تا هنگامی که مجبور به ارسال اطلاعات حرفه ای به عنوان یک رزومه یا ایمیل برای دیگران نباشید به نوشتن یک بیوگرافی حرفه ای فکر نمی کنید. ارائه یک بیوگرافی شخصی باعث می شود تا شما در رابطه با حرفه و سوابق شغلی خود توضیح مفیدی را به شخص حقیقی با حقوقی ارائه دهید. اگر به بخش درباره با ما یا تماس با ما وبلاگ های مختلف نگاه کنید در آن بخش ها نویسنده توضیحات کوتاهی را در رابطه با خودش با کاربران در میان می‌ گذارد و گاهی اوقات وب‌ سایت‌ های مختلف فروشگاهی ، شرکتی و آموزشی به معرفی تمامی مجموعه در این صفحات می پردازند. برای آن که بخواهید‌ بیوگرافی شخصی و کاملاً حرفه ای بنویسید در این مقاله روش ها و راهکارهای آن را آموزش و ارائه خواهیم داد تا انتها ما را همراهی نمایید.

مطالب بیشتر : آموزش وبلاگ نویسی و اصول آن

اصول نوشتن یک بیوگرافی حرفه ای

پیش از آنکه شروع به نوشتن یک بیوگرافی حرفه ای کنید ابتدا باید بدانید برای چه کسی آن را می نویسید. یعنی طرف مقابل شما یک فرد یا مجموعه بسیار کوچکی است یا یک شرکت رسمی و معتبر می باشد.

پس در نوشتن بیو حرفه ای ابتدا مخاطب و بعد از آن هدف مهم است. بیوگرافی را باید به نحوی بنویسید که مخاطبان سریع و مؤثر با شما و آنچه که انجام می دهید ارتباط برقرار نماید. برای نمونه  بیوگرافی که برای یک صفحه وب سایت شخصی می نویسید با بیو گرافی که برای دانشگاه می نویسید فرق دارد. یعنی باید لحن خود را مشخص کنید که آیا بیوگرافی شما باید رسمی باشد و یا می تواند شخصی تر و جنبه شوخی و طنز نیز داشته باشد.

برای آن ذهن تان آماده شود ابتدا در داخل اینترنت نمونه هایی از بیو گرافی را سرچ کنید. بهترین راه ها برای درک آن‌ چه مخاطبان شما از بیوگرافی شخصی تان دارند این است که به سراغ بیوگرافی هایی بروید که در حوزه کاری شما فعال هستند.

برای نمونه اگر در زمینه تولید محتوا برای شرکت ها و افراد مختلف فعالیت دارید و قصد ارائه محتوادهای خود و معرفی وب سایت هایی که شما برای آنها تولید محتوا نموده اید را دارید به سراغ وب سایت هایی بروید که در این زمینه فعالیت دارند و ببینید چگونه بیوگرافی خود را نوشته اند. شبکه های اجتماعی مثل لینکدین و توییتر که متأسفانه برای ورود به آن ها نیاز به فیلترشکن دارید بهترین منابع برای سرچ این نمونه ها هستند.

در قدم بعدی شما باید اطلاعات خود را محدود کنید و کمی به خود سخت بگیرید. در بیوگرافی شخصی تان که می خواهید به صورت کاملاً حرفه ای باشد به جزئیات بپردازید و در رابطه با مواردی که برای خواننده کسل کننده و جالب نیست صحبت نکنید. پس حتماً جزئیات را محدود نگه دارید و در صورت لزوم به بیوگرافی تان ربط دهید.

بیشتر بخوانید : طراحی وبلاگ شخصی

مهمترین گزینه ها در نوشتن یک بیوگرافی حرفه ای

مهمترین گزینه ها در نوشتن یک بیوگرافی حرفه ای

مهمترین موردی که در بیوگرافی باید بنویسید نام و نام خانوادگی تان می باشد. اشخاصی که بیوگرافی تان را می‌ خوانند هیچ چیزی در رابطه با شما نمی دانند. به هیچ عنوان در متن بیو گرافی از نام مستعار استفاده نکنید.

از دیگر مواردی که در نوشتن بیوگرافی حرفه ای باید دقت نمود ذکر عناوین شغلی می باشد ؛ یعنی عنوان شغلی خود را بیان کنید و بنویسید که برای امرار معاش کاری انجام می ‌دهید یا نه و چقدر تجربه و تخصص دارید. اگر این موارد را در بیوگرافی و در رابطه با شغلتان اشاره نکنید مخاطب اشتیاق کمتری خواهد داشت که در رابطه با شما بیشتر بدانند.

توجه داشته باشید که بیوگرافی شما یک رزومه نیست و قرار نیست تمامی دستاوردهای تان را دنبال هم ردیف کنید. به این فکر کنید که مخاطب تان هیچ تصوری از موفقیت های شما ندارد پس آنها را به خوبی توصیف نمایید.

اگر قرار است بیوگرافی تان را به صورت اینترنتی منتشر کنید حتماً اطلاعات تماس و راه هایی که بتوانند از طریق آن به شما دسترسی داشته باشد وارد کنید. این اطلاعات علاوه بر تماس شامل آیدی توییتر ، آیدی اینستاگرام یا صفحه لینکدین می باشد.

بخش نتیجه گیری در انتهای متن بیوگرافی تان را با درج اطلاعات در رابطه با پروژه ها و اموری که در دست دارید انجام دهید. برای نمونه اگر در حال نوشتن یک کتاب هستید و به عنوان یک نویسنده در رابطه با کتاب ، پیشروی آن با ذکر تعداد صفحات ، نام کتاب و موضوعات آن صحبت نمایید‌.

