هدف به عنوان یک آرزو ، خواسته یا نتیجه دلخواه است که شما می خواهید در آینده به آن برسید و برای به دست آوردن آن به برنامه ‌ها و اقدامات خاصی نیاز دارید. ممکن است یک هدف کلی یا جزئی باشد و یا به دست آوردن آن در طولانی مدت یا کوتاه مدت پایان پذیرد. برای نمونه شما یک هدف کلی دارید و آن معروفیت برند تجاری تان در فضای وب برای دو سال آینده باشد یا هدف جزئی تر هم چون بالا رفتن 10 درصدی ترافیک سایت که برای سه ماه آینده مدنظرتان است. میان این اهداف باید بفهمید که کدام هدف صحیح است و چرا گاهی در اول راه هدف برای تان بسیار مهم بوده و با انگیزه شروع می کنید و در میان راه ناامید می شوید. برای آنکه یک هدف گذاری درست با نتیجه خوبی داشته باشید ، هدف اسمارت را به عنوان الگوی هدف گذاری خود انتخاب نمایید.

مطالعه بیشتر : هدف از تولید محتوا چیست؟

هدف گذاری اسمارت به چه معناست؟

در صورتی که با مدل هدف گذاری اسمارت آشنایی ندارید باید گفت که این کلمه متشکل از حروف اختصاری است که هر حرف آن به یک موضوع در زمینه تمرکز بر ایجاد اهداف خاص و واقع گرایانه و راه رسیدن به آن اشاره دارد.

پنج حرف لاتین این کلمه (SMART ) به معنای واضح تر شامل :

حرف لاتین کلمه (SMART)

Specific “مشخص کردن” : به این معنا که هدف ها باید روشن و دارای یک نقطه پایان معینی باشد ، پس اگر هدفتان مبهم و گنگ است پس دیگر اسمارت نیست.

Measurable “قابل اندازه گیری” : لازم است که شما به طور بسیار دقیق پیشرفت خود را ردیابی کنید تا از این طریق بتوانید در رابطه با تحقق اهداف قضاوت کنید.

Attainable”قابل دستیابی” : در صورتی که هدفتان بیش از حد بلندپروازانه است باید برای رسیدن به آن سعی و تلاش زیادی کنید ، ممکن است انگیزه تان را کاهش دهد.

مرتبط “Relevant” : هدفی را انتخاب و دنبال کنید که با نیازهای تان مطابقت داشته و به سود تان باشد.

محدودیت زمانی “Time-Bound” : مشخص کردن یک بازه زمانی برای هدف به شما کمک می کند تا تمرکزتان را در طول مسیر حفظ کنید.

برای بیان واضح تر درباره هدف گذاری مسیر خود با هدف اسمارت مثال زیر را ارائه نموده ایم.

بیشتر بخوانید : هوش تجاری چیست؟

مثالی جهت کسب اهداف هوشمند

تصور کنید که می خواهید به عنوان یک سرگرمی شروع به دویدن کنید آزادانه این کار را شروع کنید و هر زمان و هر کجایی که شد بدوید. این روش امکان دارد برای پیشرفت در این کار مناسب نباشد ، پس برای ایجاد هدف گذاری مدل اسمارت می توانید این هدف را به گونه‌ ای تنظیم نمایید که پنج کیلومتر را در کمتر از ۴۵ دقیقه بدوید. این هدف گذاری معیار “مشخص” و “قابل اندازه گیری” دارد و همچنین “قابل دستیابی” می باشد. ناگفته نماند که میزان سعی و پشتکار شما جهت رسیدن به این هدف در دویدن به آمادگی بدن شما نیز بستگی دارد. هدفی که انتخاب نموده اید “مرتبط” است زیرا شما فعالانه خواستار این هستید که به تناسب اندام دست پیدا کنید. برای اینکه این هدف گذاری را به شکل اسمارت در بیاورید و به نتیجه مطلوب برسید به تعیین محدودیت زمانی احتیاج دارید. در این رابطه یک تا دو ماه کفایت می کند به شرطی که مطابق برنامه ریزی پیشروی کنید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

