امروزه میلیون‌ ها شغل وجود دارد که همگی تلاش می‌ کنند تا یک تجربه مشتری عالی ارائه دهند و اسم و رسمی برای خود به هم بزنند. ایجاد یک برند قدرتمند یکی از مهم‌ ترین مسائل پیش روی کسب و کارهای امروزی می باشد زیرا با این روش می‌ توانند خود را به مخاطبان بهتر بشناسانند. نام تجاری یا برند، در اصل بخش بسیار مهمی از نام برند می باشد که خود یکی از اصلی‌ ترین بخش‌ های برندینگ محسوب می شود. این نام از حوزه فعالیت و کسب و کار شما گرفته شده است و معرف محصولات یا خدماتی است که توسط برند شما ارائه می‌ شود. چنانچه شما نیز از افرادی هستید که تلاش می‌ کنند برای اولین بار هویت برند خود را توسعه دهند، باید ابتدا با مفهوم برند آشنا شوید و درک کنید که ایجاد یک برند به چه عناصری احتیاج دارد.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

مفهوم هویت برند و اهمیت آن

هویت برند به معنای ارزش‌ ها، روش ارتباط با محصول، ارتباط با مخاطب و در واقع همان احساسی که می خواهید افراد هنگام مشاهده برند شما آن را تجربه نمایند. در حقیقت، هویت یک برند را می‌ توان به عنوان شخصیت کسب و کاری دانست که برای محقق کردن آن تلاش می‌ کنید تا بتوانید به میزان وفاداری مشتری و نرخ حفظ مشتری را بیفزایید. فراموش نکنید که نام تجاری شما، تا مدت‌ ها پس از اتمام فرآیند فروش بر مشتریان شما تأثیر خواهد گذاشت. برندینگ در واقع شکل دادن و روح بخشیدن به این تأثیرات و تصورات می باشد.

در این بخش از مقاله با 5 موضوع آشنا می شوید که باعث توسعه نام تجاری شما می شوند:

  1. چهره کسب و کار : لوگو در واقع همان چهره برند می باشد که کلیه مقاصد و اهداف آن را نمایش می دهد. بنابراین لازم است که لوگوی یک نام تجاری چیزی فراتر از یک تصویر جالب باشد.
  2. اعتبار و اعتماد برند : یک برندینگ خوب هم نام برند شما را به یاد ماندنی خواهد کرد و هم اعتبار نام تجاری را در بازار افزایش خواهد داد.
  3. تأثیر تبلیغات : بهتر است بدانید که تبلیغات نام تجاری شما در اصل با الگو برداری از نام برند شما انجام می‌ شود. هر گونه تبلیغاتی از جمله چاپی، آنلاین یا آگهی‌ های یوتیوب و … منعکس کننده چهره و نام برند شما است و از آن الهام خواهند گرفت.
  4. مأموریت سازمان : بی آنکه نام برند را به وجود آورید نمی‌ توانید بیانیه مأموریت سازمان خود را تهیه نمایید. یعنی شما با ایجاد چهره‌ ای شاخص به برند خود هویت می‌ دهید. درنتیجه می‌ توان گفت که برندینگ در بیان ماموریت سازمان و تعیین آن نیز نقش به سزایی خواهد داشت.
  5. جذب کردن مشتریان جدید و حفظ و نگداری نمودن مشتریان موجود

