در رابطه با تکنولوژی AMP و عملکرد آن در مقاله های قبل از سایت برتر اطلاعات جامعی را ارائه داده‌ایم، در صورتی که هیچ گونه پیش زمینه‌ای در رابطه با این تکنولوژی ندارید می توانید ابتدا مقاله AMP چیست؟ را مورد مطالعه قرار دهید. با وجود تکنولوژی AMP سرعت بارگذاری صفحات سایت در تلفن همراه افزایش می یابد و از آنجا که امروزه بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین مخاطبین خود را از طریق گوشی موبایل به عنوان دستگاه الکترونیکی پر استفاده از سایر دستگاه ها هم چون تبلت، کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ از وب سایت های مختلف بازدید بیشتری دارد. از طرفی مشکل ضعیف بودن اینترنت در در برخی نقاط کشور ضرورت این تکنولوژی را برای پیاده سازی در صفحات وب سایت ها بیشتر می نماید. نصب و راه اندازی AMP در وردپرس مبحثی است که در این مقاله می‌خواهیم به آن بپردازیم.

با آگاهی و مطالعه کامل آن می توانید تجربه کاربری بهتری را برای بازدیدکنندگان و مخاطبین وبسایت خود به ارمغان آورید، در ادامه ما را همراهی نمایید.

چگونگی فعال سازی AMP در وردپرس

در صورتی که برای راه اندازی وب سایت از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید و می خواهید از تکنولوژی AMP بهره مند گردید پیشنهاد ما استفاده از پلاگین نسخه موبایل ساز وردپرس تحت عنوان AMP FOR WP می باشد. علت انتخاب این افزونه ضمیمه های زیاد و امکانات سفارش سازی آن است که به آسانی در اختیار کاربران گرامی قرار می دهد. در حال حاضر این پلاگین جزء بهترین افزونه ها می باشد که به طور کامل فارسی سازی و بومی سازی شده است و به همراه ۴۸ ضمیمه ارائه شده می‌تواند به شما در این امر کمک کند.

در رابطه با مزیت های نصب و راه اندازی AMP در وردپرس باید خاطرنشان کنیم که صفحات سایت را بسیار ساده و معمولی به کاربران نشان می‌دهد و کدهای جاوا اسکریپت اضافی ، قسمت‌های مربوط به تبلیغات و … را به طور خودکار پاک می کند. این موضوع موجب می ‌شود که سرعت بارگذاری یا لود نیز افزایش یابد، جالب است بدانید که به کارگیری تکنولوژی AMP از طرفی موجب بالا رفتن سرعت بارگذاری صفحات در موبایل می شود، همچنین تأثیر بسیار خوبی بر سئو و تجربه رابط کاربری خواهد داشت.

در حقیقت وبسایت هایی که از نسخه AMP گوگل پشتیبانی می کنند در نتایج موتور جست و جو شبیه تصویر زیر یک آیکون با نام AMP به نشان از پشتیبانی پروژه از گوگل دریافت می‌کنند که این از لحاظ سئو و بهینه سازی امتیاز ویژه‌ای برای چنین وب‌ سایت‌هایی در نظر گرفته خواهد شد.

بهینه سازی نسخه Amp در وردپرس

مقاله پیشنهادی : بهترین افزونه پنل کاربری در وردپرس

نحوه ایجاد Amp در وردپرس

پس از آنکه از طریق افزونه ای که معرفی نمودیم یا دیگر افزونه های فعال با امتیاز بالا افزونه موردنظرتان را نصب و فعال می‌کنید پس از آن در محیط وردپرس منویی با نام AMP در پنل مدیریتی قسمت نمایش اضافه خواهد شد. برای نصب و فعال کردن روی منو بزنید تا به صفحه تنظیمات افزونه شبیه تصویر زیر هدایت شوید. همانگونه که در عکس می بینید در این قسمت می توانید به طراحی صفحه AMP سایت خودتان بپردازید.

نحوه ایجاد Amp در وردپرس

گزینه هایی که در این بخش پیش رو دارید شامل موارد زیر می باشد:

Header Text Color: در این قسمت رنگ دلخواه خودتان را برای رنگ نوشته در هدر سایت میتوان انتخاب نمود.

Header Background & Link Color: در این بخش انتخاب رنگ دلخواه برای پس زمینه در سایت و محتوا را می توان تعیین نمایید.

Color Scheme: در آخر از این قسمت قادر خواهید بود تا تم تاریک یا روشن را برای نسخه AMP وب سایت وردپرسی خود انتخاب کنید. فراموش نکنید که حتماً روی دکمه ذخیره و انتشار کلیک نموده تا تنظیمات انجام شده سیو شود.

