آپاچی یکی از پرطرفدار ترین و معروف ترین وب سرور در دنیا است که به اختصار آن را به نام آپاچی می شناسند. سرویس دهنده Apache HTTP نقش کلیدی در توسعه و پیشرفت دنیای وب و اینترنت دارد. این برنامه تحت مجوز آپاچی بوده و به صورت متن باز می باشد که بیش از ۶۰ درصد از تمامی وب سایت ها را پشتیبانی می کند. به راحتی می توانید آپاچی را در سرور مجازی خود کانفیگ کنید ، برای این کار یک وی پی اس خریداری کرده و یکی از توزیع های لینوکس را بر روی آن نصب کنید. بسیاری از سیستم عامل ها  شامل مک ، ویندوز ، فری بی اس دی ، لینوکس و … را پشتیبانی می نماید. در رابطه با ویژگی های وب سرور آپاچی ، نحوه کار و مزایای آن در ادامه اطلاعات بیشتری ارائه خواهیم داد با سایت برتر همراه باشید.

معرفی کامل وب سرور آپاچی

پیش از آنکه در رابطه با این برنامه اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهیم ابتدا در رابطه با وب سرور بیشتر بدانید. در واقع وب سرور یک نرم افزاری است که به عنوان یک واسط میان سرور و سیستم کاربر عمل می نماید. به ین صورت که کاربر درخواستی خود را جهت دسترسی به یک صفحه وب می ‌فرستد و وب سرور آن را از سرور اصلی درخواست می کند و چندین بررسی امنیتی را به درخواست کاربر انجام می دهد و سپس وبسایت را به کاربر ارائه می دهد.

وب سرور آپاچی برای اولین بار برای سیستم عامل های لینوکس و یونیکس ساخته شد اما بعدها برای کار با سایر سیستم ها از جمله ویندوز و مک نیز سازگار شد. تنها فرق استفاده از آپاچی در سیستم های مختلف مراحل نصب و نوع مسیرهای دایرکتوری آن است. ساختار یا بهتر است بگوییم معماری سیستم آپاچی با چهار دایرکتوری اصلی در وب سایت میزبان که شامل :

دایرکتوری Htdocs : فهرست پیش فرض اسناد آپاچی است که تمامی صفحات استاتیک و محتوای پویا را شامل می‌شود که بعد از دریافت درخواست HTTP برای آنها ارائه می گردد.

دایرکتوری Conf : تمامی پرونده‌ پیکربندی سرور در آن قرار دارد. این فایل ها متنی ساده بوده که در آنها قسمت هایی برای کنترل رفتار و عملکرد سرور وب وجود دارد.

logs : دایرکتوری است که داده های مربوط به سرور خطاها و دسترسی به آپاچی در آن نگهداری می شود.

cgi-bin : دایرکتوری است که اسکریپت های CGL در آن نگهداری می شود ، این اسکریپت راهی برای تعامل وب سرور با برنامه های تولید محتوای خارجی تعریف می کند.

برای مطالعه کتاب آموزش وردپرس بر روی لینک کلیک کنید

مزیت ها و کارایی استفاده از وب سرور آپاچی

از مزیت های استفاده از وب سرور آپاچی می‌ توان به بارگیری و نصب رایگان آن ، عملکرد سریع ، قابل اعتماد و ایمن اشاره نمود. این وب سرور منبعی باز است که هر فردی قادر به تنظیم کد بهینه سازی آن برای رفع خطاها و حفره های امنیتی می باشد و همچنین متناسب با تمامی نیازها بوده و هر دو محتوای استاتیک و پویا را ارائه می دهد.

این برنامه به عنوان یک برنامه کاربردی ماژول دار است  که ساختار آن به توسعه دهندگان این امکان را می‌ دهد تا با افزودن ماژول ها به برنامه اصلی ویژگی‌ های مدنظر شان را اجرا کنند تا بتوانند محیط را سفارش سازی کرده و وب سایت های روان و پویا را ایجاد نمایند. این وب سرور سازگار با CMS هایی نظیر وردپرس ، جوملا و … می باشد.

از کارایی های آپاچی می توان به توانایی اداره همزمان چندین درخواست و مقادیر زیادی از ترافیک و انتقال داده با حداقل تنظیمات اشاره نمود و به عنوان تنها عامل محدود کننده قابلیت های سخت افزاری خود سرور دانست.

کاربر می تواند ماژول های ناخواسته را برای سبک تر و کارآمد شدن آپاچی حذف نماید. استفاده از ماژول ها در آپاچی با هدف حفظ امنیت ذخیره سازی ، بازنویسی آدرس ها یا url ، تأیید اعتبار رمز عبور و …است. برخی از محبوب ترین آن ها می توان به پروتکل SSL ، پشتیبانی از برنامه نویسی سرور جانبی PHP و پیکربندی load balancing جهت کنترل مقادیر زیادی از ترافیک در آپاچی اشاره نمود.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

نحوه کار و استفاده از وب سرور آپاچی

زمانی که یک بازدید کننده می ‌خواهد صفحه را در وب سایت تان به عنوان مثال صفحه اصلی یا صفحه درباره ما بارگیری کند مرورگر درخواستی را به سرور شما می رساند. آپاچی پاسخ را شامل با فایل های درخواست شده مثل متن و تصویر برمی گرداند.

سرویس گیرنده از طریق پروتکل با هم ارتباط برقرار نموده و نرم افزار آپاچی مسئول ایجاد ارتباط این میان دو دستگاه است. وب سیرور Apache بسیار انعطاف پذیر است و ساختاری مبتنی بر ماژول دارد. ماژول ها به مدیران سرور این اجازه را می‌ دهد تا بعضی ویژگی های اضافی را غیرفعال و یا فعال کند. برای امنیت حافظه پنهان بازنویسی  url ، احراز هویت ، رمز عبور و دیگر موارد وجود دارد.

جهت کار با آپاچی ابتدا به سرور مورد نظر تان مراجعه کنید ، سیستم عامل مورد نظر برای هاست را انتخاب کرده و با توجه به اینکه سرور تان از کدام کنترل پنل ، دایرکت ادمین یا سی پنل پنل استفاده می کند آن را ایجاد کنید ؛ همزمان با این کار وب سرور نیز نصب و کانفیگ می گردد.

مطالب مرتبط : نصب وردپرس روی cpanel ، نصب وردپرس روی دایرکت ادمین

همچنین این امکان وجود دارد که به صورت لوکال هاست بر روی سیستم خود به کمک نرم افزارهایی نظیر xampp و wamp وب سرور آپاچی را نصب و با آن کار کنید.

جمع بندی

برای اینکه یک وب سایت به طور صحیح فعالیت کند اجزای زیادی باید کنار یکدیگر قرار گیرد که یکی از مهمترین آنها وب سرور است. وب سرور نرم افزاری که بر روی سیستم عامل سرور ها نصب شده و وظیفه دارد درخواست بازدید را دریافت کند. وب سرور بعد از تأیید درخواست سایت را به درخواست کننده یا همان بازدید کننده نشان می دهد.

‌ آپاچی به عنوان معروف ترین وب سرور در دنیای اینترنت مزایایی همچون تغییر پذیری به خاطر ماهیت متن بازی دارد و با انواع سیستم های عامل های ویندوز و لینوکس سازگاری داشته و باعث می ‌شود تا توسط بیش از نیمی از سایت های موجود در اینترنت مورد استفاده قرار گیرد. در واقع شما میتوانید پس از خرید هاست مورد نظرتان وب سروری که می خواهید از آن استفاده کنید را انتخاب نمایید که پیشنهاد سایت برتر به شما Apache می باشد.