یکی از مهمترین و پرکاربردترین پروتکل های اینترنتی که به صورت استاندارد جهت تبادل داده‌ ها در شبکه ‌های اینترنتی به کار برده می شود ، پروتکل http با نام کامل Hyper Text Transfer Protocol می باشد. از آنجایی که در طول سالیان اخیر روش استانداردی برای تبادل داده ها در شبکه اینترنت وجود نداشت فردی با نام برنرزلی در سال ۱۹۹۱ میلادی این پروتکل را به منظور پیاده‌ سازی یک استاندارد برای تبادل اطلاعات در شبکه اینترنت ایجاد نمود. ساختار اولیه html در یک وب سایت بسیار ساده و یک مرورگر مبتنی بر نسخه ارائه شده است. در این مطلب از سایت برتر در رابطه با این پروتکل ، نحوه عملکرد و همچنین کاربرد آن در شبکه صحبت خواهیم کرد در ادامه با ما همراه باشید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

تعریف پروتکل http و عملکرد آن

ارتباطات در دنیای وب از طریق پروتکل http بر حسب رابطه میان سرور به عنوان سرویس دهنده و کلاینت به عنوان سرویس گیرنده می باشد. به زبان ساده تر http  یک نوع قانون است که در آن ارسال و دریافت اطلاعات میان سرور و کلاینت بر آن اساس انجام می ‌شود. در این نوع ارتباط سرویس گیرندگان موتور های جستجوی همچون کروم ، سافاری و … هستند و گاهی نیز نرم افزارها شامل می شود و سرورها نیز همان رایانه هایی هستند که خدمات را به کاربران کلاینت ها ارائه می ‌دهند.

در مقاله های بعدی از سایت برتر در رابطه با کلاینت و همچنین نحوه عملکرد آن در شبکه به طور مفصل صحبت خواهیم نمود.

علاوه بر این پروتکل بیان کننده نحوه انتقال فایل ها در بستر وب می باشد. بدین منظور برای انتقال دادن فایل ها در اینترنت مرورگر و سرور باید بتوانند با هم در تعامل باشند. زمانی که شما بر روی لینک یک وب سایت کلیک می کنید و یا آدرس سایتی را به طور مستقیم در مرورگر سیستم خود تایپ می کنید در واقع فرآیند http شروع به کار می کند. مرورگر فایل html را که در جایگاه معینی از سرور قرار دارد را درخواست می کند و بعد از آن سرور فایل درخواستی را به سمت مرورگر ارسال می نماید.

تعریف پروتکل http و عملکرد آن

در رابطه با عملکرد پروتکل مثالی را خدمتتان ارائه می دهیم ، فرض کنید که کلاینت یا مرورگر شخصی است که می‌ خواهد داده‌های مربوط به یک وب سایت را دریافت کنند. برای این کار باید اول درخواستی با این هدف به سرور سایت ارسال کند ، پس از آن باید منتظر بماند تا از سمت سرور جوابی برای درخواستش دریافت کند. اگر داده هایی که می‌خواهد در سرور موجود باشد پاسخ مبتنی بر موافقت ارسال اطلاعات برای فرد فرستاده خواهد شد. پس از آن پیامی از طرف کلانت مبنی بر درخواست داده‌های اطلاعاتی به سرور ارسال خواهد شد.

در این مرحله با دریافت پیام داده‌های درخواست شده در بسته های اطلاعاتی کوچک تقسیم خواهد شد .در این فرأیند جهت افزایش امنیت و تضمین ارسال داده ها از پروتکل IP استفاده می شود. همچنین ارتباط میان کلاینت و سرور در این پروتکل از طریق پورت ۸۰ انجام خواهد گرفت.

مقاله پیشنهادی : MySQL چیست؟

شیوه های درخواست در پروتکل http

برای درخواست اطلاعات در شبکه پروتکل http شیوه‌های مختلفی را ارائه می ‌کند. هر یک از این روش ها با هدف خاص در وب سرورها مورد استفاده قرار می گیرد. اولین نسخه از این پروتکل تنها از روش‌های درخواست GET  ، POST و HEAD پشتیبانی می نماید. در نسخه های دیگر روش های جدید با نام OPTIONS PUT, DELETE, TRACE و  CONNECT به این پروتکل افزوده شد که هر کدام با عملکرد مخصوص به خود مرورگر تعریف شده است. در ادامه در رابطه با هر یک از این شیوه ها و نحوه پیاده سازی آن ها در مرورگر ها و سرورها صحبت خواهیم نمود.

سایر شیوه های درخواست پروتکل Http

GET / در این روش درخواست پیام هایی که فرستاده می‌شود تنها شامل یک URL هستند. البته در این پیام ها می ‌توان تعدادی پارامتر دلخواه در انتهای URL قرار داد.

POST / در این شیوه درخواست پیام ها و پارامترهایی که به طور دلخواه افزوده شده است ، قابل مشاهده نیست. زیرا در این شیوه به جای افزودن پارامترها در انتهای URL باید در داخل پیام درخواست شده قرار گیرد.

HEAD / این شیوه هایی درخواست شبیه به پیام‌ GET می باشد با این تفاوت که در پیام های HEAD به جای ارسال جواب های مربوط به محتوای url فقط داده های مربوط به HEADER سایت را می‌ فرستند.

PUT / در این روش داده هایی با پیام های درخواستی به سرور ارسال خواهد شد. پس از آن از سرور تقاضا می ‌شود که این داده ها را در آدرس مشخص ذخیره کند. در صورتی که در مهلت درخواست شده از پیش داده ‌های دیگری ذخیره شده باشند باید داده های جدید جایگزین آن شود.

TRACE / در این شیوه به سرور داده های فرستاده شده را به طور دقیق به کلاینت بازمی‌ گرداند.

دیگر روشهای درخواستی که شامل OPTIONS ، CONNECT و DELETE به عنوان شیوه های درخواست جدید عمل می نماید که با توجه به نامشان نوع درخواست قابل فهم است.

سایر شیوه های درخواست پروتکل Http

OPTIONS / هنگامی از این شیوه درخواست استفاده می‌شود که بخواهند  شیوه‌های درخواست اطلاعات موجود در یک سایت را به دست آورند. در این شیوه از سرور تقاضا می شود تا روش های درخواستی موجود برای آدرس فرستاده شده را اعلام نماید.

DELETE  / در این روش درخواست می توانید آدرس در سرور حذف نمایید

CONNECT / این شیوه اطلاعات را در پروتکل به‌ یک تونل IP / TCP تبدیل می کند که این امر برای برقراری ارتباط امن بر روی یک پراکسی سرور ناامن استفاده می شود.