نقش هدف اسمارت در دیجیتال مارکتینگ

هدف گذاری اسمارت یا هوشمند در رشد و بالا رفتن محبوبیت دیجیتال مارکتینگ تأثیر بسزایی دارد. با هدف اسمارت امکان ایجاد یک تجربه شخصی بر اساس سلایق و علاقه های کاربر از طریق هوش مصنوعی فراهم می شود. برای فهم بیشتر ابتدا این سؤال را از کاربران داریم که آیا تاکنون از وب سایتی به طور مکرر بازدید کرده اید که متن آن با شما تعامل برقرار کند؟

برای  نمونه اگر از صفحه ای بازدید کنید که به زبان مادری تان نیست در بعضی اوقات گزینه ترجمه صفحه به زبان مادری بر اساس موقعیت مکانی که در آن قرار دارید حاصل می شود. این یعنی هدف گذاری اسمارت فرصتی جهت دسترسی به مقصد مخاطبان همراه با یک تجربه شخصی می باشد.

در واقع این هدف گذاری علایق مرورگرهای اینترنتی را با استفاده از هوش مصنوعی AI)) پیش بینی می نماید. این تکنولوژی از این پیش بینی ها جهت ارائه پیشنهادات محتوا استفاده می کند. به کارگیری از هدف گذاری مصنوعی یک تجربه سه شخصیت را به مخاطبان ارائه می دارد و شما را توانمند می کند تا دسترسی تان را افزایش دهید. نسخه های متعددی از محتوا بر حذف معیار های قبلی که برای مخاطبان تنظیم کردید نمایش می دهد و به طور کلی محتوای هوشمند قوانینی را برای محتوا تنظیم می نماید.

برای نمونه این امکان وجود دارد فرم هوشمند بسازید و بر این اساس بازدید کنندگان سایت تان مجبور نباشند به یک سؤال دو بار جواب دهند.

زمانی که از قوانین محتوای اسمارت یا هوشمند استفاده می کنید و آنها را برای مخاطبان تان اعمال می دارید آنها قوانینی که وضع می کنید را رعایت کرده و برای هر یک از قوانینی که وضع می دارید می توانید متن را قبل از انتشار مشاهده کنید. برای نمونه در صورتی که می خواهید یکی از مخاطبان محتوای خاصی بر اساس کشوری که در آن زندگی می‌ کند مشاهده کنند می توانید قانون هوشمند “کشور” را در نمایش مخاطبین وضع کنید.

بیشتر بدانید : آشنایی با استراتژی نیچ مارکتینگ

عملکرد هدف گذاری اسمارت به چه صورت است ؟

این تکنولوژی به این صورت کار می‌ کند که یک سیستم بر اساس الگوریتم ها و یادگیری ماشینی داده‌ های بازدید کنندگان را دنبال می ‌کند. مثل مکان ، زبان مرورگر و زمان روز. همچنین رفتارهایی نظیر تعداد بازدید های سایت ، زمان سپری شده در سایت و بازدید ها VDP را ثبت می نماید. سپس سیستم با استفاده از این اطلاعات بخش های بازدید کنندگان را ایجاد می‌کند ؛ نظیر خریداران مرحله اول ، خریداران مرحله بعدی و خریداران در یک زمان یا مکان خاص و … که علایق هر قسمت را پیش بینی می‌کند. با وجود این قسمت ها سیستم می تواند بازدید کنندگان سایت را طبقه بندی کرده و محتوایی که می ‌خواهد را به آنها دهد. سپس جواب های آن ها ثبت را می کند ، آیا آنها خرید را کرده‌اند یا خیر ؟ و از این داده ها جهت ارتقاء بیشتر قسمت ها و پیش بینی های آتی استفاده می ‌کند.

به بیان غیر تکنولوژی هدف اسمارت سیستمی است که مثل یک فروشنده فوق العاده عمل می نماید و به علایق مشتریان خود جواب می دهد. سؤالات آنها را پیش ‌بینی و به آنها کمک می کند تا محصولات و معاملات مورد نیازشان را بیابند.

عملکرد هدف گذاری اسمارت

کسب درآمد بیشتر با هدف گذاری اسمارت

برای کسب درآمد خوب از بلاگ و افزایش مشترکان ایمیل با مبنای هدف گذاری اسمارت شما می توانید به یک سرمایه گذاری سود دهی دست یابید برای فهم این موضوع در ادامه با ما همراه باشید.

برای ایجاد یک بلاگ در جایی که برای تان درآمد کسب می کند حتی زمانی که از پلتفرم وردپرس استفاده می‌کنید به تلاش زیادی احتیاج است. با این حال با انجام هدف گذاری مدل هدف اسمارت می توانید به آن دست یابید.

