یکی از مهم ترین کارها برای رتبه گرفتن و بهبود سایت خود، استفاده از لینک سازی داخلی می باشد. در این مقاله از سایت برتر به درک کامل آن و نحوه لینک سازی صحیح و اجرا آن خواهیم پرداخت. اما قبل از شروع این مقاله بهتر است با مثالی اهمیت این کار را برایتان بازگو کنیم. وقتی شما اولین بار وارد یک ساختمان 50 طبقه می شوید و قصد رفتن به طبقه 31 و مثلاً اتاق 310 را دارید. ابزارهای شما برای رسیدن به آن طبقه و واحد استفاده از آسانسور، راه پله و راهرو می باشد و مسلماً برای رسیدن به آن اتاق به جستجوی تک تک طبقات نمی پردازید. لینک سازی به صورت داخلی دقیقاً همان آسانسوری است که شما را به دیگر مقاله ها و صفحات هدایت می کند. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر با این نوع لینک سازی آشنا شوید.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

لینک سازی داخلی چیست؟

Internal link یا همان لینک سازی داخلی در واقع همان پیوند هایی هستند که در صفحه های سایت ها حضور دارند و باعث متصل شدن تمام صفحات به یکدیگر می شوند. شما با این کار باعث می شوید تا کاربران با استفاده از آنها راحت تر به مطالب مرتبط با صفحه ای که داخلش هستند منتقل شده و مقاله های صفحات دیگر را نیز بخوانند.

البته این کار باعث می شود که موتورهای جستجو نیز به سرعت صفحه جدید را از صفحات دیگر سایت تان پیدا کرده و سایت شما را ایندکس و بررسی کنند. پس درواقع می شود این گونه گفت که یکی از عوامل مؤثر و مهم در سئو لینک های داخلی می باشند.

البته باید دقت داشته باشید که انکر تکستی که برای لینک های داخلی خود انتخاب می کنید بسیار مهم است و دقیقاً باید موضوع مقاله لینک دهی شده را بیان کند. این هم بسیار مهم است که مقاله ای که به آن لینک می دهید باید کاملاً موضوعی مرتبط با مقاله لینک گرفته شده باشد.

اگر این کار را انجام ندهید و موضوع لینک ها با موضوع مقاله یکی نباشد نه تنها باعث می شود که کاربر دیگر وارد سایت شما نشود، بلکه توسط موتور جستجوگر امتیاز منفی دریافت می کنید. پس باید در انتخاب محتوایی که قرار است لینک کنید و انکر تکست آن همیشه دقت داشته باشید.

مقاله پیشنهادی : لینک UTM چیست؟

چرا لینک سازی داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است؟

به طور کل هدف گوگل برای استفاده از لینک سازی داخلی ، دسترسی به محتواهای تازه بارگذاری شده و همچنین درک ارزشمند بودن یک صفحه در سایت می باشد. حال فرض کنید که شما صفحه ای با محتوای کاملاً مناسب ، ایجاد و بارگذاری کردید. اما هیچ نوع لینک داخلی در آن وجود ندارد و هیچ صفحه دیگری را به آن لینک نداده اید.

همچنین این صفحه site map نیز قرار ندارد و حتی هیچ گونه بک لینکی نیز از سوی سایت های دیگر دریافت نکرده است. در این گونه مواقع ربات های هوشمند گوگل به هیچ عنوان متوجه حضور صفحه شما نخواهند شد و این به آن معناست که شما با ایجاد و انتشار این صفحه هیچ تغییری در رتبه و جایگاه سایت خود مشاهده نخواهید کرد.

اگر به مثالی که در مقدمه به آن اشاره شد برگردیم اینطور می توان گفت که شما یک اتاق جدید ساخته اید اما هیچ راه ارتباطی مثل آسانسور و یا راه پله به آن ندارید و این بدان معناست که هیچ کس از وجود همچین اتاقی باخبر نیست.

گوگل همیشه در حال جستجوی صفحات جدید است و می توان گفت تمام صفحه هایی که توسط ربات های گوگل بررسی می شوند، همگی ایندکس خواهند شد. البته این اتفاق زمانی رخ می دهد که این صفحات از صفحه های ایندکس شده به آنها لینکی وجود داشته باشد.

پس باید این طور گفت که مهم ترین دلیل استفاده از لینک های داخلی این است که صفحات جدید را ربات های گوگل پیدا کنند و همچنین کاربران نیز به آن ها دسترسی داشته باشند. در صورتیکه صفحه جدید شما فاقد هر نوع لینکی باشد از نظر گوگل به اسم یک صفحه یتیم و یا همان orphan pages نام گذاری می شوند.

