخش متن بلوک MathML قادر خواهید بود که کد LateX را در عبارت زیر بگذارید ، سپس پست خود را سیو و و منتشر کنید تا خروجی آن را مشاهده کنید.

\[ your equation goes here\]

نحوه افزودن پلاگین LaTeX برای فرمول نویسی در وردپرس

LaTeX به عنوان سیستم استاندارد حروف چینی به صورت رایگان و با کیفیت عالی می باشد که مناسب فرمول ها و معادلات ریاضی ، انتشار و تولید اسناد فنی علمی فارسی و انگلیسی می باشد. برای بهره مندی از این پلاگین ابتدا باید پلاگین رایگان WP QuickLaTeX در بخش افزونه ها تایپ نموده و سپس دکمه هم اکنون نصب کنید را جهت افزودن برنامه انتخاب کنید.

برای فعال سازی پلاگین به صفحه ای که میخواهید معادلات ریاضی را داخل آن را باز کنید ، بروید  و سپس مطابق با عکس زیر در برگه ویرایش در وردپرس روی دکمه پلاس + یا بلاک جدید کلیک کرده و بلوک کد کوتاه را به محتوای تان بیافزایید.

در گام بعدی شما باید کد کوتاه مشخص شده را با [latexpage] و همچنین کد LateX خود بیفزایید.

در مرحله بعد پست یا برگه خود را سیو کنید و خروجی نهایی را ببینید.

استفاده از برنامه LateX به صورت آفلاین برای سیستم عامل یک روش آسان تر جهت تولید کدی است که می خواهید در صفحه ویرایشگر اضافه کنید. همچنین به عنوان یک محیط LateX مبتنی بر وب مانند Overleaf به حساب می آید.