ممکن است به یک فروشگاه مواد غذایی بروید که همه نوع محصولی دارد، ولی به خاطر بی نظمی در چینش آن ها نتوانید به راحتی خرید کنید و وقت زیادی را صرف جستجوی کالای مورد نظر کرده باشید. در دنیای مجازی و سایت های اینترنتی هم این قضیه ممکن است پیش بیاید. این مشکل مربوط به معماری سایت ها است و اگر به درستی انجام نشود، می تواند برای کاربران و حتی مدیران سایت مشکلاتی را به وجود آورد. به همین دلیل معماری سایت و شیوه طراحی فضای آن از اهمیت زیادی برخوردار است. به عنوان نمونه، نحوه قرار گیری صفحات سایت و شیوه لینک شدن آن ها با هم، به عنوان بخش بزرگی از معماری سایت در نظر گرفته می شود. در این مطلب قصد داریم تا در مورد معماری سایت و اهمیت آن در سئو اطلاعات جامع و کاملی به شما عزیزان بدهیم.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

آشنایی با معماری سایت و اهمیت آن در سئو

برنامه ریزی برای طراحی معماری سایت با هدف ایجاد ساختار منظم و افزایش بازدهی سایت را معماری سایت می نامند و از اهمیت بالایی برخوردار است به گونه ای که با گروه بندی و تقسیم بندی محتوای سایت به دسته های مختلف و همچنین مرتب سازی آن ها، موجب دسترسی راحت و سریع مدیران و کاربران به بخش های مختلف سایت می شود.

در واقع محتوای سایت که شامل همه اسناد، تصاویر، ویدیو ها و … است باید به گونه ای سازماندهی شوند، که هم مخاطبین و هم خزنده های گوگل بتوانند به راحتی به بخش های مختلف دست یابند. زیرا اگر زبان های خزنده گوگل راحت تر بتوانند بخش های مختلف سایت را بررسی کنند، درک بهتری از ساختار سایت به دست می آورند و این موضوع از نظر سئو از اهمیت بالایی برخوردار است.

به همین دلیل معماری سایت و اهمیت آن در سئو با هم در ارتباط هستند. اما باید به این نکته توجه داشت که دو مفهموم “معماری سایت” و “معماری اطلاعات سایت” یک معنای مشترک ندارند و با هم متفاوت هستند. معماری اطلاعات سایت به معنی ساختار کلی اطلاعات سایت است و در واقع مفهموم گسترده تری از معماری وب سایت را مد نظر دارد ولی معماری سایت زیر مجموعه آن است و برای سایت های بزرگ، یک مفهوم حیاتی می باشد.

به خصوص اگر مخاطبین یک سایت مردم عادی باشند، ساختار کلی سایت باید به گونه ای باشد که برای هر فردی با توجه به تفاوت های دانش و توانایی های آن، بتواند به راحتی به خواسته مد نظر خود در سایت برسد. به همین خاطر وبمستران و طراحان سایت، با استفاده از ابزار ها و ترفند های مختلفی سایت را به گونه ای معماری می کنند تا هم برای کاربران و هم مرورگر ها قابل خواندن باشد.

مقاله پیشنهادی : نحوه تشخیص سختی کلمه کلیدی در سئو

دلایل معماری سایت و اهمیت آن در سئو

اگر معماری سایت به درستی انجام نشود، ممکن است مشکلات متعددی را به وجود آورد. برخی از این مشکلات شامل: ایجاد صفحات 404 متعدد در سایت، وجود دسته بندی های خالی و بدون محصول، وجود محتوا یا محصول تکراری، وجود محصولات در عمق محتوا ها یا همان کلیک های زیاد برای رسیدن به محصول و … به این ترتیب موجب سردرگمی مخاطب در سایت شده که اکثر مخاطبان در این مواقع بدون رسیدن به خواسته خود، سایت را ترک می کنند.

