برخی اوقات ممکن است نیاز داشته باشید که یک قابلیت خاص به وردپرستان اضافه کنید. در این صورت شما می توانید به راحتی توسط هوک وردپرس این کار را انجام دهید. اگر شما قصد توسعه قالب و افزونه خود در وردپرس یا قصد سفارش سازی آن را دارید می توانید توسط هوک این کار را عملی سازید. برای این کار حتما لازم است که کارد های این نرم افزار را فرا بگیرید. نام دیگر هوک، قلاب یا چنگک می باشد که توسط هوک یا همان قلاب وردپرس شما می توانید از امکانات و ویژگی های مورد نظر و دلخواه خود، به وردپرس اضافه کنید. این قابلیت وردپرس، بسیار حائز اهمیت می باشد و شما می توانید به عنوان مدیر سایت از آن ها بهره مند شوید. در این مقاله ما قصد داریم شما را با هوک یا همان قلاب وردپرس و کاربرد های آن در نرم افزار وردپرس آشنا کنیم.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

تعریف هوک وردپرس

سیستم وردپرس با استفاده از یک سری توابع برای انعطاف پذیری بیشتر خود به کار می برد. شما می توانید طبق این توابع تغییرات مورد نظر خود را به شکلی دلخواه در بیاورید.

همچنین با استفاده از این توابع، شما می توانید تغییراتی را در وردپرس ایجاد کنید. پلاگین ها نیز جهت افزودن یک قابلیت جدید برای وردپرس، از هوک بهره مند می شوید و همچنین می توانند توسط هوک به امکانات خود بیافزایند.

با استفاده از هوک شما می توانید مجموعه توابعی که از پیش آماده شده اند را در نحوه کار آن ها تغییراتی اعمال کنند. همانطور که می دانید در وردپرس پس از بروزرسانی افزونه ها یا همان پلاگین ها و قالب ها، تمامی تغییراتی که در کد های اصلی خود ایجاد کرده اید به حالت اولیه باز گردانید.

این موضوع برای مدیران سایت بسیار مشکل ساز شده بود اما با استفاده از هوک وردپرس این مشکلات برطرف شده است و شما می توانید توابع و دستورات خود را به توابع اصلی وردپرس قلاب کنید؛ در این صورت توابع شما برای همیشه ماندگار خواهد ماند.

گاهی شما لازم دارید که برای گسترش سایت خود از قالب ها و افزونه هایی استفاده کنید که در این صورت هوک ها به کمک شما می آیند. قلاب یا همانت هوک به شما کمک می کند تا بدون تغییر فایل در هسته وردپرس، یک رویه را دستکاری کنید.

یادگیری در زمینه هوک ها برای هر کاربر وردپرس امری ضروری و لازم است زیرا این امر می تواند به شما در ایجاد برخی از توابع یا ویرایش تنظیمات پیش فرض قالب های وردپرس یا افزونه های آن کمک کند.

در قسمت بعد ما شما را با نحوه استفاده هوک ها در وردپرس آشنا خواهیم کرد و آگاه می شویم که هوک ها شامل دو دسته اکشن (action) و فیلتر (filter) هستند که تفاوت و نوع عملکرد آن ها در قسمت بعد شرح می دهیم.

مقاله پیشنهادی : بهترین نسخه PHP برای وردپرس

نحوه عملکرد اکشن و فیلتر در هوک وردپرس

همانطور که در قسمت قبل گفته شد؛ هوک وردپرس شامل دو دسته اکشن و فیلتر هستند که اکشن ها زمانی اجرا و مورد استفاده قرار می گیرند که شما تابعی را ساخته اید و می خواهید آن را در زمان خاصی اجرا و بیافزایید.

به عنوان مثال زمانی که کاربر لاگین می کند، آن تابع اجرا می شود. در این قسمت است که اکشن ها به کمک برنامه نویسان می آیند و به آسانی توابع مورد نظر را در زمان مورد نیاز، اجرا می کنند.

در واقع شما می توانید توسط هوک اکشن به وردپرس خود یک سری توابع اضافه کرده و امکانات قالب و افزونه های خود را ارتقاء دهید. در واقع شما می توانید توسط اکشن اطلاعات پایگاه داده خود را تغییر داده و یا به ایجاد و ارسال صفحات سایت به مرورگر کاربر بپردازید.

همچنین توسط این قابلیت شما می توانید ایمیل ارسال کنید. اکشن ها دارای توابع آماده بسیاری هستند که یکی از آن ها را با ذکر مثال توضیح می دهیم.

Add_ action(‘login_head’,’my_login’);

Function my_ login(){Echo’’};

در این قسمت نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید.

فیلتر ها زمانی مورد استفاده کاربران قرار خواهند گرفت که بخواهید قبل از اجرای عملکردی در وردپرس تغییراتی را اعمال کنید. برای مثال؛ قبل از نمایش پست های خود مطلبی را به انتهای پست ها اضافه کنید.

شما می توانید توسط قلاب فیلتر زمانی، تغییراتی را در متن خروجی اعمال کنید. به عبارتی دیگر شما این امکان را دارید تا قبل از این که داده خود را در پایگاه داده ذخیره کنید؛ بتوانید مشکلات آن را توسط فیلتر برطرف کنید.

وردپرس شامل فیلتر هایی است اما خود شما نیز می توانید این فیلتر ها را سفارش سازی کنید و هنگام خروج داده ها از این فیلتر ها استفاده کنید. در این قسمت شما را با تابع از پیش تعیین شده فیلتر آشنا خواهیم کرد:

Add_filter(‘the_ content’,’my_the_content_filter’);

Functio my_the_content_filter(&content){

&content

}

تفاوت اصلی اکشن ها و فیلترها در هوک وردپرس

اگر بخواهیم تفاوت اصلی اکشن و فیلتر را در هوک وردپرس بیان کنیم؛ این است که در اکشن ما یک عملیات را انجام می دهیم و هیچ مقداری به سیستم باز گردانده نمی شود. در صورتی که در فیلتر هوک یک مقدار  را دریافت می کنیم سپس بر روی آن تغییراتی را اعمال خواهیم کرد و در نهایت آن را به سیستم باز گردانده تا به ادامه پردازش بپردازیم.

پس اگر درمراحل پردازش یک اکشن دلخواه در وردپرس، سیستم دچار مشکلاتی شود؛ مانند حالت طبیعی php کاربر دچار خطا در صفحه مواجه خواهد شد و اگر ما در فیلتر های وردپرس متغیر را به ادامه سیستم پاس ندهیم یا نوعی مقدار دهی اولیه که سیستم از ادامه کار باز بماند مثلاً در دریافت یک آرایه و تبدیل آن به عدد و باز گرداندن آن، در صورتی که سیستم به آرایه نیازی نداشته است در این حالت سرویس به خطا برخورد خواهد کرد.

نتیجه گیری

در این مقاله ما با هوک در وردپرس و تعریف آن و همچنین نحوه استفاده و انواع هوک آشنا شدیم و دانستیم که هوک شامل دو دسته اکشن و فیلتر می باشند که به شرح تفاوت این دو نیز پرداختیم و همانطور که گفته شد شما می توانید توسط هوک، افزونه و قالب های خود را سفارش سازی کرده و همچنین امکانات جدیدی برای سایت وردپرسی خود ایجاد کنید. قلاب های وردپرس محل قرار گیری یک سری کد هستند که شما می توانید از طریق تغییراتی که در کدها اعمال می کنید به سایت وردپرسی تان امکانات دلخواه را اضافه کنید.