با توجه به علم پیچیده و بسیار گسترده بازاریابی، باید گفت که این علم زیر مجموعه ها و مدل های زیادی دارد. همه مدیران و بازاریابان از اقدامات بازاریابی خود در یک کسب و کار به دنبال رسیدن به یک نتیجه مطلوب و خوب هستند و برای رسیدن به آن سرمایه گذاری هایی انجام می دهند. از میان انواع مختلف بازاریابی، بازاریابی عملگرا یا Performance marketing به طور کامل به عملکرد نتایج بستگی دارد. اما پرفورمنس مارکتینگ چیست و کدام کسب و کارها از آن استفاده می کنند؟ در این مطلب قصد داریم تا بازاریابی عملگرا را به شما معرفی کرده و کاربرد آن را به همراه اهدافی که می توان توسط آن به دست آورد را توضیح دهیم، لطفا تا انتهای این مطلب با ما بمانید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

پرفورمنس مارکتینگ به چه معناست و چه کاربردی دارد؟

همان طور که از نام این مدل مشخص است، این فرایند کاملا وابسته به عملکرد و نتایج به دست آمده است. بازاریابی عملگرا در دنیای آنلاین رخ می دهد و به همین دلیل نتایج قابل اندازه گیری هستند، به این ترتیب تبلیغ دهنده در ازای نتایج تحقق یافته مورد نظر، هزینه پرداخت می کند.

ممکن است شما به دنبال فروش محصول خود این فرآیند را انجام دهید یا این که بخواهید تعداد نصب یک اپلیکیشن را بالا ببرید. برای درک بیشتر این موضوع با یک مثال ادامه می دهیم. فرض کنید شما در یک صفحه فروشگاهی محصولی را قرار داده اید و قصد فروش آن را دارید، در این صورت یک سری فرآیند های بازاریابی عملگرا را انجام می دهید و فقط در صورت انجام اقدامات خاص هزینه پرداخت می کنید.

مثلا زمانی که بیننده روی صفحه شما کلیک کرد یا از شما خرید کرد مبلغی را پرداخت می کنید. به این نوع بازاریابی، که مقدار هزینه ها به عملکرد تبلیغ بستگی دارد، پرفورمنس مارکتینگ می گویند. در واقع بازاریابی عملکردی سیستمی است که تضمین لازم را برای رسیدن به نتایج مورد نظر دارد. و مدیران از گذشته تا کنون به دنبال چنین سیستمی بودند، زیرا این مدل هزینه از پیش مشخصی ندارد و کاملا هزینه آن به خروجی کار وابسته است.

در مورد کاربرد این نوع بازاریابی باید گفت که برای تمام کسب و کارهایی که در فضای آنلاین حضور دارند، مناسب است. در واقع تمام کسب و کارهای بزرگ و کوچک با هر هدفی که دارند، می توانند از این روش برای تحقق نتایج دلخواه استفاده کنند و فروش خود را افزایش دهند. از طرفی هم سایت هایی که با توجه به قابلیت های بالا و بازدید خود این نتایج را تضمین می کنند، می توانند بیشترین سود را از این نوع بازاریابی به نفع خود ببرند.

مقاله پیشنهادی : کامنت مارکتینگ چیست؟

مزایای پرفورمنس مارکتینگ و روش کار آن

مزایای پرفورمنس مارکتینگ و روش کار آن

در مورد مزایای این نوع کمپین دیجیتال، می توان به جرات در مورد هزینه ها صحبت کرد. زیرا در این روش فقط در ازای تحقق نتایج مورد نظر هزینه پرداخت می شود. در این نوع تبلیغات می توان کاربران اصلی برند را هدف قرار داده و با در نظر گرفتن بودجه، به صورت هوشمندانه در مورد هدف مورد نظر تبلیغ کرد تا نتیجه های ورودی به ثمر برسند. علاوه بر این با توجه به رفتار کاربر و تجزیه و تحلیل مدل انتخابی کاربر، فرآیند آن را اصلاح کرد. به دلیل تفاوت میان پرفورمنس مارکتینگ با دیگر انواع بازاریابی ها که در نتیجه مشخص است، مشخصا روش کار متفاوتی هم دارد که در ادامه برخی از آن ها را با هم مرور می کنیم:

