یکی از ابزارهایی که به طراحان وبسایت کمک می کند تا کارها را سریعتر انجام دهند ماژول ها می باشند. این ابزار درست مانند پلاگین ها و اسکریپت ها کار می کنند و با در اختیار داشتن کدهای آماده به ما کمک می کنند تا زمان کمتری را برای ایجاد یک آپشن در سایت در نظر بگیریم و به راحتی بتوانیم عملیاتی که کد نویسی آن طول میکشد را در مدت زمانی بسیار کم انجام دهیم. ما در این مقاله از سایت برتر به نقش ماژول دات نت نیوک در طراحی سایت ها می پردازیم و شما را با انواع آن آشنا خواهیم کرد.

مقاله پیشنهادی : بوت استرپ چیست؟

ماژول دات نت نیوک چه کاربردی دارد؟

ماژول ها در واقع بخشی قابل نصب هستند که می توان به صورت مکرر و مجدد از آن استفاده کرد. این ابزار برای نمایش محتوا و یا انجام عملیات های خاص مورد استفاده قرار می گیرد. هر ماژول دارای کد های مخصوص خود است و می تواند قابلیت خاصی را در خود داشته باشد در واقع شما می توانید با نصب کردن یک تا چند ماژول در پنل مدیریت وب سایت خود از امکاناتی که به وبسایت شما اضافه می شود نهایت استفاده را بکنید. در حقیقت طرح های کلی صفحات و محتوا به وسیله چیدمان ماژول ها در صفحه ایجاد می شوند.

ماژول در واقع یک ابزار کمکی و کامل می باشد که برای مدیریت، سرویس دهی یا نمایش می باشد که به صورت یک بسته می شود و شما می توانید با استفاده از پنل مدیریت سایت، آن را مصب کرده و از امکانات آن برای وب سایت خود استفاده کنید.

ویژگی های ماژول دات نت نیوک

برای درک مفهوم کلی ماژول ها، ابتدا باید توضیحی مختصر راجب معماری کلی مدیریت محتوا دات نت نیوک بپردازیم. دات نت نیوک در اصل برنامه ای است که با استفاده از asp.net اجرا می شود. در واقع دات نت نیوک یک فریم ورک می باشد و به این معنی می باشد که برای گسترش طراحی شده است. باید بدانید که یکی از راه های توسعه فریم ورک ها ایجاد ماژول برای آنهاست. این ماژول ها در dnn نصب می شوند و بعد از اجرا شدن، فریک ورک را برای درست کردن یک وب سایت dnn که در اینجا پرتال نامیده می شود توسعه می دهند. تعداد نامحدودی از پرتال را می توانید در دات نت نیوک ایجاد کنید. همچنین می توانید تعداد نامحدودی صفحه را در هر پرتال ایجاد کرد.

همانطور که گفتیم ماژول یک بخش قابل استفاده مجدد و قابل نصب می باشد که برای نمایش محتوا و یا انجام عملیاتی خاص استفاده می شود. این تعریف بسیار شبیه به معنی page در asp.net می باشد. البته با این تفاوت که ماژول ها در صفحات dnn قرار می گیرند و شما می توانید در هر صفحه چندین ماژول داشته باشید. یکسری ماژول هایی وجود دارند که ما آن ها را به اسم ماژول های هسته (core modules) می شناسیم که کارشان انجام عملیات های ساده و مفیدی می باشد.

برخی از ماژول ها هستند که در هنگام استفاده از پرتال نصب شده جدید، دیده می شوند که از طریق پنل مدیریت و توسط مدیر، میزبان یا هر کاربر مجازی اجازه اضافه شدن به صفحات را دارند. البته بعضی از این ماژول ها استفاده بسیار کمی دارند و یا ماهیت تخصصی تری دارند که به صورت پیش فرض نمی توان آنها را نصب کرد. شما می توانید از طریق کنترل تعریف ماژول در منویی که برای میزبان وجود دارد آن ها را مشاهده و در صورت نیاز نصب کنید.

ماژول دات نت نیوک بخشی جدا از آپشن ها و قابلیت هایی هست که می توانید به صفحه اضافه کنید. مثلا اگر می خواهید لیستی از اسناد را در صفحه خود نمایش دهید می توانید با استفاده از ماژول داکیومنت به راحتی آن را از پنل مدیریت انتخاب کرده و در مکان مورد نظر در سایت خود قرار دهید و سپس به مدیریت ورودی محتوا بپردازید.

به طور کلی اگر می خواهید قابلیت های مختلفی را به وبسایت خود اضافه کنید باید از ماژول هایی استفاده کنید که برای موارد مورد نیاز شما طراحی و ساخته شده است. مثلا اگر می خواهید در سایت خود بخش خبر یا نظرسنجی وجود داشته باشد می توانید با استفاده از ماژول های آماده استفاده کنید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

ویژگی های ماژول دات نت نیوک

  • هر ماژول دات نت نیوک می تواند نوعی خاص از محتوای مورد نیاز شما را مدیریت کند.
  • هر ماژول برای خود موجودیتی جداگانه در پرتال دارد. یعنی هر ماژولی که نصب می شود و به صفحه افزوده می شود یک شناسه یکتای مختص به خود را دریافت می کند.
  • قابلیت کپی شدن از صفحه ای به صفحه دیگر، جابجایی و انتقال را دارند.
  • در هر صفحه می توانید تعداد نامحدودی ماژول نصب کنید.
  • می توانید دسترسی کاربران به هر کدام از ماژول ها را محدود کنید.
  • تمامی ماژول ها دارای تنظیماتی عمومی می باشند که مربوط به نوع نمایش و دسترسی های ماژول می باشد. البته برخی نیز تنظیمات مخصوص به خودشان را دارند.

ماژول ها طیف گسترده ای از قابلیت ها را در انواع وب سایت ها نشان می دهند مثلاً می توان از یک ماژول html ساده و یا از ماژولی حرفه ای و پیشرفته برای سایت های خبری و فروشگاهی استفاده کرد؛ تا قابلیت های مختلف و پیشرفته تری را در اختیار داشته باشید. شما می توانید این ماژول ها را از سایت های مختلفی برای اهداف متفاوتی خریداری کنید، همچنین شما میتوانید برای استفاده از ماژول های رایگان نیز به سایت dnnforg مراجعه کنید.

باید به این نکته توجه داشته باشید که نسخه جامع (community) دات نت نیوک از ترکیب گلچینی از انواع ماژول های پایه و پرکاربرد ایجاد شده ، با استفاده از این نسخه جامع شما می توانید وب سایت هایی مقرون به صرفه و کاملا قدرتمندی را ایجاد کنید و به فروش برسانید.

شما می توانید در صورت نیاز به ماژول های پیشرفته تر در کوتاه ترین زمان و هزینه ای کم ماژول مورد نظر خود را تهیه کنید. و اگر شما باز هم ماژول مورد نظر خودتان را در سایت ها پیدا نکردید می توانید به کمک برنامه نویسان و طراحان، ماژول اختصاصی خودتان را با زبان های برنامه نویسی مختلف داشته باشید.

نتیجه گیری

ما در این مقاله از سایت برتر به بررسی ماژول ها در دات نت نیوک پرداختیم و با کاربرد های بیشتر آن آشنا شدیم. به صورت کلی ماژول ها ابزارهایی هستند که کمک می کنند ما وب سایتی مقرون به صرفه و قدرتمند را بسازیم و همینطور نیازی به دوباره کد زدن برای صفحه جدید را نداشته باشیم. ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را از ماژول ها در اختیارتان بگذارید.