مقاله پیشنهادی : ریبرندینگ چیست؟

نحوه ایجاد هویت برند

نحوه ایجاد هویت برند

  1. درمورد مخاطب ها و ارزش پیشنهادی و رقابت آینده خود تحقیق نمایید : شروع یک کسب و کار هم دقیقاً مثل هر کار دیگری ابتدا به انجام تحقیقات کافی نیازمند می باشد. درنتیجه قبل از هر چیز لازم است موارد مانند مخاطب، ارزش پیشنهادی و رقابت، مأموریت، شخصیت و تحلیل سوات (SWOT) را به خوبی ارزیابی نمایید.
  2. ایجاد ساختار یا لوگو برای برند خود : بعد از شناخت و درک مزایا و معایب برند، وقت آن است که برند خود را احیا کنید. برای این منظور لازم است با موارد زیر آشنا شوید:
  • لوگو
  • فرم جالب
  • رنگ و فونت
  • ساختار
  • ثبات
  • انعطاف پذیری
  • مستند سازی
  1. لحن و صدای محتوای استفاده شده در تبلیغ ها و رسانه های اجتماعی را یکپارچه نموده و از آن برای برقراری ارتباط برند با مشتری استفاده نمایید : بعد  از به وجود آوردن برند و انجام تمام اقدامات لازم برای توسعه آن، می‌ توانید نام تجاری خود را به جامعه معرفی نمایید. برای این منظور روشی موفقیت آمیزمورد نیاز است که آن فراهم نمودن محتوایی با کیفیت را برای نام تجاری خود می باشد. از جمله موارد مهم در این مرحله باید به لحن، تبلیغات، رسانه های اجتماعی، برقراری ارتباط و برانگیزی عواطف اشاره کنیم.
  2. شناخت کامل نباید ها و دوری و اجتناب از آن ها : آشنا بودن با نبایدهای برندینگ به شما کمک می‌ نماید تا از انجام دادن اشتباهات رایج اجتناب کنید و با این کار احتمال شکست برند را کمتر نمایید. مهم ترین نباید ها در این زمینه عبارتند از:
  • دوری و اجتناب از تقلید و کپی
  • دوری و اجتناب از عدم هماهنگی و انسجام بین فضای آنلاین و آفلاین
  • دوری و اجتناب از پیام دارای ابهام و نامفهوم
  1. به صورت دائم بر برند خود نظارت لازم را داشته باشید تا هویت برند دچار مشکل نشود.

چند نمونه از هویت برند

Apple : اپل را احتمالاً بتوان در زمینه هویت برند یکی از پیشگامان محسوب کرد. این برند به خوبی پیامش را درک نموده و آن را در محصولش بازتاب کرده است به گونه ای که هرکسی در همان ابتدا قادر است پیامش را به خوبی درک کند.

Nike : یکی از برندهای جهانی دیگر یعنی نایک که در ساخت نام برندش بسیار مشهور است. پیامی که نایک به وسیله محصولاتش انتقال می دهد کیفیت، عملکرد حداکثر، عزت نفس و شور و اشتیاق به ورزش می باشد. این برند حتی در تبلیغات خود از افراد مشهوری استفاده می نماید که دقیقاً همین ویژگی های شخصیتی را در زندگی واقعی شان اجرا می کنند.

نایک با این استراتژی نام برندش را مستحکم تر کرده است زیرا در عمل دارد نشان می دهد که محصولاتش دقیقاً برای افرادی سخت کوش که عشق به موفقیت دارند ساخته شده است.

جمع بندی و کلام آخر

هویت یک برند دقیقاً همان معنا و مفهومی می باشد که شما را از سایر رقبا متمایز کرده  و سبب می گردد در نظر مشتریان خاص تر دیده شوید و دارای شخصیت منحصر به فرد خود باشید. چنانچه قصد دارید برندتان یادآور ویژگی های مثبت و خوب باشد باید نام برند خود را اصولی بسازید و تمام ویژگی هایی که می خواهید با کمک آن در نظر مشتری جلوه نمایید در محصول بازتاب دهید. نام برند خود را به شکلی طراحی نمایید که مشتری شما و بردتان را به عنوان یک مفهوم نه یک کالای فیزیکی بشناسد.

شما عزیزان می توانید سوالات، انتقادات و پیشنهادات خود را در قسمت دیدگاه های سایت برتر به نشانی www.site_bartar.com با ما به اشتراک بگذارید.