  • ایجاد لید یا سر نخ: با این کار مشتریان و کاربران را ترغیب به افزایش آگاهی در مورد برند می کند. برای مثال پر کردن یک فرم در سایت شما توسط کاربر یا وارد کردن ایمل می تواند یک سر نخ باشد.
  • خرید محصولات و خدمات: این مدل سخت ترین مرحله برای نتیجه گیری از بازاریابی انجام شده برای یک برند است، هزینه در ازای میزان فروش مشخص می شود و نسبت به مدل های دیگر هزینه بر اما بدون ریسک است.
  • دانلود برنامه: در این مدل تبلیغات با هدف نصب یک برنامه انجام می شود. در این روش، عموما به ازای هر نصب پرداخت می شود. مزیت این کار، اطمینان داشتن از اثر بخش بودن این روش و بهینه سازی بودجه صرف شده می باشد. لازم به ذکر است که این مدل در سراسر دنیا و حتی در ایران به یک شکل است.

کانال های رایج برای پرفورمنس مارکتینگ

  • تبلیغات همسان: این نوع از تبلیغات این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است و با توجه به محتوای صفحه و رابط کاربری آن نمایش داده می شود. به همین دلیل بسیار اثر بخش خواهد بود.
  • رپورتاژ آگهی یا محتوای اسپانسر: در این روش می توانید علاوه بر هزینه انتشار در رسانه مورد نظر، در ازای ترافیک دریافتی و نرخ تبدیل ایجاد شده، هزینه انتشار را بپردازید.
  • بازاریابی و تبلیغات در شبکه های اجتماعی: اگر به دنبال نرخ کلیک، ترافیک ورودی، تعامل، افزایش فروش و همچنین ایجاد سرنخ هستید، این روش می تواند بهترین روش برای شما باشد.
  • همکاری در فروش: این روش امروزه در بازار سرویس همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ، بسیار داغ است. زیرا علاوه بر افزایش آگاهی از برند، در ازای فروش یا ترافیک ایجاد شده به تبلیغ کنندگان هزینه پرداخت می شود.
  • بازاریابی موتورهای جستجوگر: بهینه سازی برای موتورهای جستجو و بازاریابی آن ها می تواند میزان بازدید ترافیک، نرخ تبدیل و فروش شما را بالا ببرد.

روش های پرداخت هزینه در پرفورمنس مارکتینگ

  • Cost Per Click (CPC): در این روش پرداخت هزینه فقط با کلیک روی لینک مورد نظر انجام می شود. این مورد یکی از بهترین روش ها برای هدایت مخاطبان به سایت مورد نظر است و همچنین تبلیغ کنندگان بر اساس تعداد دفعات کلیک روی تبلیغات خود هزینه پرداخت می کنند.
  • Cost Per Mile (CPM): در این روش پرداخت هزینه به ازای هر 1000 بار نمایش تبلیغ است.
  • Cost Per Action (CPA): در این روش پرداخت هزینه بر اساس اقداماتی مانند فروش، اشتراک تماس و بازدید از وبلاگ و … صورت می گیرد.
  • Cost Per Lead (CPL): پرداخت در ازای سرنخ تولید شده: این روش موجب جذب مشتری می شود. به این ترتیب می توانید مشتریان خود را دنبال کرده و فروش خود را افزایش دهید.

نتیجه گیری

با توجه به این که مدیران انواع کسب و کار تمایلی به صرف هزینه زیاد برای تبلیغات ندارند، سعی می کنند در ازای منابع صرف شده بیشترین خروجی را داشته باشند. به این ترتیب بازاریابی عملگرا کارایی بیشتری دارد. زیرا در این روش با توجه به نیاز مدیران، فقط در ازای تحقق اهداف آن ها و رسیدن به نتایج مورد نظر هزینه پرداخت می شود. این مدل از بازاریابی روش های مختلف و اهداف مشخصی دارد که در این مطلب برای شما بازگو کردیم، امیدواریم از این محتوا استفاده مفید را داشته باشید.