نحوه برنامه ‌ریزی برای این هدف با اجزای مدل اسمارت شامل موارد زیر می باشد :

در مبنای “مشخص” این هدف باید اعدادی را برای رسیدن هدف گذاری کنید. موضوع می ‌تواند برای تان خاص و مشخص باشد ، پس باید عددی را در نظر بگیرید که برای شروع مناسب است.

در مبنای “قابل اندازه گیری” ، اندازه گیری میزان موفقیت در این مورد آسان بوده زیرا پول عدد است و معیار مختلفی جهت پیگیری آن وجود دارد.

در مبنای “قابل دستیابی” در اسمارت یک هدفی معقول می تواند جهت کسب درآمد از یک بلاگ خوب قابل دستیابی باشد که جهت فهمیدن آن عدد باید تحقیق کنید.

در مبنای “مرتبط” اهداف می‌ تواند به افراد زیادی ربط داشته باشد نظیر بازاریاب های افیلیپ یا اشخاصی که به دنبال فروش یک محصول هستند.

در “محدودیت زمانی” تنظیم زمان به تصمیم شما بستگی دارد مثلاً برای انجام این کار شش ماه توصیه می شود.

به طور کلی این کار یک هدف پایان ‌ناپذیر است زیرا بعد از رسیدن به هدف در مرحله بعدی قرار می گیرد. اگر به این کار ادامه دهید بازده سرمایه گذاریتان می تواند به عدد قابل توجهی برسد. در این مرحله با بهینه سازی موتور جستجو و استراتژی های بازاریابی محتوا خوب عمل خواهید کرد.

پیروی از اجزاء‌ هدف گذاری اسمارت جهت افزایش مشترکان ایمیل

هر وب سایتی که شما داشته باشی مشترکان ایمیل می‌ تواند برای تان یک سرمایه گذاری بزرگ به حساب آید. هرچه تعداد این مشترکین بیشتر باشد بهینه سازی نرخ تبدیل نیز بیشتر می‌شود. نحوه برنامه‌ ریزی برای این  هدف با اجزای مدل اسمارت شامل موارد زیر می باشد:

مشخص ؛ هدف شما این است که لیست مشترکین خود را به عدد مشخصی مثلاً ۵۰۰ عضو برسانید.

قابل اندازه‌ گیری ؛ اندازه‌گیری این هدف کار آسانی بوده فقط کافی است نگاهی به پلتفرم ایمیل مارکتینگ خود بکنید و وقتی تعداد لیست مشترکین ایمیل به ۵۰۰ عضو رسید ، جشن بگیرید.

قابل دستیابی ؛ این معیار همواره برای تان منحصر به فرد بوده اگرچه عدد ۵۰۰ برای عضویت یک وبلاگ کوچک با تعداد بازدید متناسب ، مناسب و قابل دستیابی است.

مرتبط  ؛ در صورتی که در حال راه اندازی وب سایت ، وبلاگ یا بازاریابی آنلاین برای هر نوع محصول هستید رشد لیست ایمیل همواره هدف مرتبط و متناسب است.

محدودیت زمانی ؛ تعیین کردن بازه زمانی برای این هدف به میزان کشش وب سایت شما جهت جذب افراد بستگی زیادی دارد. در صورتیکه مبتدی هستید شش ماه بازه زمانی معقول در جهت رسیدن به این مرحله نیاز است به شرطی که روی سئو کار کنید.

جمع بندی

با صرف نظر از این که می ‌خواهید چه چیزی به دست آورید ، اهداف معین و قابل اندازه ‌گیری کلید موفقیت خواهد شد. اهدافتان هر چقدر مالی و شخصی باشد و یا حتی صرفاً بر اساس معیارهای پنج مدل اسمارت باشد ، استفاده از ساختار هدف‌ گذاری مدل اسمارت می تواند به شما در موفق بودن کاری که قصد انجام آن را دارید کمک شایانی کند. در صورتی که اطمینان یابید که اهداف تعیین شده شما با پنج معیار مدل اسمارت مطابقت دارد می توانید با تمرکز در این راه تصمیم های خود را بر اساس این مدل تنظیم نمایید و بعد از دستیابی به یک هدف اسمارت می توانید با اطمینان از این استراتژی که بنا گذاشتید گام بعدی را برداشته و با هدف پیشرفت ، دوباره شروع کنید.