دنیای طراحی سایت فقط مختص به ساخت سایت و خرید و فروش آن نیست و در آن بعضی کارهای دیگر از جمله تغییر و ویرایش کدهای یک برنامه دیگر هم انجام می شود. به این نوع برنامه ها که دسترسی به کد منبع آن برای عموم مجاز است و همگی می توانند کدهای آن را ببینند و به دلخواه آن را تغییر دهند، اصطلاحا متن باز یا open source می گویند. در این مطلب به شما می آموزیم که منظور از این سیستم چیست و چه مزایایی می تواند داشته باشد و همچنین تفاوت آن با متن بسته چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا سیستم متن باز را به طور کامل برای شما بیان کنیم.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

تعریف سیستم متن باز

بسیاری از نرم افزار یا سیستم ها متن باز هستند اما متن ‌باز یعنی چه و به چه منظور است. نرم‌افزار متن‌ باز به این معنی است که در هنگام ایجاد آنها یک مجوز دارای موافقتنامه صادر شده است که در آن اشتراک‌ گذاری کد های منبع برای تغییر و ویرایش آن وجود دارد برای اجازه دادن به کاربران جهت مشاهده و تغییر کدهای هر سیستم یا نرم افزار.

نکته قابل توجه در سیستم های متن باز این است که کاملاً رایگان هستند و نیاز به پرداخت مبلغ برای دسترسی به کد های آن نیست با دسترسی کاربران به این منبع با خلاقیتی که توسعه دهندگان برنامه نویس و کدنویس ها دارند، می توانند باگ ها و حفره های امنیتی را پیدا کرده و سعی در رفع اشکال آنها دارند حتی ممکن است نسخه ای بهتر از نسخه اصلی ایجاد نمایند.

به عنوان مثال می توان سیستم عامل لینوکس به دلیل متن باز بودن روز به روز توسط توسعه دهندگان در حال پیشرفت است. زیرا هر کس می تواند با توجه به مهارتی که دارد در بهبود و رفع مشکلات احتمالی آن شرکت کند.

معروف ترین سیستم متن باز کدامند؟

بدون شک همه ما می‌ دانیم که محبوب ترین سیستم open source لینوکس است که در بین کاربران و برنامه نویسان بسیار محبوب می باشد.پس از آن نرم افزار اندروید برای موبایل یک نرم افزار متن باز محبوب می باشد که کاربران زیادی از آن استفاده می کنند این سیستم تغییر یافته بر پایه کرنل لینوکس است.

وردپرس هم در بین سیستم مدیریت محتوا بدون شک بهترین سیستم open source محسوب می شود و بسیاری از وبسایت های ساخت وردپرس با این قابلیت طراحی شده اند. در بین پیام رسان ها متن باز، تلگرام یکی از نرم افزارهای متن باز است که شما می توانید نرم افزارهای غیر اصل آن را در اینترنت به وفور ببینید.

معروف ترین سیستم متن باز کدامند؟

مزایای سیستم متن باز و نحوه اجرای آن

نحوه باز شدن نرم افزارهای متن باز و متن بسته مانند هم است و هیچ تفاوتی با هم ندارند زیرا پایه آنها یکی است اما تفاوت این دو در این است که در نرم افزارهای متن باز اجازه به کاربر داده شده است تا کدهای آن را مشاهده و یا تغییر دهد اما در متن بسته که منبع رمز محفوظ و رمزگذاری شده است، کاربر نمی تواند به منبع کدها دسترسی آزاد داشته باشد و در صورت دسترسی، نمی تواند بدون در نظر گرفتن پیامد آن، تمام یا قسمتی از سورس کد آن را تغییر یا حذف کند.

سیستم های متن باز مزایای زیادی دارند، از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

امنیت: به دلیل متن باز بودن این سیستم ها، باگ ها و مشکلات امنیتی زودتر رفع می شوند و امنیت آن ها هر روز قوی تر می شود.

قابلیت سفارشی سازی: با توجه به متن باز بودن این برنامه ها، هر کسی می تواند به صورت دلخواه امکانات جدیدی به آن اضافه کند و ان ها را بروز رسانی کند. همچنین سفارشی سازی متن باز ها امروزه یکی از شغل های پردآمد اینترنتی شده است.

کیفیت: در این سیستم ها هر کسی به دلخواه می تواند آن ها را سفارشی سازی کند و در واقع تغییرات کیفی روی آن ها با توجه به نیاز کاربران انجام می شود. به همین دلیل سیستم متن باز به مرور بهبود یافته و هر روزه قابلیت های جدیدی به آن اضافه می شود.

معایب سیستم متن باز

عدم وجود پشتیبان: پشتیبانی از این سیستم ها کار سخت و زمان بری است زیرا به صورت مدام توسط برنامه نویسان در حال تغییر و بروز رسانی هستند و شرکت سازنده نمی تواند این نرم افزار ها را به نحو همیشگی مورد بررسی قرار دهد. پس معمولا فاقد پشتیبانی هستند.

امنیت کم: برخی از این سیستم ها به دلیل وجود سیستم های غیر اصل زیاد آن ها مانند تلگرام که دارای برنامه های موبوگرام و تلگرام طلایی و … است ممکن است در نسخه های غیر اصل اطلاعات کاربران مورد سوء استفاده قرار گیرد.

نتیجه گیری

با توجه به متن باز بودن بسیاری از برنامه های در دسترس لازم بود که این سیستم را توضیح دهیم. هم چنین  تعریفی جامع در اختیار شما خوانندگان عزیز ارائه دهیم و مزایا و معایب آن را بیان نماییم. همچنین معروف ترین سیستم های متن باز نظیر لینوکس را معرفی و در آخر سیستم open source را با متن بسته مقایسه کردیم.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.