اگر شما هم یکی از مدیرات وبسایت یا کاربر صفحات اینترنتی هستید احتمالا با واژه کش وبسایت برخورد کرده اید ، این واژه در واقع به حافظه پنهان صفحات اشاره دارد که شامل اطلاعاتی نظیر تصاویر بارگذاری شده ، اسکریپت و فایل های دیگر است که در صفحات وبسایت ها وجود دارند ؛ برای مثال زمانی را تصور کنید که وارد یک صفحه از وبسایتی شده اید در اینجا تصاویر و اطلاعات از سمت سایت در صفحه ی مانیتور شما نمایش داده می شود و زمانی که برای بار دوم به همان صفحه مراجعه کنید اطلاعات خیلی زودتر از قبل در آن صفحه حاضر هستند ، این همان کاری است که کش میکند ، اما جدای از سرعتی که به صفحات میدهد گاهی مانع از سیو شدن تغییراتی می شود که شما ایجاد کرده اید .در ادامه با راه های رفع این مشکل همراه شما هستیم.

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

آشنایی با مقوله کش وبسایت و عملکرد آن

همان طور که به صورت خلاصه در مقدمه اشاره کردیم کش وبسایت همان حافظه پنهان سایت است که اطلاعات را در خود ذخیره می کند، بنابراین با مراجعه های بعدی به سایت اطلاعات از قبل در صفحه موجود خواهند بود که این امر موجب افزایش سرعت وبسایت ها می شود، اما سوال اصلی این است که کش دقیقا چگونه عمل می کند ؟

زمانی که ما یک وبسایت را باز میکنیم اطلاعات وبسایت توسط حافظه پنهان جمع آوری میشوند و در واقع در یک فایل Html‌ ذخیره می شوند و در نهایت به ما نمایش داده می شوند. بنابراین این اطلاعات درون سیستم ما باقی می مانند تا بار دیگر به آن صفحه مراجعه کنیم اما این کش شدن معایبی هم دارد که در ادامه به آن می پردازیم و راه های رفع آن را شرح می دهیم، چیزی که در اینجا لازم است بدانیم این است که از چه طریقی این کش شدن صورت میپذیرد تا بتوانیم هر چه بهتر درصدد رفع آن برآییم .

خب اولین راه کش شدن، کش موجود در خود وبسایت است که در این مقاله قرار است به آن بپردازیم ، این نوع کش باعث می شود اطلاعاتی که ما در سایت اپدیت می کنیم، ذخیره نشوند ، چرا که مرورگر شما به صورت خودکار اطلاعاتی که از قبل به صورت کش، در خود داشته را به شما نمایش میدهد و مانع از نمایش تغییرات جدید ایجاد شده می شود.

مورد دیگر ضعف افزونه هایی است که از آن ها استفاده می کنیم، گاهی این مشکل سبب می شود حتی ابزارک ها هم بدون تغییر باقی بمانند .

راه حل این مشکل حذف این کش هاست تا اطلاعات جدید بتوانند به جای اطلاعات قبلی نمایش داده شوند، اما چگونه این کش ها را حذف کنیم؟

مقاله پیشنهادی : درآمد طراحی سایت در ایران

نحوه رفع کش وبسایت

برای رفع کش وبسایت باید به setting مرورگر خود مراجعه کنید اگر از مرورگر کروم استفاده می کنید از نوار کناری وارد قسمت setting شوید.

سپس با تیک زدن قسمت کش ها در Clear data و تنظیم کردن محدوده زمانی که قصد پاک کردن کش ها را در آن دارید دیتا ها را حذف کنید.

اگر هم از مرورگری مثل فایر فاکس استفاده میکنید از دکمه آپشن وارد مسیر cookies and Site Data سپس Clear data سپس Cached Web Content شوید و داده ها را پاک کنید.

اگر مشکلتان رفع نشد وارد تنظیمات افزونه ها شویدو با کلیک بر Empty All Caches کش های این قسمت را هم پاک کنید، اگر هم از وردپرس استفاده میکنید افزونه هایی در اینجا وجود دارند که می توانند کش مرورگر را برای شما را پاک کنند.

در صورتی که هنوز مشکلتان رفع نشده کش سرور را پاک کنید یا کش فایروال ، چرا که فایروال مانند یک فیلتر عمل میکند و نوعی پروکسی می باشد با حذف کش آن احتمالا مشکتان برطرف خواهد شد.

اگر هم دسترسی SSH و سطح سرور دارید کد زیر را در کامند لاین اجرا کنید تا کش ورد پرس به صورت کامل پاک شود و اطلاعات جدید جایگزین موارد قبلی شود.

# Flush cache

$ wp cache flush

یا با مراجعه به قسمت setting بخش WP Rocket هم ، می توانید کش را پاک کنید.

همچنین می توانید با ورود به داشبورد و بخش قبل از <head/> مشکل را برطرف کنید:

<META HTTP-EQUIV=”CACHE-CONTROL” CONTENT=”NO-CACHE”>

نکته اخر در این قسمت در رابطه با افزونه هایی است که عمل کش را انجام میدهند بنابراین اگر این افزونه را دارید ، کش موجود در وبسایت شما می تواند به این دلیل ایجاد شما باشد از نمونه های این این افزونه ها میتوان به WP Super Cache و W3 Total Cache اشاره کرد.

مزایای کش وبسایت

هرچند که انچه موجب مراجعه شما به این مقاله شده مشکلات کش سایت ها بوده است اما کش علاوه بر معایبی که مطرح شد مزایایی هم دارد که دانستن آن ها خالی از لطف نیست ، از مزایای کش وبسایت می توان به افزایش سرعت کارایی وبسایت ها اشاره کرد اما آنچه که در ابتدا توجه افراد را جلب می کند کد نویسی صحیح و بهینه می باشد ، درست است که کد نویسی بهینه تا حدودی می تواند در این امر موثر باشد اما نمی تواند سرعت پردازش را افزایش دهد بنابراین استفاده از کش و ذخیره اطلاعات صفحه می تواند سرعت بارگذاری اطلاعات را به شکل قابل توجی تا ۳۰۰٪ افزایش دهد. همچنین کش کردن صفحات وبسایت موجب می شود سایت شما قابلیت تحمل ترافیک و بازدید بیشتری داشته باشد و سرعت خود را در ترافیک بالا هم حفظ کند.

جمع بندی

این روز ها انچه که برای کاربران اهمیت دارد سرعت دسترسی به اطلاعات آن هم به صورت به روز و اپدیت شده است ، بنابراین نیاز است علاوه بر اینکه سرعت و کارایی وبسایت خود را بررسی کنید به رفع کش هایی که باعث عدم لود شدن تغییرات شده اند هم بپردازید تا از مشکلات و خطراتی که در آینده می تواند متوجه وبسایت شما باشد جلوگیری کنید .

امید است این مقاله در این زمینه رفع کش سایت برای شما مفیده واقع شده باشد ، موفق و پیروز باشید.