حالا به این ترتیب نسخه AMP برای سایتتان ایجاد می‌شود و می‌توان از آن استفاده کنید. در نسخه دسکتاپ نیز امکان دیدن نسخه AMP در وردپرس برای تان فعال بوده و میتوانید با اضافه کردن /amp/ به آخر آدرس صفحات سایت تان در کامپیوتر به مشاهده وب سایت در حالت amp گوگل بپردازید و نتیجه کارتان را مشاهده کنید.

نکته مهمی که در این بخش باید خدمتتان عرض نمایم این است که امکان بهره گیری از نسخه وردپرس تنها محدود به صفحات، نوشته، برگه محصول و پست تایپ سفارشی می باشد و امکان دیدن نسخه amp گوگل در صفحات، دسته بندی، برچسب و آرشیو سایت نخواهید بود.

مقاله پیشنهادی : چگونگی نصب وردپرس

بهینه سازی نسخه Amp در وردپرس

عدم مشاهده متن و توضیحات متا در نتایج جستجو از جمله مشکلاتی است که حین استفاده از نسخه Amp در وردپرس خواهید داشت، به همین علت احتیاج است تا اقدام به درست کردن آن کنیم. اکثر کاربران از افزونه Glue for Yoast SEO & AMP برای بهینه سازی وب سایت خود استفاده می کنند که این افزونه با یکپارچه سازی نسخه Amp سایت همراه با نصب یک افزونه کاربردی سایت را بهینه می نماید. برای این کار نصب و فعال سازی افزونه Yoast پیشنهاد می کنیم این افزونه با کسب امتیاز بالا بهترین گزینه برای افزایش سئو وردپرس در حالت AMP گوگل می باشد.

بعد از آنکه این افزونه را دانلود، نصب و در وردپرس اضافه نمودید مطابق با تصویر زیر منویی وجود دارد که با کلیک بر روی آن به صفحه زیر جهت یکپارچه سازی تکنولوژی AMP با افزونه وردپرس هدایت خواهید شد.

برای فعالسازی نیز ابتدا به تب Post Types بروید و پست هایی که امکان یکپارچه سازی آن ها برای AMP است را فعال کنید برای این کار نیز کافی است آنها را در حالت وضعیت بگذارید.

یکپارچه سازی نسخه Amp سایت

در صورتی که می خواهید AMP را سفارشی سازی به سربرگ DESIGN رفته و از طریق گزینه های زیر از رنگ و استایل مورد نظرتان استفاده و تغییرات را اعمال نمایید.

استفاده از نسخه Amp در وردپرس

نحوه غیر فعال سازی Amp وردپرس

پیش از آن که مراحل غیر فعال سازی در وردپرس را بیان کنیم ابتدا علت آن را برایتان بازگو خواهیم نمود. همانگونه که تا الان در رابطه با قابلیت های Amp و نحوه فعال سازی و استفاده از آن و همچنین مزیت هایش گفتیم برخی اوقات طراحان وب سایت تمایل دارند تا استایل یا فرم دلخواهی همچون استایل سفارشی به وبسایت خود بدهند که با مراجعه به نسخه AMP در صفحات به طور صحیح نشان داده نمی شود و در نتیجه امکان پر کردن صحیح فرم و نمایش استایل ها وجود نخواهد داشت. با این وجود گاهی اوقات احتیاج است تا برخی از صفحات نسخه AMP در وردپرس را غیرفعال کنیم.

برای انجام این کار کافیست نظیر تصویر زیر از قسمت انتشار نوشته بر روی گزینه AMP بزنید تا دو گزینه زیر آن نمایش داده شود.

نحوه غیر فعال سازی Amp وردپرس

گزینه ENABLE که به طور پیش فرض بر روی این حالت قرار دارد مشخص است که امکان مشاهده نوشته یا برگه را به صورت AMP فراهم می سازد و در صورتی که کاربری از طریق گوگل وارد وبسایت شود نسخه AMP به او نمایش داده خواهد شد.

گزینه DISABLE که با فعال سازی این گزینه نسخه AMP برای مشخص کردن نوشته یا برگه غیر فعال خواهد شد. به همین علت با کلیک بر روی این نوشته یا برگه از طرف گوگل کاربران به نسخه اصلی وب سایت هدایت خواهند شد.

اکنون پس از این که گزینه DISABLE برای غیر فعال کردن AMP یک نوشته خاص انتخاب کردید دکمه OK را بزنید و نوشته را به روز رسانی کنید. پس از انجام این کار قابلیت تکنولوژی AMP غیر فعال خواهد شد اما از صفحات دیگر می توانید آن را مشاهده نمایید.