این روزها با اینترنتی شدن بسیاری از کسب و کار ها بحث طراحی سایت ، داغ داغ است. افراد زیادی در سراسر جهان برای عرضه کالا ها و کسب کارشان به صفحات اینترنتی روی آورده اند. این امر سبب شده، کالا ها و محصولات افراد در سراسر دنیا قابل مشاهده باشد و مشتریان بیشتری به سمت خودشان جذب کنند. اگر شما هم یکی از افرادی هستید که کسب و کار اینترنتی دارید بد نیست با طراحی سایت و موارد مورد نیاز در این مسیر آشنا شوید. یکی از مسائل مطرح در این زمینه فضای هاست است، این فضا یک محیط برای بارگذاری اطلاعات است تا افراد با مراجعه به صفحه شما بتوانند مواردی که توسط شما به اشتراک گذاشته شده را مشاهده کنند. برای اینکه بهتر متوجه شوید چه مقدار فضا برای سایت تان نیاز دارید در ادامه با ما همراه باشید.

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

فضای هاست چیست؟

تصور کنید در اینترنت هم مثل جهان واقعی، زمین و ملک های مختلفی خرید و فروش می شود بنابراین اگر شما بخواهید یک خانه در این فضا داشته باشید نیاز است هزینه آن را پرداخت کنید. صفحات اینترنتی و وبسایت ها هم به همین صورت هستند، اگر بخواهید وبسایتی راه اندازی کنید نیاز به یک فضا یا همان زمین خودمان دارید.

این فضا با نام هاست یا میزبان شناخته می شود، با اجاره و خرید یکی از همین هاست ها می توانید صفحه اختصاصی شده خود را راه اندازی و به تمام افراد جهان عرضه کنید. هاست این امکان را فراهم می کند تا به صورت ۲۴ ساعته اطلاعات شما روی سرور قابل دسترسی و مشاهده باشند و افراد بتوانند از اطلاعات قرار داده شده روی وبسایت استفاده کنند.

اما سؤالی که مطرح است این است که اصلاً چگونه یک هاست داشته باشیم؟ در واقع همان طور که گفته شد هاست خریدنی است اما صفحاتی هم هستند که هاست هایی را با امکانات کمتر به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می دهند اما این هاست ها فاقد امکانات کافی می باشند. بنابراین بهتر است به سایت ها و صفحات معتبری که هاست می فروشند مراجعه کنید.

فضای هاست به دو صورت ویندوز و لینوکس می باشد؛ لینوکس برای زمانی است که قصد دارید سیستمی مانند ورد پرس را راه اندازی کنید و درصورتی که صفحات با  asp.net نوشته شده باشند، نیاز است از هاست ویندوز استفاده کنیم. اما چه مقدار فضایی برای هاست در نظر بگیریم ؟ فضایی که شما برای صفحات خود در نظر می گیرید بی شک باید متناسب با نیاز های سایت شما باشد در واقع باید ببینید اغلب چه محتوایی را به اشتراک می گذارید. در ادامه با ما همراه باشید تا مقدار فضا مورد نیاز خود را بدانید.

مقاله پیشنهادی : آشنایی با برترین شرکت های هاست در ایران

چه مقدار فضای هاست برای سایت شما لازم است؟

این که چه مقدار فضای هاست برای شما مناسب است، بستگی به محتوایی دارد که در صفحات خود به اشتراک می گذارید. اگر به صورت متنی مطالب خود را درج می کنید مقدار فضای مورد نیازکمتری نیاز خواهید داشت، اما اگر از فیلم و عکس و محتواها و رسانه های مختلف استفاده میکنید موضوع فرق می کند و شما نیاز به فضای بیشتری دارید.

اگر تازه کار هستید و نمی دانید چه مقدار فضایی نیاز خواهید داشت پیشنهاد میکنم یک هاست ۱ گیگ خریداری کنید چرا که با توجه به نوع فعالیت شما حجم مورد نیاز هم تغییر می کند. برای مثال یک سایت فروشگاهی که شامل مطالب درباره کالا ها و تصاویر آن ها است صد در صد حجم بیشتری را می طلبد. مثلاً چیزی در حدود ۵ گیگ، بنابراین نیاز است محتوای سایت خود را پیش از تعیین حجم در نظر بگیرید، در ادامه حجم مورد استفاده ی چند رسانه را شرح میدهیم.

اگر با ورد پرس کار می کنید قالب هایی که استفاده می کنید معمولاً چیزی حدود یک و نهایتاً ۱۰ مگابایت استفاده می کنند یا افزونه ها از مقدار حجم کم در نظر بگیرید تا حجم بالاتر یعنی ۱۰۰ مگابایت هم استفاده می شود، تصاویر و ویدیو ها هم با توجه به حجمی که می گیرند متغیر است. بنابراین باید ببینید مثلاً چه نوع فیلم هایی قرار است در صفحه آپلود کنید یا چه تعداد فیلم و تصویر در سایت خود قرار خواهید داد.

این مسائل به نوبه خود حجم مورد نیاز را تغییر می دهند. اما به طور کلی اگر کاربر وردپرس هستید و معمولا ًمحتواهای ساده ای را در صفحات خود قرار می دهید یک گیگ میتواند فضای مناسبی برای شما باشد که شامل معمولاً هسته خود وردپرس است که هشت مگابایت حجم دارد و قالب ها هر کدام ۲۵ مگابایت، افزونه ها ۱۰۰ مگابایت ، دیتابیس ۸۵ مگابایت و فایل های آپلود شده که ۸۲۵ مگابایت را اشغال می کنند.

هاست و پهنای باند

همان طور که گفته شد فضا هاست در اصل همان فضایی است که اطلاعات را روی آن قرار می دهیم، اما پهنای باند چیست و چه ارتباطی به هاست دارد؟ پهنای باند در واقع مانند حجم ترافیکی است که صفحه شما میتواند تحمل کند و سرعتی که در هر وضعیت برای نشان دادن محتوا میتواند داشته باشد هر چه قدر پهنای باند بیشتر باشد سایت میتواند حجم ترافیک بیشتر را تحمل کند.

اما موضوع پر اهمیت این است که لازم نیست حتماً پهنای باند بیشتری داشته باشید تا سایت شما بهتر عمل کند بلکه نیاز است پهنای باند متناسب تری نسبت به محتوای وبسایت خود داشته باشید.

مثلاً باید در نظر بگیرید چه تعداد بازدید روزانه دارید چرا که هرچه تعداد بازدید کنندگان بیشتر باشد به فضای بیشتری هم در این مورد نیاز خواهید داشت. برای درک بهتر تصور کنید برای هر فردی که وارد وب سایت شما می شود یک راه ورودی باید وجود داشته باشد اگر تعداد افراد بیشتر شود به تعداد راه های ورودی بیشتری هم نیاز خواهید داشت یعنی همان پهنای باند گسترده تر.

جمع بندی

در آخر موضوعی که قصد دارم با شما مطرح کنم، مسئله توجه به نیاز های سایت است. اگر شما باتوجه به نیاز های سایت خود نسبت به خرید  فضا هاست و … اقدام کنید جلوی بسیاری از هزینه ها و فعالیت های اضافی را گرفته اید.