در صورتی که می خواهید وب سایتی راه اندازی کنید پیش از هر اقدامی باید به فکر ایجاد هاست یا سرور باشید که از این طریق داده های وب سایت خود را بر روی آن قرار دهید. توجه داشته باشید که باید متناسب با کسب و کارتان و انتظاری که از سرور دارید سرور مناسب را انتخاب کرده و اگر هیچ گونه شناختی از سرور ندارید می توان گفت که شبیه یک کامپیوتر همیشه روشن و همیشه متصل به اینترنت می باشد که از این طریق وب سایت هایی که بر روی آن قرار دارد را می توانید در دسترس کاربران خود بگذارید. وظیفه اصلی سرور کنترل مدیریت طراحی سایت و میزبانی می باشد و سرور مجازی از آن دسته سرورهایی است که کاربران زیادی از آن استفاده می کنند. در این مقاله از سایت برتر می ‌خواهیم در رابطه با مزایا و معایب این سرور صحبت نماییم در ادامه با ما همراه باشید.

مقاله پیشنهادی : UPTIME سرور چیست؟

تعریف جامع سرور مجازی و کارایی آن

سرور مجازی به عنوان قسمت کوچکی از یک سرور به حساب می ‌آید که در اختیار کاربران و صاحبان وب سایت قرار می گیرد. این نوع سرور را تحت عنوان virtual private server می نامند که واژه مخفف آن vps وی پی اس می باشد. با استفاده از این سرور کلیه بخش ها در اختیار کاربر قرار می گیرد اما قسمت هایی نظیر شبکه و دسترسی به سرور به صورت اشتراکی در اختیار کاربر و سایر اشخاصی که سرور در اختیار دارند قرار خواهد گرفت.

vps بخشی از یک سرور اختصاصی را در اختیارتان قرار خواهد داد که از طریق ترفند های مجازی سازی به چندین vps تقسیم خواهد شد.

این نوع سرور موارد استفاده و کارایی زیادی دارد که به صورت موردی به تعدادی از نمونه های آن اشاره خواهیم کرد:

• با استفاده صحیح از فضای موجود فضای در دسترس را افزایش می دهد.

• از طریق این سرور امکان اجرا نمودن سرویس ها در این بهترین محل وجود خواهد داشت.

• هم چنین با وجود فضای بیشتری که در اختیار کاربر قرار می دهد منابع و عملکرد نیز به صورت چشمگیری بهبود پیدا خواهد نمود که این امر گاهی خود را در افزایش سرعت نشان خواهد داد.

• با این سرویس می توان کنترل خوب و کاملی بر روی فضای میزبانی داشت و هر زمان که لازم بود تغییرات مورد نظر را اعمال کرد.

• این سرور در مصرف برق دیگر سرورها صرفه ‌جویی می کند ، همچنین مدت زمان تدارک و تهیه سرور های جدید تا چند دقیقه کم خواهد شد.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

آشنایی با مزیت های سرور مجازی

مهمترین مزیتی که این سرور ها دارد این است که کاربران می‌ توانند بیشتر از هاست اشتراکی اطمینان کنند و با راه اندازی راحت و سرعت بالا طراحی سایت به آسانی آن را مدیریت نمایند و به تمامی محیط آن دسترسی داشته باشند. در صورتی که به یک نرم افزار احتیاج دارید می توانید بر روی سرور نصب کرده و سپس به تنظیم آن بپردازید.

علاوه بر این سرور مجازی با امکانات و قابلیت هایی که در اختیار کاربران می ‌گذارد در هزینه های افراد صرفه جویی نموده زیرا هزینه های آن نسبت به سرور اختصاصی کمتر خواهد بود.

از طریق یک وی پی اس خوب می ‌توانید به سخت افزار و نرم افزار خود نظارت داشته باشید زیرا این سرور از امنیت بالایی برخوردار بوده و می تواند از سیستم شما در مقابل هکرها و حملات احتمالی محافظت نماید.

برای آگاهی بیشتر از مدیریت این نوع سرور تصور کنید مشکلی بر روی سیستم تان رخ داده است و باید حتماً از سروری استفاده کنید که قابلیت بکاپ گرفتن داشته باشد. در واقع وی پی اس یکی از انواع سرور هایی است که امکان بکاپ گیری را به کاربر می دهد و شما می توانید سرور خود را به گونه ‌ای تنظیم نمایید که هر چند وقت یکبار سیستم به طور خودکار اطلاعات تان را ذخیره و یا به اصطلاح بک آپ بگیرد.

مقاله پیشنهادی : وب سرور آپاچی چیست؟

معایب سرور مجازی یا vps

آشنایی با مزیت های سرور مجازی

علاوه بر مزیت هایی که در رابطه با سرور مجازی گفتیم این سرور دارای معایبی نیز می باشد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

هزینه بیشتری را باید نسبت به هاست میزبانی اشتراکی پرداخت نمود.

جهت مدیریت سرورمجازی باید علم و دانش فنی داشته باشید زیرا این سیستم قابلیت پشتیبان گیری خودکار ندارد و می بایست شما مدیریت ذخیره اطلاعات خود را بر عهده بگیرید.

برای افرادی مناسب است که در پرداخت هزینه هیچ مشکلی ندارند و مصرف بیشتری در طراحی سایت نسبت به منابع را دارند و ترافیک وب سایت شان زیاد است. کنترل مدیریت  استفاده از این نوع سرور خیلی بیشتر از معایب آن است و بهترین گزینه برای انتخاب کاربران خواهد بود.

هرچند که این سرور هزینه بالاتری نسبت به هاست های اشتراکی دارد اما ارزش هزینه کردن نیز دارد چرا که به طور کامل در اختیار شما قرار می گیرد و هر زمان که بخواهید می توانید منابع بیشتری را به طراحی سایت خود بیافزایید.

از دیگر مواردی که می توان جزء عیوب این سرور دانست این است که از سرور اختصاصی قدرت کمتری دارد و باید به طور صحیح کانفیگ شود ، در غیر این صورت امنیت سیستم تان را به خطر خواهد انداخت. علاوه بر این برای مدیریت هاست اشتراکی نسبت به مدیریت سرورمجازی احتیاج به دانش فنی بالایی نیست.

نتیجه گیری

از آنجا که در این مطلب علاوه بر سرورمجازی در رابطه با هاست اشتراکی صحبت نمودیم بهتر است که فرق این دو را نیز بدانید ، در فضای هاست اشتراکی به منابع محدودتری نسبت به وی پی اس دسترسی خواهید داشت و از لحاظ امنیتی نیز سرورمجازی امنیت بالاتری دارد. به طور کلی با وجود معایب و مزایای ذکر شده باید این نکته را توجه داشته باشید که شرکت هاست قابلیت مدیریت صحیح و مناسب vps را داشته باشد. در صورتی که تصمیم به استفاده از جی پی اس دارید توصیه سایت برتر به شما خرید از یک شرکت معتبر است.

پیشنهاد دیگری که داریم این است که قبل از هزینه نمودن در این حوزه گاهی اوقات تشخیص درست نیاز است و لازم نیست تا سرورمجازی تهیه نمود و تنها سرور اشتراکی پاسخگوی نیاز تان خواهد بود. توجه به تمامی این موارد به شما کمک خواهد نمود تا بتوانید نسبت به نوع نیازتان سرور تهیه کنید و در هزینه های مربوطه صرفه جویی کنید. به خاطر داشته باشید یک vps خوب می ‌تواند تا حد زیادی عملکرد وب سایت تان را بهبود بخشد ، پس حتماً در این رابطه به خوبی تحقیق کنید.