با پیشرفت فناوری و افزایش حجم داده ها و اطلاعات دیگر روش های سنتی از جمله دیسک، فلش مموری، هارد وحافظه گوشی  دیگر پاسخگو نبودند و به این ترتیب پیشگامان فناوری برای توسعه فضای ذخیره سازی داده ها از فضای ابری استفاده کرده اند. در یک تعریف ساده از فضای ابری  می توان این طور بیان کرد که مجموعه از ابر رایانه های متصل به هم هستند که تشکیل یک سامانه واحد را می دهند. معروف ترین سرویس هایی که فضای ابری در اختیار کاربران خود می دهد عبارت اند از:Google Drive، dropbox، one DriveوiCloud. مهم تریت مزیت فضای ابری در دسترس بودن و امنیت بالای آن است. درایو گوگل یا همان گوگل درایو یک فضای ذخیره سازی ابری است که شما می توانید فایل ها و اطلاعات خود را در آن ذخیره کنید و شما را از خرید هاست، کارت حافظه و سخت افزارهای ذخیره سازی بی نیاز کند و به شما این امکان را می دهد که روی هر دستگاهی، دسترسی به اطلاعات را داشته باشید. شما هر زمان که به اطلاعات خود نیاز داشتید می توانید به حساب درایو گوگل خود بروید و به اطلاعات و فایل های خود دسترسی داشته باشید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

تعرفه خرید فضای اضافه در گوگل درایو

شرکت گوگل برای هر کاربر خود فضایی حدود 15 گیگ رایگان در نظر گرفته است که کاربر در صورت نیاز می تواند با پرداخت هزینه، میزان معینی از فضای ذخیره سازی را در اختیار داشته باشد. گوگل این فضا را بین سه سرویس Google fhotos، Google Drive و Gmail به صورت مشترک به اشتراک گذاشته است.

هنگامی که شما تصمیم به ارتقا فضای ذخیره سازی ابری خود گرفتید، می توانید از طریق پنل کاربری گوگل درایو خود به بخش مدیریت حافظه بروید و بر روی گزینه ارتقا فضای ذخیره سازی کلیک کرده تا به صفحه جدید هدایت شوید. برای خرید فضای ابری، گوگل گزینه های متعددی را به شما پیشنهاد می کند که کمترین آن ها 100 گیگابایت معادل 79/2 دلار کانادا هزینه دارد.

با این کار،حساب کاربری شما از اعضای معمولی به Google one ارتقا پیدا خواهد کرد و امکانات بیشتری نیز به شما ارائه خواهد داد که یکی از این امکانات ارتباط با کارشناسان گوگل است.در حال حاضر بیشترین فضایی که هر کاربر می تواند خرید کند، 30 ترابایت است که با هزینه 99 /419 دلار کانادا در ماه می توانید از آن استفاده کنید. اگر شما برای خرید فضای درایو گوگل، حساب بانکی بین المللی ندارید، می توانید از شرکت های واسطه که در کار نقل و انتقال پول هستند کمک بگیرید.

شما می توانید هر نوع فایلی که در گوشی موبایل یا کامپیوتر قابل ذخیره سازی می باشد را در فضای ابری درایو گوگل خود ذخیره کنید. که در حال حاضر بیش از 30 نوع فایل را می توان ذخیره سازی و مدیریت کرد.عکس، فیلم، متن، صوت، فایل های گرافیکی، فایل های مایکروسافت آفیس، فایل های فتوشاپ، فایل های نرم افزار pages اپل، پی دی اف، اتوکد اتودسک، فونت ها، مخاطبین سیمکارت و … فایل هایی هستند که برای ذخیره سازی آن ها می توان از درایو گوگل استفاده کرد.