بیوگرافی تان را حتماً پس از نوشتن کامل آن اصلاح کنید. وقتی بیوگرافی تمام می شود فکر می کنید که می توانید آن را ارائه دهید. اما سعی کنید چندین بار بیوگرافی تان را بازخوانی کنید تا از این طریق اطلاعاتی که یادتان رفته است وارد کنید را بنویسید. اگر امکان دارد از دوستی بخواهید بیوگرافی شما را بخواند و نظر دهد.

برای مطالعه مقاله طراحی سایت شخصی بر روی لینک کلیک کنید

اهمیت داشتن یک بیوگرافی حرفه ای

شاید با خودتان فکر کنید که یک بیو چه اهمیتی دارد و چند نفر واقعاً می‌ خواهند بیو حرفه ‌ای ما را بخوانند ؛  دلیل قانع کننده ای برای آن که بخواهیم بگوییم واقعاً چه اشخاصی بیو شما را می خوانند وجود ندارد ، اما شما باید همیشه صفحه بیو تان را جهت خوانده شدن توسط اشخاص درست و مناسب ارائه دهید تا هنگامی که افراد به بیو شما دسترسی پیدا می ‌کنند نظرشان جذب شود.

از آنجا که رزومه شما فقط برای استخدام در شغل خاص به کار می رود ، بیوگرافی حرفه ای شما بیشتر در چشم است. این بیو می تواند در شبکه های اجتماعی که شما در آن یک صفحه شخصی دارید ظاهر شود و یا در وب سایت شرکت تان قرار بگیر ، پست وبلاگی و پروفایل و بسیاری از جاهای دیگر.

مهمتر از همه این یک ابزاری است که می توانید آن را در شبکه های اجتماعی ارتقاء دهید. در نهایت آنچه که باید بدانید این است که بیو شما توسط افرادی خوانده می شود یا آنها بیویتان را به خاطر می سپارند یا واقعاً به شما اهمیت می دهند ، بستگی به این دارد که شما چطور خودتان را برای مخاطبان معرفی  کنید. با رعایت اصول و موارد بالا نیز می توانید در این امر موفق باشید.

نحوه نوشتن یک بیوگرافی حرفه‌ای برای اینستاگرام

نحوه نوشتن یک بیوگرافی حرفه‌ای برای اینستاگرام

پلتفرم هایی نظیر پینترست و اینستاگرام به دلیل ماهیت تصویری که دارند راحت‌ تر با مخاطب ارتباط برقرار می ‌کند. همانگونه که اشتراک گذاری فیلم با کیفیت مهم است باید اطمینان یابید که مخاطبین که ارتباط برقرار می‌کنید شما را به خوبی درک می‌ کنند.

ارائه بیو خوب در اینستاگرام با نام و حساب کاربری که دارید بسیار مهم است زیرا این دو مشخصه جزء مواردی است که اینستاگرام در موقع جستجو لحاظ می کند که ‌توانید در حساب کاربری یا نام خود از زمینه کاری تان استفاده کنید تا کاربران با جستجوی حرفه تان شما را پیدا کنند.

در مورد عکس پروفایل تان بهترین عکس برای پروفایل عکس های پرتره هستند. هر چند که این موضوع بسیار سلیقه ای است اما اگر می‌خواهید عکس شما مخاطبان را به خود جلب کند بهتر است یک پرتره با نور روشن بگیریم.

اگر مهارت و یا علاقه مندی خاصی دارید در کنار حرفه خود در بیوگرافی تان بنویسید با این کار باعث می شود تا از طریق بیو شما را بشناسند. به کار بردن کلیدی ترین مهارت ها و استفاده از ایموجی مناسب برای جلب توجه بیشتر بسیار مهم است.

اگر وبلاگ و رسانه دیجیتالی دیگری که داریم آن را در بیو قرار دهید تا کاربران بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند. در واقع بخش که اینستاگرام برای بیوگرافی افراد اختصاص داده است به کاربران کمک می کند تا با ورود به دیگر حساب های شبکه ‌های اجتماعی و وبلاگ تان بیشتر درباره شما یا مهارت تان بدانند. بیشتر کاربران ایرانی در متن بیو آدرس دیگر نظیر لینک وب سایت و آیدی دیگر شبکه های اجتماعی خود را وارد می کنند.

با وجود تمام این موارد خلاقیت را دست کم نگیرید ، اینکه معرفی کسب و کار و شخصیت تان بسیار مهم است اما ایجاد خلاقیت ، استفاده درست از فاصله ، ایموجی ، کاراکترهای خاص و هشتگ ها در خلق یک بیوگرافی حرفه ای در اینستاگرام حائز اهمیت است.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

نکاتی در نوشتن بهترین بیوگرافی

زبان سوم شخص بنویسید

به یاد داشته باشید متن بیوگرافی خیلی نباید در مورد شما نوشته شود

با حفظ صداقت ، اعتبار کسب کنید

حرفه تان را به طور شفاف توضیح دهید

بیشتر به مسائل شخصی تان اشاره کنید

در مورد مطالبی حرف بزنید که ارزش مند باشد

کمی سخنان اقرار آمیز به کار ببرید

از نوشتن متن طولانی بپرهیزید

شخصی سازی را بیشتر لحاظ کنید

از فراخوان غافل نشوید

از واژه آزاد کار یا دور کار استفاده نکنید