مقاله پیشنهادی : لینک فالو در طراحی سایت

استراتژی صحیح برای لینک سازی داخلی

استراتژی صحیح برای لینک سازی داخلی

بهترین محتوای موجود در سایت شما همچنین مهمترین صفحات شما باید همیشه در دسترس مستقیم کاربران باشد و بیشترین لینک های داخلی را نیز دریافت کنند. یکی از بهترین و البته مهم ترین فضاها برای دسترسی مخاطبان به این صفحات، منوی اصلی سایت شما می باشد. اما با قرار دادن تعداد زیادی لینک درون این بخش ، عملاً جدا سازی موضوعی و همینطور اهمیت آنها نسبت به هم قابل درک نخواهد بود. البته برای ساخت لینک داخلی باید دو تکنیک مهم را در نظر داشته باشید که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

1_ تکنیک مرز بندی محتوا :

فرض داشته باشید که سایت شما دارای 5 دسته بندی اصلی و همینطور 10 زیر دسته مهم می باشد. قرار گرفتن تمام اینها در منوی اصلی سایت عملاً باعث می شود تا تمام آنها از نظر گوگل ارزش یکسانی داشته باشند اما برای شما 5 دسته اصلی بسیار مهم تر از زیر دسته ها می باشد.

تکنیک مرز بندی محتوا به شما کمک می کند تا قرار دادن لینک های داخلی فقط در میان صفحه هایی که از نظر موضوعی به یکدیگر مربوط اند انجام شود. در این روش در منوی اصلی سایت فقط به دسته بندی های اصلی لینک می دهد و از هر صفحه آنها به زیر دسته های لینک سازی داخلی انجام خواهد شد. زمانی که کاربران به یکی از زیر دسته های موجود وارد می شوند، در قسمت ساید بار یا محتوای صفحه به دسته بندی های اصلی و یا دسته بندی های هم ارتباط با آن محتوا دسترسی خواهد داشت.

2_ استفاده از انکر تکست مناسب :

استفاده از انکر تکست مناسب در فرایند ساخت لینک های داخلی برای درک گوگل از محتوای موجود صفحه نقش بسیار مهمی دارد. شما باید به این موضوع در ساخت استراتژی صحیح استفاده از لینک های داخلی توجه ویژه ای داشته باشید.

دوباره همان مثال را به یاد بیارید. فکرش را بکنید که هر اتاق در این ساختمان با هدف و کارایی مشخص ساخته شده است که تابلوی راهنمای آن که در راهرو نصب می شود کاربرد و کارایی آن را نشان می دهد. تابلوی راهنمای موجود در این ساختمان فرضی برای رسیدن به اتاق ها در طبقات مختلف می باشد که همان انکرتکستی می باشد که در محتواها و مقالات خود از آن استفاده میکنید. مثلاً بر روی یکی از اتاق ها نوشته شده باشد “اتاق 270″، این نوشته هیچ گونه اطلاعاتی را به بازدیدکننده ها نخواهد داد اما اگر بر روی همان تابلو مثلاً بنویسند “دفتر مدیریت” تصمیم گیری برای مخاطب آسان خواهد شد.

با استفاده از انکرتکست های مختلف و متنوع و همینطور هم جهت با کسب و کار خود می توانید به درک بهتر گوگل و کاربران از هدف های خود کمک بسیار بزرگی کنید. این کار کمک بسیار بزرگی در جهت بهبود سئو سایت شما خواهد بود.

نتیجه گیری

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که برای بهبود سئو سایت خود باید از آن استفاده کنید لینک سازی داخلی می باشد که باعث می شود ربات های جستجوی گوگل و همینطور کاربران بتوانند به محتوای صفحات شما دسترسی داشته باشند. البته برای این کار نباید به افزونه های مختلف اکتفا کرد زیرا آن ها قدرت اینکه موضوع محتوا را درک کنند ندارند و ممکن است لینکی جای گذاری کنند که مرتبط با موضوع محتوا نباشد. ما در این مقاله از سایت برتر به بررسی اهمیت ساخت لینک های داخلی پرداختیم و شما را با اهمیت و روش های بهتر استفاده از آن آشنا کردیم تا بتوانید قدمی مهم در بهبود سئوی خود بردارید. ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید.