اگر نیازمند انتقال اطلاعات در حجم بالا هستید یا اگر جزو افرادی هستید که به عکاسی علاقه دارید و از انواع دوربین عکاسی استفاده می کنید شاید نام فایر وایر را شنیده باشید. ‏FireWire نوعی کابل می باشد که دارای کاربرد های فراوانی است. اگر تنها نام این کابل را شنیده اید و با کاربرد های مختلف آن آشنا نیستید به شما پیشنهاد می کنیم که تا پایان این مقاله از سایت برتر با ما همراه باشید تا به سوالاتی مانند فایروایر چیست و عملکرد آن به چه صورت است پاسخ دهیم.

 

جهت برقراری ارتباط با کارشناسان ما با شماره
تماس بگیرید.

 

کابل فایروایر چیست؟

فایروایر نوعی کابل مسی می باشد که به منظور انتقال اطلاعات به دستگاه های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و با نام IEEE1394 شناخته می شود. یکی از پر سرعت ترین و آسان ترین راه ها برای اتصال به دستگاه های دیگر استفاده از کابل فایر وایر می باشد. شما به منظور انتقال اطلاعات به دستگاه هایی مانند دوربین، اسکنر، چاپگر و… می توانید از این کابل استفاده کنید.

انواع کابل فایر وایر

IEEE 1394 یا Firewire 400

اولین نوع این کابل IEEE 1394 یا Firewire 400 نام دارد که در سال ۱۹۹۵ منتشر شده است. این نسخه از پورت فایر وایر این اجازه را به شما می دهد که اطلاعات خود را با سرعت ۱۰۰، ۲۰۰ یا ۴۰۰ مگابایت بر ثانیه منتقل کنید.

اما لازم به ذکر است که این سرعت ها بستگی به نوع کابل انتقال شما دارند. نسخه بعدی فایر وایر IEEE 1394a نام دارد که در سال ۲۰۰۰ منتشر شده است. مزیت این نسخه نسبت به نسخه قبلی این بود که در مصرف انرژی صرفه جویی می کند.

پس از دوسال فایر وایر با نام IEEE 1394b یا FireWire 800 منتشر شد. این نسخه اطلاعات را با سرعتی بالغ بر ۸۰۰ مگابایت بر ثانیه بر روی کابل هایی به طول ۱۰۰ متر پشتیبانی میکند که دارای سرعت بالایی می باشد.

مقاله پیشنهادی : دیوار آتش یا فایروال چیست؟

ویژگی های فایروایر port

فایر وایر دارای ویژگی هایی می باشد که کاربران بتوانند خیلی راحت  و سریع از این کابل استفاده کنند. ویژگی های این کابل شامل:

فایر وایر توانایی پشتیبانی از Plug-and-play را دارد. این ویژگی موجب می شود هنگامی که این کابل را متصل کرده و سیستم خود را روشن می ‌کنید، سیستم شما به صورت خودکار آن را شناسایی خواهد کرد.

هنگامی که دیگر نیازی به فایروال نداشتید و می خواهید اتصال آن را قطع کنید نیازی به خاموش کردن دستگاه یا سیستم متصل نمی باشد و به راحتی می توانید اتصال را قطع نمایید.

نسخه های ویندوز موجود از تمامی فایر وایر ها پشتیبانی می کند. همچنین به جز سیستم عامل ویندوز سیستم عامل مک و لینوکس نیز از فایروایر پشتیبانی خواهد کرد.

کاربران از طریق پورت فایر وایر قادر هستند که ۶۳ دستگاه را به یکدیگر متصل کنند.

یکی از مزیت های دیگر فایر وایر این می باشد که اتصال دو دستگاه مانند دوربین عکاسی به یکدیگر برای انتقال اطلاعات را بدون استفاده از کامپیوتر انجام می دهد.

تفاوت FireWire با USB

فایر وایر و USB از لحاظ کارکرد مانند یکدیگر عمل می کنند و کاربران می توانند به منظور انتقال فایل و اطلاعات خود از آن ها استفاده کنند. اگر چه از لحاظ عملکرد هر دو شبیه به هم عمل می ‌کند اما از از نظر در دسترس بودن و سرعت انتقال با یکدیگر متفاوت هستند.

موردی که فایروایر را از USB متمایز می کند این می باشد که از فایر وایر به منظور انتقال اطلاعات در حجم بالا استفاده می شود. از دیگر تفاوت های فایر وایر و USB در سرعت آن ها است. سرعت انتقال اطلاعات توسط فایر وایر بسیار سریع تر از USB می باشد. لازم به ذکر است که تفاوت بعدی در قیمت این کابل ها است.

به صورتی که کابل های فایر وایر گران تر از کابل های USB می باشند. همان طور که در بخش قبلی به آن اشاره شد فایر وایر می تواند بدون اتصال به کامپیوتر اطلاعات را انتقال دهد اما در مورد USB به این صورت نمی باشد. تعداد زیادی از کامپیوتر های موجود در بازار ورودی فایر وایر را ندارند و شما می ‌توانید خودتان این پورت را اضافه کنید.

آیا امکان تبدیل فایر وایر به USB وجود دارد؟

در جواب این سوال باید گفت که امکان تبدیل فایر وایر به USB وجود ندارد و هیچ نوع کابلی برای این تبدیل ساخته نشده است. وجود نداشتن کابل تبدیل فایر وایر به USB به این دلیل می باشد که نحوه انتقال اطلاعات در این دو کابل متفاوت می باشد. لازم به ذکر است که به جز تفاوت در نحوه انتقال اطلاعات این کابل ها دارای تفاوت های دیگر نیز هستند.