اگر از آن دسته از افرادی هستید که در دنیای وب فعالیت می کنید و حداقل یک وب سایت شخصی یا وبلاگ را مدیریت می کنید و حتی یک وبلاگ نویس هستید برایتان پیش می‌ آید که محتوای تکراری یا مشابه در وبسایت خود را چندین بار منتشر کنید. از آنجا که یک وبلاگ نویس خوب باید محتوای با کیفیت و اورجینال تولید کند، از طریق تگ کنونیکال می تواند ارزش محتوای سایت خود را بالا ببرد. همچنین از تولید محتوا های مشابه تکراری بی کیفیت جلوگیری نمایید، اگر این کار را انجام دهید از لحاظ سئو امتیاز منفی برای وبسایتتان در نظر گرفته می‌ شود که این برای نشان دادن محتوا در موتورهای جستجوگر اصلاً خوب نیست و جزء رتبه بندی ها و نتایج قرار نخواهید گرفت. در این مقاله از سایت برتر قصد داریم در رابطه با تگ canonical صحبت نماییم، در ادامه با ما همراه باشید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

علل اهمیت تگ کنونیکال

همانگونه که در مقدمه بیان نمودیم با محتوای تکراری و کپی آسیب زیادی به سایت خود وارد خواهید نمود. به همین علت اگر محتوای این‌ چنینی تولید نموده اید باید از تگ یا برچسب کنونیکال برای ازبین بردن آن استفاده کنید.

در واقع اگر محتواهای مشابه تکراری سایت خود را کنونیکال نکنید محتواهای تان برای رتبه بندی باید با خودشان رقابت کنند. به همین علت موتورهای جستجو همچون گوگل به کلیه محتوای شما رتبه پایینی اختصاص خواهد داد. حتی بعضی اوقات امکان دارد محتوایتان در نتایج جستجو نشان داده نشود.

در حقیقت با کنونیکال کردن محتوای تکراری به گوگل و دیگر موتورهای جستجو نشان می دهید که کدام محتوا اصلی است و از ارزش بیشتری برخوردار است. با این کار تنها محتوای اصلی‌ تان در نتایج جستجو یا serp نشان داده خواهد شد.

بسیاری از کاربران و صاحبان وب سایت همیشه تصور دارند که هیچ صفحه تکراری در سایت خود ندارند اما این عقیده کاملاً غلط است. کارایی تگ کنونیکال خیلی فراتر از چیزی که بیان نمودیم است و با پیدا کردن محتوای کپی شده آنها را کنونیکال خواهید نمود.

خوب است بدانید که موتورهای جستجوگر هر URL را یک صفحه جداگانه و منحصر به فرد در نظر خواهند گرفت. به همین علت بعضی اوقات خزنده های گوگل امکان دارد یک به محتوا از سایت تان را با چند آدرس مختلف بیاورد.

زمان درست استفاده از تگ کنونیکال در سایت

اینکه بخواهیم بگوییم چه زمانی برای استفاده از تگ کنونیکال در سایت مناسب زمان دقیقی نمی توان تعیین نمود. اما قصد داریم تا با اشاره به مواردی از وجود مهم آن در سایت شما را آگاه نماییم.

در بالا گفتیم که میتوانید با آدرس های مختلف به صفحات سایت دسترسی داشته باشید. صفحه اصلی سایت مورد بسیار مهمی است که معمولاً با آدرس های مختلف کاربران به آن دسترسی پیدا می کنند به همین علت خوب است تمامی صفحات سایت را به خودش کنونیکال کنید یعنی کنونیکال به خود صفحه انجام شود.

همچنین بعضی کاربران به شیوه های نادرست از تگ کنونیکال استفاده می کنند. برای نمونه اول صفحه A را به صفحه B کنونیکال می کنند و بعد مجدداً صفحه B را به A صفحه کنونیکال می نمایند. انجام کارهای این چنینی موجب می شود موتورهای جستجوگر از جمله گوگل به خوبی محتوای اصلی را درک نکنند.

همچنین گاهی اوقات ممکن است که دو سایت داشته باشید و محتوای تکراری در هر سایت بگذارید. در چنین مواردی بهترین راه حل این است که یکی از دامنه ها را به دامنه دیگر کنونیکال کنید. برای نمونه اگر وب سایتی را مدیریت می کنید و محتوای تکراری منتشر میکنید باید یکی از سایت ها را به سایت دیگر کنونیکال نمایید. همچنین انجام این کار موجب می‌شود که یکی از وبسایت ها رتبه بسیار بهتری در نتایج SERP کسب نماید.

به طرز باورنکردنی بعضی کاربران پس از به کارگیری تگ canonical از ریدایرکت ۱۰۳ استفاده می کنند .یعنی ابتدا A را به صفحه B کنونیکال می‌ کنند، اما مجدداً صفحه B را به صفحه A ریدایرکت می نمایند. انجام چنین کاری آسیب جدی به سئو وارد می‌ کند به همین علت به هیچ عنوان همچین کاری در سایت خود نکنید.

نحوه بررسی تگ کنونیکال برای بهینه سازی سایت

اگر بحث بهینه سازی سایت برای تان بسیار مهم است حتماً به این موارد دقت کنید. متأسفانه خیلی از کاربران به این موارد اهمیت نمی دهند و گاهاً صفحات مختلف سایت را به صفحه‌ ای کنونیکال می‌ کنند که ایندکس نمی شود یا اصطلاحاً NOINDEX می شود.

اطمینان داشته باشید که استفاده نادرست و غیر اصولی از کنونیکال نیز به سئو آسیب میزند بنابراین حتما موارد ذکر شده را مورد بررسی قرار دهید :

گاهی اوقات از طریق سورس صفحه لازم است ببینید که به چه صورت از تگ کنونیکال استفاده شده است. حتی امکان دارد بخواهید سایت رقبای خود را مورد بررسی قرار دهید و به همین علت تصمیم گرفتیم یک روش فوق کاربردی و ساده و راحت را در اختیار کاربران قرار دهیم.

-در ابتدا وارد صفحه مورد نظر شده و دکمه های کاربردی Ctrl+U را فشار دهید.

-پس از آن برای جستجو در سورس صفحه دکمه های ترکیبی Ctrl+F را فشار دهید.

-حالا کافی است کلمه Canonical دا سرچ کنید و ببینید به چه صورت از آن استفاده شده است.

-به همین آسانی می توانید تگ کنونیکال استفاده شده در وب سایت را مورد بررسی قرار دهید.

به طور کلی همواره سعی کنید در تمامی زمینه ها به صورت اصولی قدم بردارید. استفاده از این نوع برچسب در میان کاربران بسیار رایج است اما متأسفانه اصول درست استفاده از آن را نمی دانند. به همین علت این موضوع خیلی مهم است که ما در این مقاله به آن پرداختیم و تلاش نمودیم مطالب بسیار مهمی را در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهیم.