با توجه به اینکه بخش عمده‌ ای از بازدیدهای وب سایت پس از راه اندازی آن جهت داشتن یک سئو اثر بخش به تولید محتوای مفید و باکیفیت بستگی دارد. در رابطه با اینکه محتوای تان باید یونیک و کپی نباشد در مقاله های قبلی صحبت نموده ایم. یک عامل محتوای تکراری یا duplicate content نیز وجود دارد که در سئو وب سایت اثر منفی خواهد گذاشت. از طرفی وجود محتوای این چنینی در بعضی وب سایت ها علی الخصوص طراحی سایت فروشگاهی امری اجتناب ناپذیر است و گوگل کاملاً آن را درک می‌کند و از طرفی شما باید تعداد صفحات دارای چنین محتوایی را به حداقل برسانید یا از طریق سئو تکنیکال آن را مدیریت کنید. وجود duplicate content علل مختلفی دارد که در این مقاله این موارد را به طور جزئی مورد بررسی قرار خواهیم داد و راهکارهای نیز خدمت تان ارائه می دهیم. در صورتیکه وب سایت تان دچار چنین مشکلی است و می خواهید چگونگی مدیریت صفحات سایت را بدانید تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

تعریف محتوای تکراری یا duplicate content

تعریفی که موتور جستجو محبوب گوگل از محتوای تکراری دارد وجود دو یا چند آدرس اینترنتی یا url متفاوت اما با محتوای دقیقاً یکسان و یا شبیه به هم می باشد و دو مدل از این و محتوا وجود دارد، محتوای خارجی سایت تکراری و محتوای داخل سایت تکراری.

درمدل اول دو یا چند صفحه با دامنه های مختلف را شامل می‌ شود که برخی طراحان وب سایت به منظور گول زدن گوگل قصد کسب رتبه را داشته و از طریق گوی جمع آوری و یا چرخش محتوا اقدام به این کار می کنند. اما گوگل با دارا بودن الگوریتمی به نام الگوریتم پنگوئن به راحتی متوجه این موضوع شده و تمامی وب سایت های متخلف را پنالتی می‌ نماید.

در مدل محتوای داخل سایت تکراری که ناشی از طراحی وب سایت ضعیف و یا ساختار بد سایت می باشد می بایست دلیل ایجاد چنین صفحاتی مورد بررسی قرار گیرد و نسبت به حل آن اقدام شود.

تعریف محتوای تکراری یا duplicate content

از طرفی وجود duplicate content همانگونه که در مقدمه به آن اشاره کردیم به سئو وبسایت آسیب میزند. این امر به این دلیل است که گوگل به چنین محتوایی اهمیت نمی دهد و آن را از ایندکس خارج می کند.

در واقع اگر داخل وبسایت وجود چنین محتوایی با تعداد زیادی دیده شود گوگل آنها را خزش می‌ کند و خبری از ایندکس کردن نیست. حالت دیگر اینکه داشتن چنین محتوایی در صفحات وب سایت موجب سردرگمی گوگل در انتخاب صفحه اصلی یک نوع محتوا جهت نشان دادن در نتایج خواهد شد. در نتیجه امکان دارد قدرت لینک ها و محتوا میان چندین صفحه تقسیم شود و صفحه اصلی به سختی رتبه بگیرد.

مقاله پیشنهادی : نقش محتوا سبز در طراحی سایت

علل وجود محتوای تکراری در صفحات وب سایت

از آنجا که بیشتر سیستم های مدیریت محتوا محصولات را در چندین برچسب یا دسته‌ بندی به خصوص در وبسایت های فروشگاهی قرار می دهند می‌توانند به وجود آورنده محتواهای تکراری شود. شاید این مشخصه تجربه کاربری خوبی را برای کاربر داشته باشد اما موجب ایجاد URL منحصر به فرد برای مسیری که به یک محصول ختم می ‌شود خواهد شد. مسیرهای زیر نمونه‌ای از url هایی هستند که به یک صفحه ارجاع داده می شود :

https://Domain.com/flooring/bathroom/books/fakebook-by-fake-author

https://Domain.com/bathroom/books/flooring/fakebook-by-fake-author

https://Domain.com/books/flooring/bathroom/fakebook-by-fake-autho

 حال سؤال اینجاست که برای رفع این مشکل چه باید کرد؟ جواب خیلی آسان است و برای حل آن تنها باید یک مسیر برای رسیدن به هر محصول طراحی کنید و با ایجاد آدرس پس از اتمام طراحی وب سایت تک به تک بررسی کنید تا مسیرهای اینچنینی نداشته باشید. البته برای بسیاری از کاربران این راه حل ایده آل نیست زیرا مسیرهای دیگر محدود شده و تجربه کاربری خوبی به همراه نخواهد داشت. حالت دوم به کار گیری از تگ برای هر مسیر متفاوت به غیر از مسیر اصلی می باشد و اگر این کار را انجام دهید موتورهای جستجو کلیه صفحاتی که این تگ در آنها وجود دارد را ایندکس نمی کند و ارزش این صفحات را به صفحه اصلی انتقال خواهد داد.

علل بعدی ایجاد چندین نسخه از یک url

در صورتی که در انتخاب دامنه دقت و وسواس به خرج ندهید و کاملاً سرسری یک دامنه را برای وب سایتتان بدون تحقیق در رابطه با تکراری بودن یا دیگر موارد انتخاب کنید احتمال اینکه تمامی آدرس ها با محتوای دقیقًا مشابه ایجاد شود بسیار است؛ نظیر:

 http://site.com

http:///www.site.com

https://site.com

https://www.site.com

تمامی این آدرس های اینترنتی از لحاظ گوگل فرق دارند و به طور جداگانه آنها را ایندکس می‌کند، پس احتمال اینکه محتوای تکراری به وجود آورد بسیار است.

مقاله پیشنهادی : تولید محتوا گرافیکی در طراحی سایت

دیگر عوامل وجود محتوای تکراری

یکی دیگر از عوامل ایجاد محتوای تکراری پارامتر های گوناگون url هستند. در واقع پارامترهایی برای عوض کردن محتوای صفحه بر حسب یک یا چند فیلتر به کار می روند. برای نمونه ساختار زیر برای مشاهده تیشرت بر اساس رنگ، سایز و استایل می باشد. این فیلتر ها اگر به تنهایی اعمال شوند به وجود آورنده سه مدل url هستند که به راحتی گوگل می ‌تواند آن را پیدا و ایندکس کند و همچنین اگر ترتیب این فیلترها تغییر کند یک URL جدید اما با duplicate content به وجود خواهد آمد.

برای رفع این مشکل ابتدا باید در صفحه لندبنگ یا دسته‌بندی کاربر امکان فیلتر وجود داشته باشد

با توجه به مثال زیر:

https://www.digikala.com/search/category-eye-and-eyebrow

فیلترهای این url به صورت زیر هستند:

https://www.digikala.com/search/category-eye-and-eyebrow/?brand[0]=1794&sortby=26

پس از این که این کار بر روی url انجام می شود می ‌بایست تگ کنونیکال را به آدرس هایی که شامل پارامتر هستند بیافزاید و سپس با مراجعه به گوگل سرچ کنسول به گوگل اعلام نمایید که این پارامتر را نادیده بگیرد.

دیگر عوامل وجود محتوای تکراری

انجام مرحله دوم از آنجا که تگ کنونیکال تنها یک پیام به گوگل است و می تواند آن را نادیده بگیرد ضروری است. در نهایت توجه داشته باشید که موتورهای جستجو هر چیزی که در سمت راست نماد در URL باشد را نادیده خواهند گرفت و این خود می تواند یک راهکار جهت مدیریت پارامترها باشد.

سؤالات متداول در رابطه با محتوای تکراری

محتوای تکراری به چه معناست؟

عموماً به صفحاتی گفته می‌شود که در یک دامنه وجود داشته و با محتوای یکسان وurl  های متفاوت است.

آیا duplicate content برای سئو ضرر دارد؟

بله این عامل موجب هدر رفته بودجه خزش سایت و از طرفی منجر به سردرگمی بود در انتخاب بهترین راه برای کلمات کلیدی خواهد شد.

راهکارهای حل duplicate content چه می باشد؟

راهکارهای مختلفی برای این مشکل وجود دارد که از جمله می‌توان به استفاده از تگ کنونیکال، پارامترهای url سرچ کنسول و ریدایرکت ۳۰۱  اشاره نمود.

در انتها جهت موفقیت در سئو وب سایت و تولید محتوای منحصر به فرد و مشکلات صفحات داخلی وب سایت را به حداقل برسانید. در این مقاله تلاش نمودیم که به علت ایجاد محتوا تکراری و چگونگی حل آن را آموزش دهیم. البته در مقاله های قبلی در رابطه با سئو و محتوا ‌های مختلفی صحبت نموده‌ایم و امیدواریم که این مقاله برای تان مفید واقع شده باشد.