معرفی ابزارهای موجود در گوگل درایو

علاوه بر ابزار هایی که گوگل درایو برای دانلود، آپلود و اشتراک گذاری فایل ها فراهم کرده است این سرویس به همراه سرویس های دیگری مانند گوگل داکس، گوگل شیتس و اسلایدز و گوگل فوتوزدر تعامل هستند تاذ کاربران به صورت آنلاین بتوانند به ویرایش فایل ها و اسناد خود بپردازند. همانطور که سه سرویس داکس، شیتس و اسلایدز رقبای اصلی وورد، اکسل و پاورپوینت مایکروسافت هستند، هر کدام از این سرویس ها سایت های جداگانه خود را دارند و با Google Drive در تعامل هستند و کاربر می تواند همزمان از خدمات همه این سرویس ها استفاده کند.

به جز سرویس های شرکت گوگل شما می توانید صدها برنامه کاربردی و سرویس های دیگر را با درایو گوگل خود مرتبط سازید و همچنین می توانید فایل های به صورت مستقیم فایل های خود را از این برنامه ها آپلود یا با استفاده از این برنامه ها فایل های خود را ویرایش کنید.

در این قسمت به معرفی برخی از کاربردی ترین سیستم های گوگل میپردازیم:

Google Docs

ابزار Google Docs در گوگل درایو

این سرویس در حقیقت پاسخ گوگل به مایکروسافت است. گوگل داکس با فراهم کردن ابزارهای پیشرفته، تقریبا سرویسی مانند Microsoft Word به وجود آورده است که امکان تایپ، ویرایش، افکن گذاری، تغییر فونت،  لینک دهی، اشتراک گذاری و… را فراهم کرده است. بین این سرویس و Google Drive تعامل ایجاد شده و شما می توانید هر غایل متنی را به کمک گوگل داکس مشاهده و ویرایش کنید حتی اگر این سرویس توسط Microsoft Word، تهیه و ذخیره شده باشد.

Google Slides

ابزار Google Slides در گوگل درایو

سرویس گوگل اسلایدز، همه کارهایی که  شما می توانید با پاورپوینت مایکروسافت انجام  دهید را فراهم آورده است. این سرویس نیز در تعامل با درایو گوگل بوده و این اجازه را به کاربران می دهد که به ویرایش اسلاید های زیبا جهت ارائه کنفرانس و… بپردازند. با استفاده از این سرویس شما می توانید اسلاید های زیبا بسازید، نمودار و تصویر به آن اضافه کنید و از پویا نمایی قلم ها و فونت های مختلف استفاده کنید.

Google Sheets

ابزار Google sheet در گوگل درایو

سرویس های گوگل شیتس همانند اکسل طراحی شده اند تا توسط آن بتوانید داده هایتان را درون جدول ها قرار دهید و شما می توانید با استفاده از نمودار های رنگی جذاب، به دسته بندی و تجزیه و تحلیل داده ها بپردازید. این ابزار با اکسل سازگار بوده و به وسیله آن می توانید به ویرایش و اشتراک گذاری فایل ها بپردازید. ابزار های دیگری نیز که با سرویس Drive Google در دسترس هستند وجود دارند که هر کدام کارایی خاص خود را دارند.

نتیجه گیری

با این که فضای ذخیره ذخیره سازی گوشی های موبایل و کامپیوتر ها بیشتر از گذشته شده است،اما همواره این شیوه ذخیره سازی در معرض خطر قرار دارد و هر لحظه ممکن است اطلاعات ذخیره شده در دیسک های سخت ار بین برود. شیوه ذخیره سازی در فضای ابری یا همان شیوه ذخیره سازی به روش آنلاین، یکی از بهترین روش ها برای نگهداری و دسترسی به اطلاعات دیجیتال است.

گوگل درایو یگی از قدرتمندترین سرویس هایی است که برای شروع به هر کاربر 15 گیگابایت فضای ذخیره سازی آنلاین به صورت رایگان اختصاص می دهد و قابل ارتقا است. مدیریت این سرویس بسیار ساده بوده و با موبایل و کامپیوتر انجام میپذیرد. لزوم استفاده از چنین سرویس هایی روز به روز بیشتر شده و ذخیره سازی به روش ستنی کم کم به فراموشی خواهد پیوست.