به همین دلیل آسیب جدی به سئو، نرخ تبدیل و فروش آن سایت وارد می شود. ساختار ظاهری سایت باید به گونه ای باشد که تجربه کاربری خوبی برای مخاطب فراهم کند، به گونه ای که هر مخاطبی برای جستجوی محصول مورد نظر در سایت در کم ترین زمان ممکن به راحتی به آن دست یابد.

ترفند های معماری سایت و اهمیت آن در سئو

  • سهولت در ایندکس شدن محتوای سایت: خزنده ها و کراولر های مو تور های جستجو به تمامی صفحات سایت دسترسی پیدا می کنند و آن ها را به منظور اعتبار سنجی سایت، ایندکس می کنند. به همین دلیل معماری سایت و اهمیت آن در سئو می تواند به ایندکس شدن صفحات سایت کمک کند. با توجه به این که ایندکس کردن صفحاتی که چند کلیک از صفحه اصلی دور هستند و هیچ لینکی درون آن ها وجود ندارد، برای ربات ها و خزنده های گوگل سخت است و کار بررسی با مشکل مواجه می شود. در این راستا با انجام معماری سایت، صفحات به بهترین شکل به هم متصل می شوند و با استفاده از لینک های موجود در صفحات به هم مرتبط می شوند.
  • سهولت در یافتن محتوای مورد نظر: یافتن محتوای مورد نظر کاربر به سرعت و با مراحل آسان یکی دیگر از مزایای استفاده از معماری وبسایت است که در ادامه روش های آن را بیان می کنیم.
  • بهبود رنکینگ وبسایت: با لینک دهی صفحات کم بازدید به صفحات اصلی سایت که بازدید بالایی دارند، باعث می شوید که صفحات به سبب وجود لینک، اعتبار بالایی بگیرند و رنکینگ آن ها در گوگل بهبود یابد.

ترفند های معماری سایت و اهمیت آن در سئو

در ادامه نکاتی را که برای بهبود معماری سایت و اهمیت آن در سئو ضروری است را بیان می کنیم:

  • بررسی و اصلاح مجدد منوی ناوبری بالای سایت: هر چند وقت یک بار منوی ناوبری بالای سایت خود را بررسی کنید و با توجه به رفتار کاربران و خواسته های آن ها، منو را اصلاح کنید. همیشه سعی کنید مهم ترین دسته ها را در منو قرار داده و به هیچ عنوان تعداد گزینه های منو را زیاد نکنید زیرا باعث کاهش تعداد کلیک روی گزینه ها می شود.
  • استفاده از مگا منو: در این نوع منو ها به دلیل وجود سلسله مراتبی بودن بخش های مختلف در هر بخش، کاربر می تواند به راحتی تمام صفحات سایت را در کم ترین زمان ممکن مشاهده کند.
  • استفاده از جستجوی چند وجهی: جستجوی ناوبری چند وجهی یک روش محوب برای کاربران است که می تواند با کمترین تعداد کلیک، کاربران را به صفحه مورد نظر برساند و در بهبود تجربه کاربری، بسیار موثر است.
  • استفاده از لینک های داخلی: با استفاده از این روش می توانید به شکل مناسبی بین صفحات سایت خود ارتباط برقرار نمایید.
  • ساختار URL مناسب: یکی دیگر از مواردی که باعث بهبود معماری سایت و در نتیجه بهبود سئو می شود، استفاده از آدرس url کوتاه و ساده است. به گونه ای که برای مخاطبین قابل فهم و سازگار با ساختار ناوبری سایت باشد.
  • استفاده از مسیر راهنما یا Breadcrumbs: باعث می شود تا هم مخاطبان درک بهتری از معماری سایت داشته باشند و هم خزنده های موتورهای جستجو به راحتی بتوانند صفحات را ایندکس کنند.
  • استفاده از اسکرول و صفحه بندی: زمانی که تعداد محصولات یا اجزای یک بخش بیش از مقدار قابل نمایش باشد، می توانید از ایده اسکرول بندی استفاده کنید، اما نباید بی هدف از آن استفاده کرد زیرا باعث کاهش تعداد کلیک کاربر می شود.